![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Vreemdeling
|
Vilvoorde zit met een probleem en heeft uw hulp nodig!
Er zijn plannen om de grootste moskee van omtsreken neer te planten in Vilvoorde. Wij als buurtbewoners kunnen dit niet toelaten en hebben uw steun nodig. Stem op http://vilvoorde.beter.ws.
|
|
|
#2 |
|
Minister
|
Wat is juist het argument tegen een moskee? De website waarnaar verwezen wordt, speelt enkel in op primitieve gevoelens. Heeft U ook niet-sentimentele argumenten?
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Minister-President
|
S. de mensen zijn bang omdat de jonge marokanen en andere islamitische groeperingen wel eens keet schoppen en dit terecht. Ik hoop dat die linkse ratten hier nu niet beginnen over dat zijn vooroordelen. Neen, dat zijn geen vooroordelen! Ik kan verstaan de bevolking geen reuzemoskee daar wilt.
Laat het christendom niet verdwijnen door een moskee. Ik teken de petitie gaarne Thomas
|
|
|
#4 | |
|
Minister
|
Citaat:
Verder wacht ik nog op het eerste deftige argument tegen de moskee. U zegt dat Islamitische groeperingen gaan rellen. Gaan er dan mensen van andere landen naar Vilvoorde komen om te bidden? Die mensen zijn hier nu toch al? Waarom zouden ze geen plaats mogen hebben om te bidden? Ik ben niet gelovig, maar ik zou geen enkele kerk van de mensen willen afpakken omdat ik vind dat iedereen het recht heeft zijn geloof op een vreedzame manier te belijden. Gaan die mensen nu rellen veroorzaken omdat er een moskee in Vilvoorde zou staan?
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Minister-President
|
ja
|
|
|
#6 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Het gaat denk ik niet om het feit d�*t er een moskee komt, maar wat vóór moskee er komt, het gaat om de grootte. In Rotterdam moet er ook zo'n enorme moskee komen, wat nergens voor nodig is. Het gaat vooral om de uitstraling van macht, met minaretten van 50 meter hoog. De kerk in diezelfde wijk is ook niet zo groot hoor. Het wordt dan het dominante gebouw in de hele omgeving, wat niet-moslims kan intimideren, waardoor zij wegtrekken naar andere wijken of uit de stad. Het gevolg is nog meer segregatie en problemen.
Helaas had het vorige college de bouwplannen al goedgekeurd en wordt de moskee gebouwd op eigen grond, dus is er in Rotterdam niet veel meer aan te doen. Het is zelfs al duidelijk geworden dat de financiering van dat enorme gebouw gebeurd door een dubieus figuur uit het Midden-Oosten, die banden heeft met extremisitische organisaties. Bedankt PvdA! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Vreemdeling
|
Actiecomité: Geen reuzemoskee in onze wijk!
Een aantal weken geleden vernamen wij het spijtige nieuws dat er in onze buurt een nieuwe moskee zou komen ter vervanging van de huidige. Deze moskee zou ook in de Mechelsesteenweg nr. zoveel gevestigd worden op 300 meter van de huidige. Hiervoor heeft de vzw. Nasr het bedrijfspand van de firma Gaco gekocht. Geruchten doen de ronde dat deze moskee de grootste zou worden van Halle-Vilvoorde, en daar kunnen wij als buurtbewoners natuurlijk niet met akkoord gaan. Zodoende hebben wij besloten een actiecomité op te richten tegen deze moskee. Ons actiecomité wordt niet alleen gesteund door buurtbewoners maar ook door vele middenstanders in het centrum van Vilvoorde. Het feit dat we zoveel steun krijgen wil toch zeggen dat er iets grondig verkeerd aan het lopen is in Vilvoorde. Een belangrijke motivatie om hieraan mee te doen heeft ook te maken met het beleid dat door Dhr. Dehaene wordt gevoerd. Zij voelen zich blijkbaar in de steek gelaten door de gemeente, en dat kunnen vorige petities bevestigen. Ik denk hier aan de petitie veiligheid waar men meer blauw op straat vroeg, of bijvoorbeeld de petitie voor gratis parking op het Rooseveltplein. Al deze inspanningen van de vele middenstanders en buurtbewoners hebben tot niets geleid, in tegendeel, de parking is betalend, en ja, we hebben meer blauw op straat, maar voornamelijk om boetes uit te schrijven voor hen die geen parkeergeld betaald hebben. En dan nu nog die reuzemoskee… De maat is vol! Voor alle duidelijk wil ik toch stellen dat wij niets tegen een moskee of tegen de moslimgemeenschap hebben. Ieder individu heeft recht op zijn eigen geloof en zijn eigen kerk. Maar toch wensen wij hier enkele bedenkingen aan toe te voegen. Wij zitten nu al met een aantal problemen met de allochtone jongeren. Niet dat deze rechtstreeks met de huidige moskee te maken hebben, maar het zijn toch de kinderen van hen die naar de moskee gaan. Wij vrezen dat de nieuwe reuzemoskee onvermijdelijk vele allochtone gezinnen uit Brussel en Mechelen naar hier zal lokken. Hierdoor wordt het probleem met de jongeren dat we nu al hebben groter daar deze groep zal groeien. De vraag die wij ons daarbij stellen is: als de gemeente de huidige situatie al niet aan kan, wat willen zij dan bereiken met een grotere moskee? Vandaar dat de stelling die door Dhr. Hans Bonte (Schepen van Sociale Zaken) wordt verdedigd op niets slaat. Hoe kan men nu denken dat de huidige problemen zullen opgelost geraken door het plaatsen van een grote moskee en ontspanningscentra. Denkt hij werkelijk dat die probleemkinderen naar die centra zullen gaan, als zelfs de inspanningen van Jeugdwerk zoals sport- en dansactiviteiten geen resultaat bieden. Wat vooral kwaad bloed heeft gezet bij de Vilvoordenaars is het feit dat hij zulke afspraken heeft gemaakt met de moslimgemeenschap zonder de eigen bevolking hiervan op de hoogte te brengen. Dacht hij nu werkelijk dat wij hiermee tevreden zouden zijn, dat wij als brave schoothondjes zijn ideeën zouden volgen. Ik denk het niet, en dat bewijs hebben we ondertussen al! Maar het gaat hem niet alleen over de problemen met de allochtone jongeren. Je zit ook nog met de overlast die een dergelijk grote moskee met zich meebrengt. Daar denk ik aan verkeersproblemen in de zin van parkeermogelijkheden (stelt u zich de situatie al voor op het Rooseveltplein) of aan lawaaioverlast tijdens de Ramadan. Een ander belangrijk probleem is de islamisering van de buurt rondom een moskee. Het spreekt voor zich dat de bezoekers van deze moskee er liefst zo dicht mogelijk bij willen wonen. En zo komen we tot een vierde probleem namelijk de waardedaling van de omliggende woningen. Verkoop uw huis maar eens aan de helft van de prijs, gewoon omdat u de pech had dat er naast uw deur een moskee is gekomen! En men kan wel speculeren of er al dan niet een waardedaling zal gebeuren, maar er zijn al genoeg precedenten die aantonen dat dit spijtig genoeg wel zo is. En natuurlijk zijn er ook nog de berichten van de staatsveiligheid die aantonen dat in vele moskees het moslimfundamentalisme wordt gepredikt en dat men zich moet groeperen voor de Jihad (de heilige oorlog) tegen alles wat niet moslim is. Welnu, dat belooft voor Vilvoorde! Hoe dan ook zien we dat de man en de vrouw in de straat zich hierdoor niet laat doen, zij gaan ervoor, en dat bewijzen de 2600 handtekeningen die we nu al in ons bezit hebben. Zoals het er nu naar uitziet halen we zeker 3000 handtekeningen tegen de gemeenteraad van maart. Wij zijn benieuwd of onze burgemeester en Dhr. Hans Bonte zomaar een 3000-tal kiezers opzij kan schuiven. Dus kunnen wij die moskee toelaten? Nee! Kunnen wij zelf de problemen oplossen? Ja en nee! Wij moeten de moslimgemeenschap motiveren om zelf hun problemen op te lossen, zij moeten zelf inzien dat alleen zij iets kunnen doen aan de situatie! Wij kunnen hun bijstaan, met hun praten, enz. maar niet de taak op ons nemen. Wij hebben al genoeg problemen met onze eigen kinderen, laat staan dat we er andere moeten bij nemen. Het belangrijkste dat wij als bewuste burgers moeten doen is ons blijven verzetten tegen voorstellen die het probleem kunnen vergroten en vooral de mythe doorbreken dat men er niets meer kan aan doen! En laat het mij gezegd zijn, het stopt niet met onze actie tegen de moskee, wij gaan verder! Er zijn nog andere problemen in Vilvoorde die onze aandacht verdienen, het werk is nog niet gedaan! Reinout Mechant woordvoerder
|
|
|
#8 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Vreemdeling
|
Zoveel moslims zijn er nog niet in Vilvoorde, toch niet die die mogen gaan stemmen.
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik begrijp het allemaal niet zo goed.
Als een bedrijf zich ergens wil vestigen, dan moet men een onderzoek "Commodo et Incommodo" laten doen (sorry, maar mijn latijn is niet meer wat het nooit geweest was). Ik denk dat voor elk groot project, laat het nu een bioscoop complex, een kerk een sporthal of een moskee zijn, zulk onderzoek moet kunnen plaatsvinden, zodat de omwonenden mee inspraak hebben in geval zulke projecten een overlast voor de buurt met zich meebrengen (drukte, parkeerplaatsen, geluidsoverlast etc...). Ik vraag me af waarom dit dan niet gebeurt? Of anders moet men de wet laten aanpassen. Een KMO in je buurt, daar mag je over oordelen? en voor de rest moet de bevolking maar stilletjes zwijgen? dat kan volgens mij niet. Verder is het inderdaad een beetje provocerend dat moslims persé zulke megalomane projecten voor hun moskees willen opzetten, terwijl er hopen mensen sterven van de honger en anderen die hier wonen op kosten van de belastingbetaler van een minimum onderhoud moeten worden voorzien. Uiteindelijk leven we toch niet meer in de middeleeuwen toen ze hier al die kathedralen neergepoot hebben. Niet dat ik die prachtige gebouwen weg zou willen - verre vandaar - maar uiteindelijk zijn we nu toch in 2003! noot: ik heb ooit eens aan een kerkplein gewoond (de kerk stond er dus eerst Als dan in je buurt een moskee komt waar men x-aantal keren per dag in een taaltje dat je niet verstaat een boodschap laat galmen, dan denk ik ook dat het op je zenuwen gaat werken. Of doen ze dat niet meer? Op verlof in Turkije had ik een hotelletje vlak naast een minaret, en ik kan je verzekeren, die imam begint VROEG hoor! (DAGELIJKS met ZONSOPGANG!) ik had hem bijna de nek omgedraaid, maar tja, ik was gast in dat land, dus moest ik me aanpassen aan de gewoontes van ginder natuurlijk 8)
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
doet dat er dan toe? Ze zijn er wel, maar we moeten er geen rekening mee houden? |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Vreemdeling
|
Wie zegt dat wij daar geen rekening mee houden?
Wij niet! Kijk, de reden waarom ze willen verhuizen is NIET omdat hun huidige moskee te klein is (twee rijhuizen verbonden) maar omdat er 'veiligheidsproblemen' zijn. Hun bedoeling is niet om meer moslims naar Vilvoorde te lokken, maar enkel en alleen voor de Vilvoordse moslims. Welnu, als er veiligheidsproblemen zijn, waarom werd dit niet gecontroleerd door de gemeente (deze info heb ik van Hans Bonte himself). Het lijkt mij maar logisch dat indien een vzw of gelijk wie met een veiligheidsprobleem zit, dat de gemeente dit dient te controleren. Ten tweede, als het niet omwille van de ruimtebeperking is, waarom moet er dan een 'veel' grotere moskee komen? Je zou kunnen stellen dat ze niet ZO veel groter wordt, maar 20 miljoen oude Belgische Franken uitgeven om er dan een kleine moskee op te zetten???? Don't think so! Dus wat klopt er aan dit verhaaltje niet??? Ze willen een nieuwe en grotere moskee, maar niet omdat de huidige te klein is, maar omdat ze niet veilig is. En anderzijds wordt deze onveiligheid niet nagekeken door de gemeente??? Is er ergens een verborgen agenda die ze volgen??? Mag de burger iets niet weten??? DAAR draait het ons om, men liegt ons iets voor!
|
|
|
#13 |
|
Minister-President
|
Ik begrijp u volkomen.
|
|
|
#14 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Gan naar uwe JL D deze zegt toch altijd NEE , als hij niet van gedacht verandert !!!!
|
|
|
|
#15 |
|
Lokaal Raadslid
|
vilvoorde is een grijs en versleten stad door al die gesloten fabrieken die op instorten staan. mischien dat deze moskee daar een beter uitzicht kan aan geven.
van mij mogen die mensen daar hun moskee gerust neerzetten zolang ik niet mee moet betalen. |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#17 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Stel me eveneens de vraag waarom wij ook voor het onderhoud van alle katholieke kerken moeten blijven opdraaien... Dat kost ons handen vol geld die wij op een betere manier kunnen besteden. Op een manier die de waarden van het christendom veel beter invuld..... |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Banneling
|
Als ge dat bouwsel wilt opblazen wil ik wel gerust een staafje dynamiet sponsoren.
Aangezien de moslims volgens mij nog erger zijn dan de nazi's mag en moet men ze mijns insziens op alle mogelijke manieren bestrijden. Die moskeeën hebben geen andere bedoeling dan een criminele politieke ideologie te verbreiden, nl de islam, en de autochtone bevolking te imponeren en het "eigen" allochtone gepeupel op te jutten tegen al wat westers is. Dus : weg met die indoctrinatie-paleizen. En als het moet : opblazen die handel. |
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
jij dat die mensen ons haten. |
|