![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reeds enkele maanden ben ik op zoek naar een andere geschikte woning. Ik controleer zowat dagelijks elke vastgoedsite te vinden op het web.
Het aanbod varieert : Zeer vervallen huizen in zeer slechte en verwaarloosde toestand ; prijs tussen de 600 en 800€ Huizen die snel aan het vervallen zijn maar nog net niet; prijs tussen de 750 en 900€ Huizen die nieuw en mooi zijn; prijzen tussen 900 en 1250€ Er is daar heel wat aan de hand in die huizenbranche. Verhuurders wenden zich tot makelaars om hun panden verhuurt te krijgen en die makelaars hanteren zo een beetje hun eigen wil en wet. De selectie is tegenwoordig ook niet vanzelfsprekend meer te noemen, je ondergaat een heuse screentest waar al uw privé gegevens gekend moet zijn en je bent verplicht een huurcontract te ondertekenen waar al uw rechten zo goed als verbeurd zijn op voorhand; resultaat men blijft u een krot verhuren tegen ettelijke duizenden euro's per jaar zonder in te grijpen waar nodig. Woningen moeten gecontroleerd worden op de aanwezigheid van bepaalde kenmerken die de prijs per m² optellen of aftrekken. Hiervoor is een basis prijs voor de huurmarkt per m² nodig. Dit moet een eenheidsprijs worden voor gans België en niet per gemeente. Ook moet een standaard contract opgemaakt worden waar makelaars en verhuurders gebruik van maken en dit contract moet ter inzage uithangen aan de woning zodat alle belangstellenden dit kunnen lezen alvorens verder te gaan. Ook het commissieloon van de makelaar moet hierop in cijfers ingevuld staan zodat men ziet welk deel naar de eigenaar gaat en welk deel naar derden. De huurder moet het recht hebben dat deel van de makelaar als een onkost van de fiscus af te trekken als beroepskost (wat het tenslotte is) Politiek moet eens zijn tanden laten zien in deze branche waar immoreel gedrag eerder de norm is geworden. Huurders zijn een zwakke groep die momenteel nog veel meer aan het verzwakken is door die malafide praktijken. Ik verdenk er openlijk veel politiekers ervan dit alsook in hun privé uit te buiten en moedwillig niks doen aan de toestand ten persoonlijke voordeel hiervan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Er is inderdaad veel aan de hand in huurland .
Maar ieder medaie heeft twee zijden . Mag ik U op een paar zaken wijzen . Wettelijk zijn er een paar zaken geregeld . Huurwaarborg is 2 maand ( ontzettend laag in verhouding tot de waarde van het goed dat men in bruikleen geeft ) De commissie die men geeft aan het woonbureau is meestal de waarde van één maand huur . Te betalen door de VERHUURDER . U moet dus ook begrijpen als U na een jaar de boel verlaat is de verhuurder al meteen 10% huuropbrengt kwijt . Privé bewoning is geen beroepskost . Als een Privé eigenaar een pand verhuurd , met een beroepsdoeleinde dan moet die inkomst integraal op zijn personenbelasting komen en wordt dat boven zijn inkomen opgetald en belast als zijnde een bruto loon inkomst . Daarom dat er in de meeste Privé verhuuringscontracten staat dat U er geen handel mag in vestigen . Naar wat ben je op zoek . ik heb er twee, maar dat kan ik hier moeilijk uiteenzetten . |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() hier bij mij, 1 jarig contract, 1 maand waarborg en het eerste jaar 1 maand vooropzeg...als ik hier vandaag wil vertrekken kost mij dit 1 maand, dit omdat ik niet het geduld zou hebben om 1 maand te wachten....hoeveel zou mij dat in België kosten?
In the night all cats are black... Laatst gewijzigd door NoTuma : 3 februari 2013 om 02:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is over de hoogte van de huurprijs waar ik me zorgen over maak. Er zijn immers geen alternatieven meer voor wie die hoge prijs niet kan betalen. En dat is zo ongeveer gans de werkende bevolking stilletjes aan, de werkloze bevolking is nu al verplicht in het zwart bij te verdienen gewoon om zijn huur nog te betalen of die staat op straat. Wat betreft het commisieloon, u weet net zo goed als ik dat alle bijkomende kosten integraal in de prijs doorgecalculeerd worden naar de huurder. De verhuurder krijgt dan wel de factuur van de makelaar, maar de huurder mag ze wel betalen via zijn huurpacht. Trouwens veel verhuurders willen via de makelaar anoniem blijven, dus voor de huurder is het de makelaar wie zijn aanspreekpunt is. Zoals ik dus zei, één en ander is malafide geworden en men moet eens zijn tanden in dit dossier zetten. Men mag mij eens komen uitleggen hoe mensen het nog klaarspelen om van een normaal inkomen bijna 2/3 aan pacht kunnen uitgeven en met de resterende 1/3 hun energie rekening kunnen betalen en tegelijk nog voldoende koopkracht over houden? Laatst gewijzigd door Mambo : 3 februari 2013 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik spreek niet over België maar over Frankrijk, om aan te tonen dat het allemaal niet zo slecht geregeld is voor de verhuurders in België
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een kleine selectie in mijn gemeente; enkel deze staan te huur momenteel.
Bruto huurprijs per jaar zijn; HUIZEN 1) 8340€ 2)8940€ 3)10200 4)10800 5)8100 6)8340 7)8340 8)8700 9)8700 10)10680 11)10800 12)11160 12)11760 Niks goedkoper te vinden en tussen die prijzen zitten er een aantal die sterk verwaarloosd en vervallen staan. + bovenop die kosten; alle kosten voor verplichte verzekering (brand) en alle energie kosten (de epc waarden liggen doorgaans heel hoog trouwens of staan niet aangegeven) Alles samen makkelijk nog een paar duizend € bovenop de huurkost dus. Inkomen van een doorsnee werkende mens in administratie of eender wat schommelt tussen de 15000 en 19000 voor afhouding belasting. Men mag me eens becijferen hoeveel geld men hier nog over heeft voor de dagelijkse zaken? 't zal duidelijk heel weinig worden. (en dan zich dan maar afvragen hoe het komt dat alle handel aan het stilvallen is? ) Wie cijfers heeft mag ze nu eens posten. Laatst gewijzigd door Mambo : 3 februari 2013 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger rekende je op 1/3 van je loon voor de huishuur, tegenwoordig is dat idd niet meer mogelijk.
Zeker als alleenstaande is de huurmarkt te gek. De immo's als tussenpersonen zullen er wel iets mee te maken hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeger was het idd 1/3 van het loon. Dat hanteren ze ook op afbetalingen trouwens ongeveer. In huur hanteren ze blijkbaar niks meer. Nu hanteren ze ongeveer 1/2 van een dubbel inkomen. Met andere woorden...1 van de 2 gaat gaan werken voor nougabollen. En wat als die 2 uit elkander gaan? Dat is dan weer een ander pak miserie, tel daar wat kinderen tussen en zo en het is helemaal om zeep....financieel. De mensen staan met hun rug tegen de muur klaar om afgeschoten te worden; rest enkel nog onder een brug te gaan slapen om den duur. Laatst gewijzigd door Mambo : 3 februari 2013 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bof, voor €800 maand heb je al een leuke hypotheek. Ok, de woning die je daarmee kan kopen is niet groot, noch modern. Maar niks wat 3 hersencellen en een paar handen niet kan verbeteren. IPV een flatscreen te kopen en 2 weken costa del sol, dubbele HR beglazing, een hoop PIR plaat en wandbekleding, en je bespaard weer lekker op stookkosten. Het jaar erop (of 2 jaar later) een HR+ ketel, en het gaat weer een stukje de goeie kant op.
En na 20 jaar , is de hypotheek afgelost. Een gezinnetje dat nu nog huurt vraagt gewoon om afgezet te worden.
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door manta : 3 februari 2013 om 12:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik op immoweb zoek op huizen te huur, minder dan 600 euro heb ik 319 resultaten.
Tussen 600 en 650, nog eens 247 resultaten. Appartementen minder dan 400 euro, 312 resultaten. Enfin, dat zullen eerder studios zijn.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tja...verfijn eens naar de regio oost en west vlaanderen, antwerpen en een beetje dichter bij de steden. De uitzondering zal er altijd wel tussen zitten ergens. Dat maakt het dan ook uitzonderlijk. En ik bedoel wel specifiek huizen, geen flatjes, studio's, kamergenootjes en wat verder aan kotterijen kan gevat worden. Laatst gewijzigd door Mambo : 4 februari 2013 om 12:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie dus niet echt een probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien helpt het dat het probleem bij vele mensen is dat ze bv al te oud zijn, te weinig inkomsten hebben, diverse redenen van allerlei oorzaken te verwerken hebben...hun hypotheek afgewezen wordt wegens te weinig sovalbiliteit enz. Dat dit hetzelfde probleem is bij huren wegens dezelfde prijs of misschien nog hoger tegenwoordig. Maar wat voor het één wel een argument is om een probleem te scheppen blijkbaar niet voor het ander telt ? En dat is het probleem, dat mensen geen verschil "herkennen". De dag dat uw inkomen integraal naar uw aflossing of pacht zal gaan zal je het wel herkennen echter. Ik denk niet dat je met een inkomen van pakweg 1350€ netto een hypotheek zal krijgen van minstens 800€ zonder dat iemand voor u borg staat. Maar voor u te verhuren aan 800€ met een inkomen van 1350€ dat gaat zonder verpinken. Laatst gewijzigd door Mambo : 4 februari 2013 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Allez ja,.....ik zou ook graag een villa hebben maar dat gaat nu eenmaal niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Huizen de naam nog waardig in de stad is niet meer te vinden, het zijn bijna zonder uitzonderingen nog allemaal krotten aan het worden. Vandaag weer 2 bezocht. De 1 een uur rijden en dus afgelegen ergens in een veld. Proper van binnen maar van buiten alweer een versleten roofing dak, een rot tuinhuis, een versleten oprit en terras waar de tegels losliggen, een zolder die je moet delen met je buur waar geen scheiding tussen zit en zo verder en verder tot en met een aftandse chauffage op mazout en geen isolatie; prijs 870€ Het tweede was meteen raak om weer weg van te lopen. Behang beschimmeld die van de muur hing, overal vochtplekken, enkel glas en geen isolatie terug, buiten iedere tegel gebroken of losliggend en slaapkamers waarvan ik me afvraag hoe ze er ooit een bed ingekregen hebben. Een keuken die uitgebroken was dus je mocht er nog eens een nieuwe insteken ook. Prijs 760€ Enfin zo kan het niet verder. En het zal nog erger worden. Vele aanvragen voor hypotheken worden geweigerd dus de huurders zullen snel in aantal blijven toenemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder heb ik een hele hoop materaal en werktuigen die ik één garage niet binnen krijg. Er moet dus iets of wat mogelijk zijn om mijn materiaal te zetten. Uiterst zeldzaam aan het worden een dergelijke woonst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat kosten nieuwe ramen met dubbel glas? Wat kost een nieuw dak? Wat kost een moderne verwarmingsinstallatie?
![]() |