Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2004, 15:36   #1
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

De Vlaamse nationalisten zitten in een benarde situatie. Ze weten niet goed hoe om met het probleem Brussel om te gaan.

De oude garde is er steeds van de veronderstelling uitgegaan dat het een onafhankelijk Vlaanderen moet worden met Brussel als hoofdstad.

Ikzelf ben van die oude garde en het was voor mij ondenkbaar dat ik ooit de stelling zou verdedigen : Zonder Brussel als het moet.

De demografische evolutie in Brussel over de laatste dertig jaar is zulks
dat wij er tussen de 10% en 15% van de bevolking zijn en dat wij er steeds meer en meer achteruitgaan. Zoals SIMONET het stelde dat "la francisation est irreversible".

Moet ik eraan toevoegen "l'arabisation"

Nu dat de onafhankelijkheidsgedachte in Vlaanderen met reuzeschreden vooruitgaat mogen wij ons niet vastbijten in draaiboeken die voor ons practisch niet uitvoerbaar zijn.

De nationalisten moeten nu in hevige debatten onder elkaar en in open gesprekken betrokken raken en deze debatten moeten dan binnen de
volgende twee jaar uitmonden in een Volkscongres waar bindende besluiten moeten worden genomen over Brussel.

Het ziet er meer en meer naar uit dat wij een referendum in Brussel zullen verliezen. Wij moeten volgens mij dit referendum wel laten doorgaan en indien wij dit (waarschijnlijk) met een overweldigende meerderheid zullen verliezen moeten wij ons daarbij neerleggen en voor
de onafhankelijkheid gaan zonder Brussel.

Wij kunnen en mogen de ongeveer 100000 tot 150000 Vlamingen in Brussel niet aan hun lot overlaten. Wij zullen dan hard moeten onderhandelen om de taalrechten van die mensen te beschermen (en nu
zijn die al niet te veel beschermd door de huidige taalwetten die niet toegepast worden.) Wij zullen vanuit Vlaanderen het nederlandstalig onderwijs moeten organizeren en ervoor betalen.

Wij kunnen bv bedingen dat er na 10 tot 20 jaar weer een referendum
georganizeerd wordt over aansluiting bij Vlaanderen.

Wij zullen onze instellingen aan Brussel moeten onttrekken en Brussel zal
economisch zwaar getroffen worden door onze onttrekking.

Dit is een realistische kijk op zaken en wij moeten aanvaarden dat de toestand in Brussel hopeloos geworden is. Wij mogen ons niet laten gijzelen omdat Brussel voor ons belangrijk is. De Belgen beginnen nu reeds Brussel als gijzelaar te gebruiken en dit zal meer en meer op de voorgrond treden.

Wij kunnen de Vlaamse nationaliteit aan de Vlamingen in Brussel geven
(zoals in Noord-Ierland) en ook representatie in het Vlaams parlement.

De welvaart van een onafhankelijk Vlaanderen (zonder transfers voor Wallonie en franstalig Brussel) zal er voor zorgen dat wij in Brussel paralelle instellingen kunnen opbouwen betaald door de Vlaamse staat.
Zoals bv een paar ziekenhuizen, bejaarden instellingen en noem maar op.
Ook natuurlijk onderwijs en cultuurverzorging.

Geen geld meer naar Wallonie maar wel naar onze eigen mensen in Brussel. Een tweede versie van EIGEN VOLK EERST.

Laat ons daarover gedachten ruilen en aub op een beschaafde manier.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 20:47   #2
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
De Vlaamse nationalisten zitten in een benarde situatie. Ze weten niet goed hoe om met het probleem Brussel om te gaan.

De oude garde is er steeds van de veronderstelling uitgegaan dat het een onafhankelijk Vlaanderen moet worden met Brussel als hoofdstad.

Ikzelf ben van die oude garde en het was voor mij ondenkbaar dat ik ooit de stelling zou verdedigen : Zonder Brussel als het moet.

De demografische evolutie in Brussel over de laatste dertig jaar is zulks
dat wij er tussen de 10% en 15% van de bevolking zijn en dat wij er steeds meer en meer achteruitgaan. Zoals SIMONET het stelde dat "la francisation est irreversible".

Moet ik eraan toevoegen "l'arabisation"

Nu dat de onafhankelijkheidsgedachte in Vlaanderen met reuzeschreden vooruitgaat mogen wij ons niet vastbijten in draaiboeken die voor ons practisch niet uitvoerbaar zijn.

De nationalisten moeten nu in hevige debatten onder elkaar en in open gesprekken betrokken raken en deze debatten moeten dan binnen de
volgende twee jaar uitmonden in een Volkscongres waar bindende besluiten moeten worden genomen over Brussel.

Het ziet er meer en meer naar uit dat wij een referendum in Brussel zullen verliezen. Wij moeten volgens mij dit referendum wel laten doorgaan en indien wij dit (waarschijnlijk) met een overweldigende meerderheid zullen verliezen moeten wij ons daarbij neerleggen en voor
de onafhankelijkheid gaan zonder Brussel.

Wij kunnen en mogen de ongeveer 100000 tot 150000 Vlamingen in Brussel niet aan hun lot overlaten. Wij zullen dan hard moeten onderhandelen om de taalrechten van die mensen te beschermen (en nu
zijn die al niet te veel beschermd door de huidige taalwetten die niet toegepast worden.) Wij zullen vanuit Vlaanderen het nederlandstalig onderwijs moeten organizeren en ervoor betalen.

Wij kunnen bv bedingen dat er na 10 tot 20 jaar weer een referendum
georganizeerd wordt over aansluiting bij Vlaanderen.

Wij zullen onze instellingen aan Brussel moeten onttrekken en Brussel zal
economisch zwaar getroffen worden door onze onttrekking.

Dit is een realistische kijk op zaken en wij moeten aanvaarden dat de toestand in Brussel hopeloos geworden is. Wij mogen ons niet laten gijzelen omdat Brussel voor ons belangrijk is. De Belgen beginnen nu reeds Brussel als gijzelaar te gebruiken en dit zal meer en meer op de voorgrond treden.

Wij kunnen de Vlaamse nationaliteit aan de Vlamingen in Brussel geven
(zoals in Noord-Ierland) en ook representatie in het Vlaams parlement.

De welvaart van een onafhankelijk Vlaanderen (zonder transfers voor Wallonie en franstalig Brussel) zal er voor zorgen dat wij in Brussel paralelle instellingen kunnen opbouwen betaald door de Vlaamse staat.
Zoals bv een paar ziekenhuizen, bejaarden instellingen en noem maar op.
Ook natuurlijk onderwijs en cultuurverzorging.

Geen geld meer naar Wallonie maar wel naar onze eigen mensen in Brussel. Een tweede versie van EIGEN VOLK EERST.

Laat ons daarover gedachten ruilen en aub op een beschaafde manier.
het ideale voorbeeld: Noord Ierland

persoonlijk vind ik het vreemd dat jij voortdurend wauwelt over "wij moeten dit laten gebeuren" en "wij moeten dat organiseren"
je denkt echt wel heel wat van "jullie", he?
enneuh, dat brussel zal lijden onder de vlaamse terugtrekking, wil ik nog wel eens zien
de vlaming die in brussel werkt zal het niet merken dat hij zijn inkomensbelasting nu aan brussel betaalt, de vlaamse staat daarentegen
Oud 12 juli 2004, 00:45   #3
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

het ideale voorbeeld: Noord Ierland

persoonlijk vind ik het vreemd dat jij voortdurend wauwelt over "wij moeten dit laten gebeuren" en "wij moeten dat organiseren"
je denkt echt wel heel wat van "jullie", he?
enneuh, dat brussel zal lijden onder de vlaamse terugtrekking, wil ik nog wel eens zien
de vlaming die in brussel werkt zal het niet merken dat hij zijn inkomensbelasting nu aan brussel betaalt, de vlaamse staat daarentegen[/quote]

Wij weten iets af van organiseren. Het bewijs? 1 miljoen stemmen op het VB en de grootste partij in Belgie.

Ierland (Eire) heeft de dwaze verdeling in 1922 nooit erkend en de Ieren in Noord ierland de Ierse nationaliteit en stemrecht gegeven.

Het geweld heeft daar niets mee te maken en veel geweld gaat uit van de Unionistische gelederen.

Oud 12 juli 2004, 01:42   #4
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

We weten dat vele "franstalige" brusselaars feitelijk
tweetalige vlamingen zijn - maar dan tweetalige vlamingen die
van een onafhankelijke vlaamse staat niet willen weten.
Bovendien is Brussel feitelijk tweetalig door de dagelijkse
toevloed van Vlamingen / Nederlandstaligen die daar gaan werken. Ik hoorde zoeven op het nieuws dat een nederlandstalig gewestregeringslid zich boos maakt omdat er zo weinig Brusselaars buiten Brussel werken oa.op de Nationale Luchthaven...

Indien er niet binnen 70 jaar, maar binnenkort een Europese Staat met Brussel als hoofdstad zou komen kon het probleem
opgelost worden en Brussel gewoon een federaal district
van een federaal europa worden. Maar dit is momenteel
niet realistisch... gelukkig is een onafhankelijk Vlaanderen
momenteel ook niet realistisch.

Net zo weinig als de Afrikaanstaligen pal achter hun taal staan om die tegen het oprukkende Engels te verdedigen.
Oud 12 juli 2004, 20:07   #5
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

[Indien er niet binnen 70 jaar, maar binnenkort een Europese Staat met Brussel als hoofdstad zou komen kon het probleem

Net zo weinig als de Afrikaanstaligen pal achter hun taal staan om die tegen het oprukkende Engels te verdedigen.[/quote]

Eigenlijk helemaal akkoord over de hele lijn maar met enig voorbehoud.

Ik vind dat de nationalisten zich nu reeds moeten beraden over de
mogelijkheid van onafhankelijkheid met of zonder Brussel.

De toestand evolueert nu bijzonder snel. De separatistische partij behaalt nu plots 1 miljoen stemmen en is de sterkste niet alleen in Vlaanderen
maar ook in Belgie.

Zou iemand hebben durven voorspellen in bv 1990 dat het Vlaams Blok ooit een kwart van de Vlaamse stemmen zou krijgen. Wij leven in de
21ste eeuw en alles beweegt nu in een razendsnelle pas.

Ik begin het reeds duidelijk te zien dat de Franstalige Belgen het hele
geval goed aan het doorkijken zijn en reeds komen er bij hen stemmen op
om Brussel als gijzelaar naar voren te brengen om Belgie te redden.

Dat hebben ze zeer goed gezien omwille van de emotionele inhoud die steeds door de nationalisten aan Brussel gegeven is.

Wij moeten volgens mij duidelijk aan de Belgicisten en de Walen de boodschap brengen dat het ook zonder Brusel kan als het moet. En nu
met de huidige evolutie zo snel als mogelijk. Ze zullen mischien gauwer als we denken een ander toontje beginnen te zingen.

Brussel is de laatste 40 jaar enorm veranderd en de Vlamingen boeren er
van jaar tot jaar op achteruit.

Maar iedereen schijnt van deze discussie weg te schrammen als ik zie hoe weinig reactie hierop komt.

Oud 12 juli 2004, 20:12   #6
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

[Indien er niet binnen 70 jaar, maar binnenkort een Europese Staat met Brussel als hoofdstad zou komen kon het probleem

Net zo weinig als de Afrikaanstaligen pal achter hun taal staan om die tegen het oprukkende Engels te verdedigen.[/quote]

Eigenlijk helemaal akkoord over de hele lijn maar met enig voorbehoud.

Ik vind dat de nationalisten zich nu reeds moeten beraden over de
mogelijkheid van onafhankelijkheid met of zonder Brussel.

De toestand evolueert nu bijzonder snel. De separatistische partij behaalt nu plots 1 miljoen stemmen en is de sterkste niet alleen in Vlaanderen
maar ook in Belgie.

Zou iemand hebben durven voorspellen in bv 1990 dat het Vlaams Blok ooit een kwart van de Vlaamse stemmen zou krijgen. Wij leven in de
21ste eeuw en alles beweegt nu in een razendsnelle pas.

Ik begin het reeds duidelijk te zien dat de Franstalige Belgen het hele
geval goed aan het doorkijken zijn en reeds komen er bij hen stemmen op
om Brussel als gijzelaar naar voren te brengen om Belgie te redden.

Dat hebben ze zeer goed gezien omwille van de emotionele inhoud die steeds door de nationalisten aan Brussel gegeven is.

Wij moeten volgens mij duidelijk aan de Belgicisten en de Walen de boodschap brengen dat het ook zonder Brusel kan als het moet. En nu
met de huidige evolutie zo snel als mogelijk. Ze zullen mischien gauwer als we denken een ander toontje beginnen te zingen.

Brussel is de laatste 40 jaar enorm veranderd en de Vlamingen boeren er
van jaar tot jaar op achteruit.

Maar iedereen schijnt van deze discussie weg te schrammen als ik zie hoe weinig reactie hierop komt. Ik dacht dat ik door veel nationalisten naar het verdomhoekje zou verwezen zijn maar ik heb mij vergist. Er is stilte op alle fronten. Een zeer teer punt inderdaad maar ik ben nooit contraversiele standpunten uit de weg gegaan zelfs niet toen ik voor een
paar jaren in het partijbestuur van het VB zat. Velen durfden mij dan niet uitschelden omdat ik zeer na aan Karel Dillen stond/

Wat Afrikaans betreft geef ik 100% gelijk. Volgens mij ten dode opgeschreven en verdwijning binnen de volgende drie of vier generaties.

Maar ge zoekt grote "ambras" met Jan Vandenberge uit Waregem. Hij beweert Zuid-Afrika beter te kennen als mijzelf die hier al 33jaren woont.
Ik verwijs u naar het internationale forum over Terreblanche.

Oud 12 juli 2004, 20:18   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

BRUXELLES EST FRANCOPHONE!!!!!!!!!!LES FLAMANDS QUI HABITENT A BRUXELLES N'ONT QU'A S'ADAPTER ET PARLER FRANCAIS VU QUE LE FRANCAIS EST LA LANGUE VEHICULAIRE.

PAS DE CADEAUX POUR LES FRANCOPHONES HABITANT EN FLANDRE? PAS DE CADEAUX NON PLUS POUR LES FLAMANDS DE BRUXELLES!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 21:08   #8
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
BRUXELLES EST FRANCOPHONE!!!!!!!!!!LES FLAMANDS QUI HABITENT A BRUXELLES N'ONT QU'A S'ADAPTER ET PARLER FRANCAIS VU QUE LE FRANCAIS EST LA LANGUE VEHICULAIRE.

PAS DE CADEAUX POUR LES FRANCOPHONES HABITANT EN FLANDRE? PAS DE CADEAUX NON PLUS POUR LES FLAMANDS DE BRUXELLES!!!!
Merci pour le cadeau que vous me donnez.

Je montrerai votre reponse a tous mes amis et cela renforcera leur opinion que la Belgique doit disparaitre aussi vite que possible et sans Bruxelles s'il faut.

N'oubliez pas que lors du vote en 1932 sur les lois linguistiques que les nationalistes Flamands voulaient une Belgique bilingue mais que les Wallons et Francophones voulaient l'unilinguisme dans chaque region.

Heureusement pour les Flamands ils ont perdu comme toujours en Belgique et nous sommes tres content du fait.

Joris Van Severen criait dans le parlement Belge " Que la Belgique q'elle
creve". Cela est tres proche et je suis certain que ce sera Bruxelles qui crevera une fois que l'independance Flamande est un fait accompli.

Oud 12 juli 2004, 21:28   #9
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond

Maar iedereen schijnt van deze discussie weg te schrammen als ik zie hoe weinig reactie hierop komt. Ik dacht dat ik door veel nationalisten naar het verdomhoekje zou verwezen zijn maar ik heb mij vergist. Er is stilte op alle fronten. Een zeer teer punt inderdaad maar ik ben nooit contraversiele standpunten uit de weg gegaan zelfs niet toen ik voor een
paar jaren in het partijbestuur van het VB zat. Velen durfden mij dan niet uitschelden omdat ik zeer na aan Karel Dillen stond/
Hrm nee. Er zijn daar al een hoop topics over geweest en de algemene tendens onder vlaams-nationalisten hier is de Brusselaars zelf te laten kiezen, en indien (zoals te verwachten) zij niet voor Vlaanderen kiezen, dan maar zonder Brussel....
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 18:20   #10
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Everytime & Muishond ea...

d'abord mr. Everytime veuillez confirmer que vous êtes en mesure de suivre la discussion en langue paysanne...
si non je veux bien étaler une sorte de billingisme...

Brussel is inderdaad een stad met bewoners die als "moedertaal" diverse talen bezigen & soms ook binnenskamers een andere taal gebruiken dan in hun publiek leven. Talrijk zijn diegenen die thuis niet het nederlands gebruiken, maar hun kinderen naar nederlandstalig onderwijs sturen uit diverse motieven... Talrijk zijn ook diegenen die
thuis een nederlands brussels dialect gebruiken en op hun kantoren het obligate frans of...engels gebruiken. Ik heb zelf meegemaakt dat ik als filiaalleider in Antwerpen, naar Brussel geroepen om de boekhouding te bespreken ik na 1/2 dag
diskussies in de taal van Molière, ik onder de middag met dezelfde mensen in het antwerpse resp. brussels nederlands dialect over de spreekwoordelijke koetjes en kalfjes sprak.

Laat ons eerlijk zijn : Brussel zal nooit een twee - of ééntalige stad zijn. Als het haar vocatie is om europese hoofdstad te worden is het haar moeilijke taak een systeem
te ontwerpen waarbij alle bewoners van de EU taalkundig aan hun trekken komen. Als haar deze opgave te zwaar blijkt en
zij zweert bij een eentalig frans bestaan (welk recht ik haar bewoners niet ontzeg !) - meen ik dat men hier beter ineens voor uitkomt en dat europa ergens in een taalgrensgebied (in de buurt van Maastricht/Luik/Aken of zo
een europees district uitbouwd en ineens de redelijke oplossing kiest voor het instellen van Esperanto als brugtaal tussen de verschillende europese taalgemeenschappen.

Ik geloof nooit dat de gemiddelde brusselaar een haat heeft tegenover andere taalgemeenschappen, maar indien ik verkeerd ben en het toch zo zou zijn moeten we maart met zijn allen konsekwent zijn. Het bestaan van België staat of valt met de bereidheid van onze hoofdstad om de hoofdstad van gans het land te zijn.
Oud 14 juli 2004, 22:26   #11
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
BRUXELLES EST FRANCOPHONE!!!!!!!!!!
De facto: ja zeker!

Citaat:
LES FLAMANDS QUI HABITENT A BRUXELLES N'ONT QU'A S'ADAPTER ET PARLER FRANCAIS VU QUE LE FRANCAIS EST LA LANGUE VEHICULAIRE.
Als je dit principe consequent zou doortrekken, zou Brussel nooit verfranst geweest zijn in de eerste plaats. Je gedraagt je als een imperialist.

Citaat:
Met het verschil dat de francofonen in beide gevallen de inwijkelingen zijn die zich niet hebben aangepast. Deze uitspraak van Everytime lijkt me dan ook koren op de molen van het Vlaams Blok. En maar klagen...
Oud 14 juli 2004, 22:29   #12
Tantist

Standaard

En ik ben van principe: Brussel bij Vlaanderen? Waarom niet? Maar laat ons de onafhankelijkheid er niet door uitstellen. Bij wijze van spreken zou Vlaanderen morgen al onafhankelijk kunnen zijn als het Antwerpen of zo als hoofstad zou nemen. Kiezen voor Brussel was zowat de meest belgicistische daad die flaminganten konden doen, net zoals het in stand houden van het Nederlandstalige karakter van Brussel door belgicisten als Annemie Neyts dat is.
Oud 14 juli 2004, 22:59   #13
VLF_Admin
Vreemdeling

VLF_Admin's schermafbeelding

Standaard

ofwel met zoveel mogelijk vlamingen onze intrek in Brussel nemen en het te vertikken om Frans te spreken, dan moeten hun zich wel aanpassen.

maar spijtig genoeg is dit een zo goed als onmogelijke optie om verschillende redenen.
- niet genoeg mensen zouden het ervoor over hebben
-waarschijnlijk niet genoeg plaats
-... (vul zelf maar in)
Oud 14 juli 2004, 23:00   #14
WTW-boy
Vreemdeling

Standaard

Mijn voorkeur gaat toch voor een Vlaanderen MET Brussel
Door een goede aanpak via het onderwijs moeten we het Nederlands er stilletjesaan terug inkrijgen. Brussel hoort bij Vlaanderen. Maar we mogen inderdaad de belgicisten Brussel niet laten gebruiken als gijzelaar. Dus als het echt moet...dan maar zonder Brussel
VLAANDEREN LEEFT!!
WTW-boy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 10:15   #15
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VLF_Admin
ofwel met zoveel mogelijk vlamingen onze intrek in Brussel nemen en het te vertikken om Frans te spreken, dan moeten hun zich wel aanpassen.

maar spijtig genoeg is dit een zo goed als onmogelijke optie om verschillende redenen.
-... (vul zelf maar in)
- vlamingen zijn per definitie geen vechters, ze trekken zich liever terug
Oud 15 juli 2004, 10:16   #16
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WTW-boy
Door een goede aanpak via het onderwijs moeten we het Nederlands er stilletjesaan terug inkrijgen. Brussel hoort bij Vlaanderen. Maar we mogen inderdaad de belgicisten Brussel niet laten gebruiken als gijzelaar. Dus als het echt moet...dan maar zonder Brussel
VLAANDEREN LEEFT!!
brussel hoort bij vlaanderen? zou je die beslissing niet aan de brusselaars overlaten?
Oud 15 juli 2004, 10:22   #17
WTW-boy
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
VLAANDEREN LEEFT!!
brussel hoort bij vlaanderen? zou je die beslissing niet aan de brusselaars overlaten?

...nee...
WTW-boy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 10:27   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

...nee...
Tuurlijk wel. Geloof mij, een Vlaming die naar Brussel wil komen wonen, is compleet verloren als hij geen woord Frans kent.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 10:29   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VLF_Admin

-... (vul zelf maar in)
- vlamingen zijn per definitie geen vechters, ze trekken zich liever terug
Nog een verschil met Walen
Oud 15 juli 2004, 16:45   #20
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

...nee...
Tuurlijk wel. Geloof mij, een Vlaming die naar Brussel wil komen wonen, is compleet verloren als hij geen woord Frans kent.
De Vlamingen zijn wat talenkennis betreft en ook op andere gebieden inderdaad de meerdere van de Franstaligen.

De nationalisten hebben niets tegen het aanleren van Frans. Integendeel
wij moedigen elke Vlaming aan om zijn kennis en horizon te verbreden.

En hoe slimmer een Vlaming wordt hoe nationalistischer wordt hij. En ook hoe meer contact met de Franstaligen hoe beter, Want dan wordt hij pas
een FANATIEKE Vlaming.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be