Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2012, 11:36   #1
ridderke
Schepen

ridderke's schermafbeelding

Standaard Jongerenkopman Tom Van Grieken over de nederlaag van Vlaams Belang:

"Cruciaal wie voorzitter wordt"

De Vlaams Belang Jongeren voorspelden al in het voorjaar de verkiezingsnederlaag van het Vlaams Belang. Hun analyse over wat er precies op 14 oktober is misgelopen, is kritisch maar blijft binnenskamers. "Nu kijken we enkel nog naar de toekomst en de volgende verkiezing van 2014. Er moeten nieuwe gezichten bijkomen, nieuwe stijlen en nieuwe thema's", zegt jongerenvoorzitter Tom Van Grieken.

Tom Van Grieken (26), sinds maart voorzitter van Vlaams Belang Jongeren, werd op zondag 14 oktober dan wel herkozen als gemeenteraadslid in Mortsel, voor de rest kijkt hij met weinig vreugde terug op de verkiezingen. "Wat we al hadden voorspeld, is uitgekomen: Vlaams Belang heeft de verkiezingen verloren", zegt hij. "Dat hadden we al zien aankomen na een sterkte-zwakteanalyse in het voorjaar. Een week na de verkiezingen heeft het bestuur van de VBJ een nota opgesteld die ik heb gepresenteerd aan de partijraad. Onze analyse is kritisch, maar wij doen niet aan vadermoord en houden onze kritiek binnenskamers. Onze nota formuleert daarom bewust ook geen toekomstvisie of doelstellingen. Dat is de taak van de nieuwe voorzitter." Wie dat wordt, raakt nog dit jaar bekend. Op 11 november weten we alvast welke Vlaams Belangers zich kandidaat hebben gesteld om voorzitter Bruno Valkeniers op te volgen. "Mijn naam zul je er alleszins niet tussen zien staan", zegt Van Grieken. "Ik denk dat er twee of drie kandidaten zullen opstaan. Het is voor de toekomst van onze partij wel cruciaal wie de nieuwe voorzitter wordt. Een vrouw zou mooi zijn, maar dat is niet het
belangrijkste: het moet een sterke figuur zijn met een duidelijke visie."

Politiek talent

"De persoon van Filip Dewinter vormt geen probleem voor ons", zegt Van Grieken. "Dewinter is duidelijk, je weet waar hij voor staat. Hij heeft zijn eigen stijl, maar er moet daarnaast nu ook ruimte komen voor andere stijlen.
Dewinter is de reden waarom ik in de politiek ben gestapt en voor het Vlaams Belang heb gekozen. Hij is het grootste politieke talent van de jongste 15 jaar. Ik denk dat we realistisch moeten zijn. Wij zijn geen machtspartij, wel een programmapartij. Met 15 procent, of 12 �* 13 procent kan je ook op het beleid wegen. In 2014 moeten we er staan met onze jonge ploeg."

Droom

"Mijn droom is om in 2014 in elke provincie een nieuwe, jonge lijsttrekker te kunnen presenteren", zegt Van Grieken. "Er is jong talent aanwezig. Ook in het Antwerpse, denk maar aan Angie Bosmans uit Zandvliet en Sam Van Rooy uit Deurne. Het zou fantastisch zijn als we dan kunnen uitpakken met lijsttrekkers die jonger zijn dan 40, liefst nog jonger dan 30. Het politiek talent is er wel, maar het is moeilijk om ze te lanceren en de tijd is erg kort. Mensen moeten ruimte krijgen om te kunnen groeien en ze mogen ook niet te snel opbranden. Een blunder tijdens een tv-optreden blijft je levenslang achtervolgen." De kern van de partij moet volgens Van Grieken dezelfde
blijven: "Dat zijn de drie V's: Vlaanderen, veiligheid en vreemdelingen. Wij denken dat er daarnaast plaats is voor nieuwe thema's. We moeten bijvoorbeeld duidelijker maken dat het VB anti-Europees is. We moeten ook thema's zoals ecologie, dierenwelzijn en globalisering oppikken. We hebben als enige een uniek sociaal-economisch programma voor Vlaanderen: niet links, niet rechts, wel Vlaams.

Bron: http://ridderke.skynetblogs.be/
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 14:12   #2
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ridderke Bekijk bericht

Politiek talent

"De persoon van Filip Dewinter vormt geen probleem voor ons", zegt Van Grieken. "Dewinter is duidelijk, je weet waar hij voor staat. Hij heeft zijn eigen stijl, maar er moet daarnaast nu ook ruimte komen voor andere stijlen.
Dewinter is de reden waarom ik in de politiek ben gestapt en voor het Vlaams Belang heb gekozen. Hij is het grootste politieke talent van de jongste 15 jaar.
Grootste politieke talenten van de jongste 15 jaar:

1. Bart De Wever
2. Kris Peeters
3. Steve Stevaert
4. Guy Verhofstadt
5. Bruno Tobback
6. Alexander De Croo
7. Mijn hond
8. Filip Dewinter

Laatst gewijzigd door Helias : 10 november 2012 om 14:12.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 16:19   #3
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ridderke Bekijk bericht
"Cruciaal wie voorzitter wordt"

De Vlaams Belang Jongeren voorspelden al in het voorjaar de verkiezingsnederlaag van het Vlaams Belang. Hun analyse over wat er precies op 14 oktober is misgelopen, is kritisch maar blijft binnenskamers. "Nu kijken we enkel nog naar de toekomst en de volgende verkiezing van 2014. Er moeten nieuwe gezichten bijkomen, nieuwe stijlen en nieuwe thema's", zegt jongerenvoorzitter Tom Van Grieken.

Tom Van Grieken (26), sinds maart voorzitter van Vlaams Belang Jongeren, werd op zondag 14 oktober dan wel herkozen als gemeenteraadslid in Mortsel, voor de rest kijkt hij met weinig vreugde terug op de verkiezingen. "Wat we al hadden voorspeld, is uitgekomen: Vlaams Belang heeft de verkiezingen verloren", zegt hij. "Dat hadden we al zien aankomen na een sterkte-zwakteanalyse in het voorjaar. Een week na de verkiezingen heeft het bestuur van de VBJ een nota opgesteld die ik heb gepresenteerd aan de partijraad. Onze analyse is kritisch, maar wij doen niet aan vadermoord en houden onze kritiek binnenskamers. Onze nota formuleert daarom bewust ook geen toekomstvisie of doelstellingen. Dat is de taak van de nieuwe voorzitter." Wie dat wordt, raakt nog dit jaar bekend. Op 11 november weten we alvast welke Vlaams Belangers zich kandidaat hebben gesteld om voorzitter Bruno Valkeniers op te volgen. "Mijn naam zul je er alleszins niet tussen zien staan", zegt Van Grieken. "Ik denk dat er twee of drie kandidaten zullen opstaan. Het is voor de toekomst van onze partij wel cruciaal wie de nieuwe voorzitter wordt. Een vrouw zou mooi zijn, maar dat is niet het
belangrijkste: het moet een sterke figuur zijn met een duidelijke visie."

Politiek talent

Dewinter is de reden waarom ik in de politiek ben gestapt en voor het Vlaams Belang heb gekozen. Hij is het grootste politieke talent van de jongste 15 jaar. Ik denk dat we realistisch moeten zijn. Wij zijn geen machtspartij, wel een programmapartij. Met 15 procent, of 12 �* 13 procent kan je ook op het beleid wegen. In 2014 moeten we er staan met onze jonge ploeg."

Droom
"Mijn droom is om in 2014 in elke provincie een nieuwe, jonge lijsttrekker te kunnen presenteren", zegt Van Grieken. "Er is jong talent aanwezig. Ook in het Antwerpse, denk maar aan Angie Bosmans uit Zandvliet en Sam Van Rooy uit Deurne. Het zou fantastisch zijn als we dan kunnen uitpakken met lijsttrekkers die jonger zijn dan 40, liefst nog jonger dan 30. Het politiek talent is er wel, maar het is moeilijk om ze te lanceren en de tijd is erg kort. Mensen moeten ruimte krijgen om te kunnen groeien en ze mogen ook niet te snel opbranden. Een blunder tijdens een tv-optreden blijft je levenslang achtervolgen." De kern van de partij moet volgens Van Grieken dezelfde
blijven: "Dat zijn de drie V's: Vlaanderen, veiligheid en vreemdelingen. Wij denken dat er daarnaast plaats is voor nieuwe thema's. We moeten bijvoorbeeld duidelijker maken dat het VB anti-Europees is. We moeten ook thema's zoals ecologie, dierenwelzijn en globalisering oppikken. We hebben als enige een uniek sociaal-economisch programma voor Vlaanderen: niet links, niet rechts, wel Vlaams.

Bron: http://ridderke.skynetblogs.be/
Zijn droom zal in ieder geval in diggelen vallen voor wat betreft het voorzitterschap van het Vlaams Belang. Want het ziet ernaar uit dat de vernieuwing op dit vlak zal beperkt worden tot Gerolf Annemans. Een fossiel dat reeds 30 jaar meedraait... Astemblief, moet er nog zand zijn??
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 23:32   #4
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zijn droom zal in ieder geval in diggelen vallen voor wat betreft het voorzitterschap van het Vlaams Belang. Want het ziet ernaar uit dat de vernieuwing op dit vlak zal beperkt worden tot Gerolf Annemans. Een fossiel dat reeds 30 jaar meedraait... Astemblief, moet er nog zand zijn??
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 00:27   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dertig jaar. Wat is er dan problematisch aan een politicus die zoveel jaar ervaring heeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 09:46   #6
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dertig jaar. Wat is er dan problematisch aan een politicus die zoveel jaar ervaring heeft?
Politici met ervaring: goede zaak, zeker in het parlement, maar ook daarbuiten.

Maar het is natuurlijk een minder goed idee om zo iemand een partij te laten leiden die al jaren gebukt gaat onder het gebrek aan hernieuwing bij de leiding. Geen enkele partij sleept zijn dode kadavers zo lang mee aan de top als het Vlaams Belang.

Oude krokodil Dewinterhad zelf zijn zinnen gezet op het voorzitterschap maar moest afhaken door de persoonlijke nederlaag in Antwerpen. En wat is het antwoord van het VB op de vraag naar vernieuwing van de vb jongeren (en vele anderen): laat ons de enige politicus nemen die nog langer in het parlement zit dan Dewinter. Serieus?

Temeer uiteraard daar Annemans alweer een vertegenwoordiger is van de Antwerpse gemeenteraadsclan, die de partij naar de dieperik heeft gevoerd, een groep die nu stilaan bewezen heeft over nog weinig ideeën te beschikken.

Persoonlijk ben ik tevreden over de kueze: N-VA hoeft zich voor de eerste jaren geen enkele zorg te maken over zijn rechterflank.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 11:59   #7
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja van den Berghe, vernieuwing is toch anders. Met paarden van een zekere leeftijd zult ge natuurlijk geen paardenkoers winnen. En met oude knollen nog minder.
Oud 12 november 2012, 10:02   #8
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Maar Annemans is vooral een minder scherpe man dan Dewinter, en hij is toch vrij bekend altijd een voordeel als die op tv moet komen. Verder is hij meer bekend om zijn Vlaams Nationalistische werk dan Dewinter wat zeker in 2014 een voordeel kan zijn.
Oud 12 november 2012, 10:21   #9
giserke
Banneling

Standaard

Je zou denken dat die VBers geleerd hebben uit de verkiezingen, en de volledige partijtop wandelen zou sturen, maar neen.
Ze maken iemand kandidaat die mee de oorzaak is van het ineenstuiken van de partij.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 11:11   #10
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Annemans de voorbije jaren net niet genoeg op de voorgrond is getreden, zoals ik hier al zij komt hij gematigder over dan DW dat kan helpen
Oud 12 november 2012, 11:55   #11
ridderke
Schepen

ridderke's schermafbeelding

Standaard

In de meeste partijen komt er bij een crisis een vrouw aan het roer, zie nu ook bij de Open VLD, en denk maar aan gennez en dat mens dat voorzitter van de katholieken was, maar vanwie ik haar naam reeds vergeten ben.
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 14:15   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Maar Annemans is vooral een minder scherpe man dan Dewinter, en hij is toch vrij bekend altijd een voordeel als die op tv moet komen. Verder is hij meer bekend om zijn Vlaams Nationalistische werk dan Dewinter wat zeker in 2014 een voordeel kan zijn.
Karel Dillen is dood, Frank Vanhecke is het gedegouteerd afgebold (maar toen was het kalf al verdronken), Bullebak Dewinter heeft grandioos gefaald, de partij ligt op apegapen en fossiel Annemans wordt uit de mottebollen gehaald.

Armoede troef daar bij het VB.

Troost u, als De Wever iets overkomt, dan steken de VB-ers weer mass�*�*l de Rubicon over in omgekeerde richting en gaat de partij weer groeien.

Laatst gewijzigd door system : 12 november 2012 om 14:21.
Oud 12 november 2012, 14:37   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ik denk dat Annemans de voorbije jaren net niet genoeg op de voorgrond is getreden, zoals ik hier al zij komt hij gematigder over dan DW dat kan helpen
Een rottende vis moet je eerst volledig onthoofden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 12:07   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks, maar aangezien Annemans zich niet goed leent tot opmerkingen over zijn gewicht of over een gepercipieerd kil uiterlijk, moet Syske dus wel iets anders zoeken om over te kunnen neuten.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 09:58   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een rottende vis moet je gewoon weggooien.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 14:40   #16
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Veeg eens voor jouw eigen deur.
Oud 22 december 2012, 14:40   #17
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een rottende vis moet je gewoon weggooien.
... zei de VLD'er!

Oud 22 december 2012, 16:25   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
... zei de VLD'er!

Wat valt er lachen?
Je zit in partij vol gemummificeerde bejaarden, wat schlemielen met scheve koppen van middelbare leeftijden en een tiental schreeuwerige studenten van twijfelachtig allooi in een slechtzittend pak.
Nog nooit enige bestuursverantwoordelijkheid gehad, op geen enkel niveau, jullie oppositiewerk is zo inspirerend als een deurmat.

In mijn gemeente is de afdeling gewoon opgedoekt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 16:43   #19
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben hier blijkbaar nog niet begrepen dat Annemans de boel wat gaat reorganiseren zodat de jongeren de fakkel kunnen overnemen, vrij normaal toch.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 22:09   #20
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat valt er lachen?
Je zit in partij vol gemummificeerde bejaarden, wat schlemielen met scheve koppen van middelbare leeftijden en een tiental schreeuwerige studenten van twijfelachtig allooi in een slechtzittend pak.
Nog nooit enige bestuursverantwoordelijkheid gehad, op geen enkel niveau, jullie oppositiewerk is zo inspirerend als een deurmat.

In mijn gemeente is de afdeling gewoon opgedoekt.
Het had erger gekund, hij had bij de VLD kunnen zitten.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be