Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2011, 20:24   #1
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard Brussels gewest injecteert 9,8 miljoen in Franstalig basisonderwijs

Het brussels gewest injecteert 9,8 miljoen in Franstalig basisonderwijs.
Maar NIKS in het Nederlandstalig onderwijs !!!

Citaat:
De Brusselse regering injecteert in het Franstalig basisonderwijs in Brussel zowat 9, 8 miljoen euro voor 22 uitbreidingsprojecten. Dat is goed voor bijna 2.900 extra plaatsen vanaf volgend schooljaar in de verschillende onderwijsnetten. Dat meldt minister-president Charles Picqué (PS) woensdag tijdens een persmoment.
Waar blijft de Vlaamse Gemeenschap ???????
Oud 9 november 2011, 21:10   #2
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het brussels gewest injecteert 9,8 miljoen in Franstalig basisonderwijs.
Maar NIKS in het Nederlandstalig onderwijs !!!
Sterker nog.

Op de RTBF klonk er vanavond vastberaden taal: Minstens 10.800 plaatsen volgend jaar erbij in het Franstalige onderwijs om de boom in Brussel op te vangen.

En we staan nog maar aan het begin. Brussel krijgt er de komende tien jaar tot 300.000 inwoners bij.
En die moeten verfranst.

Citaat:

Waar blijft de Vlaamse Gemeenschap ???????
Tsja.

Het kost geld he.

En bovendien 'is Nederlands een veel te moeilijke taal voor migranten.'

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 november 2011 om 21:11.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 21:52   #3
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Sterker nog.

Op de RTBF klonk er vanavond vastberaden taal: Minstens 10.800 plaatsen volgend jaar erbij in het Franstalige onderwijs om de boom in Brussel op te vangen.

En we staan nog maar aan het begin. Brussel krijgt er de komende tien jaar tot 300.000 inwoners bij.
En die moeten verfranst.

Tsja.

Het kost geld he.

Het zit er niet in, in die Vlaamse beleidvoerders.
Dat begrijp ik helemaal niet.
Ik heb onlangs nog een gesprek gevoerd met een Vlaams parlementslid van CD&V-strekking die in 'onderwijs' zetelt, en heb de Brusselse situatie onder ogen gebracht. Groot was mijn verwondering dat zij de situatie niet helemaal kende. Maar het is wel haar 'commissie' die bepalend is voor het Nederlandstalig onderwijs.
Ik heb haar gevraagd de situatie ten gronde te onderzoeken.
Ze zou me op de hoogte houden.
Sindsdien niks meer gehoord.

De Vlaamse beleidvoerders hebben geen 'Vlaamse reflex'. En in 'Onderwijs' zou deze 'reflex' een automatisme dienen te zijn !
Oud 10 november 2011, 08:21   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tsja.

Het kost geld he.

Lees overigens ook de reacties. Niemand die op het idee komt dat Vlaanderen dat eigenlijk ook zou kunnen doen...

Laatst gewijzigd door SDG : 10 november 2011 om 08:23.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 09:22   #5
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Lees overigens ook de reacties. Niemand die op het idee komt dat Vlaanderen dat eigenlijk ook zou kunnen doen...
Voor zover ik het kan volgen snap ik ook niet waarom zoveel Vlamingen hier zo triomfantelijk doen over de impasse. Ik heb niet bepaald het idee dat België op haar laatste benen loopt, eerder dat de Vlaamse zaak onherstelbare schade oploopt.
Oud 10 november 2011, 09:42   #6
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Voor zover ik het kan volgen snap ik ook niet waarom zoveel Vlamingen hier zo triomfantelijk doen over de impasse. Ik heb niet bepaald het idee dat België op haar laatste benen loopt, eerder dat de Vlaamse zaak onherstelbare schade oploopt.
Omdat een groot deel van de Vlaamse Beweging

- niet pro-Vlaanderen of pro-Nederlands(talig) is, maar in hoofdzaak anti-Waals en anti-Franstalig. Zie bijvoorbeeld hoe sommigen zich in Schadenfreude wentelen 'dat Brussel binnenkort een Arabische stad wordt, want dan gaan de Franstaligen daar straks ook de minderheid vormen'.
- in termen van fetisjen denkt (een onafhankelijk Vlaams republiekje, hoe sneller hoe liever en als de prijs die we daarvoor moeten betalen Brussel en eventueel zelfs een deel van de Rand daarbij is, dan moet dat maar), eerder dan in termen van machtsverhoudingen
- nog altijd zeer etnocentrisch denkt (een allochtoon is en blijft een allochtoon). Bovendien, 'we gaan al dat geld toch niet weggeven aan de moslims, zeker?'
Oud 10 november 2011, 09:46   #7
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou Vlaanderen moeten tussenkomen in het tweetalige Brusselse Gewest? Het is toch ookniet het Waalse Gewest dat betaalt voor de franstalige scholen in het Brusselse Gewest? Nee, het is het tweetalige Brusselse gewest ZELF dat netjes zijn budget over de twee taalgroepen moet verdelen! tenslotte betalen we ze 500 miljard zeker hé?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 09:50   #8
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Waarom zou Vlaanderen moeten tussenkomen in het tweetalige Brusselse Gewest? Het is toch ookniet het Waalse Gewest dat betaalt voor de franstalige scholen in het Brusselse Gewest? Nee, het is het tweetalige Brusselse gewest ZELF dat netjes zijn budget over de twee taalgroepen moet verdelen! tenslotte betalen we ze 500 miljard zeker hé?
En wie zwaait er ook alweer de plak in dat tweetalige Brusselse Gewest? Mensen die denken in termen van machtsverhoudingen, niet in termen van fetisjen. En dus de voor de Vlamingen zo Heilige Grondwet met plezier opzij schuiven als hen dat goed uitkomt.

Laatst gewijzigd door SDG : 10 november 2011 om 10:07.
Oud 10 november 2011, 11:58   #9
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Vlaamse beleidvoerders hebben geen 'Vlaamse reflex'.

Als ze iets wél hebben, is het een Vlaamse reflex. Terugtrekken op het eigen volk. Men heeft vooral geen Nederlandse reflex.

Dat is ook precies hetgeen je ziet in de onderwijsontwikkelingen in Brussel (topic).
Ik bedoel het zijn toch geen 300.000 Vlamingen die naar Brussel komen de komende 10 jaar? Dus waarom je bemoeien met al die anderstaligen?

Het Vlaamsche electoraat wil 3 maal per jaar op vakantie, en met rust gelaten worden. Nog een paar generaties graaien en dan uitsterven. Da's het ambitieniveau.

De Franstaligen willen van Brussel een Franstalige wereldstad maken.

Dat is toch een verschil van benadering.

Citaat:
Ik heb onlangs nog een gesprek gevoerd met een Vlaams parlementslid van CD&V-strekking die in 'onderwijs' zetelt, en heb de Brusselse situatie onder ogen gebracht. Groot was mijn verwondering dat zij de situatie niet helemaal kende.
Dat is nu typisch de Vlaamse reflex. Geen idee wat er aan de hand is buiten de eigen community.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 november 2011 om 12:03.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 13:23   #10
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Volgens mij speelt de verkiezingsuitslag van vorig jaar hier ook zeker een rol in. De Vlaamsgezinde partijen haalden toen net geen 45% van de stemmen, wat sommigen euforisch gemaakt heeft en hen het vel van de beer heeft doen verkopen vooraleer hij geschoten is. De redenering bij velen is nu al dat de volgende verkiezingen de kaap van 50% gemakkelijk gehaald zal worden, dus dat die verkiezingen een formaliteit zullen worden. 'Dus, als we nu zo goed bezig zijn, gaan we voor die vijf procent die we nog missen nu toch niet moeilijk meer gaan doen, zeker?', denken er velen wellicht.
Oud 10 november 2011, 13:45   #11
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

waarom merkt niemand hier op dat het Brussels gewest geen bevoegdheden heeft over onderwijs, en dergelijke investeringen dus illegaal zijn?
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 13:48   #12
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
waarom merkt niemand hier op dat het Brussels gewest geen bevoegdheden heeft over onderwijs, en dergelijke investeringen dus illegaal zijn?
Post #8.
Oud 10 november 2011, 13:49   #13
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat je me net voor bent.
Oud 10 november 2011, 13:53   #14
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Post #8.
puh zo ver in de topic al. Te lui om alles te lezen
Oud 10 november 2011, 13:53   #15
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze iets wél hebben, is het een Vlaamse reflex. Terugtrekken op het eigen volk. Men heeft vooral geen Nederlandse reflex.
Ik noemde het Vlaamse reflex, maar bedoel net hetzelfde als jij.
De term 'Nederlandse reflex' sluit nauwer aan bij mijn bedoeling.
Allicht is de term 'Vlaams' die ik hier koos net iets te veel wishfull thinking geweest.

Citaat:
Dat is ook precies hetgeen je ziet in de onderwijsontwikkelingen in Brussel (topic).
Ik bedoel het zijn toch geen 300.000 Vlamingen die naar Brussel komen de komende 10 jaar? Dus waarom je bemoeien met al die anderstaligen?
Er staat geen doelman in de goal, en toch denken de Vlamingen er zelfs niet aan om een doelpunt te maken.
Zien ze de kans niet, of komt het echt niet in hun kop op deze 'nieuwe Brusselaars' naar het Nederlandstalig onderwijs te gidsen.

Citaat:
Het Vlaamsche electoraat wil 3 maal per jaar op vakantie, en met rust gelaten worden. Nog een paar generaties graaien en dan uitsterven. Da's het ambitieniveau.

De Franstaligen willen van Brussel een Franstalige wereldstad maken.

Dat is toch een verschil van benadering.

Dat is nu typisch de Vlaamse reflex. Geen idee wat er aan de hand is buiten de eigen community.
Het staat niet in hun budgetten ingeschreven.
Het staat niet op hun lange-termijn-agenda (als die er als is).

En als het er niet in staat, wordt er geen werk van gemaakt.
Maar is er nu in godsnaam niet één iemand op het Vlaamse niveau die zelfs maar een greintje inzicht heeft.
Neen ? Kopieer het dan ! Kijk naar Brussel en de francofoniale werking in Brussel en kopieer dit in Brussel en maak er een nederlandsiale werking van.

Kom verdomme uit die Vlaamse schulp en word terug trotse inwoner van de Lage Landen ! Kijk ook naar dat andere Lage Land : Nederland en leer ook van Nederland.

Vlamingen hebben blijkbaar geen ruggengraat (meer) !

Laatst gewijzigd door job : 10 november 2011 om 13:54.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 13:57   #16
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom ondersteunt het Brussels gewest dan op volgens jou illegale manier het franstalige onderwijs in Brussel ?
Zijn er zo nog niet wetgevingen die Franco's aan hun laars lappen, en er (op termijn) toch mee weten weg te komen ?
Oud 10 november 2011, 14:12   #17
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom ondersteunt het Brussels gewest dan op volgens jou illegale manier het franstalige onderwijs in Brussel ?
omdat ze er mee wegkomen. De traditio's gaan er toch niets aan doen. De sossen vinden het waarschijnlijk zelfs "leuk".
Oud 10 november 2011, 14:32   #18
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
omdat ze er mee wegkomen. De traditio's gaan er toch niets aan doen. De sossen vinden het waarschijnlijk zelfs "leuk".
Waarom ook zouden ze er iets moeten of willen aan doen? De gegarandeerde vertegenwoordiging zorgt er immers toch voor dat ze verzekerd zijn van hun mandaten, ongeacht hoeveel stemmen de Nederlandstalige partijen in Brussel scoren.
Oud 10 november 2011, 14:38   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat een groot deel van de Vlaamse Beweging

- niet pro-Vlaanderen of pro-Nederlands(talig) is, maar in hoofdzaak anti-Waals en anti-Franstalig. Zie bijvoorbeeld hoe sommigen zich in Schadenfreude wentelen 'dat Brussel binnenkort een Arabische stad wordt, want dan gaan de Franstaligen daar straks ook de minderheid vormen'.'
en zie degenen die het Frans niet meer als verplichte 2e taal willen laten onderwijzen
Oud 10 november 2011, 14:42   #20
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en zie degenen die het Frans niet meer als verplichte 2e taal willen laten onderwijzen
Verplichting om Frans als tweede taal te studeren afschaffen =/= Frans als onderwijsvak tout court afschaffen (cf. Van Aelst)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be