Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2012, 19:34   #1
demonen
Banneling

Standaard Ambtenaren zijn ubermenschen

-Perikwatie
- Gemiddeld dubbel pensioen tov privé en 3 keer meer dan zelfstandigen
- Voordelige pensioenberekening indien beide echtlieden ambtenaar waren
- vol pensioen na 20 jaar ambtenarij
- dubbel verlof tov privé, onderwijs 4 maanden betaalt verlof

En ...

Wie tijdens zijn vakantie ziek wordt, moet die ziektedagen later als verlof kunnen recupereren. Dat stelt het Europees Hof van Justitie naar aanleiding van een zaak die in Spanje aanhangig werd gemaakt. Het oordeel kan echter ook gevolgen hebben voor Belgische werknemers: zij kunnen dit nu immers nog niet.

Federale overheid

Er is één uitzonderingsgroep: federale ambtenaren. "Ambtenaren die voor of tijdens hun verlof ziek worden, kunnen die dagen inderdaad recupereren", vertelt Kristien Hemeryckx van de federale overheidsdienst personeel en organisatie. "Zij zijn wel onderhevig aan de voorwaarden van ziektecontrole: ze moeten de werkgever verwittigen, een medisch attest voorleggen en controle toelaten."

Wat dan met ambtenaren die hun vakantie onmogelijk controle kunnen toelaten, omdat ze in het buitenland vertoeven bijvoorbeeld? "Dat is een grijze zone. Uiteraard moeten zij de werkgever verwittigen en na het verlof een attest voorleggen, maar omdat Belgische controleartsen niet over de grens mogen gaan, is controle moeilijk. In dat geval raden wij de individuele personeelsdiensten aan om de aanvragen geval per geval te bekijken en wij merken dat misbruik zeer zeldzaam is."

Vlaamse overheid

Bij de Vlaamse ambtenaren worden ziektedagen niet gerecupereerd. "Wanneer een ambtenaar ziek wordt voor zijn vakantie, kan hij zijn vakantie nog intrekken. Wanneer dat tijdens het verlof gebeurt gaat dat niet," verduidelijkt Martine Van Sande, afdelingshoofd van de afdeling regelgeving van het Vlaamse departement bestuurszaken. "Er is één uitzondering: wanneer een werknemer kan bewijzen dat hij tijdens zijn vakantie gehospitaliseerd was, kan hij die periode, plus de eventuele herstelperiode wel recupereren."

Lokale besturen

Op het lokale niveau kunnen gemeentes, OCMW's en provincies zelf de regels bepalen, binnen het kader van het besluit van 7 december 2007 van de Vlaamse regering. "Elke raad kan zelf bepalen of de vakantiedagen die het statutaire personeelslid niet heeft kunnen opnemen als gevolg van langdurige ziekte worden toegevoegd aan het nog beschikbare ziektekrediet", vertelt Peter Vandenabeele van de Vlaamse Overheid.

Privésector

Een werknemer uit de privésector die ziek wordt tijdens zijn verlof, is die dagen 'kwijt'. Alleen wie ziek wordt voor de aanvang van zijn vakantieperiode, en een attest kan afleveren met de einddatum van de ziekte kan deze dagen recupereren.
Het ambtenarenstatuut discrimineert. Het discrimineert de miljoenen werknemers die in de privésector wroeten en die een te groot deel van hun loon moeten afstaan om het ambtenarenstatuut te blijven betalen. Het discrimineert de talloze private ondernemingen die wanhopig op zoek zijn naar geschikt talent, maar niet de middelen hebben om te concurreren met de overheid, die een overvloed aan voordelen kan bieden. Het discrimineert de werknemers die via interim-arbeid, verboden bij de overheid, op zoek gaan naar een flexibele werkomgeving. Het belemmert de ondernemerszin die in ons land broodnodig is.

Er zijn geen goede redenen meer om het statuut van bedienden en arbeiders niet naar elkaar te laten groeien. Er zijn er nog minder om het ambtenarenstatuut in leven te houden.

An Goovaerts in Trends, 5 juli 2007

Laatst gewijzigd door demonen : 24 juni 2012 om 19:35.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 20:13   #2
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Bij zoiets stel ik mij altijd de volgende vraag :
Is er ergens een lijst te vinden waar wat U beweert kan vergeleken worden qua 'graad', brutowedde, nettowedde, dienstanciënniteit, brutopensioen, nettopensioen, enz...enz... ?

Zonder zo'n gegevens valt er namelijk moeilijk te discussiëren, indien nodig.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 20:28   #3
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Bij zoiets stel ik mij altijd de volgende vraag :
Is er ergens een lijst te vinden waar wat U beweert kan vergeleken worden qua 'graad', brutowedde, nettowedde, dienstanciënniteit, brutopensioen, nettopensioen, enz...enz... ?

Zonder zo'n gegevens valt er namelijk moeilijk te discussiëren, indien nodig.
Ik kan U zeggen dat op ambtenarenlonen NOOIT patronale bijdragen zijn betaald.
Tevens kan ik u zeggen dat alle afhoudingen op ambtenarenloonbriefjes fictie zijn.
Indien er staat - 257 Euro RSZ-bijdrage of Euro RSZ-bijdrage of - 1.000.000
RSZ-bijdrage, het maakt voor de schatkist niets uit.
Kunt U mij aan de hand van objectieve redenen zeggen waarom ambtenaren vastheid van betrekking moeten hebben, bijna het dubbele verlof, gemiddeld een dubbel pensioen tov de privésector, perikwatie, 4 maanden betaalt verlof in het onderwijs, etc? En kunt U mij tevens zeggen wie deze voordelen betaalt en waarom ambtenaren ubermenschen zijn?
Oud 24 juni 2012, 21:03   #4
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik kan U zeggen dat op ambtenarenlonen NOOIT patronale bijdragen zijn betaald.
Tevens kan ik u zeggen dat alle afhoudingen op ambtenarenloonbriefjes fictie zijn.
Indien er staat - 257 Euro RSZ-bijdrage of 0 Euro RSZ-bijdrage of - 1.000.000
RSZ-bijdrage, het maakt voor de schatkist niets uit.
Kunt U mij aan de hand van objectieve redenen zeggen waarom ambtenaren vastheid van betrekking moeten hebben, bijna het dubbele verlof, gemiddeld een dubbel pensioen tov de privésector, perikwatie, 4 maanden betaalt verlof in het onderwijs, etc? En kunt U mij tevens zeggen wie deze voordelen betaalt en waarom ambtenaren ubermenschen zijn?
Oud 24 juni 2012, 22:16   #5
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

En nog staken ze om de haverklap..... Totaal geen schaamte of verantwoordelijkheidsgevoel, men zou ze toch @#%{§ !!!
Oud 24 juni 2012, 22:19   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Daar gaan we weer voor een rondje ambtenaren bashen...

*geeuw*

Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:22   #7
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht

*geeuw*

Heb je liever "de anus ... als orgaan"?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:26   #8
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

*geeuw*

Dat is het weekthema vanaf morgen.
Deze week was het Open VLD week.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:27   #9
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Heb je liever "de anus ... als orgaan"?
Dat is voor na de hoofddoeken week.
Oud 24 juni 2012, 22:31   #10
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

[Regime mode ON] Hoe durft gij!!!! Onze ambtenaren zijn heilig, zeker de federale en Waalse ambetantenaren... Zonne-President Di Rupo en zijn apostelen van de PS hebben dit meermaals aangekondigd... wie twijfelt is een ketter, een racist, een demoon, een terrorist (die nb door Milketje, Foor-Tjeef-in-Chief, en haar nieuwe wetje wel aangepakt zal worden...)...

Geniet van uw gevangenis straf loser [Regime mode OFF]

NB: Mods - er bestaat iets als sarcasme hé...
Oud 24 juni 2012, 22:34   #11
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

*geeuw*

Waarom hebt ge Alien Di Rupo op zoek naar 18 jarige jochies in uw avatar?
Oud 24 juni 2012, 22:37   #12
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is het weekthema vanaf morgen.
Deze week was het Open VLD week.
Ik dacht dat het alle-Niveanen-zijn-pro-paedos-week was?!? Ik miste alleen de post 'Dutroux is pro-N-VA'-post...

Maarja, als uw partij zo belachelijk doet - zie mijn 'De Slang' post - wat wilt ge...
Oud 24 juni 2012, 22:42   #13
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Wat een gemelk hier... Ga dan zelf voor ambtenaar in plaats van hier de verzuurde vitrioolvirtuoos te spelen. En als je niet goed genoeg bent om ambtenaar te zijn, jammer dan...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:43   #14
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
En nog staken ze om de haverklap..... Totaal geen schaamte of verantwoordelijkheidsgevoel, men zou ze toch @#%{§ !!!
Grote schok voor jou... Er zijn zelfs ambtenaren die niet mogen staken...
Oud 24 juni 2012, 22:48   #15
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Wat een gemelk hier... Ga dan zelf voor ambtenaar in plaats van hier de verzuurde vitrioolvirtuoos te spelen. En als je niet goed genoeg bent om ambtenaar te zijn, jammer dan...
Zijt ge nu sarcastisch bezig of niet?

Want 'Als ge vindt dat die profiteren, wordt een van hen als ge kunt' is toch intellectueel vrij zwak... en ook amoreel, zelfs immoreel...
Oud 24 juni 2012, 22:50   #16
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht

Want 'Als ge vindt dat die profiteren, wordt een van hen als ge kunt' is toch intellectueel vrij zwak... en ook amoreel, zelfs immoreel...
Is dat niet de slogan waarmee de N-VA in gemeenteraden proberen te raken?
Oud 24 juni 2012, 22:51   #17
Восход-1
Banneling

Standaard

Maar toch. Een VLD-militair. Nee, dat is het niet.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:03   #18
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is dat niet de slogan waarmee de N-VA in gemeenteraden proberen te raken?
Nee, jochie, gij denkt te veel in 't kader van de huisnegers... N-VAers denken 'Als ge denkt dat ze profiteren, breek hun macht om te profiteren...
maarja sommigen zitten vast in de oude paradigmas hé, zeker in het Belgisch prutslegerke... (die Duitsers nodig hebben om hen te beschermen lol)
Oud 24 juni 2012, 23:20   #19
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht

Ach, het gaat me gewoon om die nijdige ondertoon altijd. Iedereen krijgt de kans om ambtenaar te worden, met de voor- en nadelen en iedereen zou het liefst het systeem in stand houden als ze zelf ambtenaar zouden zijn.

Dat de voordelen die de ambtenarij met zich meebrengt veel mensen de ogen uitsteekt, kan ik nog begrijpen, maar het is de hypocrisie die me mijn kloten uithangt.

En bovendien wordt altijd gesproken over 'de' ambtenaar, terwijl er daar ook nog grote onderlinge verschillen zijn. Als ik mijn vakantiegeld en eindejaarspremie bijvoorbeeld naast die van iemand in de privé leg, ook bedienden, dan valt die van mij toch maar héél schraal uit. De kilometervergoeding voor woon-werkverkeer is ook een lachertje en uiteindelijk heb ik minder rechten dan een gewone burger, zo mag ik geen politiek mandaat bekleden, heb ik het recht niet om openlijk mijn (politieke) mening te verkondigen (kan dat zelfs bestraft worden) en zijn ook mijn juridische rechten beperkter dan die van een burger.

Spreken van 'de' ambtenaar is dus véél te kort door de bocht en veel te weinig genuanceerd.

Dat er profiteurs tussen zitten is dan wel weer een feit, maar die vind je ook in de privé.
Oud 25 juni 2012, 00:49   #20
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Ach, het gaat me gewoon om die nijdige ondertoon altijd.
Bon, tot daartoe...

Citaat:
Iedereen krijgt de kans om ambtenaar te worden
In principe wel, in de praktijk niet - mensen met een 'goede' afkomst en mensen met connecties halen die jobs buiten proportie binnen, maar soit...

Citaat:
met de voor- en nadelen en iedereen zou het liefst het systeem in stand houden als ze zelf ambtenaar zouden zijn.
Egoisme tout-court is geen argument, behalve als 't gaat om 't feit dat we allemaal nog grotendeels haarloze apen zijn...

Citaat:
Dat de voordelen die de ambtenarij met zich meebrengt veel mensen de ogen uitsteekt, kan ik nog begrijpen, maar het is de hypocrisie die me mijn kloten uithangt.
Tja, ge hebt deels gelijk, want jaloezie is zeker een motivatie bij een deel van de klagers. Dat negeert niet dat hetgene de ambtenarij krijgt niet door de maatschappij te dragen zou zijn moest het voor iedereen gelden - en het is niet alsof de lijn noodzakelijk/moelijk/klote job plus of min langs de lijn ambtenaar/prive werknemer loopt...

Citaat:
En bovendien wordt altijd gesproken over 'de' ambtenaar, terwijl er daar ook nog grote onderlinge verschillen zijn
Ja, ok - maar we kunnen hier moeilijk elk individuele geval bespreken, hier of elders...

Citaat:
Als ik mijn vakantiegeld en eindejaarspremie bijvoorbeeld naast die van iemand in de privé leg, ook bedienden, dan valt die van mij toch maar héél schraal uit. De kilometervergoeding voor woon-werkverkeer is ook een lachertje en uiteindelijk heb ik minder rechten dan een gewone burger, zo mag ik geen politiek mandaat bekleden, heb ik het recht niet om openlijk mijn (politieke) mening te verkondigen (kan dat zelfs bestraft worden) en zijn ook mijn juridische rechten beperkter dan die van een burger.
Nu, veel van die dingen gelden ook voor prive-werknemers, hoor, maar ik begrijp u wel - er zijn zowel voordelen als nadelen aan ambtenaar zijn bvb. heel het politiek gesjoemel. Maar het is niet omdat men de vergoedingen (rechtstreeks/onrechtstreeks van ambtenaren aanklaagt of onder de loep neemt dat men meent dat ambtenaren allemaal of zelfs grotendeels profiteurs zijn, hé... maar willen of niet moeten we de overheidssector toch op een of andere manier terug dichter bij de normen in de prive brengen hoor - wat we vandaag niet doen zullen we morgen driedubbel moeten doen...

Citaat:
Spreken van 'de' ambtenaar is dus véél te kort door de bocht en veel te weinig genuanceerd
Ja dat is zo, maar zoals ik al zei, we kunnen niet iedereen individueel bespreken - dat gaat gewoon niet. En als we dat als minimum minimorum nemen voor een debat zullen er geen debatten zijn - punt.

Citaat:
Dat er profiteurs tussen zitten is dan wel weer een feit, maar die vind je ook in de privé.
Ik geef u geen ongelijk hierin.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be