![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Al sinds 1995 steunt de EU projecten om een trans-Europees netwerk voortransport te realiseren. Voor de periode 2007-2013 werd 8,1 miljard euro terbeschikking gesteld. Zo tracht Europa bij te dragen aan de éénmaking vanons transportsysteem, het verwijderen van knelpunten, het verminderen vande milieu-impact van transport en het verbeteren van de infrastructuur, zekerwanneer er een duidelijke Europese meerwaarde aan het project verbondenis, zoals bij grensoverschrijdende delen van belangrijke transportcorridors.In 2011 lanceerde de Europese Commissie een nieuw werkprogramma voorhet indienen van projectvoorstellen en vanaf januari 2012 konden er projectenworden ingediend. Het totale beschikbare budget bedraagt 200 miljoen euro.Die middelen gaan naar projecten die betrekking hebben op de ontwikkelingvan een geïntegreerd en multimodaal transport systeem, opklimaatverandering, op de reductie van de impact van het maritiem transportop het milieu, op een versnelde implementatie van het Trans-EuropeanTransport Network en op PPP-projecten...
Na consultatie van het Parlement vandaag zal de beslissing op 12 juli definitief worden. In totaal werden 144 projectvoorstellen ingediend bij de Commissie, waarvan er 74 projecten werden weerhouden, goed voor een bedrag van 198.688.000 euro aan Europese steun. Ook België neemt deel aan 8 projecten en ontvang in verhouding behoorlijk wat Europese steun. Voor Belgische stakeholders blijft het belangrijk om deze Europese subsidiemogelijkheden op te volgen als onderdeel van een investeringsstrategie die onze regio verder kan ontwikkelen. Zo plant de Commissie eind 2012 een nieuwe oproep voor projectvoorstellen met het resterende budget van de meerjarenbegroting van 2007-2013. Voor ons land werden voor dit werkjaar de volgende projecten weerhouden: 1. Liège Carex: Studies rond de constructie van een trimodal railport (luchtvaart, spoor en weg), meerbepaald de ecologische impact, technisch design en financiering. Totale kost: 2.200.000, EU funding: 1.100.000 (50%) S&D 2. Luchtvaart: Om te komen tot een Europees luchtruim is het nodig het zogenaamde Air Traffic Management-systeem (ATM) of luchtverkeersleidingsysteem in de Unie te unificeren, teneinde het luchtverkeer veiliger en vlotter te laten verlopen. Ons land neemt, samen met Nederland, de UK, Spanje, Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Roemenie, Griekenland en Tsjechië deel aan het project. Totale projectkost: 25.478.000, EU funding 3.864.000 (20% subsidieerbare kost) 3. Albert kanaal: De bruggen van het kanaal worden verhoogd tot 9,1 m en het kanaal wordt uitgediept en verbreed waar nodig. Doelstelling is het kanaal bevaarbaar te maken voor schepen in klasse VIb. totale kost project: 33.428.204, waarvan 3.342.000 EU funding (10%) 4. Seine-Schelde project, deel Wallonie: Upgrade van dit stuk binnenvaart voor schepen van klasse Va. Het project zal twee bruggen aanpassen zodat schepen met 3 lagen containers er onderdoor kunnen varen. Totale kost project: 8.180.000, waarvan 818.000 EU funding (10%) 5. Seine-Schelde project, deel Vlaanderen: optimalisatie van het Vlaamse deel van de Seine-Schelde. Het project betreft het design, een bodemstudie en een technische haalbaarheidsstudie voor twee mogelijke alternatieven. Voornamelijk de nog bestaande knelpunten, de voorspelde toename in verkeer en de betrouwbaarheid van het netwerk zullen bestudeerd worden. Totale projectkost: 4.550.000 euro waarvan 2.275.000 Europese steun (50%) 6. Kanaal Brussel-Schelde in Willebroek: Het project tracht het stuk binnenvaart toegankelijk te maken voor grotere schepen tot 10.000 ton en de activiteit op het water te stimuleren. Totale kost is 17.000.000, waarvan 1.700.000 EU steun (10%) 7. Tweede zeesluis in de Waaslandhaven: het project betreft de constructie van deze tweede zeesluis en zal de doorgang tussen het Deurganckdok en de dokken van de Waaslandhaven mogelijk maken. totale kost 119.779.969 euro waarvan 5.000.000 EU fondsen (5%) 8. Nieuwe sluis in Terneuzen: de sluis zal het capaciteitsprobleem op het kanaal Gent - Terneuzen oplossen. Het project betreft een studie over de bouw, het management en het onderhoud van deze toekomstige tweede sluis. Totale kost project: 7.850.000 waarvan 3.925.000 EU funding (50%) Momenteel werkt de Europese Commissie samen met het Europees parlement en de Raad aan het vernieuwde Trans-Europese Transport Netwerk-beleid voor de periode 2014-2020. De Commissie is bereid om het beschikbare bedrag op te trekken tot maar liefst 31 miljard euro. “De Raad heeft al duidelijk gemaakt dat zij het budget te hoog vindt,” zegt Saïd El Khadraoui, “wat uiteraard zal leiden tot heftige discussies met het Europees parlement. Een ambitieus investeringsprogramma voor projecten met een Europese meerwaarde is immers uitermate belangrijk om onze infrastructuur op peil te houden en duurzamer te maken.” Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |