Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2012, 09:48   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Vlaamse scholen bannen buitenlandse talen in de klas

Ik heb nog steeds een trauma van het feit dat ik verplicht werd op de speelplaats het toenmalig ABN te spreken met mijn klasgenootjes en bovendien werden we tijdens de les Frans VOLLEDIG verboden om onze thuistaal te spreken. Neen, enkel Frans tijdens de les Frans en enkel ABN op de speelplaats.
U ziet dat ik van dat trauma nog steeds niet verlost ben.

U begrijpt dan ook dat ik totaal pleit voor het aanmoedigen van het spreken van turks en marokkaans op de speelplaats. Jammer voor die ene chinees die dan maar tegen zichzelf zal moeten praten.

Maar tja, wat wil je, Turken en Marokkanen worden in 85% van de gevallen verplicht om Nederlands te spreken onder elkaar, terwijl bij andere allochtonen wiens thuistaal geen Nederlands is, slechts in 65% geen chinees met de vlamingskes mogen spreken.
"Dat stigma zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse origine kunnen verklaren" schrijft DS.

Gelukkig dat de chinezen dus maar in 65% van de gevallen geen chinees mogen spreken met hun klasgenootjes of de slaagkansen van de aziatische scholieren zouden dus ook drastisch naar beneden gehaald worden.

Komt erbovenop dat ze zelfs een geldelijke boete moeten betalen! Centjes in de pot stoppen! Net zoals de vlaamse racisten! Ongehoord ongehoord!
Dat men voor Turks racisme in het turks dezelfde boete oplegt als voor vlaams racisme! hoe durven ze! En stel je voor dat een marokkaantje in het marokkaans geen woord meer mag klagen over dat turks klasgenootje want dat wordt op dezelfde manier behandelt als die vlaamse racist!

Neen neen, dit kan niet meer. We pleiten voor het promoten van het turks en marokkaans in de school en waarom niet ineens tijdens de les.
Dat zal die arrogante vlamingen eens leren sè. Het is ermee gedaan dat die goede punten halen. Volgende keer eens wat examenvragen in het Turks! ge zult eens zien hoe rap ze gebuisd zullen zijn, de etters.

http://www.standaard.be/artikel/deta...21203_00390535

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 09:48   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Even alle gekheid op een stokje.

Eerst beschimpt en bespuwt men de ouders en de scholen die liever slechts een beperkt aantal nederlandsonkundigen in hun school willen opnemen. Dan worden er wetten toegepast waarbij autochtone vlamingen zelfs niet meer kunnen kiezen in welke school hun kinderen les zullen volgen. Tegelijk stemt men voorkeurswetten en extra subsidies voor kinderen waar men thuis een andere taal spreekt (ongeacht het aantal generaties dat hier reeds woont: telkens nieuwe importmoeders/vaders en klaar is kees).

En dan gaat men nu pleiten om totale segregatie door te voeren in de scholen: de turkskes enkel met de turkskes, de marokkaantjes enkel met de marokkaantjes en het de vuile vlaamse racistje moet maar in een hoekje wachten tot het zijn beurt is, het dhimmiejong.

En d�*t allemaal omdat anders de turkskes en de marokkaantjes minder slaagkansen "krijgen" dan degenen die in Vlaanderen wonen en verdomme toch wel Nederlands spreken thuis zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 4 december 2012, 10:05   #3
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die opgedrongen multiculmaatschappij kan niet rap genoeg zichzelf vernietigen...
En voor wat de steeds opnieuw opduikende "vernieuwingen" in het onderwijs betreft, uitgedoktert door lieden die vooral zichzelf in de media en in de belangstelling willen werken (goed voor promotie) ook daar krijgen ze alles wel kapot!
Je moet gek of totaal hopeloos zijn om in bepaalde klassen nog proberen les te geven! Blijft niet veel meer over dan ze aangenaam bezig te houden, vooral geen eisen te stellen, iedereen voldoende punten te geven ook al doen ze niets en kennen ze niets...anders staat de advocaat daar!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 10:15   #4
BonBon
Banneling

Standaard

"Een meerderheid, zo'n 65 procent, van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, mag die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij de kinderen van Turkse en Marokkaanse origine ligt dat percentage een stuk hoger, namelijk rond de tachtig procent. Dat stigma zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse origine kunnen verklaren."

Inteelt ja, stop eens met je nicht/neef te trouwen en IQ gaat met sprongen vooruit, het is een gekweekte achterlijkheid.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 10:20   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
"Een meerderheid, zo'n 65 procent, van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, mag die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij de kinderen van Turkse en Marokkaanse origine ligt dat percentage een stuk hoger, namelijk rond de tachtig procent. Dat stigma zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse origine kunnen verklaren."

Inteelt ja, stop eens met je nicht/neef te trouwen en IQ gaat met sprongen vooruit, het is een gekweekte achterlijkheid.
d�*t mag je als onderzoeker van de universiteiten van Gent, Antwerpen en Leuven toch niet concluderen Bonbon.

Ik vraag me af welk stigma MIJN kinderen gaan krijgen als ze in hun eigen land, waar de officiele taal Nederlands is, dan verplicht worden in een omgeving school te lopen waar 70% van de leerlingen een buitenlandse taal spreken en dus niet met hen zullen communiceren.

Dat zal geen kwaad kunnen zeker? allemaal gelijk gebuisd dan maar?

Oud 4 december 2012, 10:39   #6
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wanneer gaan die onderzoekers uit hun onderzoek afleiden dat onze kinderen eigenlijk een basis Turks en Marokkaans nodig hebben om zich te kunnen aanpassen aan hun nieuwe en toekomstige leefwereld?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 11:10   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wanneer gaan die onderzoekers uit hun onderzoek afleiden dat onze kinderen eigenlijk een basis Turks en Marokkaans nodig hebben om zich te kunnen aanpassen aan hun nieuwe en toekomstige leefwereld?
Dat hebben ze al beweerd. Maar na twee jaar les in het Turks bleek dat ze dan ook geen Nederlands kenden. Het kon echter geen kwaad zeiden de onderzoekers, want het maakte toch geen verschil uit of ze nu turks of nederlands spraken.

Het ligt allemaal aan de moedertaal zei ooit een Turks/nederlandse studente. Zij ontdekte dat de moedertaal niet de taal is waarin het kind wordt opgevoed van kleinsaf aan, maar de taal die de moeder sprak toen ze zwanger was. (ik ben hier écht ernstig bezig hoor). Blijkbaar neemt het kind de klanken op die de moeder in haar spreektaal gebruikt.
Ende zo komt het dan dat ik twee vlaamse kinderen heb gebaard met als moedertaal "ENGELS". Tijdens mijn zwangerschap sprak ik bijna uitsluitend Engels en dus schijnt dat hun moedertaal te zijn. De studenten van tegenwoordig zijn toch zoooo intelligent hé.

Oud 4 december 2012, 20:08   #8
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Een bejaard familielid heeft nog de tijd voor de tweede wereldoorlog meegemaakt, toen er in Westvlaamse scholen nog les in het Frans werd gegeven. Als Westvlaamstalig kind werd ze gestraft als ze op de speelkoer geen Frans sprak. De kinderen moesten een sleutel doorgeven aan een ander kind die ze Frans hoorden praten. Het ongelukkige kind die op het einde van de speeltijd de sleutel bij zich had werd gestraft (als ik mij niet vergis met een vervelende taak). Zij vond het erg onrechtvaardig dat ze werd gestraft omdat ze tijdens de speeltijd haar eigen moedertaal gebruikte. Het was bovendien ook een systeem die verklikking aanmoedigde. Eigenlijk pleiten de hedendaagse flaminganten voor praktijken die hun flamingantische voorouders in vroegere tijden -terecht- aanklaagden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 20:16   #9
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Een bejaard familielid heeft nog de tijd voor de tweede wereldoorlog meegemaakt, toen er in Westvlaamse scholen nog les in het Frans werd gegeven. Als Westvlaamstalig kind werd ze gestraft als ze op de speelkoer geen Frans sprak. De kinderen moesten een sleutel doorgeven aan een ander kind die ze Frans hoorden praten. Het ongelukkige kind die op het einde van de speeltijd de sleutel bij zich had werd gestraft (als ik mij niet vergis met een vervelende taak). Zij vond het erg onrechtvaardig dat ze werd gestraft omdat ze tijdens de speeltijd haar eigen moedertaal gebruikte. Het was bovendien ook een systeem die verklikking aanmoedigde. Eigenlijk pleiten de hedendaagse flaminganten voor praktijken die hun flamingantische voorouders in vroegere tijden -terecht- aanklaagden.
Scholen zijn er om mensen op te leiden. Denk eens aan de arbeidsmarktachterstand als je geen fatsoenlijk Nederlands spreekt.

Doe die mensen een deugd en zorg dat ze fatsoenlijk Nederlands spreken. Ze zullen je dankbaar zijn. Wat moet je nu in vredesnaam met chinees of turks in Vlaanderen, terwijl je slecht Nederlands spreekt. Enkeltje werkloosheid lijkt me. Slechte zaak.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 20:19   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wens op een paar dingetjes te wijzen:

a) Het gaat tegenwoordig niet om peststraffen,hoogstens terechtwijzingen en "bedreigingen" met wat "studiewerk"....(een school...tiens...)
b) Het ging toendertijd WEL om peststraffen,om een regelrechte oorlogvoering tegen de taal van de LOKALE bewoners.Dat is met succes bekroond geweest in delen van Brabant,Brussel,De regio Komen,en richting Moeskroen.Dan wens ik nog even te wijzen op de veel hardere methoden die in Frankrijk toegepast werden waardoor tegenwoordig in de oude Vlaamse gebieden vrijwel niemand meer te vinden is die nog "Vlems" (het Zuid-Vlaams) "sprekt"....
c)Het is van absoluut belang dat leerlingen zich niet "terugtrekken" in culturele en etnische groepjes.Taal is EEN middel....

Meer algemeen,we zien allemaal wel in dat onze maatschappij bepaalde zaken,bijvoorbeeld integratie,wat resoluter moet aanpakken.De door de overheid betaalde,en nog steeds grote groep "weg-met-ons-relativisten" heeft daar heel grote problemen mee...dat weten we...

In Denemarken,de VS,Zweden,Noorwegen......en ongetwijfeld in talloze andere landen is het nochtans geheel vanzelfsprekend dat je de taal van de lokale bevolking MOET spreken ,ook op school.In Vlaanderen is dat blijkbaar een groot probleem.

En Omdat de thuissituatie wat moeilijker is mag het onderwijs juist NIET toegeeflijker worden.....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 december 2012 om 20:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 20:49   #11
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

hier in de regio was dit ook vroeger,ken ook scholen waar men frans moest spreken op het speelplein,zoniet had je een straf aan je been...
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 20:51   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat verschil dat het om een taal ging die hier "vreemd" was. Als Thai plots de taal van de administratie en burgerij zou worden, zou het ook "progressief" zijn om de "volkstaal" te spreken.
Oud 4 december 2012, 21:32   #13
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht

Haha
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 22:07   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Even alle gekheid op een stokje.

Eerst beschimpt en bespuwt men de ouders en de scholen die liever slechts een beperkt aantal nederlandsonkundigen in hun school willen opnemen. Dan worden er wetten toegepast waarbij autochtone vlamingen zelfs niet meer kunnen kiezen in welke school hun kinderen les zullen volgen. Tegelijk stemt men voorkeurswetten en extra subsidies voor kinderen waar men thuis een andere taal spreekt (ongeacht het aantal generaties dat hier reeds woont: telkens nieuwe importmoeders/vaders en klaar is kees).

En dan gaat men nu pleiten om totale segregatie door te voeren in de scholen: de turkskes enkel met de turkskes, de marokkaantjes enkel met de marokkaantjes en het de vuile vlaamse racistje moet maar in een hoekje wachten tot het zijn beurt is, het dhimmiejong.

En d�*t allemaal omdat anders de turkskes en de marokkaantjes minder slaagkansen "krijgen" dan degenen die in Vlaanderen wonen en verdomme toch wel Nederlands spreken thuis zeker?
En wat in de scholen waar er nog amper enkele Vlaamse kinderen zitten. Die moeten dan maar Marokkaans leren als ze op de speelplaats zijn, of wat?

Hier loopt het op de unif vol met eersteklas lompe koeien die allemaal trachten heiliger dan de paus te zijn.

Dat ze die gasten wanneer ze niet willen meewerken, opzettelijk te laat komen, spijbelen, eens voor een tijdje hun kindergeld ontzeggen, ze zullen rap van hun trauma verlost zijn, want dan zullen plots die ouders er wel werk van maken van hun gebroed normen bij te brengen en ze verplichten de lessen te volgen en zo meer.
Die koei die daar haar zever kwam verkopen in het nieuws, mogen ze van mij direct haar C4 geven.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 22:12   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

En dat ge in een taalklas uitsluitend in de taal van de gegeven les moet spreken in nogal logisch lijkt me. Hoe wil je ze anders leren?

Uit welke boom is die trut eigenlijk gevallen?

't Jongenjongejonge, zoiets hou je echt niet voor mogelijk. Maar hier in België kan kennelijk alles.

Eigenlijk,... waarom moeten die gasten Nederlands leren wanneer we hier met een koningin zitten die hier al meer dan 40 jaar woont en nog geen drie woorden Nederlands foutloos achter elkaar kan aflezen van een spiekbriefje dat door andere voor haar werd geschreven. Misschien lukt het haar zelfs niet eens wanneer ze het fonetisch zouden optellen.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 december 2012 om 22:21.
Oud 4 december 2012, 22:25   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik wens op een paar dingetjes te wijzen:

a) Het gaat tegenwoordig niet om peststraffen,hoogstens terechtwijzingen en "bedreigingen" met wat "studiewerk"....(een school...tiens...)
b) Het ging toendertijd WEL om peststraffen,om een regelrechte oorlogvoering tegen de taal van de LOKALE bewoners.Dat is met succes bekroond geweest in delen van Brabant,Brussel,De regio Komen,en richting Moeskroen.Dan wens ik nog even te wijzen op de veel hardere methoden die in Frankrijk toegepast werden waardoor tegenwoordig in de oude Vlaamse gebieden vrijwel niemand meer te vinden is die nog "Vlems" (het Zuid-Vlaams) "sprekt"....
c)Het is van absoluut belang dat leerlingen zich niet "terugtrekken" in culturele en etnische groepjes.Taal is EEN middel....

Meer algemeen,we zien allemaal wel in dat onze maatschappij bepaalde zaken,bijvoorbeeld integratie,wat resoluter moet aanpakken.De door de overheid betaalde,en nog steeds grote groep "weg-met-ons-relativisten" heeft daar heel grote problemen mee...dat weten we...

In Denemarken,de VS,Zweden,Noorwegen......en ongetwijfeld in talloze andere landen is het nochtans geheel vanzelfsprekend dat je de taal van de lokale bevolking MOET spreken ,ook op school.In Vlaanderen is dat blijkbaar een groot probleem.

En Omdat de thuissituatie wat moeilijker is mag het onderwijs juist NIET toegeeflijker worden.....
Inderdaad, en als ge ze aan hun kindergeld zit zal die thuissituatie snel verbeteren, dat zul je rap merken. En hun schoolresultaten, idem.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 december 2012 om 22:33.
Oud 4 december 2012, 22:43   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Scholen zijn er om mensen op te leiden. Denk eens aan de arbeidsmarktachterstand als je geen fatsoenlijk Nederlands spreekt.

Doe die mensen een deugd en zorg dat ze fatsoenlijk Nederlands spreken. Ze zullen je dankbaar zijn. Wat moet je nu in vredesnaam met chinees of turks in Vlaanderen, terwijl je slecht Nederlands spreekt. Enkeltje werkloosheid lijkt me. Slechte zaak.
Heel zeker. Maar dat is allemaal zever in pakjes wat die trut daar stond uit te kramen. Het probleem zit niet in het feit dat ze hun eigen taal niet mogen spreken op de speelplaats. Dat is al altijd zo geweest en niettemin zijn er evenzeer bij Marokkanen en Turken jongens die WEL succesvol hun studie volbrengen.

Onlangs kwam ik op de spoed van de kliniek te Oostende waar op dat moment een jonge Marokkaanse dokter van dienst was. Die sprak perfect Nederlands en heeft heel bekwaam en plichtsvol zijn taak volbracht. Dat zal zeker zijn omdat die per uitzondering WEL Marokkaans heeft mogen spreken tijdens de speeltijden.

Alles hangt af van het individu en niet van het schoolreglement.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 december 2012 om 23:13.
Oud 4 december 2012, 22:49   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zolang ze hun taal buiten de schooluren en thuis kunnen spreken, is het alles wat telt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 22:58   #19
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat een onzin verhaaltje
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 23:17   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

In ieder geval zijn er al verschillende scholengroepen die hebben laten weten niet te zullen afstappen van het huidige systeem. En maar goed ook.voor die scholen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be