Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2012, 21:50   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard Strengere-duurdere rijopleiding motor, wanneer voor de auto

Ook eindelijk voor de auto ?
Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...l-zo-duur.aspx

Rijopleiding motor strenger en dubbel zo duur

06/01 Vanaf 2013 wordt de opleiding om met een zware motor te rijden strenger, langer en dus ook duurder. Leerlingen voor de zware categorie zullen zoals aangekondigd ook 24 jaar moeten zijn, waar dat nu 21 jaar is. Op die manier wil de sector het aantal motorongevallen helpen terugdringen. Dat schrijft Het Belang van Limburg.

De invoering van het Europees motorrijbewijs betekent voor de categorie van zware motoren (rijbewijs A, vermogen boven 25 kW) dat de bestuurders vanaf 2013 24 jaar oud moeten zijn.

Naast de verhoging van de leeftijdsgrens zal de opleiding zelf bijna dubbel zo lang gaan duren. Wanneer een uur rijles gemiddeld 65 euro kost, zal de meerkost oplopen tot 390 euro.

De auto- en motorfederatie Febiac vreest dat kandidaat-motorrijders gaan afhaken en begint vanaf de opening van het auto- en motorsalon volgende donderdag met een campagne om kandidaten aan te zetten dit jaar nog te starten met hun opleiding. Er worden via een wedstrijd 50.000 uren motorles cadeau gedaan.
Citaat:
http://www.uhasselt.be/Documents/IMO...-2007(HLN).pdf

8/08/2007
Belgische rijopleiding is ondermaats

DIEPENBEEK De rijopleiding in ons land is ondermaats en is één van de oorzaken waarom België op vlak van verkeersveiligheid slechter scoort dan andere Europese landen. Dat blijkt uit de eindverhandeling 'Rijopleiding en verkeersveiligheid' van studente Claudia Juvyns van de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universiteit Hasselt.

De rijopleiding schiet volgens de studente op verschillende vlakken te kort. «België is het enige Europese land waar de niet-professionele rijopleiding zo wijd verspreid is», schrijft ze. «Het risico dat de begeleider de leerling foute technieken aanleert, is niet denkbeeldig.

Daarnaast is een wagen van de rijschool beter uitgerust om in gevaarlijke
situaties in te grijpen.»

Ook de duur van de opleiding zou volgens haar te kort zijn. «In onder meer Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk - allemaal landen die het beter doen op vlak van verkeersveiligheid - is het aantal uren professionele begeleiding niet beperkt tot 20, maar zijn 35 tot zelfs 44 uren verplicht.

Daarnaast is het rijexamen in ons land ook maar een momentopname. Het zou beter zijn om jonge chauffeurs gedurende een bepaalde periode aan een aantal tests te onderwerpen.»

Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid klopt het dat ons land niet goed scoort in vergelijking met andere Europese landen. «We zitten wat betreft verkeersveiligheid in de middenmoot, dat is correct», zegt Werner De Dobbeleer. «Maar dat enkel toeschrijven aan de rijopleiding, is fout. Er zijn veel meer factoren die meespelen: de infrastructuur, de politiecontroles, de sensibiliseringscampagnes, ... De rijopleiding is bovendien nog geen jaar geleden hervormd. Het is nog veel te vroeg om nu al conclusies te trekken, laat staan om bij te sturen.» (CSG)
Welke middenmoot als het over rijopleiding gaat... ?

BIVV zou nu beter eens naar de Europese cijfers kijken voor jonge of beginnende bestuurders (maar dat hebben ze ondertussen).

- 24e plaats op de 28 ´EU-landen´ bij de vrouwen.
- 26e plaats op de 28 ´EU-landen´ bij de mannen.

Het cijfer EU-gemiddelde is 103, Belgium zit aan 154 !
http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
1. SE : 24|80|53
2. NL : 26 92 59
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77
7. NO : 33 128 82
8. ES : 34 132 84
9. DE : 39 130 85
10.FI : 33 144 90
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100
13. IE: 41 164 103
14.PT: 52 153 103

15.DK: 44 161 104
16.AT: 46 179 113
17. IT: 40 186 114
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125
22.LV: 42 201 128
23.CZ* 50 216 136
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154
26.PL: 59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210
~ EU: 40|164|103

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010.
* last three years available: 2007, 2008, 2009
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2012 om 22:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 00:39   #2
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
Standaard

Als veiligheid en minder ongevallen een rechtstreeks gevolg zijn van duurdere (en strengere) opleidingen, bij welke kost denkt men dan de nulwaarde te bereiken, en waarom dus niet meteen invoeren?

Men dacht dit ook te bereiken met de superboetes. Dit heeft een tijdelijjk gevolg gehad, maar reeds lang uitgewerkt naar mijn mening.

En waarom gaat het in het buitenland beter dan in BE, en de prijzen liggen niet zo hoog.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 04:37   #3
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Als ze eens beginnen (rijbewijs B) met de 'vrije rijopleiding' af te schaffen, dat zal onze doden onder jonge bestuurders nog verder terugdringen. In geen enkele van onze buurlanden is dat nog toegestaan, ook bij ons heb je een diploma tegenwoordig voor het meest belachelijke nodig, maar blijkbaar mag iedereen met een rijpapiertje zich na acht jaar opgeven als 'begeleider' van een totaal onervaren iemand. Een absurde situatie !

Mijn voorstel voor rijbewijs B: verplichte rijopleiding bij een erkende rijschool of met een erkende instructeur minstens 30 uren. Daarna vrij snel examen doen (weg met die lange proefperiode van een jaar of zelfs drie jaar met een voorlopig rijbewijs), maar vervolgens (na slagen praktische proeven) nog drie jaar een rijbewijs op proef geven. Na gunstige evaluatie na die termijn een definitief rijbewijs geven. Wel vanaf 50 jaar elke drie jaar een medische keuring of je nog in staat bent fysiek en mentaal met de wagen te rijden.

Jongeren moeten niet beginnen janken dat verplichte opleiding bij een rijschool zo duur is, de jeugd die daar het meest over klaagt kan zich wel op 18 jaar een auto aanschaffen van 10.000 euro of meer, maar 1000 of 2000 euro aan de rijschool geven is blijkbaar plots niet mogelijk.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 11:58   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Als ze eens beginnen (rijbewijs B) met de 'vrije rijopleiding' af te schaffen, dat zal onze doden onder jonge bestuurders nog verder terugdringen. In geen enkele van onze buurlanden is dat nog toegestaan, ook bij ons heb je een diploma tegenwoordig voor het meest belachelijke nodig, maar blijkbaar mag iedereen met een rijpapiertje zich na acht jaar opgeven als 'begeleider' van een totaal onervaren iemand. Een absurde situatie !

Mijn voorstel voor rijbewijs B: verplichte rijopleiding bij een erkende rijschool of met een erkende instructeur minstens 30 uren. Daarna vrij snel examen doen (weg met die lange proefperiode van een jaar of zelfs drie jaar met een voorlopig rijbewijs), maar vervolgens (na slagen praktische proeven) nog drie jaar een rijbewijs op proef geven. Na gunstige evaluatie na die termijn een definitief rijbewijs geven. Wel vanaf 50 jaar elke drie jaar een medische keuring of je nog in staat bent fysiek en mentaal met de wagen te rijden.

Jongeren moeten niet beginnen janken dat verplichte opleiding bij een rijschool zo duur is, de jeugd die daar het meest over klaagt kan zich wel op 18 jaar een auto aanschaffen van 10.000 euro of meer, maar 1000 of 2000 euro aan de rijschool geven is blijkbaar plots niet mogelijk.
Inderdaad, ² vanaf 50 jaar is het vooral een zichtattest (ogen) voor rijbewijs B, wat al van toepassing is op rijbewijs C. Vele mensen vertikken het men een bril te rijden. In Spanje bvb moet men als brildrager zelfs een reservebril in de wagen bijhebben.

In D worden de eerste spaarcenten van vakantiewerkjes of andere werkjes door de "modale jeugd" (toch die die aan een auto denken) opzij gelegd om een rijbewijs zelf te betalen. (eigen ervaring)

In D kost een rijbewijs gemiddeld ca. 1850 €, gemiddeld 35 lesuren.
Het kan natuurlijk duurder maar ook goedkoper worden.
De eerste jaren van hun rijbewijs worden ze ook meer gecontroleerd-opgevolgd en bestaat er een lagere promillegrens.

Citaat:
http://www.fahrtipps.de/fahrschule/f...ein-kosten.php

Wir setzen für die Anzahl der Fahrstunden einen Mittelwert von 35 ein und kalkulieren die komplette Ausbildung mit typischen Zahlen durch, inklusive gesetzlicher Mehrwertsteuer. ...]
1. Vorabkosten 36,00 €
2. Gebühren der Straßenverkehrsbehörde 43,40 €
3. Ausbildung und Lernmaterial in der Fahrschule 1.470,00 €
4. zwei theoretische und eine praktische Prüfung 303,63 €
Endsumme in unserem Beispiel: 1.853,03 €
Kann es wesentlich billiger oder teurer werden? Ja, durchaus. ...]
En daar leren ze ´s nachts rijden, en aangepast snel anticiperend rijden (zonder te remmen) mét aangepaste veiligheidsafstand naargelang snelheid en omstandigheden, op snelle gewone wegen en natuurlijk ook op de onbeperkte autobahn (snelheden van 160 kmh én meer is zeker geen uitzondering = Fahren mit höherer Geschwindigkeit).
Praktijklessen worden daar niet opgeschort of uitgesteld als er 10 cm sneeuw ligt, men leert daar dan rijden met winterbanden op gladde weg, altijd meegenomen.

Men ziet in D pampert men niet; blijft men realist en doet men niet hypocriet bij bepaalde omstandigheden; of met hogere snelheden, men weet dat de jeugd die nu eenmaal gaat rijden (evtl borden of niet), dan kan me ze beter degelijk inoefenen.
In Be leert men eerder treuzelend rijden en inparkeren... krijgen ze dan hun "rijbewijs" laat men ze los...

Men leert in D vlot-aangepast op- en afrijden van de snelweg, enz enz... het lijstje van de voornaamste mogelijke situaties-conflicten die geoefend worden is lang.

Dat zit allemaal in die voorziene 12 uren Sonderfahrten (5+4+3),
natuurlijk als de rijinstructeur na een > 20-tal lesuren merkt dat de leerling dat met vertrouwen aankan, ttz voor de Fahrerlaubnis (rijtoelating voor die bijzondere proeven) is men dan in principe al geslaagd .

Citaat:
http://www.fahrschule-schnell.de/332444/360405.html

Die Anzahl der Sonderfahrten ist auch davon abhängig, ob schon eine Fahrerlaubnis vorhanden ist.

Was ist bei den Sonderfahrten anders als in den normalen Fahrstunden?

Bei den Sonderfahrten soll das Fahren in besonderen Situationen und unter schwierigen Bedingungen geübt werden. Schwerpunkte der Autobahnfahrten

-Fahren mit hoher Geschwindigkeit

-Einschätzen des Abstandes bei hoher Geschwindigkeit -Verkehrsbeobachtung, vorausschauendes Fahren,

-Einfahren und Ausfahren, auch auf Parkplätze und Raststätten,

-Überholen, Befahren eines Autobahnkreuzes, Gefahren bei hoher Fahrgeschwindigkeit Schwerpunkte der Überlandfahrten:

-Fahren mit höherer Geschwindigkeit

-Abbiegen von Schnellstraßen in Seitenstraßen oder Nebenstraßen

-Fahren in Kurven mit höherer Geschwindigkeit

Überholen

-Vorausschauendes Fahren / Gefahren erkennen

-Überholvorgänge üben Schwerpunkte der Nachtfahrten:

-Bedienung, Anwendung und Kontrolle der Beleuchtungseinrichtungen

-Verhalten bei Blendung durch Gegenverkehr

-Benutzung des Fernlichts

-Anpassen der Geschwindigkeit

-Erkennen von Gefahren

-Besonderheiten des Fahrens bei Dunkelheit

-Fahren außerorts und auf Autobahnen Fahren unter sich verändernden Lichtverhältnissen.
Anzahl Sonderfahrten

Klasse .......Überlandfahrten ........ Autobahnfahrten ........ Dunkelfahrten

A, A1, B.....................5........................4.............................3
Belgien is zelfs in de D-wiki bekend om hun laksheid wat rijopleiding betreft, het was het laatste land in Europa wat een (zeer beperkte) rijopleiding invoerde... :

Citaat:
Regelungen in Deutschland Historisches
Chauffeursausbildung 1905. Ausbildung in der Chauffeursschule Aschaffenburg. Bayerischer Fahrlehrerverband

Am 14. August 1893 fand die erste Fahrprüfung weltweit statt. Anlass dazu war eine Anordnung der Polizei in Paris. Die Prüfungen wurden damals vom Bergbauamt abgenommen, dem Inspektorat für Dampfmotoren. Den Dampfmotoren wurden alle Fahrzeuge mit selbstständigem Antrieb zugeordnet.

Geprüft wurden die Fahrkenntnisse des Prüflings und sein Wissen über das Fahrzeug. Auch mussten kleinere Reparaturen ausgeführt werden. Das Mindestalter war 21 Jahre. Am 10. März 1899 wurde der Führerschein in ganz Frankreich eingeführt.

Im deutschen Kaiserreich begann die Fahrerlaubnis-Ära im Jahr 1906, zunächst auf Länderebene. Im Jahr 1909 trat das Reichsgesetz über den Verkehr mit Kraftfahrzeugen in Kraft. Ein Jahr später wurden die ersten Führerscheinklassen eingeführt. Angehörige regierender Fürstenhäuser waren jedoch von der Führerscheinpflicht ausgenommen.

Als letztes Land in Europa führte Belgien am 1. August 1956 Fahrerlaubnisprüfungen ein. Bis dahin war keine Fahrerlaubnis erforderlich gewesen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahraus...g#Historisches
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 12:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 17:56   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Inderdaad, ² vanaf 50 jaar is het vooral een zichtattest (ogen) voor rijbewijs B, wat al van toepassing is op rijbewijs C. Vele mensen vertikken het men een bril te rijden. In Spanje bvb moet men als brildrager zelfs een reservebril in de wagen bijhebben.

In D worden de eerste spaarcenten van vakantiewerkjes of andere werkjes door de "modale jeugd" (toch die die aan een auto denken) opzij gelegd om een rijbewijs zelf te betalen. (eigen ervaring)

In D kost een rijbewijs gemiddeld ca. 1850 €, gemiddeld 35 lesuren.
Het kan natuurlijk duurder maar ook goedkoper worden.
De eerste jaren van hun rijbewijs worden ze ook meer gecontroleerd-opgevolgd en bestaat er een lagere promillegrens.



En daar leren ze ´s nachts rijden, en aangepast snel anticiperend rijden (zonder te remmen) mét aangepaste veiligheidsafstand naargelang snelheid en omstandigheden, op snelle gewone wegen en natuurlijk ook op de onbeperkte autobahn (snelheden van 160 kmh én meer is zeker geen uitzondering = Fahren mit höherer Geschwindigkeit).
Praktijklessen worden daar niet opgeschort of uitgesteld als er 10 cm sneeuw ligt, men leert daar dan rijden met winterbanden op gladde weg, altijd meegenomen.

Men ziet in D pampert men niet; blijft men realist en doet men niet hypocriet bij bepaalde omstandigheden; of met hogere snelheden, men weet dat de jeugd die nu eenmaal gaat rijden (evtl borden of niet), dan kan me ze beter degelijk inoefenen.
In Be leert men eerder treuzelend rijden en inparkeren... krijgen ze dan hun "rijbewijs" laat men ze los...

Men leert in D vlot-aangepast op- en afrijden van de snelweg, enz enz... het lijstje van de voornaamste mogelijke situaties-conflicten die geoefend worden is lang.

Dat zit allemaal in die voorziene 12 uren Sonderfahrten (5+4+3),
natuurlijk als de rijinstructeur na een > 20-tal lesuren merkt dat de leerling dat met vertrouwen aankan, ttz voor de Fahrerlaubnis (rijtoelating voor die bijzondere proeven) is men dan in principe al geslaagd .



Belgien is zelfs in de D-wiki bekend om hun laksheid wat rijopleiding betreft, het was het laatste land in Europa wat een (zeer beperkte) rijopleiding invoerde... :
Zeer mooi post / reacties Micele, zeer inhoudelijk en met argumentatie dus veel dank daarvoor !

Ik kan uw bevindingen enkel maar bevestigen. In België werd een echt rijexamen pas ingevoerd einde jaren 1970 (ik bedoel zowel verplicht theorie als praktijk met een examinator). Toen waren onze wegen nog een veel groter slagveld dan nu nog het geval is. Er rijden overigens in BE nog steeds een pak oudere mensen rond die nog nooit medisch gekeurd zijn en hun rijbewijs letterlijk van de gemeente gekregen hebben zonder enige tegenprestatie. In feite exteem absurdistisch dat een bijna blinde demente van 90 jaar met een 'rijbewijs' met een bestelwagen kan/mag rondrijden en dat dit volgens onze wetgeving perfect legaal is.

Ik heb zelf begin jaren 2000 rijschool gevolgd voor de praktische opleiding en ik denk dat ik 10 minuutjes op de autostrade heb 'leren' rijden en een keertje in het donker heb gereden (en dan nog toevallig omdat het winter was en al om 17.00 u pikdonker was), van zuinig rijden was nog geen sprake en van dat defensief leren rijden heb ik ook niet veel gemerkt. Maar ik heb wel 10 u of zo les gekregen om op het oefenterrein perfect binnen de 2 minuten tussen stalen balken te parkeren en achteruit te rijden! Het examen zelf is in België ook verkeerskundig nog steeds een lachertje en zeer willekeurig: je moet niet je kunsten op een drukke autostrade bewijzen, het gaat praktisch enkel door bij daglicht en te moeilijke punten, situaties of weersomstandigheden worden vaak vermeden (terwijl ze in de praktijk toch vaak voorkomen). Ik ken bijvoorbeeld mensen die hun rijbewijs hebben behaald door een half uurtje rond het examencentrum in Deurne-Noord op en rond de Bischoppenhoflaan een half uurtje in de file te gaan hangen. Alsof dat iets bewijst over je kwaliteiten als chauffeur !

Eigenlijk bizar te moeten vaststellen dat een land met zulk hoog (algemeen) onderwijsniveau nog steeds te maken heeft met een klungelige en amateuristische rijopleiding die echt niet meer van deze tijd is en de jonge bestuurders absoluut niet voorbereid op 'the real life'. Ok, die manoevers verplaatsen van een kunstmatig oefenterrein naar de echte openbare weg is op zich geen slechte zaak, maar schiet nog steeds veel te kort.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 18:01   #6
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Ik zie niet in waarom het duurder moet worden om beter te zijn...
Ik zie ook niet in waarom een onpersoonlijke begeleiding van een instructeur beter is.
Wilt het dan zeggen dat alle rij-opleidingen daarvoor niet goed waren? Hoog tijd dat men zn geld terugeist dan...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 19:46   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom het duurder moet worden om beter te zijn...
Als er meer uren nodig zijn om een degelijk rijbewijs te halen is het automatisch duurder.
Maar daarvoor is het niet altijd duurder zoals ik schreef, hoe meer aanleg of basisrijvaardigheid hoe goedkoper. Dat is toch logisch niet, of rij jij graag mee met iemand die onveilig rijdt ?

Citaat:
Ik zie ook niet in waarom een onpersoonlijke begeleiding van een instructeur beter is.
onpersoonlijk ? moet dat persoonlijk zijn?
In elk geval is een betere (en beter geschoolde) rijinstructeur altijd beter voor de leerling, kwestie van het de eerste keer goed aan te leren, want slecht aanleren leer je moeilijk weer af, wie zou het ook doen ?*
Ook zeker voor de altijd-beterweter-te-overtuigen.

*ik heb me zelf laten bijscholen (op´t werk en in de privé met professionals, in D)

Citaat:
Wilt het dan zeggen dat alle rij-opleidingen daarvoor niet goed waren? Hoog tijd dat men zn geld terugeist dan...
Wat denk je als Be maar eventjes 50 jaar achterstaat in "rij-opleiding geschiedenis" op Duitsland?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 19:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 20:01   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Voor mijn part morgen.
Niet alleen in België. Ook Nederlanders bakken er niets van. Sommige beschouwen op autosnelwegen de linker rijstrook als hun eigendom. Een soort van verlenging van hun achtertuin.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 20:23   #9
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom het duurder moet worden om beter te zijn...
Ik zie ook niet in waarom een onpersoonlijke begeleiding van een instructeur beter is.
Wilt het dan zeggen dat alle rij-opleidingen daarvoor niet goed waren? Hoog tijd dat men zn geld terugeist dan...
Je laat toch ook medische ingrepen gebeuren door een 'onpersoonlijke' dokter of specialist en niet door je persoonlijke vader of moeder (cf. foutief leren rijden) ?

Rij-opleidingen zijn bij ons dus nog voor veel verbetering vatbaar, de statistiek met dodelijke ongevallen onder onervaren chauffeurs in BE spreekt voor zichzelf !

Als iedereen rijschool moet volgen, dan hebben die centra ook meer inkomsten en zekerheid en kan de prijs misschien gedrukt worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:12   #10
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als er meer uren nodig zijn om een degelijk rijbewijs te halen is het automatisch duurder.
Maar daarvoor is het niet altijd duurder zoals ik schreef, hoe meer aanleg of basisrijvaardigheid hoe goedkoper. Dat is toch logisch niet, of rij jij graag mee met iemand die onveilig rijdt ?


onpersoonlijk ? moet dat persoonlijk zijn?
In elk geval is een betere (en beter geschoolde) rijinstructeur altijd beter voor de leerling, kwestie van het de eerste keer goed aan te leren, want slecht aanleren leer je moeilijk weer af, wie zou het ook doen ?*
Ook zeker voor de altijd-beterweter-te-overtuigen.

*ik heb me zelf laten bijscholen (op´t werk en in de privé met professionals, in D)


Wat denk je als Be maar eventjes 50 jaar achterstaat in "rij-opleiding geschiedenis" op Duitsland?
Het behalen van een rijbewijs kost nu al stukken van mensen.
En waarom?
Omdat de willekeur van de rijscholen het zo duur maakt.
Net daarom is het te gek om enkel op die rijscholen te mikken voor een rijbewijs.
Beter nog, men begon met projecten om 't rijbewijs te behalen via scholen, dat men het bij het gewone lessenpakket geeft. Zo kan men meer tijd besteden aan verkeersveiligheid en rijvaardigheid. Met een paar uurtjes extra rijden met een autootje van de rijschool zal het niet lukken, die mikken enkel op de parcours die de examinatoren afleggen.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:15   #11
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Je laat toch ook medische ingrepen gebeuren door een 'onpersoonlijke' dokter of specialist en niet door je persoonlijke vader of moeder (cf. foutief leren rijden) ?

Rij-opleidingen zijn bij ons dus nog voor veel verbetering vatbaar, de statistiek met dodelijke ongevallen onder onervaren chauffeurs in BE spreekt voor zichzelf !

Als iedereen rijschool moet volgen, dan hebben die centra ook meer inkomsten en zekerheid en kan de prijs misschien gedrukt worden.
Een medische ingreep laten uitvoeren en leren rijden is niet hetzelfde.
En dan nog. Van wie gaan mijn kinderen het beste leren rijden? Met mij of met een instrukteur die een beetje basis geeft en de vastgelegde parcours laat afdraven?
Want zo werkt een rijschool, men leert als het ware de leerling een maaltafel opzeggen maar men leert ze niet hoe een maaltafel werkt.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:29   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Het behalen van een rijbewijs kost nu al stukken van mensen.
En waarom?
Omdat de willekeur van de rijscholen het zo duur maakt.
Stukken van mensen ? Idd een slechte rijopleiding kan stukken van mensen kosten, aan de duidelijke cijfers te zien. Lijkt bijna wel Belghanistan in Europa.

Willekeur heeft met slechte organisatie en bepaalde controle van/via de overheid te doen. In Belziek geen verassing.

Wat kost dan een gemiddeld rijbewijs in België, een idee ?
In D is het ca. 1850 €, peulschil vergeleken met de aankoop van een auto, verbruik en zijn onderhoud, en andere fixe kosten (verzekering, taks enz.)

En echt al een peulschil als men door beter te rijden minder brokken maakt.

In D zijn de rijbewijskosten ook sterk afhankelijk van waar men ze aflegt (provinciestad- grote stad - landelijk) uurprijzen kunnen serieus uiteenliggen,
de gemiddeldes zet ik in´t vet. Dit komt door duurdere vestiging (huur) maar ook de verzekeringen van de auto´s liggen sterk uiteen, en andere kosten die sterk verschillen.
Citaat:
3. Fahrschule: Ausbildung und Lernmaterial
(sehr unterschiedliche Preise je nach Region)

Grundgebühr bei Anmeldung 50,00 - 350,00 €
• wir rechnen mit einem gewichteten Durchschnitt von 250,00 €

Lehrbuch und Fragebogen 30,00 - 80,00 €
• wir rechnen mit 50,00 €

Fahrstunde 45 Minuten (normale Übungsfahrt) 20 - 40 €
• wir rechnen mit 23 Fahrstunden zu je 30 €

Sonderfahrten 45 Minuten (Autobahn-, Überland- und Dunkelfahrten) 30 - 50 €
• wir rechnen mit 12 Sonderfahrten zu je 40 €

4. Prüfungen
Theoretische Prüfung:
Fahrschulgebühr (»Vorstellung zur theoretischen Prüfung«,
wird nicht von jeder Fahrschule erhoben) 0 - 75,00 €
• wir rechnen mit 40 € und lassen den Fahrschüler außerdem bei der ersten theoretischen Prüfung durchfallen...

Gebühr der Prüforganisation (TÜV, DEKRA) pro Theorieprüfung 20,83 €

Praktische Prüfung:
Fahrschulgebühr (»Vorstellung zur praktischen Prüfung«) 50,00 - 180,00 €
• wir rechnen mit 100,00 €

Gebühr der Prüforganisation (TÜV, DEKRA) pro Fahrprüfung 84,97 €
http://www.fahrtipps.de/fahrschule/f...ein-kosten.php
De andere kosten zijn blijkbaar vast.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 21:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:37   #13
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Stukken van mensen ? Idd een slechte rijopleiding kan stukken van mensen kosten, aan de duidelijke cijfers te zien. Lijkt bijna wel Belghanistan in Europa.

Willekeur heeft met slechte organisatie en bepaalde controle van/via de overheid te doen. In Belziek geen verassing.

Wat kost dan een gemiddeld rijbewijs in België, een idee ?
In D is het ca. 1850 €, peulschil vergeleken met de aankoop van een auto, verbruik en zijn onderhoud, en andere fixe kosten (verzekering, taks enz.)

En echt al een peulschil als men door beter te rijden minder brokken maakt.
Men gaat echt niet beter leren rijden door een rijschool hoor...
1850 euro noemt u een peuleschil, hoeveel mensen kopen een eerste autootje aan zo'n prijs?
Beter rijden kan men leren door meer te rijden en dus rij-ervaring op te doen. Maar om daarvoor een rijschool te betalen is onzin. Dure onzin.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:47   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Men gaat echt niet beter leren rijden door een rijschool hoor...
1850 euro noemt u een peuleschil, hoeveel mensen kopen een eerste autootje aan zo'n prijs?
Beter rijden kan men leren door meer te rijden en dus rij-ervaring op te doen. Maar om daarvoor een rijschool te betalen is onzin. Dure onzin.
Laat ze dan afschaffen hé, die tijd hadden we zo´n 50 jaar lang.

En die voor motorrijders ook.
Citaat:
Rijopleiding motor strenger en dubbel zo duur

06/01 Vanaf 2013 wordt de opleiding om met een zware motor te rijden strenger, langer en dus ook duurder. Leerlingen voor de zware categorie zullen zoals aangekondigd ook 24 jaar moeten zijn, waar dat nu 21 jaar is. Op die manier wil de sector het aantal motorongevallen helpen terugdringen. Dat schrijft Het Belang van Limburg
En die voor Buschauffeurs ook,
en die voor treinbestuurders ook,
en pak de Piloten er ook maar bij, alles stukken van mensen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 21:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:50   #15
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laat ze dan afschaffen hé, die tijd hadden we zo´n 50 jaar lang.
Afschaffen hoeft niet, maar maak ze niet verplicht...
Er zijn mogelijkheden genoeg om mensen rij-ervaring te laten opdoen.
Ongevallen zullen er altijd wel zijn, maar ook mensen die de nodige uurtjes bij een rijschool zaten gaan daarbij betrokken raken.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:52   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Afschaffen hoeft niet, maar maak ze niet verplicht...
Er zijn mogelijkheden genoeg om mensen rij-ervaring te laten opdoen.
Ongevallen zullen er altijd wel zijn, maar ook mensen die de nodige uurtjes bij een rijschool zaten gaan daarbij betrokken raken.
OK, als ik het rijexamen mag afnemen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 22:24   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
OK, als ik het rijexamen mag afnemen.
Wie weet bij deze...
http://www.hbvl.be/limburg/bocholt/v...n-bocholt.aspx

http://g.co/maps/kyqd3
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2012 om 22:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 04:49   #18
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Een medische ingreep laten uitvoeren en leren rijden is niet hetzelfde.
En dan nog. Van wie gaan mijn kinderen het beste leren rijden? Met mij of met een instrukteur die een beetje basis geeft en de vastgelegde parcours laat afdraven?Want zo werkt een rijschool, men leert als het ware de leerling een maaltafel opzeggen maar men leert ze niet hoe een maaltafel werkt.
Typische reactie van een chauffeur die aan zelfoverschatting leidt (in het verkeer, ik spreek niet in het algemeen). Dat lijkt eigen aan de mens te zijn. De meeste chauffeurs zullen zich immers een pak beter vinden dan de 'gemiddelde' automobilist. Uw kinderen nemen gewoon uw fouten over en geraken daar niet meer makkelijk vanaf. Weet u eigenlijk wel wat een opleiding tot erkend rij-instructeur inhoudt? Dat is namelijk een zeer strenge en lange selectieprocedure, op één onderdeeltje minder scoren en je kan een carrière als instructeur vergeten ! Of dacht je dat je gewoon met een rijbewijs B direct aan de bak kan als instructeur? Die mensen worden er overigens op getraind rustig te blijven in stressituaties en direct met hun dubbele besturing in te grijpen als er gevaar dreigt. En wat heeft u voor veiligheid in een gewone wagen? De handrem of met andere woorden twee draadjes om de gehele boel plat te leggen als zoon- of dochterlief een fout manoevre uitvoert.

OK, een volledige all in rijopleiding is duur (meer dan 1.000 euro), maar het is absoluut de investering waard. Uiteraard mag de overheid van mij ook beslissen een deel tussen te komen in de opleidingskosten, een rijbewijs bezitten is immers vaak een voorwaarde om (letterlijk) vooruit te kunnen in de maatschappij en vele werkgevers vragen erachter. Al moeten we de zware kosten voor velen ook niet gaan dramatiseren, de helft van alle jongeren krijgt immers de opleidingskosten cadeau van zijn ouders.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 02:19   #19
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
Standaard

Enkele interessante weetjes hier te lezen.

Ik meen algemeen te lezen dat een duurdere opleiding niet zal helpen, wat ik ook reeds stelde.

Ik leid hieruit af dat de rij-opleiding onvoldoende is. Het verkeersbeleid is hiervoor verantwoordelijk, en faalt dus (gedeeltelijk).
En wie draait ervoor op voor dit falend verkeersbeleid beleid vanaf stap 1: nogmaals de burger met peperdure boetes die alleen tot verder ongenoegen leiden. En deze superboetes worden opleged door hetzelfde verkeersbeleid.
Kassa kassa, voor de staat...
__________________
- Stop de renovatieplicht
- slava Ukraini

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 11 januari 2012 om 02:20.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:57   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Enkele interessante weetjes hier te lezen.

Ik meen algemeen te lezen dat een duurdere opleiding niet zal helpen, wat ik ook reeds stelde.
Niet als duurder = (veel) betere bestuurders op de baan stuurt.

Citaat:
Ik leid hieruit af dat de rij-opleiding onvoldoende is. Het verkeersbeleid is hiervoor verantwoordelijk, en faalt dus (gedeeltelijk).
Idd en bvb Vlaanderen heeft sinds 2005-2006 afgestudeerde verkeerskundigen (Uni-niveau), ook die maken studies met hopen.

Maar dat heeft allemaal geen nut als "de overheid" enkel die studies eruit pikken die in de kraam van de overheid passen.
Citaat:
8/08/2007
Belgische rijopleiding is ondermaats

DIEPENBEEK De rijopleiding in ons land is ondermaats en is één van de oorzaken waarom België op vlak van verkeersveiligheid slechter scoort dan andere Europese landen. Dat blijkt uit de eindverhandeling 'Rijopleiding en verkeersveiligheid' van studente Claudia Juvyns van de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universiteit Hasselt.
Citaat:
En wie draait ervoor op voor dit falend verkeersbeleid beleid vanaf stap 1: nogmaals de burger met peperdure boetes die alleen tot verder ongenoegen leiden. En deze superboetes worden opleged door hetzelfde verkeersbeleid. Kassa kassa, voor de staat...
Idd, veel meer moet je er niet achter zoeken; dat getreuzel en gepamper leidt alleen maar tot nog meer ongeloofwaardigheid van ons verkeersbeleid.
Maar dieper vallen gaat wslk niet meer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2012 om 20:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be