![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Mag ik een MRI scanner uitbaten ?
Of is dat onwettig uitoefenen van geneeskunde ? http://nl.wikipedia.org/wiki/MRI-scanner Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U mag eigenaar zijn van een MRI scanner, maar ik geloof dat voor de bediening ervan bepaalde certificaten en kwalifikaties vereist zijn.
En dat die een medische achtergrond moeten hebben.
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wel eigenlijk, ik vroeg me dat ook al af.
![]() Er valt heel wat mee te verdienen. Of laat me het zo zeggen: er is duidelijk een markt voor. ![]() ![]() Nu, om die dingen te doen zelf volstaat een technische opleiding van enkele maanden (dus om patiënten eronder te leggen). Om de dingen te interpreteren echter, heb je een radioloog nodig. Nu ja, ik vind dat, gezien het bestaan van de MRI de CT eigenlijk beter niet meer gebruikt zou worden gezien de gevaren ... tenzij er relatief grote zekerheid is dat de CT iets laat zien wat je met een MRI zou missen... zoveel mogelijkheden zijn er echter niet gezien de MRI een veel betere beeldscherpte geeft dan een CT. Ik vertrouw er niet op dat ieder ziekenhuis zijn stralingsdosissen zo goed mogelijk checkt en zoveel mogelijk de risico's probeert te beperken. En ik heb daar redenen voor ... De voornaamste reden dat de CT nog gebruikt wordt is eigenlijk puur de kostprijs (MRI is veel te duur en zou zelfs niet mogen aangevraagd worden bij een urgentie) en dan het feit dat sommige dingen er beter op zichtbaar zijn. Nochtans zijn er heel grote verschillen in indicaties waarvoor een MRI gebruikt wordt. In bepaalde gevallen is een CT absoluut afgeraden, met name bij jonge mensen. Zeker als hun levensverwachting normaal is (er dus nog geen ziekte is vastgesteld die levensbedreigend is op korte of middel- termijn) en deze nog kinderen willen krijgen... Hier houden de artsen helaas niet altijd rekening mee, waardoor je een doodsvonnis cadeau krijgt, maar goed. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 november 2011 om 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Italie is het heel gewoon dat medische beeldvorming, (ook MRI etc... ) gewoon privaat uitgebaat worden.
Het is het verschill tussen 3 maand wachten in een ziekenhuis uitgebaat volgens het communistisch systeem (geloof me ik heb het zelf meegemaakt) en het ouwe getrouwe kapitalisme, waar je 250 euro op tafel smijt voor nen echo of 500 voor nen scan, dezelfde week nog kan je gaan, krijg je de foto's en het protocol mee. (alleen moet je cash hebben of een goeie extra verzekering... ) In belgie kan het niet, of is het moeilijk, ik heb er na mijn ervaring daar eens naar gevraagd, MRI scanners, enkel in het lokale ziekenhuis, in de provincie hoofdstad waar ik toen verbleef, in Italie, stond een academisch ziekenhuis, en waren er 5 prive scanners aan de gang. Laatst gewijzigd door Herr Flick : 2 november 2011 om 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En 500 € is de gangbare prijs ? Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat ik ergens las dat de exploitatie van een MRI-scanner, personeel inbegrepen, +- 2.000 euro per dag kost. Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 12:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kost +- 1 mio. edit : da's voor de simpele, de meest geavanceerde tot 10 mio Geen idee hoeveel het kost als je dat zelf in elkaar steekt ... Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() wat ons tot de volgende vraag leidt : op hoeveel jaar wordt zoiets afgeschreven ? of hoe snel is het technologisch achterhaald ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() net binnen via Groupon :
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Anna, ga spam fretten!
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat wil niet zeggen dat hij ook na 5 jaar defect is, ik denk dat als op zo'n dingen goed onderhoud wordt gedaan en ze in ideale omstandigheden staan (dus airco, geen stroompieken en droog in een stofvrije omgeving) ze misschien wel 20 jaar of langer mee kunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() succes.
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De onderzoeken voor groentje zullen al meer hebben gekost en de resultaten zijn onvolledig en versnipperd. Hier is toch echt wel een valabel thema. Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() op de website van prescan ziet ge trouwens dat er niet staat
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
't is ook Matteuseffect, wie echt een scan nodig heeft, zal hem vaak niet krijgen, en mutatis mutandis Laatst gewijzigd door Knipp : 2 november 2011 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |