Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2012, 11:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard S&D : Acht Belgische transportprojecten krijgen Europese steun

Al sinds 1995 steunt de EU projecten om een trans-Europees netwerk voortransport te realiseren. Voor de periode 2007-2013 werd 8,1 miljard euro terbeschikking gesteld. Zo tracht Europa bij te dragen aan de éénmaking vanons transportsysteem, het verwijderen van knelpunten, het verminderen vande milieu-impact van transport en het verbeteren van de infrastructuur, zekerwanneer er een duidelijke Europese meerwaarde aan het project verbondenis, zoals bij grensoverschrijdende delen van belangrijke transportcorridors.In 2011 lanceerde de Europese Commissie een nieuw werkprogramma voorhet indienen van projectvoorstellen en vanaf januari 2012 konden er projectenworden ingediend. Het totale beschikbare budget bedraagt 200 miljoen euro.Die middelen gaan naar projecten die betrekking hebben op de ontwikkelingvan een geïntegreerd en multimodaal transport systeem, opklimaatverandering, op de reductie van de impact van het maritiem transportop het milieu, op een versnelde implementatie van het Trans-EuropeanTransport Network en op PPP-projecten...

Na consultatie van het Parlement vandaag zal de beslissing op 12 juli definitief worden.
In totaal werden 144 projectvoorstellen ingediend bij de Commissie, waarvan
er 74 projecten werden weerhouden, goed voor een bedrag van 198.688.000
euro aan Europese steun. Ook België neemt deel aan 8 projecten en ontvang
in verhouding behoorlijk wat Europese steun. Voor Belgische stakeholders
blijft het belangrijk om deze Europese subsidiemogelijkheden op te volgen als
onderdeel van een investeringsstrategie die onze regio verder kan
ontwikkelen. Zo plant de Commissie eind 2012 een nieuwe oproep voor
projectvoorstellen met het resterende budget van de meerjarenbegroting van
2007-2013.
Voor ons land werden voor dit werkjaar de volgende projecten weerhouden:
1. Liège Carex: Studies rond de constructie van een trimodal railport
(luchtvaart, spoor en weg), meerbepaald de ecologische impact,
technisch design en financiering. Totale kost: 2.200.000, EU funding:
1.100.000 (50%)
S&D
2. Luchtvaart: Om te komen tot een Europees luchtruim is het nodig het
zogenaamde Air Traffic Management-systeem (ATM) of
luchtverkeersleidingsysteem in de Unie te unificeren, teneinde het
luchtverkeer veiliger en vlotter te laten verlopen. Ons land neemt,
samen met Nederland, de UK, Spanje, Frankrijk, Italië, Zweden,
Oostenrijk, Roemenie, Griekenland en Tsjechië deel aan het project.
Totale projectkost: 25.478.000, EU funding 3.864.000 (20%
subsidieerbare kost)
3. Albert kanaal: De bruggen van het kanaal worden verhoogd tot 9,1 m
en het kanaal wordt uitgediept en verbreed waar nodig. Doelstelling is
het kanaal bevaarbaar te maken voor schepen in klasse VIb. totale
kost project: 33.428.204, waarvan 3.342.000 EU funding (10%)
4. Seine-Schelde project, deel Wallonie: Upgrade van dit stuk binnenvaart
voor schepen van klasse Va. Het project zal twee bruggen aanpassen
zodat schepen met 3 lagen containers er onderdoor kunnen varen.
Totale kost project: 8.180.000, waarvan 818.000 EU funding (10%)
5. Seine-Schelde project, deel Vlaanderen: optimalisatie van het Vlaamse
deel van de Seine-Schelde. Het project betreft het design, een
bodemstudie en een technische haalbaarheidsstudie voor twee
mogelijke alternatieven. Voornamelijk de nog bestaande knelpunten,
de voorspelde toename in verkeer en de betrouwbaarheid van het
netwerk zullen bestudeerd worden. Totale projectkost: 4.550.000 euro
waarvan 2.275.000 Europese steun (50%)
6. Kanaal Brussel-Schelde in Willebroek: Het project tracht het stuk
binnenvaart toegankelijk te maken voor grotere schepen tot 10.000 ton
en de activiteit op het water te stimuleren. Totale kost is 17.000.000,
waarvan 1.700.000 EU steun (10%)
7. Tweede zeesluis in de Waaslandhaven: het project betreft de
constructie van deze tweede zeesluis en zal de doorgang tussen het
Deurganckdok en de dokken van de Waaslandhaven mogelijk maken.
totale kost 119.779.969 euro waarvan 5.000.000 EU fondsen (5%)
8. Nieuwe sluis in Terneuzen: de sluis zal het capaciteitsprobleem op het
kanaal Gent - Terneuzen oplossen. Het project betreft een studie over
de bouw, het management en het onderhoud van deze toekomstige
tweede sluis. Totale kost project: 7.850.000 waarvan 3.925.000 EU
funding (50%)
Momenteel werkt de Europese Commissie samen met het Europees
parlement en de Raad aan het vernieuwde Trans-Europese Transport
Netwerk-beleid voor de periode 2014-2020. De Commissie is bereid om het
beschikbare bedrag op te trekken tot maar liefst 31 miljard euro. “De Raad
heeft al duidelijk gemaakt dat zij het budget te hoog vindt,” zegt Saïd El
Khadraoui, “wat uiteraard zal leiden tot heftige discussies met het Europees
parlement. Een ambitieus investeringsprogramma voor projecten met een
Europese meerwaarde is immers uitermate belangrijk om onze infrastructuur
op peil te houden en duurzamer te maken.”


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be