Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2004, 14:59   #1
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

bron De Standaard=
Citaat:
Vanvelthoven pleit voor ,,warme'' ambtenaar

BRUSSEL - Ambtenaren moeten een sleutelrol krijgen bij het verspreiden van elektronische toepassingen zoals de internetversie van het Staatsblad. Dat stelt Peter Vanvelthoven (SP.A), de staatssecretaris voor Informatisering van de Staat.

Het Arbitragehof verplichtte de overheid onlangs de gedrukte versie van het Staatsblad opnieuw op de markt te brengen, tenzij ze tegen 31 juli 2005 garandeert dat de internetversie toegankelijk is voor iedereen. ,,Theoretisch klopt die redenering misschien, in de praktijk niet,'' zegt Vanvelthoven. ,,In nagenoeg alle gemeenten kan je het Internet raadplegen.'' Dat merkte eerder ook al het Vlaamse Centrum voor Openbare Bibliotheken op.

Maar het Internet voor iedereen beschikbaar maken, is volgens de staatssecretaris onvoldoende. ,,Voor veel mensen is het belangrijk om begeleid te worden.'' Daarvoor rekent hij op de ambtenaren in de gemeenten. ,,Zij zijn betrokken bij het verspreiden van de elektronische identiteitskaart en moeten daar ook uitleg over geven.'' Vanvelthoven wil dat iedereen die niet met een computer kan werken of er geen heeft bij die ,,warme'' ambtenaren terecht kan. ,,Technisch is er vandaag heel veel mogelijk. Het moeilijke is het veranderen van de mentaliteit. Dat gaat iets trager.''

Vanvelthoven gelooft niet dat digitale televisie, de zogenaamde iDTV, een alternatief kan zijn. ,,Via iDTV krijg je niet het volledige Internet op je tv, maar een beperkt aantal toepassingen. Daarnaast is iDTV een Vlaams project en tot nader order ben ik federaal staatssecretaris.''
Volgende stap zullen misschien warmbloedige ambtenaren zijn, voor eenzame vrouwtjes?
tabufferkwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 15:17   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het klopt dat er computers in de bibs beschikbaar zijn maar je moet er wel je plan mee kunnen trekken.
In de bib in mijn vroegere gemeente wordt elke hulp geweigerd aan personen die nog niet met de pc overweg kunnen. Er is daar immers geen personeel voor beschikbaar.

Ik denk dat die 'warme ambtenaren' weer meer blabla zijn dan wat anders.
Ze kunnen beter beginnen met hun eigen, officiële diensten via het internet beschikbaar te maken want daar schort nog heel wat aan.
Probeer maar eens via e-mail in de Zuidertoren te Brussel binnen te geraken om een copy van je pensioenfiche aan te vragen. Dat gaat tot nu toe nog altijd uitsluitend per brief of telefonisch.
Oud 23 juni 2004, 15:21   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het klopt dat er computers in de bibs beschikbaar zijn maar je moet er wel je plan mee kunnen trekken.
In de bib in mijn vroegere gemeente wordt elke hulp geweigerd aan personen die nog niet met de pc overweg kunnen. Er is daar immers geen personeel voor beschikbaar.

Ik denk dat die 'warme ambtenaren' weer meer blabla zijn dan wat anders.
Ze kunnen beter beginnen met hun eigen, officiële diensten via het internet beschikbaar te maken want daar schort nog heel wat aan.
Probeer maar eens via e-mail in de Zuidertoren te Brussel binnen te geraken om een copy van je pensioenfiche aan te vragen. Dat gaat tot nu toe nog altijd uitsluitend per brief of telefonisch.
Probeer nog maar eens gewoon antwoord te krijgen op sommige vragen, ...

Ik wacht al weken op antwoorden van overheidsinstellingen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 15:24   #4
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmmm, het is toch niet zo moeilijk om de computer te gebruiken.
Enkel lezen wat je op het scherm ziet, een beetje nadenken
en niet bang zijn om fouten te maken.
Een belastingsbrief invullen bvb. vind ik persoonlijk veel moeilijker.

En bij gebrek aan behulpzaam personeel, kun je het natuurlijk
altijd nog vragen aan medemensen rondom u.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 15:35   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Citaat:
Hmmm, het is toch niet zo moeilijk om de computer te gebruiken.
Enkel lezen wat je op het scherm ziet, een beetje nadenken
en niet bang zijn om fouten te maken.
Een belastingsbrief invullen bvb. vind ik persoonlijk veel moeilijker.

En bij gebrek aan behulpzaam personeel, kun je het natuurlijk
altijd nog vragen aan medemensen rondom u.

Ik heb enige jaren ervaring in computer support en ge hebt 3 soorten users, :

1 de stoeme user, de doordeweekse gebruiker die gewoon werkt en af en toe eens een probleem heeft. zo'n mensen kunnen in 90 % van de gevallen geholpen worden door een collega of een telefonische interventie, of door efkes nen uitleg te geven.

2 de user met schrik voor ne computer Dit zijn de echte sukkelaars, ze hebben werkelijk schrik om aan iets te beginnen, denken dat ze met alles wat ze doen iets fout kunnen doen, en hebben meestal een briefke bij hun liggen waar alle acties op staan die ze moeten doen. Vaak ook gebruiken ze hun PC maar voor enkele specifieke dingen verder is het meer een last dan een hulpmiddel.

Zo'n mensen helpen is alleen mogelijk met de nodige peptalk, zeggen dat ze niks kunnen misdoen en dat het hun fout nie is als het toch in de soep gelopen is, ge hebt daar als trainer/support engineer ook veel geduld voor nodig, om ze iets duidelijk te maken.

De 3 de soort da zijn de ergste, de would be programmeurs / hobbyisten, die denken dat ze er iets van kennen, elke week de helpdesk platbellen omdat ze het weer eens big-time naar de bom geholpen hebben. en met een enorme arrogantie weten te zeggen dat het hun fout niet is en dat ze hoegenaamd niet weten wat er gebeurd is, ... maar wel razend zijn als ze al hun data kwijt zijn omdat ze zoals altijd geen backup van systeem hebben.

hulp geven of uitleg geven aan deze laatste is gewoon hopeloos.

Laatste soort komt vooral voor waar veel ingenieurs, leeraars en wetenschappers samenzitten...

Ik heb liever 500 stoeme users dan 5 van de laatste soort. maar je mag zeker niet denken dat iedereen zomaar graag en vlot gebruik kan maken van een PC. Sommige mensen krijgen er werkelijk woede aanvallen door, anderen hebben er een doodse schrik van.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 16:02   #6
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Laatste soort komt vooral voor waar veel ingenieurs, leeraars en wetenschappers samenzitten...

Ik heb liever 500 stoeme users dan 5 van de laatste soort. maar je mag zeker niet denken dat iedereen zomaar graag en vlot gebruik kan maken van een PC. Sommige mensen krijgen er werkelijk woede aanvallen door, anderen hebben er een doodse schrik van.
Je vergeet echt nog één soort: degene die het beter weten dan de helpdesk en altijd maar moeten zeggen van vraag 23 te starten want al de rest is al uitgeprobeerd of direct maar 2nd level support door te geven, want de helpdesk verstaat het probleem toch niet
Die heb je meestal maar één keer want die vinden ook snel hun weg naar de "man who really knows"

Voor de drie andere categorieën volledig akkoord met jou.

Nu dat gezever van Van Velthoven: die vent denkt dat iedereen het Internet nodig heeft om te kunnen overleven en hij gaat dat waarmaken door het onmisbaar te maken. We zien al met het staatsblad wat het geeft. Ook de site van de Belgische regering is eigenlijk niet veel waard, behalve door de ettelijke miljoenen euro's die ze erin gepompt hebben.

Als je bvb het laatste nieuws van de ministerraad wenst te weten dan moet je niet eens daar zijn maar op de site van het perscentrum
http://www.residencepalace.be/index.jsp

dat laat al zien hoe ze zichzelf "discoordineren".
Er zijn nu zo'n 4 ministers die een beetje met de zaken "bezigzijn" en kdenk dat ze nog lang "bezig zullen zijn"

tabufferkwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be