Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2012, 18:05   #1
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard "Er is in februari meer dan 2,7 miljard extra nodig"

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...o-zoeken.dhtml

Citaat:
"Regering moet veel meer dan 850 miljoen euro zoeken"

Volgens N-VA moet de regering tijdens de begrotingscontrole naar veel meer op zoek dan 850 miljoen euro. Dat zegt Kamerlid Steven Vandeput. "Voor ons stond de teller woensdag al op 2,7 miljard euro. Dat bedrag kan alleen maar oplopen nu blijkt dat het tekort op de begroting van 2011 vier procent van het bbp en niet 3,6 procent, zoals ze dacht", zegt hij in een reactie op de bekendmaking van het begrotingstekort. De N-VA wil dat de regering de cijfers in het parlement komt uitleggen.
"Elke dag komt er iets bij: eerst zijn er de opmerkingen van Europa, dat de regering er 1,2 tot 2 miljard naast zit, omdat ze een hele reeks maatregelen te hoog geschat heeft. Dan was er de groeivertraging. Als de groei met 0,5 procent daalt, stijgt het tekort met nog eens minstens 1 miljard. Toen bracht het Rekenhof de fouten aan het licht: goed voor 450 miljoen. Dat bracht onze berekeningen woensdag al op 2,7 miljard", rekent Vandeput voor.

Nu komt de regering met het nieuws dat het tekort niet 3,6 maar 4,0% bedraagt. "Dit zal dus een bijkomende impact hebben op de federale begroting van 2012. Het bijkomend tekort van 2011 brengt onvermijdelijk met zich mee dat de basis waarop de middelenbegroting werd berekend ontoereikend is. Dat is de reden waarom wij vragen dat de regering de cijfers van 2011 komt uitleggen in het parlement", meent de Vlaams-nationalist. (belga/adb)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 13 januari 2012 om 18:06.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 18:16   #2
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

"alles gaat goed, het land staat er weer"
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 18:21   #3
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Daar komen een paar indexsprongen aan.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 18:24   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Daar komen een paar indexsprongen aan.
Altijd goed voor 's lands inkomsten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 18:24   #5
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
More to come.

Heeft de regering in haar begroting 1,2 miljard voorzien voor de ARCO-spaarders ? Vanaf april kunnen zij hun aandeel, pardon spaarpotje,op eisen. Arco kan niet betalen. Een snelwetje dwingt de staat deze schuld uit te betalen of over te nemen.

Hebben zij het niet voorzien in de begroting dan zijn er 2 mogelijke redenen. Ofwel heeft de minister van financiën, CD&V ACW, zijn klantjes vergeten en had hij nooit de bedoeling te betalen. Ofwel is hij onbekwaam om de Beke-deal te verzilveren.

2,7 miljard + 1,2 miljard + niet gebudgeteerde tekorten van niveau II (de gewesten).

Er komen leuke tijden.
Oud 13 januari 2012, 18:41   #6
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
2,7 miljard + 1,2 miljard + niet gebudgeteerde tekorten van niveau II (de gewesten).

Er komen leuke tijden.
Om misselijk van te worden.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 18:46   #7
Bokkenreyder

Standaard

Even aanvullen met een alinea uit GVA.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ar-groter.aspx

Citaat:
De federale regering organiseert het weekend van 25 februari een begrotingsconclaaf. Dat heeft minister van Begroting Olivier Chastel (MR) vrijdag na afloop van de ministerraad bekendgemaakt. De regering moet dan naar eigen zeggen 850 miljoen euro zien te vinden. "Zou het niet beter zijn dat zij haar conclaaf zou aangrijpen om échte structurele ingrepen aan uitgavenzijde te doen? Het water staat ons aan de lippen", besluit Vandeput.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 13 januari 2012, 18:46   #8
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Bent u aan Arco-spaarder ?
Of misschien een Dexia-loser ?

Waarschijnlijk een Vlaamse belastingbetaler. Hopelijk kotst u uit afschuw en bent u niet ziek. Dit kunnen wij ons niet veroorloven, er moet betaald worden GVD !
Oud 13 januari 2012, 19:00   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
"alles gaat goed, het land staat er weer"
hoe ze die 45Miljard van Dexia gaan inschrijvne vraag ik mij altijd nog af, ofwel in 2011 op naam van Leterme, ofwel in schijfjes van 4 miljard per jaar ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 19:17   #10
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Bent u aan Arco-spaarder ?
Of misschien een Dexia-loser ?

Waarschijnlijk een Vlaamse belastingbetaler. Hopelijk kotst u uit afschuw en bent u niet ziek. Dit kunnen wij ons niet veroorloven, er moet betaald worden GVD !
Waarom valt u end aan ? Hij is er gewoon misselijk van dat het tekort duidelijk veel hoger is dan die 850 miljoen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 19:24   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Mais oui mais oui, madame la marquise!

Als BE een reëele besparingsinspanning wil leven, dan moeten ze niet op zoek naar 1 of 2 milrad on top, dan moeten ze zoeken naar 10-15 miljard on top en dan moeten ze hun huidige 11 miljard omvormen naar echte besparingen.

Maar als je met een bende knuppels zit die 15 miljoen nodig hebben om nieuwe stemcomputers te kopen, dan moet je er niet veel van verwachten...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 19:53   #12
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat ik niet begrijp is dat Nederland heeft aangekondigd 5-10 miljard extra te moeten bezuinigen. NL heeft al 18 miljard maatregelen genomen en dit komt daar nog bovenop. Het lijkt me zo dat België, dat er slechter voor staat dan NL, oorverdovend stil blijft. Naar verhouding had België dan nu

28 miljard / 17 miljoen * 11,5 miljoen = 18 miljard aan maatregelen moeten treffen. Nu zijn NL en BE niet helemaal hetzelfde, maar België ligt toch niet op een andere planeet? 5,5 miljard bezuinigingen en 5,5 miljard extra belastingen lijkt dan op het doorschuiven van de hete brij.

Speelt er uberhaupt een discussie over de bezuinigingen, of is iedereen nog veel te blij met 'het konijn'?
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...n-betalen.aspx

België moet dacht ik 20 miljard besparen.

Volgens Di Rupo mag het Wallonië niets kosten
Volgens Di Rupo moet Brussel 500 miljoen méér krijgen.
Volgens Di Rupo moet 'de rest' het dus maar oplossen.
Citaat:
ik geloof dat België ca 18 miljard moet besparen. Dan komt dus ca. 6 miljard voor rekening van Wallonië (?) en 1 miljard voor rekening van Brussel. (ik roep maar een dwarsstraat)
Is daar al een plan voor?
Citaat:
Voordat u holder-de-bolder de berg afgaat met uw 1,3 miljard wil ik in overweging geven dat 1,3 miljard zeer ver afwijkt van de 7 miljard die ik eerder als optimistische inschatting heb gegeven als vermoedelijk noodzakelijke (extra) bezuiniging
Citaat:
Heerlijk geformuleerd, typisch de EC.

maar onder de streep staat er gewoon, jullie moeten binnen een week 2 miljard extra bezuinigen.

Mijn eigen berekeningen gingen uit van 8 miljard noodzakelijke extra bezuinigingen, maar kennelijk neemt de EC voorlopig genoegen met een blijk van goede wil.
nu zit men dus op 11 miljard + schoorvoetend 1,3 miljard bevriezing (bij gebrek aan maatregelen) + 2,7 miljard voorziene bezuinigingen = 15 miljard. Dat komt al in de buurt van de 18 miljard die ik voorspelde. De vraag is wanneer de laatste 3 miljard uit de hoed rolt.

Overigens is lijkt het dat jullie er bijna zijn, maar over die 1,3 + 2,7 zijn nog geen maatregelen. Die laatste 3 zit nog niet op de radar (dus nog geen maatregelen) en eigenlijk zijn de maatregelen die de eerste 11 miljard moeten opleveren ook nog niet zo waterdicht.
Het wordt een warme lente.

Laatst gewijzigd door Hollander : 13 januari 2012 om 19:55.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 20:02   #13
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

als dexia nu nog door de knieen gaat, is het helemaal koekenbak.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 20:10   #14
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Waarom valt u end aan ? Hij is er gewoon misselijk van dat het tekort duidelijk veel hoger is dan die 850 miljoen.
Ik val End niet aan. Ik voel sarcastisch mee met het drama dat ons allen overvalt.

In andere posts, maanden geleden, voorspelde ik reeds dat de begrotingsinspanning tussen 16 en 20 miljard zal worden. Zeker, dit is een misselijk bedrag. Als Dexia Group kantelt dan gaan de boeken dicht. Wees bereid.
Oud 13 januari 2012, 20:27   #15
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
als dexia nu nog door de knieen gaat, is het helemaal koekenbak.
Griekenland praat over zijn schuldherschikking met de banken. Allé ja, vechten eerder. Dat komt ook nog in de sjakosj.
Oud 13 januari 2012, 20:52   #16
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik val End niet aan. Ik voel sarcastisch mee met het drama dat ons allen overvalt.

In andere posts, maanden geleden, voorspelde ik reeds dat de begrotingsinspanning tussen 16 en 20 miljard zal worden. Zeker, dit is een misselijk bedrag. Als Dexia Group kantelt dan gaan de boeken dicht. Wees bereid.
Een 'Dexia'-scenario deed de Ieren de das om. Want daar waren er geen eigenlijke budgettaire overschreidingen. Daar was en is er nu zelfs een budgettair overschot, ze zitten alleen met de problemen van de genationaliseerde banken.
Het Belgische hoofdprobleem was budgettair maar blijkbaar was dit niet genoeg en moesten ze, de vakbond ter wille, alle burgers een bankprobleem aansmeren.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 20:57   #17
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Een 'Dexia'-scenario deed de Ieren de das om. Want daar waren er geen eigenlijke budgettaire overschreidingen. Daar was en is er nu zelfs een budgettair overschot, ze zitten alleen met de problemen van de genationaliseerde banken.
Het Belgische hoofdprobleem was budgettair maar blijkbaar was dit niet genoeg en moesten ze, de vakbond ter wille, alle burgers een bankprobleem aansmeren.
Een absolute schande is het, maar het wordt de doorsnee Vlaming niet genoeg duidelijk gemaakt, vind ik!

Citaat:
Oud 13 januari 2012, 23:54   #18
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
X2 en dat vooral omdat ze die banken gered hebben. Het grootkapitaal.

Enfin, met die maatregelen van de bedrijfswagens gaat het ook niet lukken : de meeste bedrijven hebben hun leasingsysteem en omvang firmawagens al aangepast...dus nog eens 200 miljoen erbij..

Laatst gewijzigd door Stingray : 13 januari 2012 om 23:56.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 00:03   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Men kan nog altijd de vakbondsreserves nationaliseren als tegenprestatie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 02:34   #20
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Men kan nog altijd de vakbondsreserves nationaliseren als tegenprestatie
Ach, 100 jaar geleden zonk het ondenkbare nét zo goed...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be