Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2013, 23:55   #1
Bezeke
Schepen
 
Bezeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
Standaard De school van de ongelijkheid: de cijfers en statistieken

Leerkrachten liggen er wakker van: dat zoveel leerlingen niet slagen, spijbelen of zelfs volledig afhaken. Het gaat vaak om kinderen van werklozen of allochtonen. Het niet-slagen wordt dan ook toegeschreven aan hun thuisomgeving: zij zijn echt te zwak voor wiskunde, ze worden thuis niet gestimuleerd, enz... Is het zo eenvoudig?



Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? In "De School van de ongelijkheid" proberen Nico Hirtt, Ides Nicaise en Dirk De Zutter, met feiten en cijfers in de hand, enkele structurele en culturele wortels ervan bloot te leggen.

Ongelijkheid in het onderwijs

‘Met statistieken kun je alles bewijzen’, zo wordt wel eens gezegd. Dat neemt niet weg dat alleen volgehouden en streng cijferonderzoek ons kan laten zien hoe het met de ongelijkheid in ons schoolsysteem gesteld is. Statistische tabellen bieden een juister en doordachter beeld dan de dooddoeners die we soms horen over de arbeiderszoon die het tot minister heeft geschopt. Ons onderwijs zwakt de sociale ongelijkheid waarmee kinderen de school binnenstappen niet af maar bevestigt en versterkt die ongelijkheid.

Volgens Unicef is België wereldkampioen in sociale ongelijkheid op school. Wij zijn het land met de grootste kloof tussen de sterkste en de zwakste presteerders op school, en die prestatiekloof blijkt verband te houden met sociale afkomst.

Dat het zover is kunnen komen, heeft wellicht ook te maken met het gebrek aan statistisch materiaal en onderzoek. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk, bestond er in ons land tot ongeveer tien jaar geleden niets: geen enkele officiële publicatie, geen enkel systematisch onderzoek van een universiteit. De verantwoordelijken waren blijkbaar nooit op het idee gekomen om de situatie te meten. Meten is nochtans weten! Op basis van een statistische analyse kunnen we zien wat er schort en beleidsvoorstellen formuleren, en kunnen we ook nagaan of ons beleid iets oplevert: verkleint de kloof van ongelijkheid, of vergroot hij nog?

Meten is weten

In onderstaand hoofdstuk willen we deze pijnlijke realiteit zichtbaar maken: hoe ons onderwijs de leerlingen sociaal opdeelt. Sedert een kleine tien jaar, en vooral sinds 2000, beschikken we daarvoor over een hele resem cijfermateriaal. Wij denken in de eerste plaats aan ons Vlaamse Cijferboek sociale ongelijkheid.[1] Verder konden wij putten uit de data van de internationale PISA-onderzoeken[2] (in 2000 en 2003 opgezet door de OESO) om ons eigen eerste onderzoek uit 1996 aan te vullen.

Sociale ongelijkheid doorheen de schoolloopbaan

De sociale ongelijkheid onder kinderen in Vlaanderen begint al in het kleuteronderwijs. Zo maken kinderen wiens moeders enkel lager of secundair onderwijs hebben genoten minder kans om aangemeld te worden voor de kleuterschool. Die sociale ongelijkheid ontwikkelt zich verder gedurende het lager onderwijs. Zo hebben kinderen van laaggeschoolde ouders in het eerste leerjaar tien keer meer kans op vertraging dan kinderen van hooggeschoolden.

Die sociale ongelijkheid neemt verder toe in het secundair onderwijs verder. Niet alleen de schoolse vertraging is sociaal bepaald, maar ook de studieoriëntering. Cruciale voorspellers blijken de socio-professionele categorie van de ouders te zijn. Jongeren uit lagere sociale milieus lopen meer vertraging op en komen terecht in het BSO of TSO, of in het deeltijds beroepsonderwijs, het leercontract of het buitengewoon secundair onderwijs. Kinderen van laaggeschoolde moeders hebben tienmaal zoveel kans om in het vierde jaar BSO te zitten als kinderen van hooggeschoolden.

In het secundair onderwijs blijkt de nationaliteit wel een effect te hebben op de studieoriëntering en op de schoolse vertraging, ook wanneer andere indicatoren van sociale ongelijkheid mee worden verrekend. Jongeren met Maghrebijnse nationaliteit lopen vaker vertraging op en komen vaker in het BSO terecht: meer dan de helft van de Maghrebijnse jongeren komt al in het eerste jaar in de B-stroom terecht en meer dan 70% belandt in het vierde jaar BSO.

Aan het eind van het middelbaar onderwijs heeft een leerling 95% kans om in het ASO te zitten als de moeder een universitair diploma heeft, en 80% kans om in het BSO te zitten als de moeder alleen maar lager onderwijs heeft genoten. Een kind van een ongeschoolde arbeider heeft 19 keer meer kans op BSO dan een kind van een kaderlid.

In de loop van de tweede en derde graad van het middelbaar onderwijs neemt de sociale ongelijkheid in termen van het zittenblijven geleidelijk af, en neemt die in termen van de (her)oriëntering geleidelijk toe. We constateren inderdaad dat een schoolse mislukking bij kinderen uit de lagere milieus snel beslecht wordt met een oriëntering naar het TSO of BSO, terwijl meer begoede milieus en leerkrachten eerder kiezen voor zittenblijven dan voor heroriëntering.

Dit fenomeen verklaart waarom de onderwijsmensen zelf een partieel en vertekend beeld hebben van de sociale segregatie. De leerkrachten in het ASO krijgen vanwege de zittenblijvers de indruk dat kinderen uit de betere milieus minder goed slagen dan de anderen, en ze vergeten dat de aanvankelijke ‘achterblijvers’ uit de lagere milieus intussen bij hun collega’s in het BSO zitten. Van de lagere milieus zien zij enkel de knapste leerlingen in hun klas, waardoor de ongelijkheid binnen het ASO beperkt lijkt. Hun BSO-collega’s onderschatten wellicht op hun beurt de sociale kloof omdat hun klassen zijn samengesteld uit de doorsnee jongeren uit lagere sociale milieus en de zwaksten uit beter gesitueerde gezinnen.

De selectie bij de studieoriëntering mondt uit in een grote sociale ongelijkheid bij de doorstroming naar het hoger onderwijs. Vooral jongeren uit lagere sociale klassen behalen nooit een secundair diploma dat toegang geeft tot dat hoger onderwijs: 31% van de kinderen van ongeschoolde arbeiders verlaten het middelbaar onderwijs zonder diploma, tegenover maar 3% van de kinderen van kaderleden. Slechts 6 van de 100 kinderen van geschoolde arbeiders vatten universitair onderwijs aan, terwijl 64 van hen hun studies stopzetten. Van de 100 kinderen van kaderleden daarentegen gaan er 80 naar het hoger onderwijs, en 38 van die 80 gaan naar de universiteit.

Sociale ongelijkheid is universeel

Vlaanderen staat hier echter niet alleen in: ook uit Franse studies blijkt dat de sociale ongelijkheid al begint op de kleuterschool. 72% van de kinderen van kaderleden in Frankrijk halen hun eindexamen in het secundair onderwijs: bij kinderen van arbeiders is dit slechts 19%. En ook in Frankrijk blijven arbeiderskinderen op de middelbare school vaker zitten: amper 12% rondt zonder zittenblijven het secundair onderwijs af. Ook in Duitsland tonen studies aan dat er sprake is van sociale ongelijkheid in de schoolloopbaan. Hier slagen 90% van de kinderen van hogere kaderleden voor het gymnasium (de onderwijsvorm die naar de universiteit leidt) tegenover slechts 30% van de kinderen van ongeschoolde arbeiders. In Nederland gaat circa de helft van de kinderen van hoogopgeleiden naar HAVO- of VWO-onderwijs (voorbereidend op hogeschool of universiteit), tegenover een tiende van de kinderen van laagopgeleide ouders

Gelijksoortige gegevens zijn er voor alle geïndustrialiseerde landen. We kunnen ze hier niet allemaal noemen, maar laten we nog even stilstaan bij de Scandinavische landen, die de naam hebben koplopers te zijn in de democratisering van het onderwijs. Vast staat in elk geval dat de gemeenschappelijke stam tot 16 jaar, zoals die bestaat in Zweden en in Finland, een stap vooruit betekent tegenover onderwijssystemen met erg hiërarchische onderwijsvormen, zoals in België en Duitsland (zie figuur 8 hierna). Maar de sociale selectie is daarmee nog verre van geëlimineerd, ook al treedt ze noodgedwongen pas naar voren vanaf het hoger onderwijs. In Zweden bijvoorbeeld maken de kinderen van half- en ongeschoolde arbeiders maar 11% van de hogeschoolstudenten uit, terwijl ze 20% van de jongeren op hogeschoolleeftijd vertegenwoordigen. Omgekeerd zijn de kinderen van kaderleden en vrije beroepen oververtegenwoordigd: ze vormen 14% van de jongeren op die leeftijd maar leveren 25% van de studenten. Een zoon of dochter van een Zweeds kaderlid heeft 8,5 keer meer kans op hoger onderwijs dan een kind van een ongeschoolde arbeider. Deze verhoudingen zijn in tien jaar tijd nauwelijks geëvolueerd

Socio-economische achtergrond versus cultuur

De OESO-studie van mei 2006 over het al dan niet slagen van allochtone leerlingen concludeerde dat talrijke ontwikkelde landen er niet in slagen migrantenkinderen via het onderwijs in de maatschappij te integreren. En nergens bleek het verschil tussen de schoolprestaties van autochtone en allochtone jongeren zo groot te zijn als in Vlaanderen.

Hier willen wij het vooral hebben over de hamvraag die zich volgens ons in deze materie opdringt. Die luidt niet: ‘Slagen de migrantenleerlingen gemiddeld beter of slechter dan de jonge autochtonen?’ maar wel: ‘Slagen zij beter of slechter dan de jonge autochtonen met dezelfde sociale afkomst?’ Onze werkhypothese is dat de slechte resultaten van de allochtone leerlingen (van de tweede generatie) op de eerste plaats moeten worden verklaard door hun sociale status, en niet door hun etnische afkomst of hun moedertaal.

Slagen de migrantenleerlingen beter of slechter dan de jonge autochtonen van dezelfde sociale afkomst? Het wordt tijd voor een conclusie. In het Franstalig onderwijs zijn er geen significante verschillen die verband houden met het land van herkomst. In Vlaanderen verklaren de factoren die verband houden met de nationale origine een beduidend maar nog steeds beperkt deel van de verschillen in resultaten tussen de autochtone Vlamingen en de Noord-Afrikaanse of Turkse leerlingen. Wanneer we, om het schoolsucces in de PISA-steekproef voor Vlaanderen te meten, kijken naar het percentage leerlingen die in het ASO zitten, autochtone versus allochtone leerlingen, dan verdwijnt de netto impact van de etnisch-culturele en de taalachtergrond zelfs volledig! Onze conclusie blijft ook overeind als we haar confronteren met de resultaten van de ULB-studie over de resultaten van allochtone leerlingen die werd uitgevoerd in opdracht van de Koning Boudewijnstichting. Dat is niet verwonderlijk, want ook deze studie baseert zich op de PISA-gegevens.

Onrechtstreeks wordt onze conclusie ook gestaafd door Walter Magez en Hildegard Stinissen van het Centrum Schoolpsychologie van de K.U.Leuven. Onder de titel De sociaal economische status: het echte ‘allochtonenprobleem’? schrijven zij na een bespreking van het verband tussen IQ-scores en het socio-economisch niveau van het gezin waarin een kind vertoeft: ‘Het ziet ernaar uit dat mensen uit verschillende culturen maar met gelijke socio-economische status wel eens minder van elkaar zouden kunnen veschillen dan mensen uit dezelfde cultuur, maar met een verschillende socio-economische status.’

Hun vaststelling raakt zowel de discussie over de aangeboren talenten of de aangeboren intelligentie (zie hoofdstuk 4) als de vraag of inspanningen voor meer gelijke onderwijskansen specifiek gericht moeten worden op allochtone leerlingen dan wel op alle zwakker presterende leerlingen zonder onderscheid.

Ongelijkheid verbonden met sociale afkomst

Hopelijk hebben we het belang duidelijk gemaakt van de ongelijkheid op school die verbonden is met de sociale afkomst. Om dat belang nog overtuigender te tonen, is het goed om de sociale ongelijkheid te vergelijken met de ongelijkheid die afhangt van het geslacht of de nationaliteit van de leerlingen.

De ongelijkheid die te wijten is aan de nationale origine blijkt 2,5 keer kleiner dan de sociale ongelijkheid

Veel ouders (en leerkrachten) zijn ervan overtuigd dat meisjes beter werken op school dan jongens. Statistisch blijkt dat te kloppen. Wij hebben het berekend op de resultaten van de PISA 2000-tests (die ook in hoofdstuk 5 verwerkt zijn). Maar het gemiddelde verschil tussen de scores van jongens en meisjes blijkt, voor de Europese landen, tien keer minder te bedragen dan het verschil tussen de 25% ‘rijkste’ en de 25% ‘armste’ kinderen. Wanneer u zich dus kunt voorstellen welke voorsprong meisjes op school hebben op jongens, vermenigvuldig die voorstelling dan met tien: dat is de voorsprong van de meest welstellende leerlingen op de armsten.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...n-statistieken
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 06:31   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Is dat hier een politiek forum, of een website met samenvattingen en uittreksels uit publicaties van de linkse kerk ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 06:52   #3
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Ik moet altijd hard schaterlachen als ik zo'n dingen lees.
Mijn grootvader was een doodarm boerke, en de studenten uit de beter milieus waren echt geen partij voor mij.

En da's m'n ervaring al lang.

Als je het te goed hebt in je kinderjaren ben je minder gewapend later.

Als je die studie leest vraag je je af wat er gebeurd is in Belgie in 1918 toen 80% van de bevolking werkloos was. Volgens deze studie zouden de univs moeten leeg staan.

Natuurlijk trekt Belgie de meest onaangepasten aan. Telkens ik uit het buitenland in Brussel kom is het evident dat parasitair gedrag hier beloond wordt.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 07:00   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.954
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik moet altijd hard schaterlachen als ik zo'n dingen lees.
Mijn grootvader was een doodarm boerke, en de studenten uit de beter milieus waren echt geen partij voor mij.

En da's m'n ervaring al lang.

Als je het te goed hebt in je kinderjaren ben je minder gewapend later.

Als je die studie leest vraag je je af wat er gebeurd is in Belgie in 1918 toen 80% van de bevolking werkloos was. Volgens deze studie zouden de univs moeten leeg staan.

Natuurlijk trekt Belgie de meest onaangepasten aan. Telkens ik uit het buitenland in Brussel kom is het evident dat parasitair gedrag hier beloond wordt.
Er is veel tijd tussen 1918 en nu.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 07:08   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.327
Standaard

Zoals zovele Vlamingen komt ondergetekende ook uit familielijnen die 2 generaties geleden tot 14 jaar naar school gingen,en moesten scharrelen om rond te komen,2 oorlogen meemaakten,op niks moesten rekenen en al zeker niet van de staat....en waarvan de nieuwste generatie (de kinderen van mijn broers en zus) nu 100% hogere studies doen....

Een ding werd vereist van mezelf,maar ook van iedere jongeling in de familielijn doorheen de geschiedenis: GRIJP je kans en vul ze zelf in!Je ouders kunnen het harde studeerwerk niet voor jouw doen....ze begrijpen niet eens wat er in die cursussen staat,ziedaar JOUW verantwoordelijkheid!
Wat misschien ook wel helpt is al eens een vakantiejob doen bij land- en tuinbouwers.........dan weet je al heel jong wat echt werken is....


Ik ben bijna persoonlijk beledigd van dergelijke conclusies van de poco-kerk te moeten lezen waarbij we onszelf de schuld moeten geven voor het falen van mensen die hun eigen kansen,de gift die onze ganse gemeenschap aan hen doet op het gebied van infrastruktuur,leerkrachten en leerstof,dingen die een vorige generatie zeker niet had in deze mate.....WEGGOOIEN.

We hebben allemaal diezelfde kilo hersenen in onze kop.....stop met mij de schuld te geven dat jij ze niet wenst te gebruiken!

Ja,de nieuwste generatie in deze familie zal het waarschijnlijk wat moeilijker hebben dan de "mijn"....maar ze hebben zich gewapend......en zullen dat ongetwijfeld ook met hun nageslacht doen.....Het heet "verantwoordelijkheid"...En dat doe je niet met jezelf in een primitief verdomhoekje te blijven zetten en daarmee je luiheid te camoufleren.

Laatst gewijzigd door kelt : 19 oktober 2013 om 07:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 07:22   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is dat hier een politiek forum, of een website met samenvattingen en uittreksels uit publicaties van de linkse kerk ?

.
Hier mogen, enkel die van de ultra rechtse kerk, gepubliceerd worden?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 07:50   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Hier mogen, enkel die van de ultra rechtse kerk, gepubliceerd worden?
Je verlaagt je tot mijn niveau. Je geeft nul komma nul repliek op de inhoud, met nul komma nul link naar binnenlandse politiek. Geen enkele verwijzing naar een actuele zaak, tenzij ge wilt ergens poneren dat de immer aanwezige drang van pedagogen om het onderwijs te reorganiseren ook politiek is.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 08:05   #8
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zoals zovele Vlamingen komt ondergetekende ook uit familielijnen die 2 generaties geleden tot 14 jaar naar school gingen,en moesten scharrelen om rond te komen,2 oorlogen meemaakten,op niks moesten rekenen en al zeker niet van de staat....en waarvan de nieuwste generatie (de kinderen van mijn broers en zus) nu 100% hogere studies doen....

Een ding werd vereist van mezelf,maar ook van iedere jongeling in de familielijn doorheen de geschiedenis: GRIJP je kans en vul ze zelf in!Je ouders kunnen het harde studeerwerk niet voor jouw doen....ze begrijpen niet eens wat er in die cursussen staat,ziedaar JOUW verantwoordelijkheid!
Wat misschien ook wel helpt is al eens een vakantiejob doen bij land- en tuinbouwers.........dan weet je al heel jong wat echt werken is....


Ik ben bijna persoonlijk beledigd van dergelijke conclusies van de poco-kerk te moeten lezen waarbij we onszelf de schuld moeten geven voor het falen van mensen die hun eigen kansen,de gift die onze ganse gemeenschap aan hen doet op het gebied van infrastruktuur,leerkrachten en leerstof,dingen die een vorige generatie zeker niet had in deze mate.....WEGGOOIEN.

We hebben allemaal diezelfde kilo hersenen in onze kop.....stop met mij de schuld te geven dat jij ze niet wenst te gebruiken!

Ja,de nieuwste generatie in deze familie zal het waarschijnlijk wat moeilijker hebben dan de "mijn"....maar ze hebben zich gewapend......en zullen dat ongetwijfeld ook met hun nageslacht doen.....Het heet "verantwoordelijkheid"...En dat doe je niet met jezelf in een primitief verdomhoekje te blijven zetten en daarmee je luiheid te camoufleren.
Er word hier aan niemand "schuld" gegeven.
Wie wil ontkennen dat er een onderscheid bestaat tussen werkende ongeschoolde ouders en werkende geschoolde ouders, ontkent gewoon het bestaan van licht.

De grote gezinnen van vroeger konden niet anders dan meestal de 2 oudsten na een retorica of A3 diploma van school halen om de rest universitair te laten studeren. Het geld was er eenvoudigweg niet.

Zelfs als je je later bijschoolde op eigen kosten en in je eigen vrije tijd, werd je met de nek aangekeken met je B1 diplomaatje door werkgevers, vooral hier in België.

Je word nu net zo goed als vroeger, automatisch in het verdomhoekje geduwd en jouw kinderen en kleinkinderen zullen dat merken, omdat door voortdurende automatisering, steeds minder werknemers, zelfs hooggeschoolden, zullen nodig zijn en daardoor de concurrentiestrijd tussen werknemers steeds meer zal toenemen ipv afnemen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 08:15   #9
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht

Zelfs als je je later bijschoolde op eigen kosten en in je eigen vrije tijd, werd je met de nek aangekeken met je B1 diplomaatje door werkgevers, vooral hier in België.
Waar ik werkte nochtans niet, mensen die avondschool gevolgd hadden waren mensen die karakter hadden zeiden ze.

Laatst gewijzigd door alberto : 19 oktober 2013 om 08:17.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 08:24   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 60.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zoals zovele Vlamingen komt ondergetekende ook uit familielijnen die 2 generaties geleden tot 14 jaar naar school gingen,en moesten scharrelen om rond te komen,2 oorlogen meemaakten,op niks moesten rekenen en al zeker niet van de staat....en waarvan de nieuwste generatie (de kinderen van mijn broers en zus) nu 100% hogere studies doen....

Een ding werd vereist van mezelf,maar ook van iedere jongeling in de familielijn doorheen de geschiedenis: GRIJP je kans en vul ze zelf in!Je ouders kunnen het harde studeerwerk niet voor jouw doen....ze begrijpen niet eens wat er in die cursussen staat,ziedaar JOUW verantwoordelijkheid!
Wat misschien ook wel helpt is al eens een vakantiejob doen bij land- en tuinbouwers.........dan weet je al heel jong wat echt werken is....


Ik ben bijna persoonlijk beledigd van dergelijke conclusies van de poco-kerk te moeten lezen waarbij we onszelf de schuld moeten geven voor het falen van mensen die hun eigen kansen,de gift die onze ganse gemeenschap aan hen doet op het gebied van infrastruktuur,leerkrachten en leerstof,dingen die een vorige generatie zeker niet had in deze mate.....WEGGOOIEN.

We hebben allemaal diezelfde kilo hersenen in onze kop.....stop met mij de schuld te geven dat jij ze niet wenst te gebruiken!

Ja,de nieuwste generatie in deze familie zal het waarschijnlijk wat moeilijker hebben dan de "mijn"....maar ze hebben zich gewapend......en zullen dat ongetwijfeld ook met hun nageslacht doen.....Het heet "verantwoordelijkheid"...En dat doe je niet met jezelf in een primitief verdomhoekje te blijven zetten en daarmee je luiheid te camoufleren.
Kelt, je hebt 100 % gelijk !
Proficiat: in zo'n korte tekst gans het probleem samenvatten.
Ja man !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 09:05   #11
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je verlaagt je tot mijn niveau. Je geeft nul komma nul repliek op de inhoud, met nul komma nul link naar binnenlandse politiek. Geen enkele verwijzing naar een actuele zaak, tenzij ge wilt ergens poneren dat de immer aanwezige drang van pedagogen om het onderwijs te reorganiseren ook politiek is.

.
Is dat niet een vorm van bezigheidstherapie voor ambtenaren?
Het is de politiek, die niets doet of te laat luistert naar pedagogen om het onderwijs ook innovatief te hervormen.
Als ik niet zelf gezorgd had voor een multi inzetbaarheid en brede kennis op te doen, zat ik ook bij diegenen die hier worden uit gescheten als luiwammesen.
Hoeveel onderzoek, word er gedaan als bezigheidstherapie door een leger aan ambtenaren, om voorstellen uit te werken?
Meestal zonder de mensen die in de praktijk staan te kennen in het hele verhaal.
Theorie is noodzakelijk, maar betekent niets zonder praktijk.
Als ik morgen een klas een auto met motor, volledig laat demonteren tot het laatste schroefje, ook de motor en hem terug volledig laat monteren, hebben ze meer geleerd op een week, dan theoretisch met 5 farden tekeningen en theoretische uitleg op een gans jaar.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 09:51   #12
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
[b]Leerkrachten liggen er wakker van: dat zoveel leerlingen niet slagen, spijbelen of zelfs volledig afhaken. Het gaat vaak om kinderen van werklozen of allochtonen. Het niet-slagen wordt dan ook toegeschreven aan hun thuisomgeving: zij zijn echt te zwak voor wiskunde, ze worden thuis niet gestimuleerd, enz... Is het zo eenvoudig?
Geachte mevrouw Bezeke,

uw artikel is volkomen onwetenschappelijk, omdat het de belangrijkste factor waarvan bewezen is dat hij de erfelijkheid van schoolprestaties beïnvloedt onvermeld laat, en dat is een genetische, biologische factor.

In sommige landen heeft de bevolking een gemiddelde hersenmassa die 130 gram minder bedraagt dan die van de gemiddelde Japanner, en ook minder zenuwverbindingen tussen de hersencellen. Deze mensen presteren gemiddeld ook zeer slecht op intelligentietests.

Bovendien wordt de geestdodende werking van het mohammedaanse geloof, die voor iedere objectieve waarnemer toch voor de hand ligt, helemaal niet onderzocht.

Ten gevolge van immigratie is de gemiddelde intelligentie in Europa pijlsnel aan het dalen. Wij hebben dus meer ongelijkheid nodig, willen wij onze welvaart handhaven, want als de zwakke leerlingen de sterkeren in hun ontwikkeling mogen blijven belemmeren, krijgen wij een maatschappij waar niemand nog voor welvaart kan zorgen.

Uw artikel is dus (een pleidooi voor méér) propaganda, vermomd als (een pleidooi voor) serieus onderzoek.

Laatst gewijzigd door Zondag : 19 oktober 2013 om 09:56.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:04   #13
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

We hebben allemaal diezelfde kilo hersenen in onze kop...
Zeer geachte heer kelt,

In Noordoost-Azië weegt die kilo wel 40 gram meer dan bij ons, bij ons 40 gram meer dan in Noord-Afrika en in Noord-Afrika 40 gram meer dan in Midden-Afrika.

Nu heb ik in principe evenveel sympathie en respect voor mensen uit deze vier gebieden, maar het veroorzaakt veel nodeloos leed, aan iemand eisen te stellen waaraan deze om biologische of culturele redenen niet kan beantwoorden.

Hier een wereldkaart van het gemiddelde IQ per land:


Laatst gewijzigd door Zondag : 19 oktober 2013 om 10:14.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:10   #14
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Kinderen van marginale ouders hebben minder slaagkans. Dat is logisch: als het kind opgroeit met domme mensen rondom zich die dop, voetbal en bier verheelijken, zal de kennis en interesse ervan in pakweg sterrenkundd nihil zijn.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:12   #15
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Waar ik werkte nochtans niet, mensen die avondschool gevolgd hadden waren mensen die karakter hadden zeiden ze.
Alleen zitten ze nu met waardeloze diploma's...
De B1 werd niet gelijkgeschakeld aan een bachelor.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 oktober 2013 om 10:18.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:13   #16
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Er is een verschil tussen arm en marginaal. Socio-dinges kunnen dat verschil niet detecteren. Men kan perfect uit een arm milieu komen en toch gecultuurd zijn. Ook het omgekeerde kan: Pfaffs, Laurent, gowd boerende zelfstandigen.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:26   #17
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 34.100
Standaard

Dat artikel zal ik samen met de interessantste commentaren die op de web-stek van "De Wereld Morgen" en in deze draad verschijnen, in m'n lessen gebruiken.

Ik kijk nu al uit naar de discussies die m'n leerlingen vervolgens zullen (moeten) voeren.


Dank bij voorbaat voor jullie bereidwillige medewerking,

djimi
__________________
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU!
I AM your Protector and I WILL protect you.
Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:41   #18
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Ach altijd het gezeur over 'gelijke kansen', 'scholen die kinderen moeten doen slagen' i.p.v. kinderen die aan scholen moeten slagen enz.

Dit soort onzin is een aanfluiting voor alle kinderen ter wereld die met moeite onderwijs kunnen vinden. Er zijn in deze wereld plaatsen waar kinderen zelfs de kans niet krijgen om in een klas te gaan zitten en er zijn talloze plaatsen waar kinderen 'dankbaar' zijn om naar school te KUNNEN gaan. De kansen die men in ons land heeft zijn oneindig en de ondersteuning is slechts in een fractie van de wereld geëvenaard. Als het hier voor dat soort mensen niet lukt kunnen we gerust stellen dat het voor hen nergens zal lukken.

Het is alsof men een voetballer bij Barcelona zet, die daar totaal faalt en dan gaat zeggen dat de ploegmaats hem niet goed genoeg in het spel betrekken en hem slecht aanspelen en de trainer daar maar een amateurke is. Zo'n onzin en dan zijn er nog mensen die dat echt geloven ook!
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:47   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Is dat niet een vorm van bezigheidstherapie voor ambtenaren?
Het is de politiek, die niets doet of te laat luistert naar pedagogen om het onderwijs ook innovatief te hervormen.
Als ik niet zelf gezorgd had voor een multi inzetbaarheid en brede kennis op te doen, zat ik ook bij diegenen die hier worden uit gescheten als luiwammesen.
Hoeveel onderzoek, word er gedaan als bezigheidstherapie door een leger aan ambtenaren, om voorstellen uit te werken?
Meestal zonder de mensen die in de praktijk staan te kennen in het hele verhaal.
Theorie is noodzakelijk, maar betekent niets zonder praktijk.
Als ik morgen een klas een auto met motor, volledig laat demonteren tot het laatste schroefje, ook de motor en hem terug volledig laat monteren, hebben ze meer geleerd op een week, dan theoretisch met 5 farden tekeningen en theoretische uitleg op een gans jaar.
De Schoof is ook een zoon van een arbeidersgezin; en heeft moeten studeren en werken voor zijn univ diplomaatje.
Ik herken dus wat je hier zegt, en ik herhaal het graag nog eens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
...
Als ik niet zelf gezorgd had voor een multi inzetbaarheid en brede kennis op te doen, zat ik ook bij diegenen die hier worden uit gescheten als luiwammesen. ....
Ik feliciteer je: je bent een echte Vlaming die verantwoordelijkheid opneemt, voor zichzelf en voor zijn geliefden.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 12:23   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
Leerkrachten liggen er wakker van: dat zoveel leerlingen niet slagen, spijbelen of zelfs volledig afhaken. Het gaat vaak om kinderen van werklozen of allochtonen. Het niet-slagen wordt dan ook toegeschreven aan hun thuisomgeving: zij zijn echt te zwak voor wiskunde, ze worden thuis niet gestimuleerd, enz... Is het zo eenvoudig?



Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? In "De School van de ongelijkheid" proberen Nico Hirtt, Ides Nicaise en Dirk De Zutter, met feiten en cijfers in de hand, enkele structurele en culturele wortels ervan bloot te leggen.

Ongelijkheid in het onderwijs

‘Met statistieken kun je alles bewijzen’, zo wordt wel eens gezegd. Dat neemt niet weg dat alleen volgehouden en streng cijferonderzoek ons kan laten zien hoe het met de ongelijkheid in ons schoolsysteem gesteld is. Statistische tabellen bieden een juister en doordachter beeld dan de dooddoeners die we soms horen over de arbeiderszoon die het tot minister heeft geschopt. Ons onderwijs zwakt de sociale ongelijkheid waarmee kinderen de school binnenstappen niet af maar bevestigt en versterkt die ongelijkheid.

Volgens Unicef is België wereldkampioen in sociale ongelijkheid op school. Wij zijn het land met de grootste kloof tussen de sterkste en de zwakste presteerders op school, en die prestatiekloof blijkt verband te houden met sociale afkomst.

Dat het zover is kunnen komen, heeft wellicht ook te maken met het gebrek aan statistisch materiaal en onderzoek. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk, bestond er in ons land tot ongeveer tien jaar geleden niets: geen enkele officiële publicatie, geen enkel systematisch onderzoek van een universiteit. De verantwoordelijken waren blijkbaar nooit op het idee gekomen om de situatie te meten. Meten is nochtans weten! Op basis van een statistische analyse kunnen we zien wat er schort en beleidsvoorstellen formuleren, en kunnen we ook nagaan of ons beleid iets oplevert: verkleint de kloof van ongelijkheid, of vergroot hij nog?

Meten is weten

In onderstaand hoofdstuk willen we deze pijnlijke realiteit zichtbaar maken: hoe ons onderwijs de leerlingen sociaal opdeelt. Sedert een kleine tien jaar, en vooral sinds 2000, beschikken we daarvoor over een hele resem cijfermateriaal. Wij denken in de eerste plaats aan ons Vlaamse Cijferboek sociale ongelijkheid.[1] Verder konden wij putten uit de data van de internationale PISA-onderzoeken[2] (in 2000 en 2003 opgezet door de OESO) om ons eigen eerste onderzoek uit 1996 aan te vullen.

Sociale ongelijkheid doorheen de schoolloopbaan

De sociale ongelijkheid onder kinderen in Vlaanderen begint al in het kleuteronderwijs. Zo maken kinderen wiens moeders enkel lager of secundair onderwijs hebben genoten minder kans om aangemeld te worden voor de kleuterschool. Die sociale ongelijkheid ontwikkelt zich verder gedurende het lager onderwijs. Zo hebben kinderen van laaggeschoolde ouders in het eerste leerjaar tien keer meer kans op vertraging dan kinderen van hooggeschoolden.

Die sociale ongelijkheid neemt verder toe in het secundair onderwijs verder. Niet alleen de schoolse vertraging is sociaal bepaald, maar ook de studieoriëntering. Cruciale voorspellers blijken de socio-professionele categorie van de ouders te zijn. Jongeren uit lagere sociale milieus lopen meer vertraging op en komen terecht in het BSO of TSO, of in het deeltijds beroepsonderwijs, het leercontract of het buitengewoon secundair onderwijs. Kinderen van laaggeschoolde moeders hebben tienmaal zoveel kans om in het vierde jaar BSO te zitten als kinderen van hooggeschoolden.

In het secundair onderwijs blijkt de nationaliteit wel een effect te hebben op de studieoriëntering en op de schoolse vertraging, ook wanneer andere indicatoren van sociale ongelijkheid mee worden verrekend. Jongeren met Maghrebijnse nationaliteit lopen vaker vertraging op en komen vaker in het BSO terecht: meer dan de helft van de Maghrebijnse jongeren komt al in het eerste jaar in de B-stroom terecht en meer dan 70% belandt in het vierde jaar BSO.

Aan het eind van het middelbaar onderwijs heeft een leerling 95% kans om in het ASO te zitten als de moeder een universitair diploma heeft, en 80% kans om in het BSO te zitten als de moeder alleen maar lager onderwijs heeft genoten. Een kind van een ongeschoolde arbeider heeft 19 keer meer kans op BSO dan een kind van een kaderlid.

In de loop van de tweede en derde graad van het middelbaar onderwijs neemt de sociale ongelijkheid in termen van het zittenblijven geleidelijk af, en neemt die in termen van de (her)oriëntering geleidelijk toe. We constateren inderdaad dat een schoolse mislukking bij kinderen uit de lagere milieus snel beslecht wordt met een oriëntering naar het TSO of BSO, terwijl meer begoede milieus en leerkrachten eerder kiezen voor zittenblijven dan voor heroriëntering.

Dit fenomeen verklaart waarom de onderwijsmensen zelf een partieel en vertekend beeld hebben van de sociale segregatie. De leerkrachten in het ASO krijgen vanwege de zittenblijvers de indruk dat kinderen uit de betere milieus minder goed slagen dan de anderen, en ze vergeten dat de aanvankelijke ‘achterblijvers’ uit de lagere milieus intussen bij hun collega’s in het BSO zitten. Van de lagere milieus zien zij enkel de knapste leerlingen in hun klas, waardoor de ongelijkheid binnen het ASO beperkt lijkt. Hun BSO-collega’s onderschatten wellicht op hun beurt de sociale kloof omdat hun klassen zijn samengesteld uit de doorsnee jongeren uit lagere sociale milieus en de zwaksten uit beter gesitueerde gezinnen.

De selectie bij de studieoriëntering mondt uit in een grote sociale ongelijkheid bij de doorstroming naar het hoger onderwijs. Vooral jongeren uit lagere sociale klassen behalen nooit een secundair diploma dat toegang geeft tot dat hoger onderwijs: 31% van de kinderen van ongeschoolde arbeiders verlaten het middelbaar onderwijs zonder diploma, tegenover maar 3% van de kinderen van kaderleden. Slechts 6 van de 100 kinderen van geschoolde arbeiders vatten universitair onderwijs aan, terwijl 64 van hen hun studies stopzetten. Van de 100 kinderen van kaderleden daarentegen gaan er 80 naar het hoger onderwijs, en 38 van die 80 gaan naar de universiteit.

Sociale ongelijkheid is universeel

Vlaanderen staat hier echter niet alleen in: ook uit Franse studies blijkt dat de sociale ongelijkheid al begint op de kleuterschool. 72% van de kinderen van kaderleden in Frankrijk halen hun eindexamen in het secundair onderwijs: bij kinderen van arbeiders is dit slechts 19%. En ook in Frankrijk blijven arbeiderskinderen op de middelbare school vaker zitten: amper 12% rondt zonder zittenblijven het secundair onderwijs af. Ook in Duitsland tonen studies aan dat er sprake is van sociale ongelijkheid in de schoolloopbaan. Hier slagen 90% van de kinderen van hogere kaderleden voor het gymnasium (de onderwijsvorm die naar de universiteit leidt) tegenover slechts 30% van de kinderen van ongeschoolde arbeiders. In Nederland gaat circa de helft van de kinderen van hoogopgeleiden naar HAVO- of VWO-onderwijs (voorbereidend op hogeschool of universiteit), tegenover een tiende van de kinderen van laagopgeleide ouders

Gelijksoortige gegevens zijn er voor alle geïndustrialiseerde landen. We kunnen ze hier niet allemaal noemen, maar laten we nog even stilstaan bij de Scandinavische landen, die de naam hebben koplopers te zijn in de democratisering van het onderwijs. Vast staat in elk geval dat de gemeenschappelijke stam tot 16 jaar, zoals die bestaat in Zweden en in Finland, een stap vooruit betekent tegenover onderwijssystemen met erg hiërarchische onderwijsvormen, zoals in België en Duitsland (zie figuur 8 hierna). Maar de sociale selectie is daarmee nog verre van geëlimineerd, ook al treedt ze noodgedwongen pas naar voren vanaf het hoger onderwijs. In Zweden bijvoorbeeld maken de kinderen van half- en ongeschoolde arbeiders maar 11% van de hogeschoolstudenten uit, terwijl ze 20% van de jongeren op hogeschoolleeftijd vertegenwoordigen. Omgekeerd zijn de kinderen van kaderleden en vrije beroepen oververtegenwoordigd: ze vormen 14% van de jongeren op die leeftijd maar leveren 25% van de studenten. Een zoon of dochter van een Zweeds kaderlid heeft 8,5 keer meer kans op hoger onderwijs dan een kind van een ongeschoolde arbeider. Deze verhoudingen zijn in tien jaar tijd nauwelijks geëvolueerd

Socio-economische achtergrond versus cultuur

De OESO-studie van mei 2006 over het al dan niet slagen van allochtone leerlingen concludeerde dat talrijke ontwikkelde landen er niet in slagen migrantenkinderen via het onderwijs in de maatschappij te integreren. En nergens bleek het verschil tussen de schoolprestaties van autochtone en allochtone jongeren zo groot te zijn als in Vlaanderen.

Hier willen wij het vooral hebben over de hamvraag die zich volgens ons in deze materie opdringt. Die luidt niet: ‘Slagen de migrantenleerlingen gemiddeld beter of slechter dan de jonge autochtonen?’ maar wel: ‘Slagen zij beter of slechter dan de jonge autochtonen met dezelfde sociale afkomst?’ Onze werkhypothese is dat de slechte resultaten van de allochtone leerlingen (van de tweede generatie) op de eerste plaats moeten worden verklaard door hun sociale status, en niet door hun etnische afkomst of hun moedertaal.

Slagen de migrantenleerlingen beter of slechter dan de jonge autochtonen van dezelfde sociale afkomst? Het wordt tijd voor een conclusie. In het Franstalig onderwijs zijn er geen significante verschillen die verband houden met het land van herkomst. In Vlaanderen verklaren de factoren die verband houden met de nationale origine een beduidend maar nog steeds beperkt deel van de verschillen in resultaten tussen de autochtone Vlamingen en de Noord-Afrikaanse of Turkse leerlingen. Wanneer we, om het schoolsucces in de PISA-steekproef voor Vlaanderen te meten, kijken naar het percentage leerlingen die in het ASO zitten, autochtone versus allochtone leerlingen, dan verdwijnt de netto impact van de etnisch-culturele en de taalachtergrond zelfs volledig! Onze conclusie blijft ook overeind als we haar confronteren met de resultaten van de ULB-studie over de resultaten van allochtone leerlingen die werd uitgevoerd in opdracht van de Koning Boudewijnstichting. Dat is niet verwonderlijk, want ook deze studie baseert zich op de PISA-gegevens.

Onrechtstreeks wordt onze conclusie ook gestaafd door Walter Magez en Hildegard Stinissen van het Centrum Schoolpsychologie van de K.U.Leuven. Onder de titel De sociaal economische status: het echte ‘allochtonenprobleem’? schrijven zij na een bespreking van het verband tussen IQ-scores en het socio-economisch niveau van het gezin waarin een kind vertoeft: ‘Het ziet ernaar uit dat mensen uit verschillende culturen maar met gelijke socio-economische status wel eens minder van elkaar zouden kunnen veschillen dan mensen uit dezelfde cultuur, maar met een verschillende socio-economische status.’

Hun vaststelling raakt zowel de discussie over de aangeboren talenten of de aangeboren intelligentie (zie hoofdstuk 4) als de vraag of inspanningen voor meer gelijke onderwijskansen specifiek gericht moeten worden op allochtone leerlingen dan wel op alle zwakker presterende leerlingen zonder onderscheid.

Ongelijkheid verbonden met sociale afkomst

Hopelijk hebben we het belang duidelijk gemaakt van de ongelijkheid op school die verbonden is met de sociale afkomst. Om dat belang nog overtuigender te tonen, is het goed om de sociale ongelijkheid te vergelijken met de ongelijkheid die afhangt van het geslacht of de nationaliteit van de leerlingen.

De ongelijkheid die te wijten is aan de nationale origine blijkt 2,5 keer kleiner dan de sociale ongelijkheid

Veel ouders (en leerkrachten) zijn ervan overtuigd dat meisjes beter werken op school dan jongens. Statistisch blijkt dat te kloppen. Wij hebben het berekend op de resultaten van de PISA 2000-tests (die ook in hoofdstuk 5 verwerkt zijn). Maar het gemiddelde verschil tussen de scores van jongens en meisjes blijkt, voor de Europese landen, tien keer minder te bedragen dan het verschil tussen de 25% ‘rijkste’ en de 25% ‘armste’ kinderen. Wanneer u zich dus kunt voorstellen welke voorsprong meisjes op school hebben op jongens, vermenigvuldig die voorstelling dan met tien: dat is de voorsprong van de meest welstellende leerlingen op de armsten.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...n-statistieken
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  threadfailure.png‎
Bekeken: 235
Grootte:  35,6 KB
ID: 91805  

__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be