Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2012, 08:12   #1
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard Effectenmakelaar bankroet: wat nu?

De euro lijdt aan een slopende ziekte; de banken staat het water aan de lippen; de overheden blijven de problemen wegliegen en voor zich uitschuiven.

Zoveel centjes heeft de heer K. Kodo niet, dat hij er effecten (aandelen, obligaties) mee heeft gekocht. En vooral: ik vertrouw de tussenpersonen en bemiddelende instanties niet. Als ik wat over heb aan het eind van de maand, koop ik er voedselvoorraden, brandstof en edele metalen mee. Zodra ik mijn salaris krijg, haal ik het van de bank af. Banken vertrouw ik voor geen millimeter.

En dat zou een probleem zijn als ik effecten bezat: want als je die on-line bij een makelaar koopt, welk eigendomsbewijs heb je dan als de makelaar het laat afweten? Een paar cijfertjes op je computerscherm?

M.a.w. als je broker bankroet gaat, ben je dan je aandelen of obligaties gewoon kwijt? Kun je met je computer onder de arm naar een curator toestappen? Wat als de website van je effectenmakelaar in lucht is opgegaan?
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2012, 19:31   #2
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De euro lijdt aan een slopende ziekte; de banken staat het water aan de lippen; de overheden blijven de problemen wegliegen en voor zich uitschuiven.

Zoveel centjes heeft de heer K. Kodo niet, dat hij er effecten (aandelen, obligaties) mee heeft gekocht. En vooral: ik vertrouw de tussenpersonen en bemiddelende instanties niet. Als ik wat over heb aan het eind van de maand, koop ik er voedselvoorraden, brandstof en edele metalen mee. Zodra ik mijn salaris krijg, haal ik het van de bank af. Banken vertrouw ik voor geen millimeter.

En dat zou een probleem zijn als ik effecten bezat: want als je die on-line bij een makelaar koopt, welk eigendomsbewijs heb je dan als de makelaar het laat afweten? Een paar cijfertjes op je computerscherm?

M.a.w. als je broker bankroet gaat, ben je dan je aandelen of obligaties gewoon kwijt? Kun je met je computer onder de arm naar een curator toestappen? Wat als de website van je effectenmakelaar in lucht is opgegaan?
Als hij failliet gaat, dan is hij zijn geld kwijt. Maar uw aandelen en andere brol, blijven van u.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 09:48   #3
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
En dat zou een probleem zijn als ik effecten bezat: want als je die on-line bij een makelaar koopt, welk eigendomsbewijs heb je dan als de makelaar het laat afweten? Een paar cijfertjes op je computerscherm?

M.a.w. als je broker bankroet gaat, ben je dan je aandelen of obligaties gewoon kwijt? Kun je met je computer onder de arm naar een curator toestappen? Wat als de website van je effectenmakelaar in lucht is opgegaan?
Die effectenmakelaar heeft in zijn eigen administratie netjes genoteerd wie eigenaar is van wat. En de webstek is uiteindelijk niet veel meer dan een mooie interface naar die gegevens. Zelfs als de webstek uit de lucht zou gaan, verdwijnen die gegevens niet zomaar (tenzij die makelaar eigenlijk een crimineel is, en bewust heel zijn administratie zou vernietigen...).
Dus ja, ook bij een faillissement blijf jij eigenaar van die effecten, en je zult die effecten terug krijgen. Het kan wel zijn dat je enkele maanden (jaren?) moet wachten voordat de curator alles heeft afgehandeld.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 14:59   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Die effectenmakelaar heeft in zijn eigen administratie netjes genoteerd wie eigenaar is van wat.
Gelukkig heb ik met jou geen kwade bedoelingen gertc, en heb ik ook geen beleggingen te koop. Want anders...

zou ik je een dure toekomstige levering verkopen met de belofte, alles netjes in mijn eigen administratie te noteren.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be