![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In de media hoorde in enkele dagen geleden supermarktuitbaters klagen dat hun winstmarge per gemiddelde klant (met een vol karretje) minder dan 1 euro bedraagt. Hierbij brengen ze aan dat de distributieprijzen van voedsel enorm gestegen zijn, maar dat ze deze meerkost niet aan de klant kunnen/durven doorrekenen want de concurrentie onder de grootwarenhuizen is nu al bikkelhard en met de komst van buitenlandse 'pricebrokers' �* la Albert Hein betert dit er niet op.
Ik heb het hier over 'klassieke' Belgische supermarktketens als Delhaize, Carrefour, Colruyt en Spar, niet over low budget alternatieven als Aldi en Lidl. Nu weet ik uit eigen ervaring (dus geen wetenschappelijk onderzoek, maar voor mij wel betrouwbaar) dat een doorsnee kar in een Nederlandse, Duitse of Engelse supermarkt - met merkproducten - toch een 20 �* 40 % goedkoper uitvalt aan de kassa. Bepaalde producten zijn bij een Belgische supermarkt echt wel belachelijk duur. Toch zou de winstmarge zo klein zijn voor de uitbaters bij ons. Wat kunnen hiervan in godsnaam de redenen zijn? Ik zie enkel maar als plausibele verklaring dat de distributeurs (groothandelaars die aan supermarkten leveren) megawinsten maken en er massaal veel geld aan hun vingers blijft plakken. Een mogelijke verklaring voor de duurte van onze supermarkten kan natuurlijk ook nog gevonden worden in andere factoren, al merk ik bijvoorbeeld geen merkwaardig kwaliteitsverschil op tussen gaan winkelen in ons land of in de buurlanden. Als redenen voor de dure kosten bij ons worden echter de volgende gegeven: - Belgische supermarkten verkopen kwalitatievere producten en meer verswaren (al lijkt me dit bizar stoelend op mijn eigen ondervindingen) - De kosten in bijvoorbeeld NL liggen lager door een soberdere winkelinrichting en door lagere personeelskosten (voornamelijk jobstudenten en laag opgeleiden) - De distributiesector in het buitenland is grootschaliger door een ruimere afzetmarkt waardoor de kosten gedrukt kunnen worden Is er eigenlijk al eens een echte allesomvattende wetenschappelijke studie verschenen die deze redenen kan duiden en eindelijk een sluitende verklaring kan geven waarom een karretje van 100 euro in de Delhaize slechts 70 euro in Nederland of het UK kost? Mijn kennissen uit de grensstreek met Nederland denken er niet meer aan nog in België te gaan winkelen, voor hen is de kleine verplaatsing elk weekend meer dan de moeite waard. Hierin zit zeker een mooi en nuttig doctoraatsonderzoek voor de ijverige pas afgestudeerde pol&soccer of TEW'er die nu met zijn vingers zit te draaien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Mentaliteit. Een Nederlander gaat naar de goedkoopste supermarkt. Er is daar een tiental jaren geleden een echte prijzenslag geweest. Met als gevolg dat inderdaad de werknemers in die sector jong, laaggeschoold en tijdelijk zijn. En een hele grote groep jobstudenten voor de vakken te vullen savonds.
De Belg gaat naar wat hij kent, de lokale delhaize, gb of colruyt. De Belg wilt eerder gemak en vindt de prijs niet zo belangrijk. Wij shoppen altijd in NL. Spaart ons op maandbasis goed 150-200 euro uit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
per week is dat 12.5 euro. Per dag is dat ongeveer anderhalve euro pp. Ik denk dat dat niet overdreven is als je zelf eens optelt wat je zelf per dag aan eten uitgeet. edit: ook huishoudartikelen; wc papier, waspoeder, flessenwater, kuisproducten, kunnen een hoop kosten. Laatst gewijzigd door Liederik : 18 januari 2012 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De lage winstmarges zitten eerder bij de onafhankelijke uitbaters van hun keten die bij hen moeten aankopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ook ervaringsdeskundige en veel zaken zijn echt wel goedkoper in Nederland (koop er wel geen brood of banket, want dat is een pak duurder bijv).
Met een kleine baby valt vooral het prijsverschil in poedermelk (tot 5 �* 6 euro op 1 pak poedervoeding van de eerste leeftijd!!!), pampers ed ons op. Maar is er ook niet ergens een BTW-verschil? Laatst gewijzigd door Meuh : 18 januari 2012 om 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een mogelijke verklaring kan ook zijn dat men het niet zo nauw neemt met de versheid van de producten en/of een kleiner assortiment aanbiedt.
Misschien zijn we te kieskeurig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() De hoge belastingen, energieprijzen, sociale bijdragen, lonen van de werknemers, verzekeringen, huurprijzen...noem maar op, zijn allen hoger in België dan in Nederland en Duitsland. Dit is dan ook de enige reden waarom producten duurder zijn in België dan in het buitenland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat ik trouwens ook wraakroepend vind is als je bijv. in de Hema gaat winkelen in Nederland en je bekijkt het prijskaart dan staan daar de prijzen voor NL, D, BE op en de prijs voor BE is steevast duurder (tot wel 1,5 �* 2 euro op een kledingstuk). En in België zijn dat net dezelfde kaartjes, alleen is daar de prijs van NL afgescheurd (zo van die scheurstippellijntjes). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat Belgen eens hun clichébeelden over Nederland of Engeland moeten bijstellen als zouden ze niet kieskeurig in hun eten zijn, waarmee ik weer niet wil gezegd hebben dat het gemiddelde niveau van eten daar even hoogstaand is als bij ons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Ik koop toch ook meer met 100 of 200 euro in Nederland, Duitsland of Frankrijk meer dan hier. Ga dan ook vaak 2 maal per maand daar shoppen en eet even lekker als dat ik hier wat koop maar inderdaad pak goedkoper. Soms zelfs lekkerder; zo bv liever Duitse zuivel en brood dan Belgische.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb in NL gestudeerd en ik deed niet meer op dan 50-60 euro per week in de supermarkt, weekends niet meegeteld.
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen. Laatst gewijzigd door Zapatista : 19 januari 2012 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan geef jij wel extreem veel uit aan warenhuizen. Ik ben ook enkele keren in NL gaan winkelen en het verschil voor een totale winkelkar was er niet zo drastisch groot. Sommige producten zijn goedkoper, anderen zijn duurder. Ik vind dat niet de moeite om daarvoor de grens over te steken (ben ook afkomstig uit Limburg, niet zo ver van de grens).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De prijzen zijn daar voor exact hetzelfde product exact gelijk aan de lidl in belgie, Ik neem aan dat de goedkopere prijzen alleen voor merkproducten gelden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Voornamelijk wel ja. Ik wil op vele producten toegeven om 'huisproducten' te kopen, maar bijvoorbeeld cola of hotdogworstjes moeten bij mij van 'the real stuff' zijn, van sommige merken vind ik geen bevredigend alternatief bij de huismerken. Maar het gaat hier om een minderheid van producten, driekwart van de waren heb ik ook zelf al vervangen door huismerken. Het spreekt voor zich dat met de crisis de huismerken enorm in de lift zitten. Je merkt dat gewoon visueel, ik zie nu vele meer mensen huismerken kopen dan enkele jaren geleden (en supermarktbedienden bevestigen dit). Dit kan de prijs in België nog een beetje drukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Mij lijkt dit bedrag voor een student zelfs al aan de hoge kant? Enkel uitgaven in de supermarkt of je totale weekbudget (met pintjes op TD's, de onvermijdelijke nachtelijke pita en afhaalpizza als je te lui bent om naar de winkel te gaan)? Ik kon mijn studentenbudget enigzins drukken door af en toe in de studentenresto's een warme maaltijd te genieten voor iets in de aard van 3 euro (tien jaar terug ongeveer). De kwaliteit was niet altijd om over naar huis te schrijven, maar je had meestal je buik wel rond gegeten. Ik weet natuurlijk niet of in NL studentenresto's zijn ingeburgerd of bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De verklaring is heel simpel: België is een logistieke en organisatorische ramp.
Transport is geen evidentie in dit wespennest, we zijn het duurst qua loonlasten, en bovenal moet je product in voor-en achterkant Frans-NL zijn en moet er zeker ook Duits en Engels opstaan. Niet iedere producent kan daarmee lachen. Daarom slaan er velen ons land gewoon over. En veel producten moeten van serieus ver komen, het één compenseert het ander (er zullen producten zijn met een veel grotere winstmarge). Maar wat van hetgeen we kopen komt van vlakbij, van om de hoek? Het meeste komt denk ik van NL., Duitsland en Frankrijk? Het assortiment in het buitenland is bij mijn weten meestal uitgebreider, maar het klopt dat het voor verswaren minder is. Ik denk toch dat het grootste deel van al die geprepareerde maaltijden van max twee dagen verkoopbaar moet worden weggegooid, terwijl de Nederlandse consument volgens mij eerder zijn bak geprepareerde stoemp koopt. Dan nog iets: de verpakkingswaanzin. Een verpakking die bijna evenveel gekost moet hebben als zijn inhoud, dat vind je in het buitenland niet hoor. Hier krijgt iedere lepel yoghurt een nieuw hard plastic omhulsel, met dank aan danone. Sommige supermarkten die in de stad waar de individualisering dramatisch is gelegen zijn, maken er een sport van iedere erwt te verpakken. Je kan er geen vla meer kopen, maar een punt vla.... als je vier personen hebt koop je dus vier aparte stukken... In Nederland werkt dat niet zo... en daarbij blijft bv het brood in NL een dag of zeven goed, zonder diepvries. Het zal dus ook wel langer in de winkelrekken kunnen blijven liggen.
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen al de frisdrank is er pakken beterkoop.