Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2004, 01:06   #1
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard Welvaart in gevaar : Werkgevers vragen DRINGEND extra gastarbeiders

Werkgevers vragen dringend extra gastarbeiders - 26/07/2004Willen we onze welvaart in stand houden, dan moeten we iets doen aan het tekort van buitenlandse arbeidskrachten. De Europese Commissie becijferde dat we tot 45 procent meer migranten moeten toelaten om onze arbeidsmarkt in leven te houden. De Vlaamse werkgevers vragen om de immigratiestop te versoepelen en met green cards te werken.

Tegen 2030 daalt door de vergrijzing het aantal werknemers in de EU (min de nieuwe lidstaten) met 14 miljoen. Het bruto-nationaal product van de 15 landen vermindert daardoor met zeven procent. De Europese commissie schat dat de kosten voor gezondheidszorg en pensioenen tegen dan met meer dan 8 procent zullen gestegen zijn.

Om in die omstandigheden onze welvaart op peil te houden, hebben we dringend nood aan een extra injectie op de arbeidsmarkt, zegt een onafhankelijke studie in opdracht van de commissie. De experts rekenen voor dat de lidstaten de komende twintig jaar minstens 45 procent meer migranten moeten toelaten.

De Vlaamse werkgevers willen ook soepeler migratieregels om buitenlandse werkkrachten aan te trekken. ,,We pleiten voor een selectieve opheffing van de migratiestop. De migratiestop dateert al van de jaren zeventig en is absoluut niet meer actueel. Onze bedrijven lijden eronder'', zegt Marc Andries van de studiedienst van de Vlaamse werkgeversfederatie VOKA.

In Nederland en Duitsland is het systeem van de green cards , een soort arbeidskaart, al ingevoerd. ,,Ik geloof niet dat België nog lang kan achterblijven of het aantal knelpuntberoepen zal sterk stijgen''.

Het Vlaamse bedrijfsleven heeft nood aan zeer hoog opgeleide mensen, maar aan ook geschoolde arbeiders uit het buitenland om vacatures in te vullen.

door Pascal WEISS

Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 12:59   #2
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

En weer houdt men geen rekening met de verschuivingen in de arbeidsmarkt. De arbeiders van nu, doen in de verste verte niet meer hetzelfde werk als hun grootouders en hun kleinkinderen zullen ook onvergelijkbaar anders werken. Die oproep is dus louter politieke propaganda en moet onder het hoofdstuk 'prietpraart en andere onzin' gerangschikt.
En nog eens: schakel de parasieten uit en er is geld genoeg.

Dure de comprenure, zeiden we vroeger. Nu :linkse fascisten met de methodes van Dr. Göbbels.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 13:13   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

He? Waar ik werk heeft men behoefte aan machineoperatoren. Een job die volgens mij niet zo moeilijk is([size=1]als troubleshooter moet ik alle machines kunnen bedienen,en herstellen,reviseren, kortom bijna intiem kennen[/size]).
Toch komen er regelmatig mensen voorbij die nog niet eens de aan/uit knop kunnen vinden zonder dat hun handje vastgehouden word. Denk je nu echt dat onze "baas" er veel geduld mee gaat hebben indien Zandbakkistanees X, of Bosneger Y het begrip electriciteit nog niet kent?Zulke mensen zijn misschien goedkoper dan een 45 jarige autochtoon qua loon, maar ik vermoed dat ze toch niet lang gaan blijven([size=1]waar ik al voorbeelden van gehad heb[/size])

Neen, zoals het nu gaat is het niet leuk moet ik zeggen. Firma's gaan gewoon weg, vlaggen uit,doen de boeken dicht. En zijn meestal net de bedrijven die mankrachtgevoelig zijn.En dan moeten we dus nog meer balast voor de high tech maatschappij van hier importeren?Als we de steenkoolmijnen heropenen misschien wel ja.

Laatst gewijzigd door maddox : 26 juli 2004 om 13:13.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be