Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2011, 12:37   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard Groeiende welzijnskloof tussen Vlaanderen en Wallonië

Citaat:
Onze Belgische verzorgingsstaat presteert naar Europese normen middelmatig. Dat blijkt uit een studie van de Luikse universiteit (ULG), die De Tijd kon inkijken. Als dezelfde oefening voor de twee landsdelen apart wordt gedaan, blijkt echter dat Vlaanderen aan de Europese top staat, terwijl Wallonië wegzakt naar de staart.
Drie economen van de Luikse universiteit vergeleken de Belgische verzorgingsstaat met andere Europese lidstaten. Ze deden dat aan de hand van vijf criteria: armoede, ongelijkheid, langdurige werkloosheid, voortijdig afhaken op school en levensverwachting.

Uit de studie blijkt dat België is afgezakt naar de middenmoot van Europa. Afhankelijk van de manier waarop gemeten wordt, staan we tussen de 11de en de 19de plaats in de rangschikking van 27 lidstaten.

Nog frappanter zijn de resultaten wanneer dezelfde berekening wordt gemaakt voor Vlaanderen en Wallonië. De Vlaamse verzorgingsstaat komt dan uit tussen de toplanden van de Europese Unie. Wallonië zakt nog verder naar beneden en belandt in de kelder van de rangschikking, tussen landen als Bulgarije en Roemenië. Bovendien blijkt dat de kloof tussen de twee landsdelen de afgelopen jaar alsmaar groter werd.

'Explosief'

De economie die het onderzoek uitvoerden, spreken van een zeer verontrustende evolutie: ‘Ook in andere landen vind je waarschijnlijk grote regionale verschillen,’ stellen ze, ‘maar de Belgische politieke context maakt deze groeiende kloof extra explosief.’
http://standaard.be/artikel/detail.a...MF20111228_054

Ik ben benieuwd hoe groot die regionale verschillen kunnen zijn buiten België? Nuancerend maar volledig ongedetailleerde laatste paragraaf, iemand een idee hoe groot welzijnskloven in bvb. de UK, Duitsland of Frankrijk zijn?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 12:47   #2
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht

Ik ben benieuwd hoe groot die regionale verschillen kunnen zijn buiten België? Nuancerend maar volledig ongedetailleerde laatste paragraaf, iemand een idee hoe groot welzijnskloven in bvb. de UK, Duitsland of Frankrijk zijn?
En dan toch maar kiezen voor een PS-politiek! 'Faut le faire', zeggen onze Franstalige vrienden!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 12:57   #3
born2bewild
Banneling

Standaard

de lonen in francofoon belgie moeten dringen naar Portugees niveau
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 13:08   #4
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

L'union fait la farce!!

De werkende Vlaming doet dus voldoende aan ontwikkelingshulp.
Het wordt tijd dat dit fiscaal aftrekbaar wordt
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 13:14   #5
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Conclusie: de racistische fascisten van het noorden doen het qua medeleven, solidariteit, organisatie en burgerzin duizend maal beter dan de nationale sossen van het zuiden....deze vaststelling is geen verrassing maar ik heb hartpijn als ik naar mijn Waalse vrienden kijk die kreunen onder dat zistische regime hier over de taalgrens...
Oud 28 december 2011, 13:16   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Dit en het feit dat er nul responsabilisering in het regeerakkoord is opgenomen, betekent dus dat de transfers nog wat zullen stijgen. De incentive om nog minder te doen aan de Waalse economie stijgt nog wat. Dank u Alexander en Wouter om ons mee te storten in deze PS staat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 13:20   #7
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
En dan toch maar kiezen voor een PS-politiek! 'Faut le faire', zeggen onze Franstalige vrienden!
Van zodra hun Lebensraum uitgebreid is met de Anschluss van Vlaams-Brabandenland zijn alle problemen toch opgelost? De Franstalige politiek kent zijn prioriteiten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 14:32   #8
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Tja Wallonie wordt economisch in een slaaptoestand gehouden door de vlaamse transferts.

www.cifop.be/doc/demorgenvendredi20-05.pdf

Waalse economen vragen zelfs om de transferts te stoppen (lees ik dat hier goed...)

Maar dit is niet in het belang van de PS. Hoe meer werklozen hoe meer kiezers...
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 14:33   #9
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar bestaan studies over:

De verschillen in werkloosheidsgraad tussen de Belgische regio’s behoren tot de hoogste van Europa.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 14:42   #10
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Die gaan specifiek over werkloosheid. Deze studie gaat over de welzijnskloof, die veel meer aspecten bevat:

Citaat:
Ze deden dat aan de hand van vijf criteria: armoede, ongelijkheid, langdurige werkloosheid, voortijdig afhaken op school en levensverwachting.
Deze vijf criteria, zijn die universeel bij de sociologie om welzijn aan te karakteriseren? Wordt met andere woorden elk welzijnsonderzoek gedaan aan de hand van deze vijf criteria?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 28 december 2011, 15:01   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die gaan specifiek over werkloosheid. Deze studie gaat over de welzijnskloof, die veel meer aspecten bevat:

Deze vijf criteria, zijn die universeel bij de sociologie om welzijn aan te karakteriseren? Wordt met andere woorden elk welzijnsonderzoek gedaan aan de hand van deze vijf criteria?
Dat weet ik niet.

Ik denk dat Wallonië vooral m.b.t. de volgende 'criteria' bijzonder slecht scoort:

- ongelijkheid
- langdurige werkloosheid
- voortijdig afhaken op school

-> ongelijkheid: de (super-)rijke Walen uit Lasne en omstreken zijn blijkbaar niet zo enthousiast over 'solidarité' met de dompelaars van de Borinage, Le Centre, Charleroi ...

-> langdurige werkloosheid: daar is al voldoende inkt over gevloeid, me dunkt.

-> er bestaan cijfers genoeg over de (bar-)slechte prestaties van (de producten van) het Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 28 december 2011 om 15:01.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 15:18   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Tja Wallonie wordt economisch in een slaaptoestand gehouden door de vlaamse transferts.

www.cifop.be/doc/demorgenvendredi20-05.pdf

Waalse economen vragen zelfs om de transferts te stoppen (lees ik dat hier goed...)

Maar dit is niet in het belang van de PS. Hoe meer werklozen hoe meer kiezers...
Natuurlijk vragen ze dat. Elk kind weet dat de ongebreidelde transfers zonder dat daar ook maar iets tegenover staat nefast is voor de ontwikkeling van een land/regio. Het probleem is dat de PS zeer goed beseft dat een sterk Wallonie een negatieve invloed gaat hebben op de verkiezingsresultaten van de PS. Kijk maar naar wat er van de SP.A geworden is in Vlaanderen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 15:18   #13
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werkloosheid is nochtans de belangrijkste en werkloosheidsbeleid heeft een belangrijke invloed op armoede. Ik vermoed dat de levensverwachting niet het grootste verschil is tussen Vlaanderen en Wallonië.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 15:58   #14
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Werkloosheid is nochtans de belangrijkste en werkloosheidsbeleid heeft een belangrijke invloed op armoede. Ik vermoed dat de levensverwachting niet het grootste verschil is tussen Vlaanderen en Wallonië.
Voor de twee overblijvende aspecten weet ik niet hoe de verdeling gaat

Vb. ongelijkheid, in Vlaanderen is er een vrij grote ongelijkheid tussen man en vrouw, ik vind het artikel niet onmiddellijk terug maar op Jobat is hier een tijdje terug iets over verschenen.

Ook over het niet afstuderen aan de middelbare school denk ik, dat Vlaanderen niet erg schitterend scoort. Terwijl het niveau vrij hoog is, zorgt dit er ook voor dat leerlingen die niet meekunnen, niet meer gemotiveerd zijn en niet afstuderen. Da's toch de pedagogische theorie die ik al ooit gehoord heb.

Gezien het Waals onderwijs minder hoog is -dat is toch wat er beweerd wordt- lijkt het mij dus ook wel mogelijk dat Wallonië op het vlak van afmaken van de middelbare school beter scoort.

Kortom, mogelijk wordt het ene voordeel gedeeltelijk opgeheven door het andere nadeel.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 28 december 2011, 19:46   #15
Flyby
Vreemdeling

Standaard

Het zou inderdaad nuttig zijn om de originele documenten waarop deze berichten zich basseren rechtstreeks te kunnen inlezen.
Immers, ik heb reeds moeten vaststellen dat zowel Waalse als Vlaamse pers is niet vreemd zijn aan enige partijdigheid, betreffende communautaire onderwerpen.
Ik ben echter niet verbaasd om alweer een enorme kloof vast te stellen tussen Vlaanderen en Wallonie, en hoofdzakelijk in de zelfde richting...

Wat is er toch mis met Wallonie om zo consequent slechter te scoren op zoveel aspecten van het sociale weefsel?

Waarom hinkt Wallonie steeds achterop? op onderwijs niveau, op ziekenhuis efficientie, .. en nu nog maals op algemeen welzijn

Ik kan maar aan één ding denken : " L'état P.S. " ...
50 �* 60 jaar van alleen heerschappij van steeds dezelfde partij. Van een machtspartij die regeert vanuit (machts)zelfbehoud en niet vanuit de echte noden van een hetrogene bevolkingsgroep...
Een zichzelf instand houdend systeem waarbij de politiek "zorgt" voor zijn kiezerspubliek, die op zijn beurt dan stemt voor die partij die hun een makkelijker leven bezorgt. (clientilisme)
Dat dit zwaar ten koste gaat van efficientie lijkt me dan evident...als je zorgt voor "gratis geld", dan krijg je natuurlijk de nodige stemmen om dat perverse beleid te handhaven...

Een regeringvorming was nu al ontzettend moeilijk.. ik vrees echt dat de volgende nationale verkiezing het probleem alleen nog maar scherper zal stellen...
Ik zie dit écht niet goed komen, daar het onwaarschijnlijk is dat mistoestanden van 50-60 jaar, recht kunnen worden gezet in minder dan 2 jaar...

Ik ben absoluut geen voorstander van een radicale oplossing , zoals splitsen, maar eerlijkheidshalve zie ik ook geen oplossing in de toekomst. Hoe meer er van die berichten komen over de overduidelijke tegenstelling tussen noord en zuid, hoe scherper de confrontatie zal worden...
Splitsen is alles behalve evident (véél complexer dan wat sommige partijen durven voorstellen) en samenwerken gaat ook bijna niet meer met onze franstalige landgenoten. tenzij er een drastische andere wind waait in wallonie, zie ik geen oplossing om de groeiende ontevredenheid bij de modale Vlaming te sussen. Aan dit tempo gaat vroeg of laat de kraan gewoon dicht worden gedraaid.. Een groeiend Vlaams-Nationalisme (binnen alle partijen) zal daar wel voor zorgen...

Ik kan je nu al op een blaadje geven dat NV-A een monster score zal halen bij de volgende verkiezingen, als er niet op een bijzonder efficiente manier wordt geregeerd en objectief kan worden dat Wallonie het veel beter begint te doen en voor zichzelf kan zorgen...

Maar laat ons eerlijk wezen.. dat zal niet gebeuren..

Voor het moment zou ik absoluut niet meer weten wat te doen met mijn stemgedrag. De politiek is momenteel één grote puinhoop...
Flyby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 20:05   #16
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Op de Vrt hebben ze de getuigenis van de Luikse professor 'wijselijk' van de inleiding 'afgeknipt' en laten 'verdwijnen': Die stelde dat de schuld voor de kloof bij de Waalse gewestregering lag die slecht scoorde op onder andere onderwijs, werk, uitsluiting en nog een vierde item dat me ontsnapt. Als je dan weet wie altijd de baas gespeeld heeft in die Waalse gewestregering de laatste decennia, dan weet je ook wie de grote schuldige is!
PS: Psstttt, voor wie het nog niet wist: het is diezelfde partij die nu het voortouw neemt in 'de redding van de staat die al lang geen staat meer is'. Het recept hiervoor heeft ze al jaren in de eigen regio 'uitgetest' en met succes (sic)!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 28 december 2011 om 20:07.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 20:23   #17
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor de twee overblijvende aspecten weet ik niet hoe de verdeling gaat

Vb. ongelijkheid, in Vlaanderen is er een vrij grote ongelijkheid tussen man en vrouw, ik vind het artikel niet onmiddellijk terug maar op Jobat is hier een tijdje terug iets over verschenen.

Ook over het niet afstuderen aan de middelbare school denk ik, dat Vlaanderen niet erg schitterend scoort. Terwijl het niveau vrij hoog is, zorgt dit er ook voor dat leerlingen die niet meekunnen, niet meer gemotiveerd zijn en niet afstuderen. Da's toch de pedagogische theorie die ik al ooit gehoord heb.

Gezien het Waals onderwijs minder hoog is -dat is toch wat er beweerd wordt- lijkt het mij dus ook wel mogelijk dat Wallonië op het vlak van afmaken van de middelbare school beter scoort.

Kortom, mogelijk wordt het ene voordeel gedeeltelijk opgeheven door het andere nadeel.
zever in pakskes
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 21:06   #18
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zever in pakskes
Inhoudelijk top!

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 28 december 2011, 23:10   #19
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Wat we zelf doen, doen we dus toch beter?
Oud 28 december 2011, 23:26   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Deze criteria hangen aan de werkloosheid: daar begint al de miserie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be