![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Ook eindelijk voor de auto ?
Citaat:
Citaat:
![]() BIVV zou nu beter eens naar de Europese cijfers kijken voor jonge of beginnende bestuurders (maar dat hebben ze ondertussen). - 24e plaats op de 28 ´EU-landen´ bij de vrouwen. - 26e plaats op de 28 ´EU-landen´ bij de mannen. Het cijfer EU-gemiddelde is 103, Belgium zit aan 154 ! http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127 Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people Average values for last three years available Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners 1. SE : 24|80|53 2. NL : 26 92 59 3. CH : 23 95 60 4. IL : 18 100 64 5. MT : 44 89 67 6. UK* 31 121 77 7. NO : 33 128 82 8. ES : 34 132 84 9. DE : 39 130 85 10.FI : 33 144 90 11.SK* 32 162 98 12.EE: 39 158 100 13. IE: 41 164 103 14.PT: 52 153 103 15.DK: 44 161 104 16.AT: 46 179 113 17. IT: 40 186 114 18. SI: 46 190 121 19.HU: 46 195 123 20.LU: 54 192 124 21.FR: 42 207 125 22.LV: 42 201 128 23.CZ* 50 216 136 24.RO: 58 210 136 25.BE* 50 255 154 26.PL: 59 248 155 27.CY: 23 294 158 28.EL: 58 349 210 ~ EU: 40|164|103 Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes. Average values for years 2008, 2009 and 2010. * last three years available: 2007, 2008, 2009
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2012 om 22:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
|
![]() Als veiligheid en minder ongevallen een rechtstreeks gevolg zijn van duurdere (en strengere) opleidingen, bij welke kost denkt men dan de nulwaarde te bereiken, en waarom dus niet meteen invoeren?
Men dacht dit ook te bereiken met de superboetes. Dit heeft een tijdelijjk gevolg gehad, maar reeds lang uitgewerkt naar mijn mening. En waarom gaat het in het buitenland beter dan in BE, en de prijzen liggen niet zo hoog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Als ze eens beginnen (rijbewijs B) met de 'vrije rijopleiding' af te schaffen, dat zal onze doden onder jonge bestuurders nog verder terugdringen. In geen enkele van onze buurlanden is dat nog toegestaan, ook bij ons heb je een diploma tegenwoordig voor het meest belachelijke nodig, maar blijkbaar mag iedereen met een rijpapiertje zich na acht jaar opgeven als 'begeleider' van een totaal onervaren iemand. Een absurde situatie !
Mijn voorstel voor rijbewijs B: verplichte rijopleiding bij een erkende rijschool of met een erkende instructeur minstens 30 uren. Daarna vrij snel examen doen (weg met die lange proefperiode van een jaar of zelfs drie jaar met een voorlopig rijbewijs), maar vervolgens (na slagen praktische proeven) nog drie jaar een rijbewijs op proef geven. Na gunstige evaluatie na die termijn een definitief rijbewijs geven. Wel vanaf 50 jaar elke drie jaar een medische keuring of je nog in staat bent fysiek en mentaal met de wagen te rijden. Jongeren moeten niet beginnen janken dat verplichte opleiding bij een rijschool zo duur is, de jeugd die daar het meest over klaagt kan zich wel op 18 jaar een auto aanschaffen van 10.000 euro of meer, maar 1000 of 2000 euro aan de rijschool geven is blijkbaar plots niet mogelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
In D worden de eerste spaarcenten van vakantiewerkjes of andere werkjes door de "modale jeugd" (toch die die aan een auto denken) opzij gelegd om een rijbewijs zelf te betalen. (eigen ervaring) In D kost een rijbewijs gemiddeld ca. 1850 €, gemiddeld 35 lesuren. Het kan natuurlijk duurder maar ook goedkoper worden. De eerste jaren van hun rijbewijs worden ze ook meer gecontroleerd-opgevolgd en bestaat er een lagere promillegrens. Citaat:
Praktijklessen worden daar niet opgeschort of uitgesteld als er 10 cm sneeuw ligt, men leert daar dan rijden met winterbanden op gladde weg, altijd meegenomen. Men ziet in D pampert men niet; blijft men realist en doet men niet hypocriet bij bepaalde omstandigheden; of met hogere snelheden, men weet dat de jeugd die nu eenmaal gaat rijden (evtl borden of niet), dan kan me ze beter degelijk inoefenen. In Be leert men eerder treuzelend rijden en inparkeren... krijgen ze dan hun "rijbewijs" laat men ze los... Men leert in D vlot-aangepast op- en afrijden van de snelweg, enz enz... het lijstje van de voornaamste mogelijke situaties-conflicten die geoefend worden is lang. Dat zit allemaal in die voorziene 12 uren Sonderfahrten (5+4+3), natuurlijk als de rijinstructeur na een > 20-tal lesuren merkt dat de leerling dat met vertrouwen aankan, ttz voor de Fahrerlaubnis (rijtoelating voor die bijzondere proeven) is men dan in principe al geslaagd . Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 12:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Ik kan uw bevindingen enkel maar bevestigen. In België werd een echt rijexamen pas ingevoerd einde jaren 1970 (ik bedoel zowel verplicht theorie als praktijk met een examinator). Toen waren onze wegen nog een veel groter slagveld dan nu nog het geval is. Er rijden overigens in BE nog steeds een pak oudere mensen rond die nog nooit medisch gekeurd zijn en hun rijbewijs letterlijk van de gemeente gekregen hebben zonder enige tegenprestatie. In feite exteem absurdistisch dat een bijna blinde demente van 90 jaar met een 'rijbewijs' met een bestelwagen kan/mag rondrijden en dat dit volgens onze wetgeving perfect legaal is. Ik heb zelf begin jaren 2000 rijschool gevolgd voor de praktische opleiding en ik denk dat ik 10 minuutjes op de autostrade heb 'leren' rijden en een keertje in het donker heb gereden (en dan nog toevallig omdat het winter was en al om 17.00 u pikdonker was), van zuinig rijden was nog geen sprake en van dat defensief leren rijden heb ik ook niet veel gemerkt. Maar ik heb wel 10 u of zo les gekregen om op het oefenterrein perfect binnen de 2 minuten tussen stalen balken te parkeren en achteruit te rijden! Het examen zelf is in België ook verkeerskundig nog steeds een lachertje en zeer willekeurig: je moet niet je kunsten op een drukke autostrade bewijzen, het gaat praktisch enkel door bij daglicht en te moeilijke punten, situaties of weersomstandigheden worden vaak vermeden (terwijl ze in de praktijk toch vaak voorkomen). Ik ken bijvoorbeeld mensen die hun rijbewijs hebben behaald door een half uurtje rond het examencentrum in Deurne-Noord op en rond de Bischoppenhoflaan een half uurtje in de file te gaan hangen. Alsof dat iets bewijst over je kwaliteiten als chauffeur ! Eigenlijk bizar te moeten vaststellen dat een land met zulk hoog (algemeen) onderwijsniveau nog steeds te maken heeft met een klungelige en amateuristische rijopleiding die echt niet meer van deze tijd is en de jonge bestuurders absoluut niet voorbereid op 'the real life'. Ok, die manoevers verplaatsen van een kunstmatig oefenterrein naar de echte openbare weg is op zich geen slechte zaak, maar schiet nog steeds veel te kort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Ik zie niet in waarom het duurder moet worden om beter te zijn...
Ik zie ook niet in waarom een onpersoonlijke begeleiding van een instructeur beter is. Wilt het dan zeggen dat alle rij-opleidingen daarvoor niet goed waren? Hoog tijd dat men zn geld terugeist dan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
Maar daarvoor is het niet altijd duurder zoals ik schreef, hoe meer aanleg of basisrijvaardigheid hoe goedkoper. Dat is toch logisch niet, of rij jij graag mee met iemand die onveilig rijdt ? Citaat:
![]() In elk geval is een betere (en beter geschoolde) rijinstructeur altijd beter voor de leerling, kwestie van het de eerste keer goed aan te leren, want slecht aanleren leer je moeilijk weer af, wie zou het ook doen ?* Ook zeker voor de altijd-beterweter-te-overtuigen. *ik heb me zelf laten bijscholen (op´t werk en in de privé met professionals, in D) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 19:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Voor mijn part morgen.
Niet alleen in België. Ook Nederlanders bakken er niets van. Sommige beschouwen op autosnelwegen de linker rijstrook als hun eigendom. Een soort van verlenging van hun achtertuin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Rij-opleidingen zijn bij ons dus nog voor veel verbetering vatbaar, de statistiek met dodelijke ongevallen onder onervaren chauffeurs in BE spreekt voor zichzelf ! Als iedereen rijschool moet volgen, dan hebben die centra ook meer inkomsten en zekerheid en kan de prijs misschien gedrukt worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
En waarom? Omdat de willekeur van de rijscholen het zo duur maakt. Net daarom is het te gek om enkel op die rijscholen te mikken voor een rijbewijs. Beter nog, men begon met projecten om 't rijbewijs te behalen via scholen, dat men het bij het gewone lessenpakket geeft. Zo kan men meer tijd besteden aan verkeersveiligheid en rijvaardigheid. Met een paar uurtjes extra rijden met een autootje van de rijschool zal het niet lukken, die mikken enkel op de parcours die de examinatoren afleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
En dan nog. Van wie gaan mijn kinderen het beste leren rijden? Met mij of met een instrukteur die een beetje basis geeft en de vastgelegde parcours laat afdraven? Want zo werkt een rijschool, men leert als het ware de leerling een maaltafel opzeggen maar men leert ze niet hoe een maaltafel werkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
Willekeur heeft met slechte organisatie en bepaalde controle van/via de overheid te doen. In Belziek geen verassing. Wat kost dan een gemiddeld rijbewijs in België, een idee ? In D is het ca. 1850 €, peulschil vergeleken met de aankoop van een auto, verbruik en zijn onderhoud, en andere fixe kosten (verzekering, taks enz.) En echt al een peulschil als men door beter te rijden minder brokken maakt. In D zijn de rijbewijskosten ook sterk afhankelijk van waar men ze aflegt (provinciestad- grote stad - landelijk) uurprijzen kunnen serieus uiteenliggen, de gemiddeldes zet ik in´t vet. Dit komt door duurdere vestiging (huur) maar ook de verzekeringen van de auto´s liggen sterk uiteen, en andere kosten die sterk verschillen. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 21:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
1850 euro noemt u een peuleschil, hoeveel mensen kopen een eerste autootje aan zo'n prijs? Beter rijden kan men leren door meer te rijden en dus rij-ervaring op te doen. Maar om daarvoor een rijschool te betalen is onzin. Dure onzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
![]() En die voor motorrijders ook. ![]() Citaat:
en die voor treinbestuurders ook, en pak de Piloten er ook maar bij, alles stukken van mensen. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 21:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
Er zijn mogelijkheden genoeg om mensen rij-ervaring te laten opdoen. Ongevallen zullen er altijd wel zijn, maar ook mensen die de nodige uurtjes bij een rijschool zaten gaan daarbij betrokken raken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
OK, een volledige all in rijopleiding is duur (meer dan 1.000 euro), maar het is absoluut de investering waard. Uiteraard mag de overheid van mij ook beslissen een deel tussen te komen in de opleidingskosten, een rijbewijs bezitten is immers vaak een voorwaarde om (letterlijk) vooruit te kunnen in de maatschappij en vele werkgevers vragen erachter. Al moeten we de zware kosten voor velen ook niet gaan dramatiseren, de helft van alle jongeren krijgt immers de opleidingskosten cadeau van zijn ouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
|
![]() Enkele interessante weetjes hier te lezen.
Ik meen algemeen te lezen dat een duurdere opleiding niet zal helpen, wat ik ook reeds stelde. Ik leid hieruit af dat de rij-opleiding onvoldoende is. Het verkeersbeleid is hiervoor verantwoordelijk, en faalt dus (gedeeltelijk). En wie draait ervoor op voor dit falend verkeersbeleid beleid vanaf stap 1: nogmaals de burger met peperdure boetes die alleen tot verder ongenoegen leiden. En deze superboetes worden opleged door hetzelfde verkeersbeleid. Kassa kassa, voor de staat...
__________________
- Stop de renovatieplicht ![]() - slava Ukraini - Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig? - rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog? Laatst gewijzigd door fbpolitics : 11 januari 2012 om 02:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar dat heeft allemaal geen nut als "de overheid" enkel die studies eruit pikken die in de kraam van de overheid passen. Citaat:
Citaat:
Maar dieper vallen gaat wslk niet meer. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2012 om 20:09. |
||||
![]() |
![]() |