Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2012, 23:22   #1
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard De N-VA : wilden ze niet, of kregen ze geen kans ?

Vermits ik werd gewaarschuwd om op dit forum geen draden meer op te starten over de regeringsvorming weet ik ook niet goed meer waar deze draad thuishoort, dus hier in binnenlandse politiek dan maar. Vermits het niet over de CD&V gaat mag ik aannemen dat het niet te fel op de zenuwen zal werken van mijnheer of mevrouw Akira, maar als het ongewild tot hartkloppingen leidt, kan hij/zij deze draad uiteraard naar één der vergeetputten der onderste regionen van het forum verbannen.

Ik stel vast dat de belgicisten alhier er erg op staan om te stellen dat de N-VA niet aan uw huidige federale bestuursmeerderheid heeft willen deelnemen.

Ik stel dat dit volkomen onjuist is : de N-VA heeft eenvoudigweg de kans niet gekregen om van die bestuursmeerderheid deel uit te maken, vermits het van in den beginne overduidelijk was

• dat het Franstalig staatsregime absoluut van de N-VA niet wilde weten
• dat geen enkele Belgische Franstalige partij bereid was om samen met de N-VA te regeren, en
• dat die Franstalige partijen er alles aan hebben gedaan om enkele Nederlandstalige partijtjes over de streep te trekken om uiteindelijk zonder de N-VA een meerderheid te vormen.

Men blijkt graag te vergeten dat uw staatshoofd louter voor de vorm De Wever, als voorzitter van de veruit grootste partij van het land, slechts een zeer beperkte tien dagen de tijd heeft gegeven om wat te « informeren », en dat toen die tot eenieders verrassing met een compromisvoorstel voor de dag kwam, dit meteen middels grote verontwaardiging werd afgeschoten. Ook nadien heeft De Wever geen enkele ernstige kans meer gekregen, en toen Di Rupo aan zet kwam, heeft die met opzet en voorbedachtheid een voorstel op tafel gelegd waarvan hij en de Franstalige partijen met stellige zekerheid wisten dat de N-VA dit nooit zou kunnen aanvaarden.

Het gelieve de belgicisten alhier met bewijzen aan te tonen dat de N-VA cq. De Wever daadwerkelijk door het Belgisch Franstalig staatsregime en door de Belgische Franstalige partijen de kans is gegeven om aan een federale regeringsmeerderheid deel te nemen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 23:40   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Uit onverdachte* bron:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jambon in De Standaard:
het zou nog veel frustrerender zijn om wel deel uit te maken van de meerderheid en toch niet onze programmapunten te kunnen realiseren. Daarom vind ik dat wij een logische keuze hebben gemaakt. Wij konden niet waarmaken wat we onze kiezers hadden beloofd. En als we geen trendbreuken kunnen realiseren, voeren we liever oppositie.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111112_039
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=378

Wat is er niet duidelijk aan die verklaring?

* ik neem aan dat Jambon toen nog lid was van de NVAtop en wist wat hij verklaarde.

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2012 om 23:42.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 23:42   #3
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Uit onverdachte bron:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=378

Wat is er niet duidelijk aan die verklaring?
Wil even deze zin in mijn post herlezen :

"Ook nadien heeft De Wever geen enkele ernstige kans meer gekregen, en toen Di Rupo aan zet kwam, heeft die met opzet en voorbedachtheid een voorstel op tafel gelegd waarvan hij en de Franstalige partijen met stellige zekerheid wisten dat de N-VA dit nooit zou kunnen aanvaarden."
Oud 20 maart 2012, 23:43   #4
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wil even deze zin in mijn post herlezen :

"Ook nadien heeft De Wever geen enkele ernstige kans meer gekregen, en toen Di Rupo aan zet kwam, heeft die met opzet en voorbedachtheid een voorstel op tafel gelegd waarvan hij en de Franstalige partijen met stellige zekerheid wisten dat de N-VA dit nooit zou kunnen aanvaarden."
Hoe kan men nu "met stellige zekerheid" weten wat het bestuur van een andere partij zal beslissen?

BDW heeft zijn programma en was van oordeel dat hij het beste resultaat zou halen in de oppositie.

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2012 om 23:46.
Oud 20 maart 2012, 23:45   #5
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan men nu "met stellige zekerheid" weten wat het bestuur van een andere partij zal beslissen?
Jij bent echt politiek stekeblind, niet? In dat verband goedgekozen avatar trouwens!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 23:47   #6
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja filosoof ... dat lijkt me héél moeilijk
Oud 20 maart 2012, 23:47   #7
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het programma van de N-VA is publiek beschikbare informatie hoor.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 23:51   #8
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:

BDW heeft zijn programma en was van oordeel dat hij het beste resultaat zou halen in de oppositie.
Moet ik uw vraag werkelijk ernstig nemen ? Als ik van u anderhalf jaar lang hoor welke uw absolute minimumvoorwaarden zijn, en ik leg een voorstel op tafel dat niet eens aan de helft daarvan voldoet, dan weet ik met stellige zekerheid dat u mijn voorstel niet zult aanvaarden. Tja, tenzij u iemand zou zijn als Beke, natuurlijk. Maar u weet zeer goed dat De Wever en de N-VA te beginselvast was gebleken om hun kar te keren bij de minste tegenwind : zij hielden het been stijf.
Oud 20 maart 2012, 23:51   #9
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Jij bent echt politiek stekeblind, niet? In dat verband goedgekozen avatar trouwens!
Indien het écht zo was bewijst 't alleen dat
Citaat:
de Belgische Franstalige partijen
meer politieke feeling hebben dan BDW.
Oud 20 maart 2012, 23:54   #10
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet ik uw vraag werkelijk ernstig nemen ? Als ik van u anderhalf jaar lang hoor welke uw absolute minimumvoorwaarden zijn, en ik leg een voorstel op tafel dat niet eens aan de helft daarvan voldoet, dan weet ik met stellige zekerheid dat u mijn voorstel niet zult aanvaarden. Tja, tenzij u iemand zou zijn als Beke, natuurlijk. Maar u weet zeer goed dat De Wever en de N-VA te beginselvast was gebleken om hun kar te keren bij de minste tegenwind: zij hielden het been stijf.
Je hebt er dus een probleem mee dat de andere partijen de voorwaarden van BDW niet accepteerden? Accepteerde BDW hun voorwaarden dan wél?

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2012 om 23:55.
Oud 20 maart 2012, 23:54   #11
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Indien het écht zo was bewijst 't alleen dat meer politieke feeling hebben dan BDW.
Net als de N-VA hielden de Belgische Franstalige partijen het been stijf, daarin gesteund door uw staatshoofd. Enkele Nederlandstalige partijtjes gaven uiteindelijk, zoals verwacht, aan de Franstalige partijen toe.
Oud 20 maart 2012, 23:55   #12
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je hebt er dus een probleem mee dat de andere partijen de voorwaarden van BDW niet accepteerden? Accepteerde BDW hun voorwaarden dan wél?
Over welke "andere partijen" hebt u het precies ?
Oud 20 maart 2012, 23:57   #13
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Over welke "andere partijen" hebt u het precies ?
de partijen die wél wilden onderhandelen en het ook deden.
Oud 20 maart 2012, 23:59   #14
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Net als de N-VA hielden de Belgische Franstalige partijen het been stijf, daarin gesteund door uw staatshoofd. Enkele Nederlandstalige partijtjes gaven uiteindelijk, zoals verwacht, aan de Franstalige partijen toe.
Indien je poker speelt kun je winnen of verliezen. BDW overspeelde zijn hand.
Oud 21 maart 2012, 00:01   #15
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Het programma van de N-VA is publiek beschikbare informatie hoor.
En het voorstel werd niet op maat van het NVAprogramma geschreven? Wat spijtig....voor de NVA.
Oud 21 maart 2012, 00:01   #16
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

De N-VA wou wel degelijk een akkoord, er was gewoon een ondergrens aan wat ze wouden realiseren. Als men nooit van plan was om mee te doen dan waren er veel betere momenten geweest voor een exit (bvb. meteen afwijzen van nota BDW door de Franstaligen, ...).

De Wever is altijd duidelijk geweest in hoe hoog hij de lat legde. Dus er zijn maar twee mogelijkheden: ofwel was de nota Di Rupo geschreven om N-VA eruit te knikkeren, ofwel is Di Rupo doof én blind.

Het enige wat men de N-VA kan aanwrijven is dat men zo naief was om te denken dat er met de Franstaligen te praten valt.

Laatst gewijzigd door mkb : 21 maart 2012 om 00:03.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:02   #17
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Indien het écht zo was bewijst 't alleen dat meer politieke feeling hebben dan BDW.
Nope, de belgische franstalige partijen vinden altijd 'Vlaamse' (sic) hielenlikkers om hun crapuleuze plannen mee te helpen uitvoeren!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 21 maart 2012 om 00:03.
Oud 21 maart 2012, 00:05   #18
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Nope, de belgische franstalige partijen vinden altijd 'Vlaamse' (sic) hielenlikkers om hun crapuleuze plannen mee te helpen uitvoeren!
Jouw manier om te zeggen dat de andere partijen het NVApartijprogramma niet uitvoeren. Wat had je dan gehoopt?
Oud 21 maart 2012, 00:07   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vermits ik werd gewaarschuwd om op dit forum geen draden meer op te starten over de regeringsvorming weet ik ook niet goed meer waar deze draad thuishoort, dus hier in binnenlandse politiek dan maar. Vermits het niet over de CD&V gaat mag ik aannemen dat het niet te fel op de zenuwen zal werken van mijnheer of mevrouw Akira, maar als het ongewild tot hartkloppingen leidt, kan hij/zij deze draad uiteraard naar één der vergeetputten der onderste regionen van het forum verbannen.

Ik stel vast dat de belgicisten alhier er erg op staan om te stellen dat de N-VA niet aan uw huidige federale bestuursmeerderheid heeft willen deelnemen.

Ik stel dat dit volkomen onjuist is : de N-VA heeft eenvoudigweg de kans niet gekregen om van die bestuursmeerderheid deel uit te maken, vermits het van in den beginne overduidelijk was

• dat het Franstalig staatsregime absoluut van de N-VA niet wilde weten
• dat geen enkele Belgische Franstalige partij bereid was om samen met de N-VA te regeren, en
• dat die Franstalige partijen er alles aan hebben gedaan om enkele Nederlandstalige partijtjes over de streep te trekken om uiteindelijk zonder de N-VA een meerderheid te vormen.

Men blijkt graag te vergeten dat uw staatshoofd louter voor de vorm De Wever, als voorzitter van de veruit grootste partij van het land, slechts een zeer beperkte tien dagen de tijd heeft gegeven om wat te « informeren », en dat toen die tot eenieders verrassing met een compromisvoorstel voor de dag kwam, dit meteen middels grote verontwaardiging werd afgeschoten. Ook nadien heeft De Wever geen enkele ernstige kans meer gekregen, en toen Di Rupo aan zet kwam, heeft die met opzet en voorbedachtheid een voorstel op tafel gelegd waarvan hij en de Franstalige partijen met stellige zekerheid wisten dat de N-VA dit nooit zou kunnen aanvaarden.

Het gelieve de belgicisten alhier met bewijzen aan te tonen dat de N-VA cq. De Wever daadwerkelijk door het Belgisch Franstalig staatsregime en door de Belgische Franstalige partijen de kans is gegeven om aan een federale regeringsmeerderheid deel te nemen.
N-VA en zeker Bart De Wever zijn helemaal niet zo defaitistisch zoals U wil laten uitschijnen, in tegendeel ze zijn strijdvaardig. Bovendien zijn zij nog altijd de grootste federale fractie en vormen ze samen met het Vlaams Belang ook de grootste politieke familie.
Geen enkele partij had er een bezwaar tegen om Bart De Wever premier te laten zijn. U haalt geen enkel argument boven dat echt een obstakel vormde voor de N-VA om geen federale coalitie te leiden.

De waarheid is simpelweg dat N-VA nooit de wil heeft gehad om een weg te zoeken en ze opgelucht zijn dat ze in de oppositie zitten en toch electoraal beloftevol blijven.

U gaat er ook steeds van uit dat politieke partijen niet uit elkaar vallen. Als je de geschiedenis bekijkt zie je dat dit een veel voorkomt. Het is blijkbaar de N-VA die er zelf op uit is om hun vijand groot te maken. Dit is een politiek gegeven dat enkel bij separatisten kan voorkomen. Elke normale politieke partij wil zijn politieke tegenstrevers verzwakken.

Wat er ook van zij, de regering Di Rupo I kan helemaal niet overtuigen en kan elk moment uit elkaar vallen. N-VA moet dus De Wever I in de startblokken klaarhouden. Tijd voor onderhandelingen zal er niet meer zijn.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 21 maart 2012 om 00:11.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:07   #20
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Jouw manier om te zeggen dat de andere partijen het NVApartijprogramma niet uitvoeren. Wat had je dan gehoopt?
Dat Vlaamse partijen een Vlaamse kaart trekken en geen franco-Belgische zoals ze al 65 jaar doen!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 21 maart 2012 om 00:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be