Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2004, 22:24   #1
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard Do you want to buy the world?!

De wereld is te koop (behalve België) - 20/07/2004Voor dertig miljoen euro is Spanje van u. Dat is duur, maar voor die prijs mag u er zelfs een piramide op bouwen. Spanje is een van de driehonderd landen die de kroonprins van Dubai in zijn achtertuin laat namaken. Zijn megalomane project heet simpelweg De Wereld.

België bestaat niet in De Wereld. Te onbeduidend, wellicht. Van Israël en Palestina is ook geen sprake. Kwestie van de kerk in het midden te houden. De Wereld moet dan ook geen exacte replica worden. Als het er vanuit de lucht maar op lijkt. Vanuit de lucht moeten driehonderd eilanden een kopie van de wereld vormen. Elk eiland is een land, elk land is te koop. Bahrein is het kleinst en het goedkoopst: 5,4 miljoen euro. Spanje is het duurst: dertig miljoen euro.

2,5 miljard euro

Dit vreemde bouwproject is een idee van sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, kroonprins van Dubai. Hij heeft 2,5 miljard euro op tafel gelegd om de driehonderd eilanden te laten aanleggen in de Arabische Golf. Dat het kan, heeft Dubai al eerder bewezen. In 2001 liet het voor de kust al een groep eilanden bouwen in de vorm van een palmboom. Op dat project (The Palm) kwam een jaar later al een vervolg. Voetballer David Beckham heeft er al een hutje gekocht.

De werken zijn tien maanden geleden begonnen en zijn voor een kwart klaar. In de zeebodem verankeren arbeiders enorme rotsen om daarop miljoenen tonnen zand te gooien. Na een maand komt zo een eiland boven water. De Verenigde Arabische Emiraten waren het eerst klaar en is al voor twaalf miljoen euro verkocht. Over vier jaar zou het laatste eiland klaar zijn.

Dozijn eilanden voor sterren

De architect heeft bij het ontwerpen van De Wereld de nodige vrijheid gekregen. België ligt zoals gezegd niet op de kaart. Soms stelt een eiland een land voor, soms een stad. Er worden ook twaalf landen gebouwd die niet bestaan. Dat dozijn is voorbehouden voor wereldsterren die er minstens negen miljoen euro voor moeten betalen. In ruil mogen ze dan een land naar zichzelf noemen. Het is dus wachten op uitspraken als 'we zijn op Madonna geland'.

Doe-het-zelf

Als Madonna trouwens een land uit De Wereld zou kopen, dan kan ze er nog niet meteen logeren. Wie een eiland koopt, wordt de fiere eigenaar van een berg zand. Je riolering moet je zelf aanleggen, je gebouwen moet je zelf zetten. Wegen, planten, watervoorziening: allemaal doe-het-zelf. Elk eiland moet uitgerust zijn met een platform voor een helikopter, maar voor het overige hoeft de koper zich nergens aan te houden. Als hij Spanje koopt en er een piramide op wil zetten, dan mag dat. Wie op Frankrijk het paleis van Versailles wil nabouwen, komt wel te laat. Frankrijk wordt eerstdaags voor 27 miljoen euro verkocht aan een Amerikaan. (TdL)

door Tom DE LEUR

Wie geen opgespoten hoopje zand, maar een echt eiland wenst te kopen, hoeft echter niet te treuren: http://www.vladi-private-islands.de/home_e.html
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.

Laatst gewijzigd door Dies : 26 juli 2004 om 22:27.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:35   #2
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Zeg Dies,

Da's nog best te betalen... Niet die rommel in Dubai, maar een echt eiland: prijzen rond de 200.000 USD; da's toch te doen? Ik heb zelf m'n oog laten vallen op een paar zeer betaalbare eilandjes in de Caraïben (Panama, Belize, ...). Ergens moet er een addertje onder het gras steken (geen building permit of zoiets...); hmmmmmmmm....

Maar toch bedankt voor de link.
Oud 27 juli 2004, 04:55   #3
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Niet die rommel in Dubai
Bwa, of het rommel is zou ik niet durven zeggen. Zijn vorige project lijkt toch wel geslaagd te zijn dus ik denk zeker niet dat het onmogelijk is, de locatie is natuurlijk nog een ander paar mouwen.

Citaat:
maar een echt eiland: prijzen rond de 200.000 USD; da's toch te doen? Ik heb zelf m'n oog laten vallen op een paar zeer betaalbare eilandjes in de Caraïben (Panama, Belize, ...). Ergens moet er een addertje onder het gras steken (geen building permit of zoiets...); hmmmmmmmm....
De prijzen zijn is sommige gevallen zelfs aan de (zeer) lage kant, maar hoe goedkoper hoe meer addertjes ook onder het gras. Vaak is het immers zo dat er geen enkele faciliteit aanwezig is; geen stromend water, geen riolering,...

Wanneer je echter de net iets duurdere neemt, ben je ook van die problemen verlost. De bereikbaarheid is nog het meest voorkomende probleem denk ik, een hele hoop locaties zijn slechts bereikbaar via helikopter en dergelijke en tenzij je een eigen helikopter bezit is dar een bijzonder kostelijke grap. Nu ja, een helikopter is eigenlijk geen zeer grote uitgave, voor plusminus €150.000 kan je er reeds eentje aankopen.

Aangezien ik reeds sowieso op zoek was naar een verblijfplaats in Nieuw-Zeeland of omstreken, heeft het volgende wel mijn interesse gewekt: http://www.vladi-private-islands.de/newzealand/1.html (€5,5miljoen/300acres)

Er zijn er natuurlijke enkele die enorm in het oog springen, de prijs is echter navenant:
Isola Santo Stefano (€20miljoen/62acres)
James Island (€42miljoen/780acres)
Musha Cay (€48miljoen/150acres)

Die laatste spreekt echt wel tot de verbeelding, maar het prijskaartje maakt het toch wel wat te hoog gegrepen, nu ja dat geldt voor die voorlaatste ook wel.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 27 juli 2004, 05:09   #4
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf m'n oog laten vallen op een paar zeer betaalbare eilandjes in de Caraïben (Panama, Belize, ...). Ergens moet er een addertje onder het gras steken (geen building permit of zoiets...); hmmmmmmmm....
Je zal er naar alle waarschijnlijkheid wel mogen bouwen - die van Belize is een twijfelgeval, maar er zijn er een hele hoop die onder geen enkele regering haar toezicht valt -, maar naast het feit dat je dus zal dienen te bouwen zal je tevens geconfronteerd worden met het feit dat er helemaal niets is. Geen rioleringen, geen stromend water, geen elektriciteit, ... Dat hoeft niet per definitie een probleem te zijn, maar het zal wel extra kosten en/of alternatieve oplossingen met zich meebrengen en daar dien je dus wel rekening mee te houden.

In dezelfde prijsklasse, maar minder gehinderd door dergelijke problemen: http://www.vladi-private-islands.de/...3a_psyche.html (€180.000/100acres)
A particularly special island off the coast north of Halifax: unique in size with sandy beach, dunes, meadows, woodland and rocky coastline. The mainland is only 200 metres away (road connection). The fishing village of Spry Bay and the larger town of Sheet Harbour are also located nearby. Enjoy the wonderful panorama views of the ocean from this easily accessible private island. The island is buildable.
Oud 27 juli 2004, 05:29   #5
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Als je graag iets in de buurt van de Caraïben zou hebben, is dit misschien wel iets: http://www.privateislandsonline.com/limecay.htm
of dit: http://www.privateislandsonline.com/vincentcay.htm
Oud 27 juli 2004, 08:56   #6
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Schitterende alternatieven...

Ooit gedacht aan een carrière in real estate Dies?
Ik had echt nooit gedacht dat die eilandjes zo betaalbaar zouden zijn... Wat de voorzieningen betreft, tja, aan die prijzen hou je natuurlijk nog budget genoeg over om daar een mouw aan te passen. En kijk eens naar het klimaat! Ik denk dan zonnecellen, een kleine installatie voor waterzuivering....

Tiens, water... drinkbaar water... zou daar het addertje onder het gras zitten? Hmmmmmm, er zijn veel dingen waar men op moet letten he. Klimaat: stel je voor, pas een schitterend stulpje neergezet en er passeert een orkaan of erger...

Ik ga me nog eens verdiepen in het aanbod.
Oud 27 juli 2004, 09:18   #7
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Aangezien ik reeds sowieso op zoek was naar een verblijfplaats in Nieuw-Zeeland of omstreken, heeft het volgende wel mijn interesse gewekt: http://www.vladi-private-islands.de/newzealand/1.html (€5,5miljoen/300acres)
één woord : PRACHTIG
als je hulp nodig hebt bij het rooien van die kastanjes?
dan wil ik ineens ook wel blijven om binnen 30 jaar mee die houthandel op te zetten

Citaat:
Er zijn er natuurlijke enkele die enorm in het oog springen, de prijs is echter navenant:
Isola Santo Stefano (€20miljoen/62acres)
James Island (€42miljoen/780acres)
Musha Cay (€48miljoen/150acres)

Die laatste spreekt echt wel tot de verbeelding, maar het prijskaartje maakt het toch wel wat te hoog gegrepen, nu ja dat geldt voor die voorlaatste ook wel.
<huffy voice> die vind ik toch véééééél te kitscherig !
Oud 27 juli 2004, 09:24   #8
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Onder welke jurisdictie vallen die eilanden eigenlijk? Zou het bijvoorbeeld een soevereine staat zijn? Een plek waar mijn wetten gelden? Of beter en democratischer gezegd : een plek waar ik en andere medebewoners alles beslissen?

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 27 juli 2004 om 09:24.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 09:41   #9
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Onder welke jurisdictie vallen die eilanden eigenlijk? Zou het bijvoorbeeld een soevereine staat zijn? Een plek waar mijn wetten gelden? Of beter en democratischer gezegd : een plek waar ik en andere medebewoners alles beslissen?
Da's natuurlijk dé ultieme chic he... De onafhankelijkheid uitroepen, en uw kersverse staat laten erkennen door de VN... Gôh, de mogelijkheden... Eigenlijk wordt ge dan meteen een soort feodale heerser: eigenaar van alles en de ingezetenen die daar verblijven bij de gratie van uwe heerlijkheid.

Een beetje zoals de sultan van Brunei. Maar ja, dat land drijft ook op de aardolie he... Ik neem aan dat dat wel iets zwaarder weegt dan een exportbusiness in schelpjes.
Oud 27 juli 2004, 10:04   #10
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik heb eens een programma gezien over een koppel dat een afgedankt olieplatform bezat. Die hadden hun eigen vlag, een eigen paspoort, enz...
Ik weet wel niet meer of ze erkend werden maar er zijn dus blijkbaar van die iniatieven. Als ik het mij goed herinner hebben ze het opgegeven na overvallen geweest te zijn door piraten. Tja ge zult dan ook voor alles moet zorgen he. Uw eigen ordediensten, landsverdediging, enz... Komt toch heel wat bij kijken.
Oud 27 juli 2004, 10:32   #11
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Ik heb eens een programma gezien over een koppel dat een afgedankt olieplatform bezat. Die hadden hun eigen vlag, een eigen paspoort, enz...
Ik weet wel niet meer of ze erkend werden maar er zijn dus blijkbaar van die iniatieven. Als ik het mij goed herinner hebben ze het opgegeven na overvallen geweest te zijn door piraten. Tja ge zult dan ook voor alles moet zorgen he. Uw eigen ordediensten, landsverdediging, enz... Komt toch heel wat bij kijken.
Da's juist, dat is al enkele jaren geleden hee? Ik herinner me dat ook nog. Dat was een goeie reportage.
Oud 27 juli 2004, 15:32   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is dat kapitalisme nog zo slecht niet

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 27 juli 2004 om 15:32.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 20:46   #13
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
België ligt zoals gezegd niet op de kaart.
Tsja, je kunt het ze niet kwalijk nemen. Die kroonprins ziet de bui hangen en wil niet over een paar jaar dat eiland in twee moeten kappen
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 21:07   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Zo heb je ook Sealand, vlakbij de Belgische kust:

http://www.sealandgov.com/

Een voormalig Brits "zeefort" uit WOII dat in de jaren '60 met succes geclaimed is door "Prince Roy". Momenteel heeft die vent daar massa's servers staan waar men webspace kan huren om gelijk wat op te zetten (niet onderhevig aan bvb de Engelse wetten dus). Een goudmijn, lijkt mij.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 22:12   #15
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Een voormalig Brits "zeefort" uit WOII dat in de jaren '60 met succes geclaimed is door "Prince Roy". Momenteel heeft die vent daar massa's servers staan waar men webspace kan huren om gelijk wat op te zetten (niet onderhevig aan bvb de Engelse wetten dus). Een goudmijn, lijkt mij.
Das hetzelfde fort waar Ke Nan het over heeft. Dat is het fort Rough Tower. Er wonen toch een aantal mensen, hoewel ze geheim houden hoeveel het er zijn. En ze zijn zwaar bewapend: de Britse Marine heeft Sealand vroeger proberen te enteren, maar werden zwaar beschoten.
Ik denk dat ze trouwens in sommige landen al officiele erkenning hebben. Ze verdienen inderdaad grof geld door via een satelite uplink webspace te hosten: alles mag, en waarschijnlijk is het een van de veiligere plaatsen op de wereld om ne server te zetten.

Er staan trouwens nog een paar vervallen torens 'vacant' voor de Engelse Kust, waar vroeger nog radiopiraten op hebben gezeten. Vrij in te nemen, gratis en voor niets, hoewel de Britse Marine u niet graag zal zien aankomen, . Te betreden op eigen risico:

Tongue Sands (Verroeste Kannonnen inbegrepen)

Sunk Head:

http://www.offshore-radio.de/fleet/sunk.jpg

Knock John Fort

Gunfleet Lighthouse

Red Sands Fort

REM-Eiland, waar de polulaire Radio Noordzee op uitzond, voorganger van de Nederlandse TROS.

Shivering Sands

Geloof het of niet: op bijna al deze torens zijn al eens gekaapt geweest, vaak door radiopiraten. Sommige toren zijn in zo'n slechte staat dat er al doden zijn bij gevallen. Andere torens zijn ondertussen half ingestort.

Maar geef toe: hier zitten toch echt wel prachtdingen tussen, die je zo doen dromen van een eigen metalen eilandje in de Noordzee.

Laatst gewijzigd door dejohan : 27 juli 2004 om 22:19.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2004, 02:40   #16
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Er zijn zo ook nog enkele "vogelvrijverklaarde" schepen en een aantal geclaimde eilandjes.

Ik heb in mijn apejaren ook nog ooit het idee gehad van ergens een plaats in de oceaan op te sporen waar een onderzeese bergtop tot vlak onder de zeespiegel reikt om daar dan een toren op te bouwen. Er zijn zo een boel plaatsen waar de oceaan minder dan 50 meter diep is.
Een alternatief is een vlot opgebouwd met waterdichte containers op zulk een plaats voor anker leggen en met de loop der jaren door materiaal aan te voeren en de afval te dumpen daar "land" van te maken.
Voor wie zijn eigen "utopia" wil stichten dus.
De stormen moet je er maar bij nemen.
Oud 28 juli 2004, 07:44   #17
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Inderdaad, Prince Roy was diegene die ik bedoelde. Hij is er dus nog altijd. Chapeau voor die gast! In mijn herinnering leek het sterk op een olieplatform.

Ik heb zelf ook al eens met de gedachte gespeeld om een eigen staat te stichten. Eenmaal dat ik mijn huis afbetaald had wilde ik dan de onafhankelijkheid uit roepen. Gewoon als spielerei, een ludieke provocatie (Ofwel had ik gewoon aandacht nodig. ).
In de jaren negentig van de vorige eeuw was het bon ton om onafhankelijk te worden cfr. ex-Joegoslavie, voormalige sovjet-republieken,.... Ik was dus ook geïnfecteerd door de Independence Virus plus een gematigd anarchist zijnde(volgens een docent filosofie) was een dergelijke stap een logische actie.
Vervolgens zou ik de buren ook aanzetten tot onafhankelijkheid en een confederatie uitbouwen.
Ik vraag mij af wat de Belgische overheid gedaan zou hebben. Waarschijnlijk platspuiten, een dwangbuis en for life in een psychatrische instelling.
Oud 28 juli 2004, 09:21   #18
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Dit is één van de zaakjes van Sealand met een aantaldirecte links naar foto's

http://www.metacolo.com/papers/dc11-havenco/photos/
Oud 28 juli 2004, 09:53   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Er zijn zo ook nog enkele "vogelvrijverklaarde" schepen en een aantal geclaimde eilandjes.

Ik heb in mijn apejaren ook nog ooit het idee gehad van ergens een plaats in de oceaan op te sporen waar een onderzeese bergtop tot vlak onder de zeespiegel reikt om daar dan een toren op te bouwen. Er zijn zo een boel plaatsen waar de oceaan minder dan 50 meter diep is.
Een alternatief is een vlot opgebouwd met waterdichte containers op zulk een plaats voor anker leggen en met de loop der jaren door materiaal aan te voeren en de afval te dumpen daar "land" van te maken.
Voor wie zijn eigen "utopia" wil stichten dus.
De stormen moet je er maar bij nemen.
Eigenlijk is dat zo slecht idee nog niet. Technisch is dat volgens mij haalbaar. En als je met dat eiland dan nog iets zinvol doet kan daar iets mooi uit ontstaan hoor.

En aan het huidige tempo van afvalverspilling kan je van dat eilandje binnen de tien jaar een continent maken.
Oud 28 juli 2004, 10:08   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Hoe komen die stukken (ei)land eigenlijk in het 'bezit' van hen die het te koop aanbieden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be