![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() "Cruciaal wie voorzitter wordt"
De Vlaams Belang Jongeren voorspelden al in het voorjaar de verkiezingsnederlaag van het Vlaams Belang. Hun analyse over wat er precies op 14 oktober is misgelopen, is kritisch maar blijft binnenskamers. "Nu kijken we enkel nog naar de toekomst en de volgende verkiezing van 2014. Er moeten nieuwe gezichten bijkomen, nieuwe stijlen en nieuwe thema's", zegt jongerenvoorzitter Tom Van Grieken. Tom Van Grieken (26), sinds maart voorzitter van Vlaams Belang Jongeren, werd op zondag 14 oktober dan wel herkozen als gemeenteraadslid in Mortsel, voor de rest kijkt hij met weinig vreugde terug op de verkiezingen. "Wat we al hadden voorspeld, is uitgekomen: Vlaams Belang heeft de verkiezingen verloren", zegt hij. "Dat hadden we al zien aankomen na een sterkte-zwakteanalyse in het voorjaar. Een week na de verkiezingen heeft het bestuur van de VBJ een nota opgesteld die ik heb gepresenteerd aan de partijraad. Onze analyse is kritisch, maar wij doen niet aan vadermoord en houden onze kritiek binnenskamers. Onze nota formuleert daarom bewust ook geen toekomstvisie of doelstellingen. Dat is de taak van de nieuwe voorzitter." Wie dat wordt, raakt nog dit jaar bekend. Op 11 november weten we alvast welke Vlaams Belangers zich kandidaat hebben gesteld om voorzitter Bruno Valkeniers op te volgen. "Mijn naam zul je er alleszins niet tussen zien staan", zegt Van Grieken. "Ik denk dat er twee of drie kandidaten zullen opstaan. Het is voor de toekomst van onze partij wel cruciaal wie de nieuwe voorzitter wordt. Een vrouw zou mooi zijn, maar dat is niet het belangrijkste: het moet een sterke figuur zijn met een duidelijke visie." Politiek talent "De persoon van Filip Dewinter vormt geen probleem voor ons", zegt Van Grieken. "Dewinter is duidelijk, je weet waar hij voor staat. Hij heeft zijn eigen stijl, maar er moet daarnaast nu ook ruimte komen voor andere stijlen. Dewinter is de reden waarom ik in de politiek ben gestapt en voor het Vlaams Belang heb gekozen. Hij is het grootste politieke talent van de jongste 15 jaar. Ik denk dat we realistisch moeten zijn. Wij zijn geen machtspartij, wel een programmapartij. Met 15 procent, of 12 �* 13 procent kan je ook op het beleid wegen. In 2014 moeten we er staan met onze jonge ploeg." Droom "Mijn droom is om in 2014 in elke provincie een nieuwe, jonge lijsttrekker te kunnen presenteren", zegt Van Grieken. "Er is jong talent aanwezig. Ook in het Antwerpse, denk maar aan Angie Bosmans uit Zandvliet en Sam Van Rooy uit Deurne. Het zou fantastisch zijn als we dan kunnen uitpakken met lijsttrekkers die jonger zijn dan 40, liefst nog jonger dan 30. Het politiek talent is er wel, maar het is moeilijk om ze te lanceren en de tijd is erg kort. Mensen moeten ruimte krijgen om te kunnen groeien en ze mogen ook niet te snel opbranden. Een blunder tijdens een tv-optreden blijft je levenslang achtervolgen." De kern van de partij moet volgens Van Grieken dezelfde blijven: "Dat zijn de drie V's: Vlaanderen, veiligheid en vreemdelingen. Wij denken dat er daarnaast plaats is voor nieuwe thema's. We moeten bijvoorbeeld duidelijker maken dat het VB anti-Europees is. We moeten ook thema's zoals ecologie, dierenwelzijn en globalisering oppikken. We hebben als enige een uniek sociaal-economisch programma voor Vlaanderen: niet links, niet rechts, wel Vlaams. Bron: http://ridderke.skynetblogs.be/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1. Bart De Wever 2. Kris Peeters 3. Steve Stevaert 4. Guy Verhofstadt 5. Bruno Tobback 6. Alexander De Croo 7. Mijn hond 8. Filip Dewinter Laatst gewijzigd door Helias : 10 november 2012 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar het is natuurlijk een minder goed idee om zo iemand een partij te laten leiden die al jaren gebukt gaat onder het gebrek aan hernieuwing bij de leiding. Geen enkele partij sleept zijn dode kadavers zo lang mee aan de top als het Vlaams Belang. Oude krokodil Dewinterhad zelf zijn zinnen gezet op het voorzitterschap maar moest afhaken door de persoonlijke nederlaag in Antwerpen. En wat is het antwoord van het VB op de vraag naar vernieuwing van de vb jongeren (en vele anderen): laat ons de enige politicus nemen die nog langer in het parlement zit dan Dewinter. Serieus? Temeer uiteraard daar Annemans alweer een vertegenwoordiger is van de Antwerpse gemeenteraadsclan, die de partij naar de dieperik heeft gevoerd, een groep die nu stilaan bewezen heeft over nog weinig ideeën te beschikken. Persoonlijk ben ik tevreden over de kueze: N-VA hoeft zich voor de eerste jaren geen enkele zorg te maken over zijn rechterflank. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Tja van den Berghe, vernieuwing is toch anders. Met paarden van een zekere leeftijd zult ge natuurlijk geen paardenkoers winnen. En met oude knollen nog minder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Maar Annemans is vooral een minder scherpe man dan Dewinter, en hij is toch vrij bekend altijd een voordeel als die op tv moet komen. Verder is hij meer bekend om zijn Vlaams Nationalistische werk dan Dewinter wat zeker in 2014 een voordeel kan zijn.
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Je zou denken dat die VBers geleerd hebben uit de verkiezingen, en de volledige partijtop wandelen zou sturen, maar neen.
Ze maken iemand kandidaat die mee de oorzaak is van het ineenstuiken van de partij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik denk dat Annemans de voorbije jaren net niet genoeg op de voorgrond is getreden, zoals ik hier al zij komt hij gematigder over dan DW dat kan helpen
![]() |
#11 |
Schepen
|
![]() In de meeste partijen komt er bij een crisis een vrouw aan het roer, zie nu ook bij de Open VLD, en denk maar aan gennez en dat mens dat voorzitter van de katholieken was, maar vanwie ik haar naam reeds vergeten ben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Armoede troef daar bij het VB. Troost u, als De Wever iets overkomt, dan steken de VB-ers weer mass�*�*l de Rubicon over in omgekeerde richting en gaat de partij weer groeien. Laatst gewijzigd door system : 12 november 2012 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niks, maar aangezien Annemans zich niet goed leent tot opmerkingen over zijn gewicht of over een gepercipieerd kil uiterlijk, moet Syske dus wel iets anders zoeken om over te kunnen neuten.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Wat valt er lachen?
Je zit in partij vol gemummificeerde bejaarden, wat schlemielen met scheve koppen van middelbare leeftijden en een tiental schreeuwerige studenten van twijfelachtig allooi in een slechtzittend pak. Nog nooit enige bestuursverantwoordelijkheid gehad, op geen enkel niveau, jullie oppositiewerk is zo inspirerend als een deurmat. In mijn gemeente is de afdeling gewoon opgedoekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben hier blijkbaar nog niet begrepen dat Annemans de boel wat gaat reorganiseren zodat de jongeren de fakkel kunnen overnemen, vrij normaal toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |