![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste forummers,
Sommigen hebben mij gevraagd mijn "positie" i.v.m. meningen en posities te verduidelijken. Vandaag is het de bon ton om, wanneer men weerlegd wordt, verontwaardigd uit te roepen: "Dat is wel mijn mening, hé!" Iedereen heeft tegenwoordig "recht op een mening", zelfs over onderwerpen waar hij of zij niets van afweet. Zo heeft Harriechristus recht op een "mening" over de relativiteitstheorie van Einstein, al begrijpt hij eigenlijk helemaal niet waarover die gaat. Vandaar mijn stelling dat meningen overschat worden. Meningen zijn puur subjectieve overtuigingen en Nietzche zei reeds dat "overtuiging" en "leugen" synoniemen zijn. Bovendien zijn meningen totaal vrijblijvend. Ik heb recht op mijn mening, en morgen heb ik wel een andere mening. Ik beleef mijn eigen avontuur. Vandaag ben ik katholiek traditionalist, morgen moslim en overmorgen aanhanger van Dawkins. Nu, in een debat is men wel verplicht om posities in te nemen. Posities zijn niet vrijblijvend want men is verplicht die posities te staven, te verdedigen en er de consequenties van te accepteren. Als ik zeg dat alle gelovigen klootzakken zijn kan ik niet een draad verder Karel Martel, een katholiek, de hemel inprijzen. Posities zijn ook geen subjectieve overtuigingen want ze worden om objectieve, debattechnische redenen aangenomen. Nu zij Nietzsche wel dat "objectieve denkers" altijd het instrument zullen zijn van subjectieve, dus wat zeggen we hier eigenlijk? Met vriendelijke groet, Kallikles
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat nu als je je in geen enkele positie kan vinden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dat is het leuke, hé. In een debat kan je een positie ook voor de sport innemen. Met overtuigingen gaat dat veel minder goed, want dan speelt er peer pressure en erbij horen, enzovoort.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je posities verdedigt, verdedig je eigenlijk gewoon *meningen* van andere mensen. Dat kan, alleen heb jij dan nooit een mening dat nogal afwijkend is? Dat veel mensen een mening hebben, terwijl ze helemaal geen verstand van zaken hebben, dat is waar. Maar dat wilt niet zeggen, dat jij daarom geen mening mag hebben. ![]() |
|
![]() |
![]() |