![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Bij het lezen zal dit bij u inslagen als een bom.
Gokken met publiek geld van de werkende mieren. Een verloren welvaart die wij al lang met zijn allen hebben opgebouwd en die misschien nooit meer terugkomt aangezien wij in alle domeinen achterruit gaan. De rijkdom van Kongo is alleen nog maar in privé handen. L’Union fait la force Eendracht maakt macht, heeft in dit land nooit bestaan. Alles gebeurde voor en door de Socièté générale de Belgique dit nooit is gestopt te bestaan. Enkelingen en altijd dezelfde hebben die land leeggeroofd uit eigen belang. Bij het lezen zal dit bij u inslagen als een bom. Wat volgt toont aan dat zij wisten wat er zat aan te komen en dit sinds 1993 de tijd gehad hebben om nationaal en Europees er iets tegen te ondernemen. Vandaag hebben wij met zijn allen spijtig genoeg het bewijs gekregen dat zij niets hebben gedaan. Dat blijkt duidelijk te zijn aan de inhoud van het volgende artikel van niet minder dan Jean-Louis Duplat voorzitter van de Commissie voor Bank en Financiewezen (CBFA) nu (FSMA) dat zij het allemaal hebben laten gebeuren. Hierbij dank ik deze mensen in naam van mijn kinderen en kleinkinderen, u ook? Dit geeft aan dat ik niet alleen in het Publiek recht tot vaststellingen kan komen met de vervreemding van gemeenschapsgoederen, er is duidelijk meer in het nadeel van altijd maar dezelfde, de gewone burger anders gezegd de "werkende mier". Die schijnbaar altijd maar voor een groot deel voor een ander werkt Bij het lezen zal dit bij u inslagen als een bom. Bank en financiewezen-Revue de la Banque Nr 8 - okt 1993 Herregulering van de financiele sector: wenselijk of niet ? Jean-Louis DUPLAT Voorzitter van de Commissie voor Bank- en-Financiewezen INHOUD A. DE ACHTERGROND VAN FINANCIELE REGULERING B. WAT IS ER VERKEERD GEGAAN MET DE DEREGULERING? C. LESSEN UIT DE DEREGULERING D. D. DE BEHOEFTE AAN EEN EVENWICHTIGE HERREGULERING E. E. DE HERREGULERING IN BELGIE IN DE EUROPESE CONTEXT F. F. DE NIEUWE UITDAGINGEN VOOR DE HERREGULERING Een paar citaten uit dit artikel: -««Als prudentiële toezichthouder ziet de Commissie voor het Bank- en Financiewezen erop toe dat de kredietinstellingen een gezonde financiële structuur hebben, geen onaanvaardbare hoger risico's nemen en goed zijn georganiseerd.»» -««Als toezichthouder lijkt het mij belangrijk dat het proces van deregulering en herregulering, waarmee kredietinstellingen wereldwijd werden en worden geconfronteerd, wordt getoetst aan de gang van zaken in het bankbedrijf.»» -««De dereguleringsgolf die in de jaren tachtig is op gang gekomen, en die ondertussen ook werd bevorderd door het proces van de financiële integratie op Europees vlak, heeft geleid tot de beperking of afschaffing van de regulering van de rentetarieven, van het geld- en kapitaalverkeer, van de "pricing" van de financiële dienstverlening, en van het toegelaten activiteitenpakket van kredietinstellingen.»» -««Een terugblik op de gebeurtenissen tijdens de dereguleringsjaren roept 2 belangrijke vragen op: was het een vergissing om de financiële markten te dereguleren, en heeft het toezicht daarbij gefaald?»» -««De les van de deregulering heeft geleerd dat het toezicht moet worden verscherpt. De jaren negentig hebben aldus een herreguleringsproces zien op gang komen, dat nu evenwel meer vragen oproept dan de deregulering in de jaren tachtig.»» -««Op het Europese vlak zelf moet de harmonisering van de regelgeving nog haar beslag krijgen via richtlijnen inzake de depositogarantiestelsels en inzake de vereffening en sanering van kredietinstellingen. Daarnaast zijn richtlijnen in voorbereiding met regels voor cliëntenbescherming inzake beleggingsdiensten, en voor een doeltreffend toezicht op bankgroepen die internationaal actief zijn, dit op basis van de gevolgtrekkingen uit de B.C.C.I.-zaak.»» Bij het lezen zal dit bij u inslagen als een bom. -««De problemen en ongevallen waarmee de bancaire sector in de afgelopen jaren werd geconfronteerd situeerden zich veelal in het traditionele bankbedrijf. Met de spectaculaire ontwikkeling van ingewikkelde nieuwe financiële instrumenten en technieken, gaat de bezorgdheid van de toezichthouders nu meer en meer naar de risico's verbonden aan het gebruik van de zgn. "derivatives" of afgeleide produkten.»» -««De toegenomen volatiliteit op de financiële markten heeft het gebruik van deze "derivatives" bevorderd, niet alleen als instrument van "hedging" of risicodekking, maar ook van winstaanbreng.»» -««De bankier van zijn kant mag er zich niet toe beperken om de regelgeving gewoon na te leven. Een degelijk systeem van prudentiële controle ontslaat hem niet van zijn eigen verantwoordelijkheid als ondernemer.»» -««Is bankieren nu riskanter geworden dan vroeger, en pleit dat niet voor een strakkere herregulering? Het antwoord kan kort zijn: het is juist dat de risico's zijn toegenomen en dat de toezichthouders daar meer alert voor zijn geworden.»» Wat hebben zij sinds 1993 daartegen ondernomen? Niets zij hebben gewoonweg iedereen aan zijn lot overgelaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Bepaalde bestuurders van Fortis krijgen een boete.
En over de Dexia bestuurders niets. Maar hun Europa zal wel ook over deze discriminatie akkoord gaan zoals wij ze kennen... Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 12 november 2012 om 17:52. |
![]() |
![]() |