Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2004, 09:50   #1
Jean Suys
Provinciaal Statenlid

Standaard

Stemmenkanon Jean-Luc Dehaene legt het CD&V-kartel geen windeieren.Volgens de zopas vrijgegeven resultaten van een peiling in opdracht van ondermeer Het Laatste Nieuws haalt het CD&V-kartel 27,4 procent van de stemmen zondag, bij de verkiezingen voor het Vlaams parlement. Het Vlaams Blok haalt meer dan 22 procent. Groen! zou de kiesdrempel niet halen.

CD&V-N-VA is volgens de peiling dus de grootste in Vlaanderen. Het kartel sp.a-Spirit en het Vlaams Blok staan respectievelijk op de tweede en de derde plaats, maar wel zeer dicht bij elkaar. Sp.a-Spirit haalt 22,7 procent en het Blok 22,6 procent. Het kartel VLD-Vivant klokt af op 20,5 procent. Volgens de peiling haalt Groen! met 4,5 procent de kiesdrempel niet.

In vergelijking met de vorige peiling, drie maanden geleden, zitten CD&V-N-VA, Vlaams Blok en Groen! in de lift, maar dalen sp.a-Spirit en VLD. In vergelijking met de verkiezingsuitslag van mei vorig jaar (de federale verkiezingen) stijgen CD&V en N-VA met 1,6 procent. Sp.a-Spirit laat 0,8 procent van haar pluimen in vergelijking met mei vorig jaar.

In vergelijking met de federale stembusslag boekt het Vlaams Blok een vooruitgang van liefst 4,7 procent. VLD-Vivant moet 3,7 procent prijsgeven. Groen! gaat er 0,7 procent op vooruit in vergelijking met mei vorig jaar.

In Wallonië blijft de PS met 39,6 procent van de stemmen onbedreigd de grootste partij. De MR haalt 26,5 procent. Ook het Front National haalt een beter resultaat dan drie maanden geleden en boekt een percentage van 6,8 procent. cdH haalt 14,8 procent en Ecolo 7,3 procent.

In vergelijking met de verkiezingsuitslag van vorig jaar gaat de PS er met 2,7 procent op vooruit. De MR daarentegen gaat 1,9 procent achteruit. Ook de cdH en Ecolo laten van hun pluimen en halen respectievelijk 0,6 procent en 0,2 procent minder dan in mei vorig jaar. Het Front National boekt een winst van 1,2 procent.

In Brussel is de MR volgens de peiling de grootste partij met 28,5 procent. De PS haalt 26,5. Ecolo, cdH en Front National boeken respectievelijk 10,2, 9,0 en 4,4 procent. Aan Vlaamse kant is het Vlaams Blok met 6 procent de grootste. Het kartel CD&V-N-VA kan in de hoofdstad volgens de peiling op 3,6 procent van de stemmen rekenen. Sp.a-Spirit en VLD halen respectievelijk 3 en 2,8 procent. Groen! haalt 1 procent.

De opiniepeiling werd tussen 17 en 28 mei door het bureau INRA bij 2.000 Belgen van 18 jaar en ouder uitgevoerd: 750 in Vlaanderen, 750 in het Waals gewest en 500 in de negentien gemeenten van het Brussels gewest. Op het totaal aantal ondervraagden bedraagt de foutenmarge 2,25 procent.
Jean Suys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 09:55   #2
giserke
Banneling

Standaard

laten we maar eens wachten op de peiling zondag hé, al die peilingen komen mijn strot uit.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 09:56   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
laten we maar eens wachten op de peiling zondag hé, al die peilingen komen mijn strot uit.
Inderdaad.
Er is nog niks relevants uit die peilingen gekomen.
Oud 11 juni 2004, 09:58   #4
Jean Suys
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
ik geef je groot gelijk

volgens mij geven ze het vlaams blok met opzet zoveel

als ze zondag "maar" 21% halen

kunnen ze zeggen, ze zijn gezakt tov laatste peiling
Oud 11 juni 2004, 09:58   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de NV-A maakt dat weinig uit, hé? Behalve dan dat een paar van jullie mensen een vetbetaalde job krijgen dankzij de CD&V.

Maar politiek is het NV-A programma in dit geval gewoon verdwenen in dat van de CD&V.

Of dacht je dat de CD&V ineens punten uit het programma van de NV-A ging overnemen?
Oud 11 juni 2004, 10:05   #6
kangoo
Partijlid

Standaard

Aangezien ze het VB altijd onderschatten zou het wel eens:
1 VB 27,2 %
2 CD&V en NVA 26.8 %
3 SPasten en Spisten 22 %
4 VLD en Vivant 19.8
5 Compost 4.99%
6 Blanco's
7 de rest
kunnen zijn.
kangoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:08   #7
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Voor de NV-A maakt dat weinig uit, hé? Behalve dan dat een paar van jullie mensen een vetbetaalde job krijgen dankzij de CD&V.

Maar politiek is het NV-A programma in dit geval gewoon verdwenen in dat van de CD&V.

Of dacht je dat de CD&V ineens punten uit het programma van de NV-A ging overnemen?
Antoon toch ik had uw intelligentie hoger ingeschat. Het maakt voor de N-VA wel veel uit, want we hebben maar 3 zekere zetels en 3 strijdplaatsen. We hebben zeker 5 zetels nodig om een aparte fractie te kunnen vormen.

Ons dossier rond kennis economie heeft alle steun van de CD&V gekregen. Wij gaan ervoor!
Oud 11 juni 2004, 10:12   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Antoon toch ik had uw intelligentie hoger ingeschat. Het maakt voor de N-VA wel veel uit, want we hebben maar 3 zekere zetels en 3 strijdplaatsen. We hebben zeker 5 zetels nodig om een aparte fractie te kunnen vormen.

Ons dossier rond kennis economie heeft alle steun van de CD&V gekregen. Wij gaan ervoor!
Ik vrees dat het veel minder te maken heeft met mijn intelligentie dan wel met jouw naiviteit, beste giserke.
Oud 11 juni 2004, 10:40   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik vrees dat het veel minder te maken heeft met mijn intelligentie dan wel met jouw naiviteit, beste giserke.
En zeg nu eens, wat zal de CD&V doen als we maandag het kartel zouden opblazen? Dan is de CD&V NIET meer de grootste. Dus weet de CD&V dat ze zich moet houden aan de kartel afspraken.
Tot nu toe moet ik zeggen dat de afspraken van beide partners correct zijn nagekomen.
Oud 11 juni 2004, 10:58   #10
Vengeance
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:

En zeg nu eens, wat zal de CD&V doen als we maandag het kartel zouden opblazen? Dan is de CD&V NIET meer de grootste. Dus weet de CD&V dat ze zich moet houden aan de kartel afspraken.
Tot nu toe moet ik zeggen dat de afspraken van beide partners correct zijn nagekomen.
er is toch al een kleine onenigheid tussen de twee partijen te merken, kijk naar de uitspraken van de Clerck en boerswa heeft zijn staart ook al ingetrokken wat BHV betreft
Vengeance is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:59   #11
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vengeance
Citaat:
er is toch al een kleine onenigheid tussen de twee partijen te merken, kijk naar de uitspraken van de Clerck en boerswa heeft zijn staart ook al ingetrokken wat BHV betreft
der is just geen onenigheid.
Oud 11 juni 2004, 11:00   #12
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Wat de uitslag ook mogen zijn:

In hoofde van de politici zullen hun respectivelijke partijen toch de verkiezingen gewonnen hebben en het Vlaams Blok zal toch verliezen of als schuldige aangewezen worden voor het één of ander fenomeen.

In ieder geval wordt het zondag genieten geblazen om de politici hun in allerlei bochten te zien wringen voor de camera om hun verlies (of winst) te verklaren.

Oud 11 juni 2004, 11:02   #13
scarlet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kangoo
Aangezien ze het VB altijd onderschatten zou het wel eens:
1 VB 27,2 %
2 CD&V en NVA 26.8 %
3 SPasten en Spisten 22 %
4 VLD en Vivant 19.8
5 Compost 4.99%
6 Blanco's
7 de rest
kunnen zijn.

Laten we hopen en duimen dat de uitslag zo zal zijn,...Kangoo

Scarlet
scarlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 11:03   #14
Vengeance
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:

der is just geen onenigheid.
ah neen, er is nu geen onenigheid meer, boerswa heeft ingebonden wat zijn eis over BHV betrof, benieuwd hoeveel hij nog zal inbinden
Oud 11 juni 2004, 11:06   #15
actiestopdekliklijn
Vreemdeling

Standaard

Vlaams blok 22 %, dat is dan 22 % om niet fier te zijn dat ik vlaming ben.
actiestopdekliklijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 11:08   #16
Vengeance
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door actiestopdekliklijn
jouw nick: over welke kliklijn heb je het? die van het CGKR?
Oud 11 juni 2004, 11:58   #17
Jean Suys
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door actiestopdekliklijn
jouw nick: over welke kliklijn heb je het? die van het CGKR?
laat ons maar zondag afwachten om te zeggen wie fier mag zijn en wie niet!

cd&v-n-va 27,4 %

vlaams blok 22,7 %

joepie eindelijk willen meer dan 50% vlaanderen onafhankelijk

en dan nog het feit dat meer dan 60 % vindt dat vlaams blok mee moet regeren
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be