Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 17 juni 2004, 08:08   #1
De mythe ontkracht
Vreemdeling

Standaard

[size=7]Worden we overspoeld met migranten?[/size]

In een persbericht geeft voorzitter Frank Vanhecke kernachtig de visie van het Vlaams Blok in deze weer:

‘Dit land is immers, ondanks de zogenaamde migratiestop, overspoeld geweest door vreemdelingen. Het gaat hem in deze over asielzoekers en mensen die naar hier komen in het kader van gezinshereniging. Voor het Vlaams Blok is en blijft prioriteit nummer 1 van een efficiënt vreemdelingenbeleid het invoeren van een effectieve en waterdichte immigratiestop.’

Om de stelling van Frank Vanhecke te onderzoeken, kijken we naar het ‘net migration rate’ van het CIA World Factbook. Dat netto migratiesaldo is volgens de CIA:

‘…the figure for the difference between the number of persons entering and leaving a country during the year per 1,000 persons (based on midyear population). An excess of persons entering the country is referred to as net immigration (e.g., 3.56 migrants/1,000 population); an excess of persons leaving the country as net emigration (e.g., -9.26 migrants/1,000 population).’

Land Netto migratiesaldo
Luxemburg 9.14
Ierland 3.57
Oostenrijk 2.44
Nederland 2.35
Malta 2.34
Slovenië 2.34
Verenigd Koninkrijk 2.2
Duitsland 2.18
Italië 2.07
Denemarken 2.04
Griekenland 1.96
Zweden 1
Spanië 0.99
[size=6]België 0.97[/size]
Tsjechië 0.97
Hongarije 0.78
Frankrijk 0.66
Finland 0.63
Slowakije 0.53
Portugal 0.49
Cyprus 0.43
Litouwen 0.14
Polen -0,49
Estland -0.71
Letland -1.19

[size=6]Conclusie:[/size] Van de 25 lidstaten van de Europese Unie, staat België (gedeeld) op de 14e plaats wat het netto migratiesaldo betreft. Als we enkel kijken naar de ‘oude’ lidstaten van de Unie, hebben alleen Frankrijk, Finland en Portugal een lager netto migratiesaldo. Concreet voor België betekent dat dat, als er begin 2003 in ons land 1000 mensen zijn, er eind 2003 één persoon is bijgekomen door migratie. Het Vlaams Blok vindt het echter nodig om voor die ene persoon die er bijkomt, een immigratiestop voor te stellen.

Een zaak is in ieder geval duidelijk: Ons land wordt niet overspoeld door migranten, zeker indien we de cijfers vergelijken met de andere lidstaten van de Europese Unie.

[size=2]Bronnen:
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/
http://www.cia.gov/cia/publications/...defs.html#2112
http://www.cia.gov/cia/publications/...elds/2112.html
http://vlaamsblok.be/pers_2002-10-17.shtml[/size]
De mythe ontkracht is offline  
Oud 17 juni 2004, 13:01   #2
Invisible
Vreemdeling

Standaard

Tja, hier in België blijf je dan ook niet lang vreemdeling dankzij de snel-Belg-wet...
Invisible is offline  
Oud 17 juni 2004, 13:28   #3
De mythe ontkracht
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Invisible
Tja, hier in België blijf je dan ook niet lang vreemdeling dankzij de snel-Belg-wet...
Dat heeft daar niets mee te maken.
Oud 17 juni 2004, 14:14   #4
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

jan hyoens is offline  
Oud 17 juni 2004, 19:45   #5
Brabo
Parlementslid

Brabo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De mythe ontkracht
Netto migratiesaldo.
Sorry, je ontkracht nogal weinig met je post.

Ten eerste gaat het om het netto migratiesaldo, d.i. het verschil tussen het aantal immigranten en het aantal emigranten - over het exacte aantal immigranten zegt zo'n statistiekje echter niets.
Ter illustratie: als iedereen volgend jaar België verlaat, en er immigreren in datzelfde jaar 10.000.000 anderen naar hier, dan is de immigratie enorm geweest - maar je netto migratiesaldo is 0.

Ten tweede gaat het hier uiteraard om de legale migratie, de illegale migratie, die volgens het Blok uiteraard enorm is, wordt niet in de cijfers opgenomen.

Ten derde worden in die statistiek [size=2](waarschijnlijk)[/size] enkel de asielzoekers opgenomen die een verblijfsvergunning krijgen, maar ondertussen hebben diegenen die de vergunning uiteindelijk niet kregen hier wel gedurende hun hele procedure geld aan de gemeenschap gekost.

PS Ik appreciëer het wel dat iemand eindelijk eens het programma van het Blok inhoudelijk probeert te weerleggen, alleen jammer dat het hier niet zo goed gelukt is. Dat laatste is geen verwijt, want in het programma van het Blok vindt men veel gemeenplaatsen, amper concrete maatregelen, en nergens een poging tot becijfering, zodat het bijzonder moeilijk te weerleggen is.
Brabo is offline  
Oud 17 juni 2004, 20:33   #6
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien men zich echter concentreert op de bevolking die gedefinieerd wordt als het geheel van personen die bij de geboorte niet over de Belgische nationaliteit beschikken, komt men tot een bevolking van vreemde herkomst die op 1 januari 1998 1.314.217 personen omvatte (of 12,9% van de bevolking van België), waaronder 903.120 en 411.097 genaturaliseerden.
Dit zijn cijfers van het inquisitiecentrum van ayatollah Leman. Als dat geen invasie is! Illegalen werden hier niet in opgenomen (onbekend cijfer, maar het gaat hier over honderdduizenden). Ook hanteert men reeds een twijfelachtig criterium met betrekking tot de geboorte. We weten allemaal hoe goed onze gepigmenteerde medelanders zich voortplanten. Maar in deze statistieken werden de kinderen en kleinkinderen van de genaturaliseerde vreemdelingen al niet opgenomen. Verder werden de massale naturalisaties uit de jaren 80 en begin jaren 90 niet in dit cijfer opgenomen! Twee miljoen vreemdelingen is dus een realistische schatting.
PAJOT is offline  
Oud 18 juni 2004, 00:22   #7
TC
Provinciaal Gedeputeerde

TC's schermafbeelding

Standaard

Ik kan hier alleen maar uit opmaken dat er 16 landen zijn die nog een véél groter probleem hebben dan België !!!

trouwens.. : Belgium 1.23 migrant(s)/1,000 population (2004 est.)

Als je cijfers geeft, kijk ze dan ook na hé!
Oud 18 juni 2004, 00:30   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TC
Ik kan hier alleen maar uit opmaken dat er 16 landen zijn die nog een véél groter probleem hebben dan België !!!

Geen idee wat ik er moet uit opmaken, maar de cijfers in België kennende…?
Bobke is offline  
Oud 18 juni 2004, 19:42   #9
De mythe ontkracht
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brabo
Ten eerste gaat het om het netto migratiesaldo, d.i. het verschil tussen het aantal immigranten en het aantal emigranten - over het exacte aantal immigranten zegt zo'n statistiekje echter niets.
Ter illustratie: als iedereen volgend jaar België verlaat, en er immigreren in datzelfde jaar 10.000.000 anderen naar hier, dan is de immigratie enorm geweest - maar je netto migratiesaldo is 0.
Inderdaad, het blijven uiteraard maar cijfers. Theoretisch is Uw voorbeeld mogelijk. Er zijn echter weinig redenen om aan te nemen dat de emigratie uit ons land veel hoger zou liggen dan elders.

Citaat:
Ten tweede gaat het hier uiteraard om de legale migratie, de illegale migratie, die volgens het Blok uiteraard enorm is, wordt niet in de cijfers opgenomen.
U heeft weer gelijk. Maar langs de andere kant zijn er weer weinig redenen om aan te nemen dat deze hoger ligt dan in andere landen.

Het was eigenlijk mijn bedoeling één aspect van de retoriek van het Blok onder de loepe te nemen, met name de migratie. Ik hoop dat ik heb aangetoond dat het wat dit aspect betreft, toch wel meevalt en dat we dus niet overspoelt worden met migranten.
Oud 18 juni 2004, 19:46   #10
De mythe ontkracht
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TC

Blijkbaar zijn de cijfers bijgewerkt. Toen ik mij tekst poste, stonden op de site van de CIA nog de cijfers van 2003.
Oud 18 juni 2004, 20:31   #11
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De mythe ontkracht
Het was eigenlijk mijn bedoeling één aspect van de retoriek van het Blok onder de loepe te nemen, met name de migratie. Ik hoop dat ik heb aangetoond dat het wat dit aspect betreft, toch wel meevalt en dat we dus niet overspoelt worden met migranten.
Neen, twee miljoen migranten is geen overspoeling.
PAJOT is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be