Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 1 augustus 2011, 07:40   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard De Arabische lente was een mediahype

Van Joost Niemöller:

Citaat:
Je kon de tv niet aanzetten of het evangelie van de Arabische lente werd ons tegemoet getetterd. Nu zien we hoe alles in bloed is gesmoord. Wat rest is aanhoudende chaos en islamisering. De journalisten hadden beter kunnen weten als ze zich wat verdiept hadden in de geschiedenis van het Midden Oosten, of van de islam. Maar nu het falen voor iedereen duidelijk is, blijft de publiekelijke verantwoording uit. Daar doen media niet aan namelijk.

Een maand waren we in de ban van de Arabische lente. Er leek een wonder te gebeuren. De geknechte volkeren van de moslimwereld verbraken hun ketenen en zouden zich uit vrije wil aansluiten bij de democratische wereld. Eindelijk! We leerden het Tahrir plein in Caïro kennen als onze eigen achteruitn. Enthousiast werden we toegesproken door tv presentatoren van de hele wereld over de ontstellend mooie revolutie die in de Arabische wereld aan het uitbreken stond. In Tunesië en later ook in Egypte verdwenen de oude dictatoren van het toneel, kijk zo makkelijk ging het allemaal dus. Toen Libië, Bahrein, Jordanië, Syrië, Jemen… eh. Niet helemaal dus.

We zijn nu een half jaartje verder en het is duidelijk dat de Arabische lente gesmoord is in bloed, mocht die er al ooit geweest zijn. Op het Tahriplein wordt nog steeds gedemonstreerd, maar er is geen tv ploeg meer te bekennen. Zonder enige restricitie slaan daar nu moslims de Kopten tot moes. In Tunesië zijn er bij lange na niet genoeg mensen om zich te registreren voor de verkiezingen, die al een keer uitgesteld zijn. En als er daar gestemd gaat worden, dan maken vooral de islamisten een goede kans, in dit meest seculiere land van de Arabische wereld. Ook in Egypte, zo bleek uit een poll van Newsweek is de Moslim broederschap de grote kanshebber voor een mega overwinning. In Syrië en Libië staan onverzoenlijke groepen tegenover elkaar. In Libië zijn de rebellen nu ook onderling slaags geraakt. In Bahrein is de opstand plat geslagen met behulp van Saoedische tanks. De opstand in Jemen neemt ook steeds meer de vorm van een burgeroorlog aan, simpelweg omdat de kliek rondom de zittende machthebbers zich het niet kunnen veroorloven de macht uit handen te geven, aangezien hun kop er dan afgaat.

Voor wie zich een beetje meer had verdiept in de psyche van de Arabieren, viel dit alles natuurlijk wel te voorspellen. Na eeuwen islamindoctrinatie is het concept van democratie veel te ver verwijderd geraakt. Men kent in de Arabische wereld slechts de taal van het geweld, en het gevolg van de Arabische lente is dat dit geweld nu alom aanwezig is in een toestand van aanhoudendende chaos.

De journalisten die zo verrukt het wonder van de Arabische lente brachten, hadden beter kunnen weten, als ze zich wat meer hadden verdiept in de geschiedenis van het Midden Oosten, of ook wat andere mensen hadden gesproken dan de piepkleine elite die stond te demonstreren.

We zijn dus weer eens massaal voorgelogen. Maar bij de media voelt niemand zich geroepen zich publiekelijk te verantwoorden voor zijn falen.

Enkele dagen terug was ik voor de NCRV radio in debat met een van die propagandisten van de Arabische lente, Nicole Le Fevre, die voor het NOS Journaal vanaf de pleinen en de demonstraties de boodschap van de opstand bracht. Dat het inmiddels allemaal iets anders is afgelopen, bleek nog niet tot haar doorgedrongen. Ze zat nog steeds in diezelfde high over de vrijheid van meningsuiting die alle Arabieren leek te begeesteren. En nee hoor, de islam was helemaal geen probleem, voegde ze daar nog aan toe.
http://www.joost-niemoller.nl/2011/0...een-mediahype/

Hetgeen velen (waaronder ikzelf) reeds van in het begin hadden zien aankomen en voor vreesden is ondertussen bewaarheid.
In plaats van seculiere dictaturen gaan ze met sneltreinvaart richting theocratische dictaturen;

Blij dat ik Egypte al bezocht heb in de voorbije jaren. Ik vrees nl. dat heel de toeristische industrie ineen zal vallen. Tunesië, het meest seculiere land uit noord-afrika: om zeep! Het is nu wachten tot het Fez van Algerije de macht overneemt (hoe zit het in feite met Algerije?).
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 1 augustus 2011, 08:10   #2
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Inderdaad, er gaat niets wezenlijk veranderen. Integendeel, het zal nog erger worden.
En het zal uiteindelijk de schuld zijn van Amerika en het Westen.
Oud 1 augustus 2011, 09:05   #3
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Marc De Vos heeft het ook begrepen: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5072413400.htm

Citaat:
De Ramadan brengt dus dagelijks de massa te been en in 2011 is dat van historisch belang. We zijn namelijk een dikke zes maand nadat in Tunesië de volksopstanden begonnen die voor een hele regio de fameuze Arabische Lente hebben ingeluid. Enthousiaste commentatoren spraken oorspronkelijk van een “nieuw 1989”. Zoals toen in het communistische Oostblok, zouden spontane revoluties totalitaire regimes doen instorten en de weg bereiden naar vrijheid en democratie.

Een half jaar later zijn de resultaten helaas heel wat minder rooskleurig. In Tunesië en Egypte zijn de dictators gevlucht om een leemte achter te laten. Beide landen zitten in een moeilijke overgangsperiode zonder duidelijke bestemming. Hun legers weifelen, moslimfundamentalisten ruiken de macht en de jongeren van de revolutie voelen zich verraden. In Jordanië, Marokko, Oman en Saudi-Arabië zijn koning of sultan gebleven, met alleen zoenoffers van vers geld, ontslagen ministers of een verbeterde grondwet. In Syrië en Libië heerst een mix van beenharde repressie en burgeroorlog.
Weinig reactie van linkiewinkieworld precies? hoe moeten ze daarop toch gaan reageren?
Oud 1 augustus 2011, 10:19   #4
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Nog eentje van de onvolprezen Afshin Elian.
(waarom geven onze kranten amper nog commentaar op die vreselijke dreiging in het Midden Oosten?)

----------------------------------------------------------------------

Citaat:
De wedergeboorte van de islamitische revolutie

maandag 1 augustus 2011

De Arabische storm bergt tegengestelde verlangens: vrijheid en totalitarisme. Tijdens de demonstraties in Egypte had ik een gesprek met het Radio 1-programma Met het oog op morgen, over de toestand in de Arabische wereld. Islamoloog Fred Leemhuis was aan de lijn vanuit Egypte.

Hij was voor archeologisch onderzoek in Egypte. Tijdens het gesprek probeerde ik uit te leggen dat het nu te vroeg is om van een Arabische lente te spreken. Het lijkt nu eerder op een storm. We weten niet hoe en waar deze opstanden zullen eindigen. Ze kunnen zelfs uitmonden in een islamitische revolutie.

Moslimbroeders
Daarbij citeerde ik uit een onderzoek over de populariteit van sharia en de islamitische staat bij een meerderheid van de Egyptenaren. De Moslimbroederschap moeten we niet onderschatten, benadrukte ik.

Leemhuis opperde dat de moslimbroeders onbelangrijk zijn, en geen geloofwaardigheid bij de Egyptenaren meer hebben. Ondanks het feit dat Leemhuis wel en ik niet in Egypte zit, toont het verloop van gebeurtenissen mijn gelijk aan. Overigens was ik niet de enige die daarvoor had gewaarschuwd.

Waarom kon of wilde Leemhuis de werkelijkheid niet onder ogen zien? Diezelfde vraag kan trouwens worden gesteld over Bertus Hendriks. Leemhuis kon of wilde de werkelijkheid niet inzien omdat hij met een wenselijkheidsbril naar de gebeurtenissen keek.

Sharia
Afgelopen vrijdag hadden de grootste demonstraties sinds het vertrek van oud-president Hosni Mubarak plaats in verschillende Egyptische steden. De demonstranten vroegen om de invoering van sharia en de oprichting van de islamitische staat. Ook namen ze demonstratief een aantal Korans mee, als legitimatiegrond voor de oprichting van een islamitische staat.

Volgens de Iraanse televisie bewees deze demonstratie het gelijk van de Iraanse leider ayatollah Ali Khamenei. Hij had al aan het begin van de opstanden gezegd dat deze opstanden tot een islamitische revolutie zullen leiden. Zou dat echt gaan gebeuren?

Baarden
De Volkskrant kopte een paar dagen geleden: 'Baarden zijn dominant bij betoging op Tahrirplein’.
Ze waren daar altijd, maar wilden hun ware gezicht niet tonen. Nu wel: 'Islamitisch recht gaat boven de grondwet', stond op verscheidene spandoeken te lezen, aldus de Volkskrant. Bezien vanuit het perspectief van de politieke islam, is deze leuze niet onlogisch.

De liberale seculiere jongeren namen niet deel aan deze demonstraties. Pas na het vrijdaggebed, nadat de fundamentalisten wegwaren, kwamen de jongeren opdagen. Die beelden heeft u niet gezien. Het waren immers niet veel jongeren. De seculiere demonstranten vormen geen meerderheid.

Liberalen
In Suez besloot de liberale Wafd-partij om niet deel te nemen aan de demonstratie. Volgens sommige commentatoren was de vrijdag van eenheid omgetoverd in vrijdag van verdeeldheid. Die verdeeldheid was er altijd, maar is nu zichtbaar geworden. Hebben de fundamentalisten de seculiere krachten niet meer nodig?

De fundamentalisten hebben de liberale krachten nog steeds nodig om het leger te demonteren. Zij zien de liberale en de linkse krachten als nuttige idioten die, zoals in Iran in 1979, kunnen meehelpen aan de ontmanteling van het Egyptische leger, dat in feite vanuit Washington wordt gestuurd.

Moeten we uit deze feiten concluderen dat de fundamentalisten in Egypte hebben gewonnen? Nee, zolang het Egyptische leger de macht in handen heeft en niet is ontmanteld, kunnen de fundamentalisten worden tegengehouden, hoewel dit niet langer als een reële optie wordt gezien.

Ramadan
De vastenmaand ramadan is begonnen. Vanaf nu kan elke dag in het Midden-Oosten een vrijdag zijn. Omdat velen gedurende de maand ramadan bijna elke dag naar de moskee gaan.
LEES VOORAL VERDER
Afshin Ellian
Oud 1 augustus 2011, 11:18   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Cynara Cardunculus

Citaat:
De fundamentalisten hebben de liberale krachten nog steeds nodig om het leger te demonteren. Zij zien de liberale en de linkse krachten als nuttige idioten die, zoals in Iran in 1979, kunnen meehelpen aan de ontmanteling van het Egyptische leger, dat in feite vanuit Washington wordt gestuurd.
Het zelfde is nu gebeurd in Turkije. De islam heeft de afgelopen decennia kans gezien zijn invloed uit te breiden, heeft zich onder valse vlag in de regering gedrongen en de legertop hardhandig uitgeschakeld. Dat proces hebben we in Turkije al vaker gezien maar het kon steeds verijdeld worden door een staatsgreep. De volgende stap is wellicht een islamitische zuivering van de universiteiten. Overigens denk ik dat de seculieren in Turkije het veel langer zullen uithouden dan die in Egypte, vooral in de grote steden.
Piero is offline  
Oud 3 augustus 2011, 17:56   #6
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De vraag is of ze hun seculiere vrijheid zullen verdedigen. Als die bereidheid er is dan kon Ankara nog wel eens voor donkere dagen komen te staan. Aan het armoedige oosten hebben ze niet zoveel.
Oud 3 augustus 2011, 17:58   #7
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Voor Noord-Afrika is het verder veel geschreeuw en weinig wol, hier en daar geverfd met het bloed van eigen volk.
Maar dat is nooit anders geweest en de simpele zielen die in een massale opstand geloofden komen wederom bedrogen uit.
Oud 3 augustus 2011, 18:03   #8
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Cynara Cardunculus

Het zelfde is nu gebeurd in Turkije. De islam heeft de afgelopen decennia kans gezien zijn invloed uit te breiden, heeft zich onder valse vlag in de regering gedrongen en de legertop hardhandig uitgeschakeld. Dat proces hebben we in Turkije al vaker gezien maar het kon steeds verijdeld worden door een staatsgreep. De volgende stap is wellicht een islamitische zuivering van de universiteiten. Overigens denk ik dat de seculieren in Turkije het veel langer zullen uithouden dan die in Egypte, vooral in de grote steden.
Ik betwijfel het. Europa eiste en verkreeg dat de macht van het leger drastisch werd beperkt. Ze hebben geen rekening gehouden met het feit dat het net het leger is dat turkije seculier kon houden. Nu staat de deur open voor grote verderschrijdende islamisatie. Ik vind zelfs dat men dat ondertussen al heel goed voelt zelfs in de toeristische zones in Turkije. Het regime van Ataturk die een verdeeld en onderontwikkeld land binnen de kortste tijd de 20ste eeuw had binnengeloodst, zal het geen eeuw uithouden voordat het rottend lijk van islam weereens uit de kast valt. De mens draait zich om in zijn graf.
Oud 3 augustus 2011, 19:23   #9
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik betwijfel het. Europa eiste en verkreeg dat de macht van het leger drastisch werd beperkt. Ze hebben geen rekening gehouden met het feit dat het net het leger is dat turkije seculier kon houden. Nu staat de deur open voor grote verderschrijdende islamisatie. Ik vind zelfs dat men dat ondertussen al heel goed voelt zelfs in de toeristische zones in Turkije. Het regime van Ataturk die een verdeeld en onderontwikkeld land binnen de kortste tijd de 20ste eeuw had binnengeloodst, zal het geen eeuw uithouden voordat het rottend lijk van islam weereens uit de kast valt. De mens draait zich om in zijn graf.
Ik heb hier altijd voor gewaarschuwd, een leger moet in staat zijn de vrijheid van zijn volk te bewaren zowel van buitenlandse als binnenlandse dreigingen. Maar europa, bah, turkije was zelfs meer seculier dan de meeste west-europese landen.
Donar is offline  
Oud 3 augustus 2011, 23:28   #10
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
(hoe zit het in feite met Algerije?).
Een Algerijn heeft me dat overlaatst uitgelegd, al moet ik toegeven dat ik het niet zo goed meer weet.

Het had geloof ik te maken met het feit dat er in de jaren '80 (en '90?) een burgeroorlog is geweest. De meeste problemen die nu worden aangekaard door de betogers en demonstranten, zijn op hen nu niet van toepassing, net door hun (niet zo roosgekleurde) recente geschiedenis.

Maar hoe het exact zit, weet ik helaas niet meer.
poekieJ is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be