![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
![]() De laatste dagen loopt vooral de benzineprijs omhoog en wordt het verschil met de diesel weer ~ 20 cent. Begrijpe wie begrijpen kan.
Naja, ik maak me geen illusies... de staatskas moet steeds maar meer gevuld worden, en dat de auto´s steeds zuiniger worden moet gecompenseerd worden... maar dat bij 1 liter benzine bijna 70 % naar de fiscus gaat zal dan wel ook niet veranderen naar 56% fiscusaandeel op 1 l diesel... (het Be-personenwagenpark heeft ´maar 37 % benzinewagenaandeel´ in 2011, 2012 zou een keerpunt zijn en zou de verdieseling tenminste stabiliseren (door die BIV ? en-of door milieubewustere eigenaars door ... ): http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/ ) - Het gaat dus vooral om de brandstofprijs per liter, niet zozeer om de brandstofmotor en zijn verbruik. Tenslotte betaalt men x.x €´s/ per liter. ![]() - *Studies wijzen uit dat van de klassieke (veel verkochte) brandstoffen benzine het minst milieuschadelijk is vooral wegens lage NOx en Fijnstofemissies (roetpartikels); dit na aardgas onder hoge druk (CNG per kg), en wie weet bepaalde bio-brandstoffen, maar die voertuigen worden amper gereden in België en dus totaal verwaarloosbaar - voor de "Global Warming liefhebbers": ook qua CO2 geeft de verbranding van 1 liter benzine ~ 13% minder CO2 uitstoot als 1 liter diesel wat het meest verkocht wordt in BE. - In andere landen # wordt de benzine niet "gediscrimineerd" qua accijnzen, en in de regel 26-48 % () van de EU-landen (10 (+/- 3) op 27), is zelfs de diesel even duur en zelfs duurder als de benzine, wegens milieuredenen. # Typische voorbeelden zijn Zwitserland en UK. () Nu zullen het serieus minder landen zijn, de 2 € grens voor benzine is in Noorwegen (2,03 €) en Turkije inmiddels doorbroken (2,07 €) # - Aangezien de extra-accijnscompenserende jaarlijkse verkeerstaks in BE al een heel tijdje afgeschaft is (2004 ?) is daar ook geen compensatie. Enkel de éénmalige inschrijvings-BIV heeft men recent aangepast, maar dat is in feite zeer weinig op een gemiddeld autoleven-totaalkost. Wat ik wel weet is dat in andere landen -zoals bvb D- deze jaarlijkse "verkeerstaks" van dieselpw per 100 ccm³ bvb drie of x- maal duurder is als benzinepw dus waar wel een jaarlijkse milieucompensatie is. Ik ga er vanuit dat in die landen waar de prijzen tussen benzine en diesel maar +/- 5 % uiteenliggen er geen jaarlijkse "verkeerstakscompensatie" is. Het kan natuurlijk zijn van wel, ik heb dat niet opgezocht voor 27 EU-landen. ![]() * TRANSPORT & MOBILITY LEUVEN page 72-73 http://www.tmleuven.be/project/autoe...port170408.pdf ( toch best de ganse context lezen; specifiek betreft benzine(auto) geef ik een kleurtje ![]() [... a. Emissies van polluenten Fijn stof passagiersvervoer Fietsen en stappen zijn “zero” emission vervoerswijzen. Zij beïnvloeden de luchtkwaliteit niet negatief. De huidige gemiddelde bussen stoten het minst fijn stof uit per pkm in vergelijking met trein of auto. De emissies van bussen per persoonkm zijn wel sterk afhankelijk van de bezettingsgraad. In de tabel rekenden we met een bezettingsgraad van 14 personen. Moest de bezettingsgraad verlagen naar bijvoorbeeld 7, dan verdubbelen de emissies per persoonkm. Op dat ogenblijk heeft de bus geen noemenswaardig voordeel meer ten opzichte van de wagen. Daarnaast spreekt de literatuur ook over een omwegfactor van 1.3 voor busverkeer. Een omwegfactor slaat op het feit dat een bus niet altijd de kortste weg voor de verplaatsing van de busreiziger neemt. De bus wil vooral zoveel mogelijk attractiepolen aandoen. Een omwegfactor van 1.3 houdt dan in dat een busreis gemiddeld 30% langer is dan de reis die men te voet, per fiets of met de wagen zou maken. Het cijfer in de tabel houdt geen rekening met deze omwegfactor. De huidige gemiddelde auto en passagierstrein stoten ongeveer evenveel fijn stof uit per pkm. Voor de auto gaat het om een uitlaat en niet-uitlaatemissies. Voor de trein gaat het nagenoeg uitsluitend om niet-uitlaatemissies. De gemiddelde auto en gemiddelde bus verbergen echter een meer genuanceerde realiteit. Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus. De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel. Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. Dankzij nieuwe technologieën, dieselfilters, slaagt men er bij de nieuwe dieselwagens al in om de uitstoot van fijn stof aanzienlijk te beperken. Vanaf september 2009 zal de Europese EURO5-norm voor personenwagens deze technologie verplicht maken op alle nieuw verkochte wagens zodat de uitstoot drastisch beperkt zal zijn. De dieselwagen is dan bijna zo proper als de benzinewagen. In een de sectie over uitlaatmaatregelen gaan we dieper in op de spectaculaire daling van emissies van voertuigen dankzij de EURO-normen. ...] AUTO EN GEZONDHEID EINDRAPPORT Rapport in opdracht van: Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek - viWTA Vlaams Parlement, 1011 Brussel, 10 januari 2008 Aja, dat vooral de fiscus de prijs bepaald weet wel iedereen, uiteraard wordt hier vooral de benzine benadeeld: Citaat:
http://www.brandstofprijzen.info/bra...zen-europa.php (in de link zijn de kolommen rangeerbaar, koers plaatselijke munt is omgerekend in €) - De landen waar benzine juist even duur of goedkoper is als diesel (E = EU-land): 5 Bosnië en Herzegovina € 1,249 datum 26 februari 2013 6 E Bulgarije € 1,344 7 E Cyprus € 1,411 11 E Engeland € 1,632 12 E Estland € 1,374 15 Georgië € 0,949 17 E Hongarije € 1,496 38 E Polen € 1,340 40 E Roemenië € 1,379 41 Rusland € 0,806 49 U.S.A € 0,772 50 Wit-Rusland € 0,780 52 Zwitserland € 1,482 7 op 27 EU-landen= 26% Landen waar het verschil heel nipt is of minder als ~ 5 cent (benzine duurder), dus waar naargelang handelaarskorting en dagelijkse prijsschommelingen de benzineprijzen nog meestal gelijk of goedkoper kunnen zijn. 15 Georgië € 0,949 19 IJsland € 1,588 20 Israël € 1,555 23 Koeweit € 0,175 24 Kosovo € 1,250 26 E Letland € 1,381 27 E Litouwen € 1,381 32 Moldavië € 1,095 42 Servië € 1,371 51 E Zweden € 1,746 In deze landen zou de diesel ook duurder zijn indien de wereldmarkt meespeelt, zie prijzen van 7 januari 2012: Goed 1 jaar geleden was quasi in 11 EU-landen van de 27 de diesel duurder als benzine of 41%: 11 EU-landen van de 27 waar de diesel duurder is als de benzine: (in Spanje en Litouwen scheelt het maar 1 cent met die 2 erbij was het 48 % (13/27)) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2013 om 13:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Gewoon accijnzen op diesel wat optrekken om ze op gelijke hoogte als benzine te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
|
![]() Gewoon accijnzen op benzine wat omlaag trekken om ze op gelijke hoogte als diesel te brengen.
Wist je dat er landen zijn waar de staat geen accijns op brandstof heft? En om het nog doller te maken; er zijn zelfs landen die de brandstof subsidiëren. Laatst gewijzigd door Mahalingam : 26 februari 2013 om 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() Diesel is dan ook de meest rendabele brandstof
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() omdat de accijzen verlagen op benzine een verkeerd signaal is voor de visie van Groen! & SP-A om anders te gaan leven zonder auto, en mét de fiets/te voet
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
![]() Citaat:
Volgens berekeningen van Febiac zijn het ~ 2 miljard extra jaarkassa als men enkel al de voorgestelde maatregelen van de EU "rekenkundig" uitvoert. Wat het netto gaat zijn staat in de sterren... Als het in andere EU-landen nu al kan, dan ook in Be... De plannen (EU-richtlijnen) liggen trouwens al een tijdje klaar vanaf 2013-2018 men hoeft enkel de data te vervroegen, maar elk land kan doen wat het wil met accijnzen, de EU legt wel duurdere minimumaccijnzen voor diesel op binnen de volgende 5 jaar, van 330 € naar 390 € per 1000 liter; benzine zou bij 359 €/1000 l blijven: Citaat:
Van echt struktureel ingrijpen om een begrotingsevenwicht binnen nauwelijks 2 jaar zal nauwelijks wat in huis komen... "ons kent ons" Citaat:
En wat de autonijverheid doet... Renault... Opel ... Ford ... ... exit... Dat in het OV ietsiepietsie meer mensen gaan zitten gaat verwaarloosbaar iets opbrengen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2013 om 20:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.374
|
![]() Citaat:
Dus in plaats van belastingen te verhogen, vragen de meeste mensen om belastingsverlagingen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
![]() Citaat:
Een echt signaal dat aanzet tot economische groei gaat de belastingsderving ruimer compenseren als de angsthazenpolitiek van de staat, ttz vestzak-broekzak van tegenwoordig. Waarom zou " de spaarkampioen" niet eens het vb zijn van Europa ? De Italiaanse gezinnen bezitten ook veel eigen vermogen en daar is de familieband noch hechter en groter als hier (imho), ook zij potten teveel hun geld op voor de oude dag... (maar meer voor de familie) Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2013 om 12:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
![]() Hallo meneer; wilt u liever meer of minder belasting betalen? ![]() Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 februari 2013 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
|
![]() wij reden vroeger op teer, omdat het spontaan uit de grond kwam opborrelen in siberie. Kwestie van de ladamotor wat aan te passen en dat ging ook wel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() laten we allemaal op aardgas rijden, onze auto vullen aan het gasnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Werd de volksgezondheid echt zo bedreigd door diesel dan was dat al lang gebeurd. Het is een simpele "sanity check". Maar het gebeurt niet. Dus wordt niet de volksgezondheid maar wel het overheidsbudget bedreigd door diesel. Het is te zeggen: met extra belasting op diesel kan het gat in het overheidsbudget worden gedicht. Er is natuurlijk een verhaaltje nodig om de bevolking dat te doen slikken. Vandaag op Le monde: http://www.lemonde.fr/planete/articl...1303_3244.html Zelfde discussie, zelfde argumenten (het tov de rest van Europa "abnormaal hoge" aandeel van diesels) maar dan in Frankrijk. Zoals bekend heeft de socialistische regering in Frankrijk een enorm gat in haar begroting en dat moet worden gedicht. Uiteraard met meer belastingen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In deze studie wordt de volledige uitstoot berekend, vanaf de bron (waar de brandstof ontgonnen wordt, tot aan de verbranding. U kan deze studie nalezen op mijn website: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas...stoot-lpg.html. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
UW CNG is een afgeleide van de petroleumproductie die net dezelfde behandeling krijgt als de benzine en wordt met een tankwagen naar een CNGtank bij het tankstation gevoerd, en jij rijdt met uw auto naar dat tankstation om te tanken neem 5£ km om... Dan kun je toch niet zeggen dat van WELL tot WHEELdit meer CO2 kost voor aardgas ? Aardgas wordt bij de bron in leidingen geduwd en getransporteerd over een aardgasnetwerk ??? Er is dus weldegelijk nauwelijks CO2 nodig om uw aardgas in uw tank te krijgen???? Ik denk dat je het hebt over het algerijns aardgas die via liquifatie in zo'n LNG tanker vervoerd wordrt, en dat vraagt wel een pak energie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Vreemdeling
|
![]() LPG en CNG worden hier door elkaar gehaald. Dit is niet hetzelfde.
LPG = Liquid Petroleum Gas (afgeleid van petroleum) CNG = Compressed Natural Gas (samengeperste aardgas) LNG = Liquid Natural Gas (onder zeer koude temperaturen vloeibaar gemaakte aardgas) De conclusie van de studie is dat voertuigen op CNG (aardgas) in werkelijkheid méér CO2 uitstoten dan voertuigen op LPG. De studie gaat uit van de milieu-effecten van aardgas, die getransporteerd wordt in de vorm van CNG via pijpleidingen vanuit het midden-Oosten en Zuid-West Aziën, en een afstand aflegt van 4000 km (tot Duitsland). Volgens de studie zijn dit sleutelregio's voor de toekomstige bevoorrading van aardgas binnen Europa (CNG). U kan dit nalezen op pagina 7 in de studie. Mogelijks heeft u gelijk dat aardgas, getransporteerd onder de vorm van LNG, nog een zwaarder vervuilend effect heeft. Het gas moet immers afgekoeld worden tot -162° Celsius om vloeibaar te worden. De volledige studie kan u hier vinden: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas...tstoot-LPG.pdf Citaat:
Laatst gewijzigd door ivesvanmeenen : 2 maart 2013 om 12:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
|
![]() Citaat:
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
![]() Citaat:
Wat nog eens aanduidt dat het mss nog beter is een moderne pure benzinemotor te nemen ipv al die ombouwcompromissen. Maar hoe staat het met de andere veel ergere uitlaatstoffen bij LPG ? Heb je daar studies van ? ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2013 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
![]() Citaat:
Vrachtwagens rijden hoofdzakelijk veel meer gelijkmatige constante snelheden op de autosnelweg met warme motor als onze "meer-rond-de- kerktorendieseltjes" hé. Kan alleen in antimilieu-Belganistan. Ondertussen is het lichtjes rechtgezet en heeft men die premie afgeschaft en de BIV op ingeschreven auto´s ook ten nadele van de diesel. Maar toch is een diesel nu nog interessant vanaf 20.000 km/jaar, waar in andere landen het pas 35.000 km of meer per jaar is. Of in bepaalde landen helemaal niet interessant is. Neem best de serieuze fijnstofstudies, ook Nederlandstalige zijn er genoeg. (sommige oude studies (enkel PM10) zijn wel met de haren getrokken omdat ze geen rekening houden met de ultra-fijnheid= aantal=giftigheid van de roetdeeltjes maar enkel met de massa. De schadelijkheid verhoogd namelijk aanzienlijk hoe kleiner dat de roetdeeltjes zijn zelfs bij veel minder massa. Die hogere euronormen zeggen dus bijna niets qua schadelijkheid roetdeeltjes. Men heeft er nu wel een aantal opgeplakt tot de 11e macht... ![]() http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm ook voor bepaalde DI-benzines die met magermengsel werken bij deellast. Ook de alarmgrenzen van het WHO zijn al een tijdje geleden lichtjes aangepast. Roetfilters zijn zowat doekjes tegen het bloeden gebleken en verminderen enkel wat de massa, de gevaarlijkste ultrafijne roetdeeltjes worden helemaal niet tegengehouden en naverbrand, en laat nu net de modernere dieselmotor daar veel meer deeltjes van uitstoten als de oude. Studies zeggen dat de oeroude blacksmoke-diesels niet persé onschadelijker zijn als een Euro-4 diesel met roetfilter. Zelfs in Nederland met relatief zeer weinig dieselpersonenwagens wordt het aandeel aan fijnstof op *30 % geschat enkel van het verkeer, verkeer op zich maakt een klein deel uit van alle roet en fijnstof. * Een studie van Universiteit Amsterdam als ik me goed herinner. via Wiki kan je al veel vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2013 om 14:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
Als ik kijk naar die grafiek zie ik CNG als grootste bespaarder met -30% pieken staan op blz 6; en uw LNG is evengoed bezig als een diesel... met pieken tot -15% En als ik dan kijk op Blz 7 ziek ik dat het europese gas 12% minder CO2 veroorzaakt van Wel to Wheel versus LPG, en dat het russische aardgas 5% meer CO2 uitstoot versus LPG... En inderdaad het hangt gewoon af van waar komt de CNG. Maar nu de NOBRAINER/ aangezien de overschotten van wind/zonneenergie kunnen omgezet worden naar methaangas, wat denk je dat op termijn zal gebeuren ?? Wij gaan gewoon naar een methaangas (en niet naar een waterstof) economie, en dus die CNG of aardgas of biogas zal als basis dienen voor onze economie te doen draaien Dus wat hebben wij nodig: een park van 1miljoen PLUG-IN hybriden op CNG die allemaal thuis tanken, hun auto als WKK laten fungeren voor de productie van stroom thuis, die allemaal hun huis opwarmen/hun buffervat van 1000liter opwarmen met die WKK, en die ondertussen tankje volgooien en dan elke dag met een vol tankje en opgewarmd turbinemotorke en batterijtjes opgeladen op windenergie vertrekken naar hun werk. Die plugins hangen dan aan de fabriek en zorgen voor energie voor de fabriek, die zal draaien op elektrische energie voor de fabriek. Die plugins worden ook daar gevoed door CNG, en zullen warmte/elektriciteit leveren aan het net als buffercapaciteit. EN voila, het begrip COMPANY car krijgt een heel ander begrip, uw company car is dus uw verwarming, uw generator, de buffercapaciteit voor het netwerk die de alternaties van windenergie enzonneenergie opvangen, en zorgt voor goedkope energie voor de firma's. Dat heet dus een WIN-WIN-WIN iedereen wint. efficientie stijgt, energie wordt x3 efficienter gebruikt, auto wordt x3 efficienter gebruikt, probleem van bakcup is opgelost, probleem van overschotten van windenergie is opgelost met die batterijen, probleem van overschotten van zonneenergie is opgelost met methaanproductie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
80% voertuigkm en 18% goederentransport Nu goederentransport verbruikt 3 keer meer, dus in verbruik is het zeg maar iets meer voor de auto's |
|
![]() |
![]() |