![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Huisartsen, apothekers, tandartsen en andere zorg*verstrekkers richten vandaag vaak een centraal op*roepnummer in om patiënten te informeren over hun wachtdienst. De tarieven zijn bijzonder ondoorzichtig: sommige diensten gebruiken een lokaal nummer, anderen een 070-of 0800*-nummer en nog anderen een betalend nummer in de 0900*-reeks. sp.a-senator Fauzaya Talhaoui wil met een nieuw wetsvoorstel deze oproepnummers voor wachtdiensten gratis maken.
De tarieven van de centrale oproepnummers, zeker de dure 0900-nummers, vormen voor mensen met een laag inkomen een drempel om een afspraak te maken met een zorgverstrekker. “Dat is onaanvaardbaar”, vindt Talhaoui. “Voor wie dringend een arts of een apotheker nodig heeft, mag de prijs van een telefoontje geen obstakel zijn. Sommige mensen worden zelfs de facto uitgesloten van het gebruik van sommige wachtdiensten, omdat de betaalnummers in het kader van hun budgetbeheer worden geblokkeerd. Mensen met betalingsmoeilijkheden kunnen soms alleen zelf gebeld worden of naar gratis nummers bellen.” De verscheidenheid aan oproepnum*mers voor wachtdiensten maakt bovendien dat ze niet erg bekend zijn bij de bevolking. De meer bekende noodnummers 100 en 112 krijgen daarom ook veel meer oproepen voor niet dringende medische hulp*verlening. Mensen met een beperkt inkomen bellen door de dure tarieven niet naar wachtdiensten, maar gaan vlugger naar de spoedafdeling van een ziekenhuis. Een extra kost die met goedkopere tarieven te vermijden is. Senator Talhaoui dient samen met haar collega Marleen Temmerman een wetsvoorstel in (zie bijlage) dat ervoor moet zorgen dat de kosten van deze oproepen gratis worden, of maximaal beperkt worden tot het zonale tarief. “Wanneer de eerstelijnszorgverstrekkers – door de wet verplicht - een wachtdienst organiseren en daarvoor een callcenter willen inschakelen, is dat perfect in orde. Maar dan is het ook logisch dat zij de kosten voor het voldoen aan hun wettelijke verplichtingen zelf dragen. Deze telefoondienst is immers niet alleen gemakkelijk voor de patiënt, maar ook en vooral voor de zorgverstrekkers zelf.” Meer info: Fauzaya Talhaoui Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |