Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2004, 23:20   #1
NVG
Burgemeester

Standaard Kris Peeters wordt Minister van Leefmilieu , Openbare Werken, Havens en Energie

Kogel is door de kerk....

Moedig van Leterme maar tegelijk beetje respectloos voor de fractie. Ik denk dat Eric Van Rompuy nogal pissed moet zijn, die is altijd al gewoon geweest z'n zin te krijgen. In ieder geval...moedig van leterme!

Laatst gewijzigd door NVG : 21 juli 2004 om 23:23.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 00:00   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG

Moedig van Leterme maar tegelijk beetje respectloos voor de fractie. Ik denk dat Eric Van Rompuy nogal pissed moet zijn, die is altijd al gewoon geweest z'n zin te krijgen. In ieder geval...moedig van leterme!
Yves Leterme heeft alleszins een stijl die totaal anders is dan het gekleuter van de laatste jaren. Natuurlijk dient hij nog alles te bewijzen, maar hij komt gegarandeerd geloofwaardiger en bekwamer over.

Voor Van Rompuy zal het zeker en vast niet aangenaam zijn, maar ik veronderstel dat deze zich daar wel zal bij neerleggen en constructief met zijn partij zal blijven samenwerken.

Dat Chirs Peeters, volgens mij de 7de advocaat in deze regering, bekwaam zal zijn, dient eveneens afgewacht. Hij zal waarschijnlijk gekozen zijn als tegenwicht voor Vervotte (vakbond).

Deze regering verdient m.i. alleszins een eerlijke kans. Van mij krijgt ze die alleszins voorlopig toch. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet regelmatig mijn spitsneus zal tussensteken.

Laatst gewijzigd door Chipie : 22 juli 2004 om 00:00.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 09:18   #3
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG

Ik weet niet zozeer of het een "moedige" beslissing was...

Zoals ook Spitsmuis stelt, ik blijf alvast gereserveerd maar toch matig optimistisch tegenover de nieuwe ploeg. Het interview in Terzake eergisteren was niet slecht, al is het volgens mij duidelijk dat de VLD als zwakste partij volgens mij voor de meeste moeilijkheden gaat zorgen. Het is duidelijk dat die partij meer dan ooit aan het zwalpen is, en het feit dat de mannen die het voor het zeggen hebben allemaal op federaal niveau zitten, is niet echt gezond voor de Vlaamse regering.

PS: qua "respectloosheid" voor de fractie kan de keuze van de SP-A ministers anders ook wel tellen -> ze zijn immers allemaal afkomstig van het federaal niveau
Oud 22 juli 2004, 09:21   #4
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Dit is in feite een stap terug naar de oude cvp. De postjes worden terug verdeeld naar de standen toe...

Het was toch gedaan met de standen meneer Leterme?
Oud 22 juli 2004, 09:39   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Dit is in feite een stap terug naar de oude cvp. De postjes worden terug verdeeld naar de standen toe...

Het was toch gedaan met de standen meneer Leterme?
??

1. Als het de bedoeling was van Leterme om de standen terug aan postjes te helpen, dan vind ik het nogal grof om 's mans intelligentie op zo'n lage manier in te schatten. Wie zou er immers dan zo stom zijn om direct zo iemand minister te maken?

2. Kris Peeters heeft vorige legislatuur (blijkvaar volgens Leterme vruchtbare) oppositie gevoerd tegen paars. De talrijke debatten tonen dat zeker aan. Ik beschouw de huidige demarche dan ook als enerzijds een soort compensatie, en anderzijds als een positionering van de CD&V zelf (bvb. tegenover de VLD, die traditioneel "de partij van de zelfstandige" is).

En geef eerlijk toe: het charisma van Eric van Rompuy is nu niet van een dermate hoog kaliber dat Leterme zou staan te springen om die man minister te maken
Oud 22 juli 2004, 09:40   #6
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik deel uw mening Turkje. De VLD is nog niet stevig, ze velde de vorige regering, haar partij en deed geen deugd voor de indruk van het beleid in het algemeen. Ze zou ook nu wel eens de zaak kunnen neersleuren.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 09:45   #7
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
??

1. Als het de bedoeling was van Leterme om de standen terug aan postjes te helpen, dan vind ik het nogal grof om 's mans intelligentie op zo'n lage manier in te schatten. Wie zou er immers dan zo stom zijn om direct zo iemand minister te maken?

2. Kris Peeters heeft vorige legislatuur (blijkvaar volgens Leterme vruchtbare) oppositie gevoerd tegen paars. De talrijke debatten tonen dat zeker aan. Ik beschouw de huidige demarche dan ook als enerzijds een soort compensatie, en anderzijds als een positionering van de CD&V zelf (bvb. tegenover de VLD, die traditioneel "de partij van de zelfstandige" is).

En geef eerlijk toe: het charisma van Eric van Rompuy is nu niet van een dermate hoog kaliber dat Leterme zou staan te springen om die man minister te maken
1. Toch lijkt het er zeer sterk op. Waarom mocht Schouppe geen minister worden? drie van het ACW is teveel. Er ging niet meer gekeken worden naar de standen ( exit Leterme )

2) Tuurlijk, maar ik zou het erg vinden dat deze ministerpost nu inneens terug Unizo pro-CD&V moet maken.

Neen, het charisma van Eric Van Rompuy is niet denderend, hij haalt ook maar weinig stemmen. Maar mensen als Schouppe en Tom Dehaene hebben een schitterend verkiezingsresultaat gehaald!
Oud 22 juli 2004, 09:54   #8
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Welke kleur het UNIZO ook mocht hebben, of willen hebben, het zit in de regering

Heeft het niet te maken met een signaal dat men wil werken aan het ondersteunen van kleine ondernemers? We leven trouwen in KMO-land. En zo is er eentje van het veld zelf die, als er negatieve maatregelen te melden zijn, of andere tegenspoed, de klus dan mag klaren.
Oud 22 juli 2004, 10:10   #9
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Welke kleur het UNIZO ook mocht hebben, of willen hebben, het zit in de regering

Heeft het niet te maken met een signaal dat men wil werken aan het ondersteunen van kleine ondernemers? We leven trouwen in KMO-land. En zo is er eentje van het veld zelf die, als er negatieve maatregelen te melden zijn, of andere tegenspoed, de klus dan mag klaren.
lol en dan geven ze die openbare werken een leefmilieu. Moesten ze hem dan nog economie geven
Oud 22 juli 2004, 10:22   #10
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
lol en dan geven ze die openbare werken een leefmilieu. Moesten ze hem dan nog economie geven
Tja, dat wou de VLD. Trouwens, economie in het algemeen is wel stukken ruimer dan een KMO. En met leefmilieu en openbare werken mag hij z'n achterban vertellen dat ook zij de milieuwetgeving zal moeten volgen, werken in de straat die voor hindr zal zorgen...
Oud 22 juli 2004, 10:36   #11
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, dat wou de VLD. Trouwens, economie in het algemeen is wel stukken ruimer dan een KMO. En met leefmilieu en openbare werken mag hij z'n achterban vertellen dat ook zij de milieuwetgeving zal moeten volgen, werken in de straat die voor hindr zal zorgen...
Mja, mor toch. Nu zit Sonja Becq ook niet in het Parlement
Oud 22 juli 2004, 11:59   #12
blabla
Vreemdeling

Standaard

van plaats hem minister van middenstand te maken of zoiet....
blabla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 12:54   #13
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat ge krijgt is nie zo belangrijk, als ge het maar krijgt..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 13:04   #14
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Een goeie zaak. Van Rompuy was nog teveel gezicht van de rechtervleugel van de CVP die op haar bek is gegaan.
Het is hard, zeker omdat hij de voorbije 5 jaar zijn job goed gedaan heeft, maar het was nodig.
Oud 22 juli 2004, 13:06   #15
Tegendradigaard

Standaard

en zijn gezicht is dan nog niet eens een gezicht he...

maar da van mij ook nie dus op zich is dat nie zo erg
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 22 juli 2004, 13:07   #16
Illúvatar
Vreemdeling

Standaard

Ik heb niets tegen Peeters, maar ik vind dit toch niet echt kunnen van de CD&V om Peeters minister te maken. Hij heeft niet meegedaan met de verkiezingen en draagt voor mijn dan ook geen legitimiteit van de bevolking. Ik ben er wel van overtuigd dat hij een goede minister kan zijn, maar zonder verkiezingen heb je volgens mij geen recht op een ministerpost.
Illúvatar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 13:10   #17
Tegendradigaard

Standaard

Ik vind dat ik er veel meer recht op had...

Oud 22 juli 2004, 13:10   #18
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illúvatar
Ik heb niets tegen Peeters, maar ik vind dit toch niet echt kunnen van de CD&V om Peeters minister te maken. Hij heeft niet meegedaan met de verkiezingen en draagt voor mijn dan ook geen legitimiteit van de bevolking. Ik ben er wel van overtuigd dat hij een goede minister kan zijn, maar zonder verkiezingen heb je volgens mij geen recht op een ministerpost.
Verkiezingen zijn er voor het parlement. Een regering is geen vertegewoordiging van de bevolking. Je kan het eventueel wel zo willen aanvoelen, maar helaas, het kan anders.
Oud 22 juli 2004, 13:22   #19
Illúvatar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Verkiezingen zijn er voor het parlement. Een regering is geen vertegewoordiging van de bevolking. Je kan het eventueel wel zo willen aanvoelen, maar helaas, het kan anders.
Dat weet ik maar al te goed (studies pol&soc). Maar vele mensen (lees anti-politiekers) zullen dit weer niet begrijpen. Hoe leg je dat aan de bevolking uit?

Een mogelijke uitleg zou bv. kunnen zijn:

"Binnen onze parlementsleden of partij hebben we niemand die voldoende capaciteiten heeft om minister te worden en dus nemen we maar iemand van buiten de partij"?

Dan kan in feite iedereen zich kandidaat stellen. Voor mij is het parlement het belangrijkste politieke orgaan. De regering moet in feite enkel uitvoeren wat de parlementsleden goedkeuren. Ik zou het dan ook opportuun vinden dat ALLE ministers uit het parlement afkomstig zijn.
Illúvatar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 13:24   #20
groen!tje
Burger

Standaard

wat ik echt niet begrijp is waarom die peeters nu ook nog eens milieu als bevoegdheid krijgt? als groen!tje kan ik dat echt niet rijmen met de andere bevoegdheden van die man? Een ondernemer van de harde lijn die alles over heeft voor pure winsten maak je toch niet verantwoordelijk voor milieu.
ARM VLAANDEREN
groen!tje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be