Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2013, 09:56   #1
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard Culturo?

Waarom lees ik vandaag langs alle kanten plots de term "culturo", terwijl me die voordien nooit opgevallen is? Wat is dat voor een beest, zo'n culturo?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 10:05   #2
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Lijkt me een pejoratief voor iemand die niet naar de vtm kijkt, niet weet wat willies en marietten zijn, de quizkes en talkshows laat voor wat ze zijn, af en toe een boek leest en niet denkt dat Joris van Severen de nieuwe presentator op Jim Tv is.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 10:08   #3
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Lijkt me een pejoratief voor iemand die niet naar de vtm kijkt, niet weet wat willies en marietten zijn, de quizkes en talkshows laat voor wat ze zijn, af en toe een boek leest en niet denkt dat Joris van Severen de nieuwe presentator op Jim Tv is.
Al het bovenstaande is op toepassing van mij. Ben ik nu een culturo?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 10:16   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dat geval ben ik een "culturo"...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 5 februari 2013, 10:18   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Al het bovenstaande is op toepassing van mij. Ben ik nu een culturo?
ik denk dat je ook in de culturele sector moet zitten maar je bv niet bezighouden met populaire cultuur maar dat je bv theaterstukken maakt waar dan 10 man komt kijken.
Oud 5 februari 2013, 10:28   #6
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ze moeten liefst ook een hipsterbril dragen:

Nu nog je favoriete obscure filosoof uitkiezen en je bent vertrokken.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 10:34   #7
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Osimodel Bekijk bericht
culturo = smartass
Nog maar eens een poging gewaagd?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 11:55   #8
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nl...ult.asp?id=132
""""Culturo
Het woord culturo duikt de laatste tijd geregeld op in de dagbladen. Soms is het een neutrale aanduiding voor cultuurconsumenten en cultuurliefhebbers in het algemeen, zoals theater- en bioscoopbezoekers. Vaak heeft het een negatieve bijklank en is het een spottende aanduiding voor trendy cultuursnobs die hun neus ophalen voor massacultuur. Zoals wel meer afgeleide persoonsaanduidingen die eindigen op -o – denk aan lesbo, positivo, slimbo, schizo en vego – heeft culturo een informeel en spreektalig karakter.

24 november 2003""""
Oud 5 februari 2013, 12:03   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nl...ult.asp?id=132
""""Culturo
Het woord culturo duikt de laatste tijd geregeld op in de dagbladen. Soms is het een neutrale aanduiding voor cultuurconsumenten en cultuurliefhebbers in het algemeen, zoals theater- en bioscoopbezoekers. Vaak heeft het een negatieve bijklank en is het een spottende aanduiding voor trendy cultuursnobs die hun neus ophalen voor massacultuur. Zoals wel meer afgeleide persoonsaanduidingen die eindigen op -o – denk aan lesbo, positivo, slimbo, schizo en vego – heeft culturo een informeel en spreektalig karakter.

24 november 2003""""
Bedankt voor de toelichting, Klojo. Heee! Klojo eindigt ook op o en is een persoonsaanduiding
Oud 5 februari 2013, 12:06   #10
giserke
Banneling

Standaard

Dat zijn van die gasten die beweren kunstenaar te zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 12:15   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waarom lees ik vandaag langs alle kanten plots de term "culturo", terwijl me die voordien nooit opgevallen is? Wat is dat voor een beest, zo'n culturo?
Volgens Google:
Citaat:
Het woord culturo duikt de laatste tijd geregeld op in de dagbladen. Soms is het een neutrale aanduiding voor cultuurconsumenten en cultuurliefhebbers in het algemeen ...
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 12:24   #12
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Bedankt voor de toelichting, Klojo. Heee! Klojo eindigt ook op o en is een persoonsaanduiding
'k Zal me nog verplicht zien om er een o aan toe te voegen.... Maar 't wordt lastig kiezen waar.... Kloojo of Klojoo ? Misschien eens een poll houden (of is 't dan pooll ?) Zo vermoeiend, altijd maar weer moeten beslissingen nemen....
Oud 5 februari 2013, 13:49   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergeet "linkse betweter".
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 13:57   #14
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Je vergeet "linkse betweter".
Neenee, dat zijn diegene die van Severen niet kennen, maar Marx aanhangen zonder het originele boek gelezen te hebben.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 15:25   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Latino/Latina groot verschil tussen, alhoewel in sommige gevallen is het wel opletten geblazen.

Er zijn de laatste tijd nogal aardig wat woordjes in de omgangstaal waar ik mijn wenkbrauwen bij frons en afvraag, wat is dat nu weer?

Oud 5 februari 2013, 15:36   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Latino/Latina groot verschil tussen, alhoewel in sommige gevallen is het wel opletten geblazen.

Er zijn de laatste tijd nogal aardig wat woordjes in de omgangstaal waar ik mijn wenkbrauwen bij frons en afvraag, wat is dat nu weer?

Geef daar eens een paar voorbeelden van, Universalio?
Oud 5 februari 2013, 15:54   #17
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Op Latino/Latina ...

http://www.youtube.com/watch?v=rNv32g3XIXQ

Met alle respect voor de mannen in kwestie.

Universalia die staat al aan het kookfornuis ... heftig gillende in Universalio zijn richting, jij se trol laat die mensen op dat forum met rust!!! (nooit tegengekomen vroeger dat hele trolgedoe om de éénvoudige reden dat die een plaatsje hadden in de tuin ... )

Ik zocht het op:

Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op fora, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare emotionele reacties (bijvoorbeeld woede, irritatie, verdriet, of scheldpartijen - ook wel flames genoemd in internetjargon) van andere mensen uit te lokken,[1] desinformatie geeft - en dit als informatie laat overkomen - of in een rol kruipt en een vertekend beeld van zichzelf geeft. Bijvoorbeeld door leuzen uit te roepen die geen betrekking hebben op de eigen mening.

Ter info:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92752.0

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 februari 2013 om 15:55.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 16:00   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oef!!! Ik ben gered, want ik heb een paar afleveringen van de Willy's en de Marjetten gezien. Ondermeer omdat er in onze straat toevallig een koppel woont dat Willy en Mariette heet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 16:04   #19
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Oef!!! Ik ben gered, want ik heb een paar afleveringen van de Willy's en de Marjetten gezien. Ondermeer omdat er in onze straat toevallig een koppel woont dat Willy en Mariette heet.
Echt? Dan hebt ge regelmatig straattoneel?
Oud 5 februari 2013, 17:56   #20
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Willy's en Marjetten lijkt mij trouwens wel een heel slecht voorbeeld, want hun absurde humor sloeg helemaal niet aan bij het grote publiek en past eigenlijk beter bij 'culturo's'.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 5 februari 2013 om 17:56.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be