Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat met de EU?
Tabula rasa, op naar het Europa der volkeren! 28 43,08%
Tabula rasa, maar toch binnen de 'EU'. 6 9,23%
Weg met iedere overkoepelende organisatie! 13 20,00%
Alles houden zoals het is. 18 27,69%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2004, 16:48   #1
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard Waarom nog EU?

Het is duidelijk, iedereen weet het en vindt het: de EU is een bureaucratische en ondemocratische instelling die geen binding heeft met de werkelijke noden van het volk, of het volk in het algemeen. Allerhande dwaze regelingen zijn afkomstig uit het Europees Parlement, en voor mij heeft de ondoordachte en snel doorgedrukte uitbreiding naar de Oostbloklanden de deur dichtgedaan.

Voor mij is het genoeg geweest, de EU heeft geflopt, en het wordt tijd dat we tabula rasa maken. Dat is mogelijk binnen de EU, maar het lijkt me, gezien het oprukkend nationalisme, beter dat we helemaal van nul beginnen.

Het wordt tijd dat we het veelbesproken 'Europa der volkeren' in praktijk omzetten. Europa moet zich beperken tot die zaken die best Europees geregeld worden, en overigens alles in handen van de lidstaten laten. Lidstaten die mijns inziens ook aan wat geografische herzieningen toe zijn. Europa mag niet de mogelijkheid bieden aan minderheden die niet op hun plaats zijn (ik denk willekeurig aan de Rand) om zichzelf op te dringen. Deze dwaasheden zijn niet mogelijk als Europa bestuurd wordt uit nationalistisch oogpunt.

Ik ben geen expert (verre van trouwens), dus ik ga geen uitvoerige beschrijving neerpennen van de optimale werking, maar ik zie de tekens aan de wand: de EU is slecht bezig.

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 18:19   #2
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

De EU is niet perfect, maar ik denk toch dat ze met de euro-munt, de Schengen-zone, etc. de bureaucratie eerder afgebroken heeft.
Er zijn wel enkele problemen, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar toch denk ik dat Europa België verder kan ontmantelen. Bijvoorbeeld door de invoering van een Europees leger e.d.
Dit leger heeft niet alleen het voordeel dat de Belgische macht afzwakt, maar des te meer dat de Europese lidstaten hun kennis en manschappen bundelen en zo een grotere slagkracht krijgen.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 09:30   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik vrees dat het nog heel lang zal duren voor de lidstaten echt soevereiniteit gaan afstaan aan Europa. Tot nog toe was Europa een dankbaar vat om alle onpopulaire beleidsbeslissingen te laten nemen ("Richtlijn opgelegd door Europa")

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 09:37   #4
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Ik vrees dat het nog heel lang zal duren voor de lidstaten echt soevereiniteit gaan afstaan aan Europa.
Zeker landen als Frankrijk of Duitsland
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 09:40   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook België. Als ze dat doen dan is het europa der regio's sneller een feit...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 september 2004, 11:02   #6
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat het nog heel lang zal duren voor de lidstaten echt soevereiniteit gaan afstaan aan Europa.
Ik vrees juist het tegendeel. Ook een Europees leger vind ik maar een slecht idee hoor. Europa mag geen werktuig zijn om den belgiek te vernietigen, want dan verleg je het probleem gewoon. Europa moet beperkte macht hebben over zaken die best op Europees niveau geregeld worden, zoals de euro en dergelijke.

Oud 4 september 2004, 11:14   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Ik vrees juist het tegendeel. Ook een Europees leger vind ik maar een slecht idee hoor. Europa mag geen werktuig zijn om den belgiek te vernietigen, want dan verleg je het probleem gewoon. Europa moet beperkte macht hebben over zaken die best op Europees niveau geregeld worden, zoals de euro en dergelijke.
Dat is wat ik versta onder een Europa der Regio's

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 september 2004, 12:15   #8
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat is wat ik versta onder een Europa der Regio's
Waarom verlang je dan dat de lidstaten soevereiniteit afstaan aan Europa? Dat is juist het tegendeel van wat ik voorstel...

Oud 4 september 2004, 12:23   #9
Tömmchen
Partijlid

Tömmchen's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn aanvoelen krijgt Europa veel te veel macht.
Vele wetten die nu in ons land gemaakt worden zijn al wetten die opgelegd worden door EU. De EU moet voor mij enkel een ECONIMISCHverbond zijn van volkeren/naties.
We mogen geen eenheidsworst worden. Vlamingen wil hun eigenheid behouden.
Oud 4 september 2004, 12:52   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom verlang je dan dat de lidstaten soevereiniteit afstaan aan Europa? Dat is juist het tegendeel van wat ik voorstel...
Omdat dat die ouwe schuur van een België zou afbreken. Europa zelf kan nooit zo hecht voor 'land' gaan spelen. Zelfs in de VS komen de staten voor de mensen op de eerste plaats.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 september 2004, 17:39   #11
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk, iedereen weet het en vindt het: de EU is een bureaucratische en ondemocratische instelling die geen binding heeft met de werkelijke noden van het volk, of het volk in het algemeen. Allerhande dwaze regelingen zijn afkomstig uit het Europees Parlement, en voor mij heeft de ondoordachte en snel doorgedrukte uitbreiding naar de Oostbloklanden de deur dichtgedaan.

Voor mij is het genoeg geweest, de EU heeft geflopt, en het wordt tijd dat we tabula rasa maken. Dat is mogelijk binnen de EU, maar het lijkt me, gezien het oprukkend nationalisme, beter dat we helemaal van nul beginnen.

Het wordt tijd dat we het veelbesproken 'Europa der volkeren' in praktijk omzetten. Europa moet zich beperken tot die zaken die best Europees geregeld worden, en overigens alles in handen van de lidstaten laten. Lidstaten die mijns inziens ook aan wat geografische herzieningen toe zijn. Europa mag niet de mogelijkheid bieden aan minderheden die niet op hun plaats zijn (ik denk willekeurig aan de Rand) om zichzelf op te dringen. Deze dwaasheden zijn niet mogelijk als Europa bestuurd wordt uit nationalistisch oogpunt.

Ik ben geen expert (verre van trouwens), dus ik ga geen uitvoerige beschrijving neerpennen van de optimale werking, maar ik zie de tekens aan de wand: de EU is slecht bezig.
De EU slaat niet aan omdat er geen mobiliserende kracht van uit gaat. Er bestaan ook geen Europese overkoepelende partijen met een mobiliserend Europees programma. Persoonlijk vind ik dat het wenselijk zou zijn dat er een rechtse overkoepelende Europese partij zou komen met als ongecomplexeerde benaming [size=3]BLANK EUROPA[/size], die zoals de naam reeds suggereert zou opkomen voor het behoud van het overwegend blanke karakter van Europa. Door een dergelijke partij zou de opkomst bij de Europese verkiezingen sterk kunnen stijgen en zou er op Europees niveau een forse ruk naar rechts kunnen ontstaan (zeker als er veel linkse kiezers zouden thuisblijven).
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 17:50   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Werkt het blok momenteel niet samen in een Europees verband dan ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 september 2004, 17:51   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
en zou er op Europees niveau een forse ruk naar rechts kunnen ontstaan (zeker als er veel linkse kiezers zouden thuisblijven).
Logica 4 dummies

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 september 2004, 19:39   #14
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Werkt het blok momenteel niet samen in een Europees verband dan ?
Nee. Er zijn wel contacten met andere nationalistische partijen, en zelfs met christen-democraten (uit andere landen uiteraard ), maar dat is meestal om praktische redenen. Onze twee (sinds juni 3) Europarentariërs kunnen niet alles volgen en volgen regelmatig het stemadvies van anderen. Begrijp me goed, ze gaan niet mee met de rest, ze vragen aan een partij of parlementariër wat de beste keuze is.

Het nadeel van niet in een "fractie" te zitten is dat je veel minder spreektijd krijgt, je mag zelf geen voorstellen indienen of zoiets; het is werkelijk een barrière. De reden dat er geen "nationalistische fractie" of iets dergelijks bestaat, is omdat er daarvoor een gemeenschappelijke visie moet zijn. Die is er uiteraard niet, aangezien iedere partij zijn eigen volk eerst zet. De regelementering bepaalt dus dat een nationalistische fractie niet kan opgericht worden.

Oud 4 september 2004, 19:40   #15
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Omdat dat die ouwe schuur van een België zou afbreken.
Ik blijf het gevaarlijk vinden om Europa als wapen tegen den belgiek te gebruiken. Van de regen in de drop noem ik dat. Ik vrees dat we het zelf zullen moeten doen, en van binnenuit...

Oud 4 september 2004, 20:35   #16
Nowan
Vreemdeling

Nowan's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nowan
Standaard

De eenmaking, uitbreiding, ... van europa zijn waardeloos

:: de grenzen zijn opengesteld, niets dan miserie, en landen als hongarije zien nog steeds niets van de beoofde welvaart [niet dat iedereen dat al niet op voorhand wist]
:: de euro vergemakkelijkt den hoop misschien, maar ALLES is duurder geworden, het waardebesef van de vlaming is in demate gedaald dat mensen onedachte uitgaven doen, met betrekking op jongeren en ouderen...
:: welke zever hebben we nu niet met die 1 eurocentjes, alles gaat weer naar bven op 5cent
:: Amerika heeft bewezen dat het zonder europa, en zonder de navo kan
:: het is onmogelijk europese wetten op te dringen, als elke natie zijn eigen eigenheden heeft en eigen problemen heeft, waarom geen specifieke cellen oprichten binnen europa, voor de dingen die wel europees kunnen aangepakt worden, milieu, handel, maar hadden we daar de WTO [WHO] ook al niet wat voor??

ook ik ben geen expert, en kan best zijn dat ik verkeerd denk, maar het is een mening, mijn mening

Citaat:
To know Life, you must know death, to know life, you must die - uit The Quest
:: Student 5de jaar secundair onderwijs

:: Vlaams blok, u weet wel waarom
Nowan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2004, 05:20   #17
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat gaan we dan doen met de geldstroom van Duitsland naar alle andere lidstaten?
Oud 5 september 2004, 09:43   #18
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
De reden dat er geen "nationalistische fractie" of iets dergelijks bestaat, is omdat er daarvoor een gemeenschappelijke visie moet zijn. Die is er uiteraard niet, aangezien iedere partij zijn eigen volk eerst zet.
Dat begrijp ik nu eens niet, want alle Europese nationalistische partijen hebben wel een gemeenschappelijke visie over niet-Europese migratie, namelijk dat die dient op te houden. Het spreekt voor zich dat het onmogelijk is om de grenzen te sluiten (zoals enkele die-hard blokkers willen), maar ook wat andere beperkende maatregelen betreft, kan men beter over de landsgrenzen werken. Ik vrees echter dat de meeste rechts-populistische partijen in Europa te licht uitvallen om echt iets concreets te verwezenlijken, behalve wat wild om zich heen schoppen. 8)

Laatst gewijzigd door Phrea|K : 5 september 2004 om 09:44.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2004, 10:17   #19
Nowan
Vreemdeling

Nowan's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nowan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik vrees echter dat de meeste rechts-populistische partijen in Europa te licht uitvallen om echt iets concreets te verwezenlijken, behalve wat wild om zich heen schoppen. 8)
Just Watch Us

De huidige regeringen in Vlaanderen / belgië slaan hun eigen ruiten in door Het Blok-blok te negeren...

Citaat:
To know Life, you must know death, to know life, you must die - uit The Quest
:: Student 5de jaar secundair onderwijs

:: Vlaams blok, u weet wel waarom
Nowan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2004, 11:05   #20
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik nu eens niet, want alle Europese nationalistische partijen hebben wel een gemeenschappelijke visie over niet-Europese migratie, namelijk dat die dient op te houden.
Logisch. Maar als je het eens bent over één zaak wil dat nog niet zeggen dat je een gelijklopende agenda hebt.
Citaat:
Het spreekt voor zich dat het onmogelijk is om de grenzen te sluiten (zoals enkele die-hard blokkers willen).
Bedoel je "sluiten" of "de controle opvoeren". Dat laatste zie ik zeker zitten. Het is wat onpraktisch om de zaken aan te pakken als 50 jaar geleden, maar men kan toch terug in die richting werken. Met de technologie van vandaag moet toch wat aan te vangen zijn.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be