Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2014, 19:59   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard na het anti-Amerikanisme het anti-Russisme

Zoals professor geschiedenis Idesbald Goddeeris al aangaf de voorbije dagen, merk ik ook dat 'onze' media bijzonder ongenuanceerd de 'Oekraïnse crisis' belicht en zonder pardon partij kiest voor de 'anti-Russische krachten.'

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...land/1.1886782

Over de Oekraïense crisis ga ik hier niet meer verder uitwijden, daar zijn al andere threads over in dit forum. Wel stel ik in onze media en bij bepaalde protagonisten van zowel de Belgische als Europese politiek (vooral de liberale fracties) een steeds toenemend sentiment van anti-Russisme. De Russen worden voorgesteld als de 'baarlijke duivel', terwijl men de 'westerse' en veelal neoliberale krachten tot op het ongenuanceerde af wil ophemelen. Puur persoonlijk maak ik met betrekking tot Oekraïne de volgende bedenkingen (en dan hou ik over deze 'case' op):

- President Janoekovitsj is destijds democratisch verkozen
- de 'hervormers' van de Oranjerevolutie van tien jaar gelden hebben het zelf verpest door onkunde en corruptie
- tussen die 'protesteerders' zitten ook vele extreem-nationalistische en fascistische krachten
- veel van het volksprotest wordt aangevoerd door 'Poolse inmenging'
- het oosten van het land bevat qua bevoling een etnisch Russische meerderheid en die staan grotendeels nog steeds achter (het ten val gebrachte) bewind, ook de Krim is nog steeds pro-Russisch.
- hier laat men vooral Oekraïnse expats en neo-liberale krachten aan het woord. Die stellen het in onze media voor alsof heel het land tegen Janoekovitsj is, wat natuurlijk een leugen is.
- zoals professor Goddeeris ook aanhaalt, kunnen de tenoren van de EU maar moeizaam hun neoliberale intenties verbergen en willen ze Oekraïne inpalmen als een nieuw soort afzetmarkt en 'wingewest'.

De houding van onze media, politici en 'publieke opinie' (???) is naar mijn voorbeeld een typisch voorbeeld van een ongebreideld anti-Russisme dat hier steeds meer de overhand neemt. Een beetje naar analogie met het anti-Amerikanisme dat zich hier begin jaren 2000 meester maakte. Dit naar aanleiding van president Bush, de inval in Irak, de anti-continentaal Europese houding van de Amerikanen destijds, ...

Nu zitten we dus in een tijdsgewricht van toenemend anti-Russisme. Een gevaarlijke en ook bedenkelijk tendens als je het mij vraagt. Dit bleek ook al uit die hele hetze en al het negativisme dat er was rond de organisatie van de Olympische Winterspelen in Sotsji. Daar kon/kan ook niets goeds over gezegd worden. En ook die zogenaamde protesten tegen de homofobie in Rusland. Ik ga niet ontkennen dat die er niet is, maar dat wordt fameus opgeblazen door onze media. En vele 'protesteerders' en holebi-activisten lijken ook bijzonder selectief verontwaardigd te zijn in hun protesten. Ze betogen wel massaal aan de Russische ambassade hier, maar ik heb ze nog niet gezien aan de ambassade van bijvoorbeeld Oeganda, waar ze nog veel repressiever optreden tegen homo's of voor de poorten van de ambassade van een Arabisch land of eentje uit het Midden-Oosten, waar homoseksualiteit 'simpelweg' streng verboden is en holebi's zelfs ter dood verdoordeeld worden of levenslang opgesloten.

Al deze selectieve verontwaardiging namens Rusland past volgens mij dus in het toenemend anti-russisme dat ook door de media en bepaalde politici en opiniemakers serieus wordt opgepookt. Dat is toch een uiterst bedenkelijke strategie, vaak ook met de verborgen agenda om de Russische krachten in diskrediet te brengen en een 'westerse' neo-liberale agenda door te drukken. De houding en visies omtrent de gebeurtenissen in Oekraïne zijn daar alvast een exemplarisch voorbeeld van ! Ik geef dus professor Goddeeris grotendeels gelijk met zijn betoog en zijn oproep om een 'neutralere' kijk te hebben. Dat Verhofstadt zich weert als een duivel in een weiwatervat is wederom tekenend voor zijn niet al te nobele intenties als liberaal fractieleider in Europa. De hervormingen die hij beoogt, komen vooral de bedrijven ten goede op termijn en zeker niet de eenvoudige lokale bevolking aldaar. Het doen opflakkeren van anti-Russische sentimenten is daarbij een zeer welgekomen strategie.

Ik beweer nooit of te nimmer dat de Russen doetjes zijn en de bevolking respectvol behandelen, maar het mag duidelijk zijn dat het ongenuanceerde anti-Russisme hier zijn ingang heeft gevonden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 20:02   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het lot van Oekraïne ligt in de hand van haar bewoners en niet die van de EU of Rusland.
Oud 23 februari 2014, 20:19   #3
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Nu zitten we dus in een tijdsgewricht van toenemend anti-Russisme. Een gevaarlijke en ook bedenkelijk tendens als je het mij vraagt. Dit bleek ook al uit die hele hetze en al het negativisme dat er was rond de organisatie van de Olympische Winterspelen in Sotsji. Daar kon/kan ook niets goeds over gezegd worden. En ook die zogenaamde protesten tegen de homofobie in Rusland. Ik ga niet ontkennen dat die er niet is, maar dat wordt fameus opgeblazen door onze media. En vele 'protesteerders' en holebi-activisten lijken ook bijzonder selectief verontwaardigd te zijn in hun protesten. Ze betogen wel massaal aan de Russische ambassade hier, maar ik heb ze nog niet gezien aan de ambassade van bijvoorbeeld Oeganda, waar ze nog veel repressiever optreden tegen homo's of voor de poorten van de ambassade van een Arabisch land of eentje uit het Midden-Oosten, waar homoseksualiteit 'simpelweg' streng verboden is en holebi's zelfs ter dood verdoordeeld worden of levenslang opgesloten.
''Ja maar het is niet omdat het ook elders gebeurt..... blablabla''
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 20:36   #4
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het eens met de OP. De aandacht die Rusland krijgt is zwaar overdreven. Ik heb het hier al eerder gepost: ook Utah had 'anti-homowetten' toen Mitt Romney daar de Winterspelen organiseerde. In Saudi-Arabië kun je de doodstraf krijgen voor 'homoseksualiteit'. Bush ging hand in hand met Koning Abdullah maar nu opeens is het bijna dagelijks nieuws dat er in Rusland homo's gelokt worden en in elkaar worden geslagen (wat natuurlijk niet wegneemt dat de straffeloosheid daarron niet deugt). Obama is trouwens een veel grotere misdadiger dan Poetin. Poetin laat geen mensen executeren d.m.v. drones omdat ze er verdacht uitzien.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 20:40   #5
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het lot van Oekraïne ligt in de hand van haar bewoners en niet die van de EU of Rusland.
Tenminste één die het snapt.

De EU heeft opnieuw laten merken uitermate vreemd te kunnen handelen en zelfs zonodig tegen alle eigen opgelegde regels in te gaan. Een Verhofstadtje die plotseloos meent al voorzitter van de EC te zijn gaat daar even lallen en brallen. De strekkende waarheid is dat de man niets te vertellen heeft, behalve een baal onzin en politiek getint geschreeuw. Een Barroso, die Rusland even de mond gaat spoelen - het is allemaal te gek voor woorden.
Ik ga Putin's grenzeloze minachting voor dit soort politieke clowns langzaam aan begrijpen.

IJsland heeft de EU inmiddels de dikke vinger gegeven en terecht. En dat Rusland scherp in de gaten houdt wat er direct over de grens gebeurt hoeft geen verwondering te wekken.
Oud 23 februari 2014, 20:48   #6
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probleem is dat het land failliet is en geen meester is van zijn toekomst zonder hulp buitenaf. Het is mooi idealist te zijn maar de buik moet gevuld worden. De EU heeft geen andere keuze dan met (veel) geld over de brug te komen en te controleren wat er met dat geld gebeurt.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 23 februari 2014 om 20:49.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 21:09   #7
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus niet in onze westerse vuile pootjes, begrijpt U?

edit: En ja, ook zo onafhankelijk als mogelijk van Moskou. Ik wens dat volk de volledige soevereiniteit toe en mogen vriendelijke landen hun een handje toesteken. Dat is mijn 'anti-war'-mening. Het westen heeft echter de interne spanning ten top gedreven, een jammere ontwikkeling...
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 23 februari 2014 om 21:11.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 21:15   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een manifeste leugen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 21:17   #9
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals professor geschiedenis Idesbald Goddeeris al aangaf de voorbije dagen, merk ik ook dat 'onze' media bijzonder ongenuanceerd de 'Oekraïnse crisis' belicht en zonder pardon partij kiest voor de 'anti-Russische krachten.'

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...land/1.1886782

Over de Oekraïense crisis ga ik hier niet meer verder uitwijden, daar zijn al andere threads over in dit forum. Wel stel ik in onze media en bij bepaalde protagonisten van zowel de Belgische als Europese politiek (vooral de liberale fracties) een steeds toenemend sentiment van anti-Russisme. De Russen worden voorgesteld als de 'baarlijke duivel', terwijl men de 'westerse' en veelal neoliberale krachten tot op het ongenuanceerde af wil ophemelen. Puur persoonlijk maak ik met betrekking tot Oekraïne de volgende bedenkingen (en dan hou ik over deze 'case' op):

- President Janoekovitsj is destijds democratisch verkozen
- de 'hervormers' van de Oranjerevolutie van tien jaar gelden hebben het zelf verpest door onkunde en corruptie
- tussen die 'protesteerders' zitten ook vele extreem-nationalistische en fascistische krachten
- het oosten van het land bevat qua bevoling een etnisch Russische meerderheid en die staan grotendeels nog steeds achter (het ten val gebrachte) bewind, ook de Krim is nog steeds pro-Russisch.
- hier laat men vooral Oekraïnse expats en neo-liberale krachten aan het woord. Die stellen het in onze media voor alsof heel het land tegen Janoekovitsj is, wat natuurlijk een leugen is.
- zoals professor Goddeeris ook aanhaalt, kunnen de tenoren van de EU maar moeizaam hun neoliberale intenties verbergen en willen ze Oekraïne inpalmen als een nieuw soort afzetmarkt en 'wingewest'.

De houding van onze media, politici en 'publieke opinie' (???) is naar mijn voorbeeld een typisch voorbeeld van een ongebreideld anti-Russisme dat hier steeds meer de overhand neemt. Een beetje naar analogie met het anti-Amerikanisme dat zich hier begin jaren 2000 meester maakte. Dit naar aanleiding van president Bush, de inval in Irak, de anti-continentaal Europese houding van de Amerikanen destijds, ...

Al deze selectieve verontwaardiging namens Rusland past volgens mij dus in het toenemend anti-russisme dat ook door de media en bepaalde politici en opiniemakers serieus wordt opgepookt. Dat is toch een uiterst bedenkelijke strategie, vaak ook met de verborgen agenda om de Russische krachten in diskrediet te brengen en een 'westerse' neo-liberale agenda door te drukken. De houding en visies omtrent de gebeurtenissen in Oekraïne zijn daar alvast een exemplarisch voorbeeld van ! Ik geef dus professor Goddeeris grotendeels gelijk met zijn betoog en zijn oproep om een 'neutralere' kijk te hebben. Dat Verhofstadt zich weert als een duivel in een weiwatervat is wederom tekenend voor zijn niet al te nobele intenties als liberaal fractieleider in Europa. De hervormingen die hij beoogt, komen vooral de bedrijven ten goede op termijn en zeker niet de eenvoudige lokale bevolking aldaar. Het doen opflakkeren van anti-Russische sentimenten is daarbij een zeer welgekomen strategie.

Ik beweer nooit of te nimmer dat de Russen doetjes zijn en de bevolking respectvol behandelen, maar het mag duidelijk zijn dat het ongenuanceerde anti-Russisme hier zijn ingang heeft gevonden.
U slaagt er idd. in heel wat van deze situatie in een paar paragraafjes samen te vaten. U hebt zowat 99% gelijk. Ook ik pink soms even een traantje weg, wanneer niemand het ziet, wanneer ik deze ontwikkelingen bekijk.

En ja, onze media en de liberaaltjes (etc.) zijn rot tot op het bot. Een stap te ver...
HIER
Oud 23 februari 2014, 21:18   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is de Krim "pro-Russisch": iets meer dan de helft van de bevolking is Russisch.

Wel is het onjuist te stellen dat er in het Oosten van het land een meerderheid Russen zou wonen. Dat is niet correct. De inwoners zelf maken een onderscheid tussen Russen en Russisch sprekende Oekraïners.
Oud 23 februari 2014, 21:22   #11
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Tenminste één die het snapt.

De EU heeft opnieuw laten merken uitermate vreemd te kunnen handelen en zelfs zonodig tegen alle eigen opgelegde regels in te gaan. Een Verhofstadtje die plotseloos meent al voorzitter van de EC te zijn gaat daar even lallen en brallen. De strekkende waarheid is dat de man niets te vertellen heeft, behalve een baal onzin en politiek getint geschreeuw. Een Barroso, die Rusland even de mond gaat spoelen - het is allemaal te gek voor woorden.
Ik ga Putin's grenzeloze minachting voor dit soort politieke clowns langzaam aan begrijpen.

IJsland heeft de EU inmiddels de dikke vinger gegeven en terecht. En dat Rusland scherp in de gaten houdt wat er direct over de grens gebeurt hoeft geen verwondering te wekken.
Zelfs vrhfSTD za in de EC geen plaats vinden. Dat elitaire clubje wil zo'n eikels niet in hun midden. Daar zullen onze eigenste maffiosi zich niet mee bezigen.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 23 februari 2014 om 21:23.
Oud 23 februari 2014, 21:25   #12
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik ben het eens met de OP. De aandacht die Rusland krijgt is zwaar overdreven. Ik heb het hier al eerder gepost: ook Utah had 'anti-homowetten' toen Mitt Romney daar de Winterspelen organiseerde. In Saudi-Arabië kun je de doodstraf krijgen voor 'homoseksualiteit'. Bush ging hand in hand met Koning Abdullah maar nu opeens is het bijna dagelijks nieuws dat er in Rusland homo's gelokt worden en in elkaar worden geslagen (wat natuurlijk niet wegneemt dat de straffeloosheid daarron niet deugt). Obama is trouwens een veel grotere misdadiger dan Poetin. Poetin laat geen mensen executeren d.m.v. drones omdat ze er verdacht uitzien.
Juist @mvd, 100%.

2! dus.
HIER
Oud 23 februari 2014, 21:33   #13
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is een manifeste leugen.
Waarom ? Graag wat argumentatie ipv deze ongenuanceerde bewering.
Oud 23 februari 2014, 21:39   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ? Graag wat argumentatie ipv deze ongenuanceerde bewering.
Omdat er geen enkel teken is van enige Poolse inmenging op dat vlak. Ook hier zou ik zeggen: leg de bronnen bloot die wel gewagen van dergelijke tussenkomst.
Oud 23 februari 2014, 21:46   #15
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

De Nederlandse TV bracht wel iets genuanceerder nieuws over Oekraïne dan hier in België. Dat viel mij wel op. Hier zijn de eurofielen heer en meester.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 21:49   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De Nederlandse TV bracht wel iets genuanceerder nieuws over Oekraïne dan hier in België. Dat viel mij wel op. Hier zijn de eurofielen heer en meester.
Welke nuances hoorde u daar die we niet mochten vernemen op de Vlaamse tv?
Oud 23 februari 2014, 21:54   #17
RubberBullet
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Poetin en Rusland krijgen misschien veel aandacht, maar ge moet nu ook niet doen alsof er geen problemen zijn in Rusland ivm vrijheid en democratie.
RubberBullet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 23:00   #18
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Inmiddels gaat de anti-homo cultuur in de VS verder. Dus ga niet lopen te mijeren over Rusland.
Oud 24 februari 2014, 00:24   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RubberBullet Bekijk bericht
Poetin en Rusland krijgen misschien veel aandacht, maar ge moet nu ook niet doen alsof er geen problemen zijn in Rusland ivm vrijheid en democratie.
Dat doen we dan ook niet. Dat werd hier ook niet vooropgesteld en het is nergens de intentie van het topic om de Russische problemen te minimaliseren. Het doel is hier aan te kaarten dat er in onze media bijzonder ongenuanceerd en vrijwel altijd negatief over Rusland bericht wordt tegenwoordig.
Oud 24 februari 2014, 00:27   #20
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Tja, hier spiegelen ze de bevolking ook voor dat de meerderheid van de bevolking pro EU is, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Verhofstadt was destijds te laf een referendum te organiseren voor e Europese Grondwet, uiteraard zou daaruit blijken dat wij ook eurokritisch zijn, net als de Nederlanders.

De Belgische media is inderdaad bijzonder ongenuanceerd in het berichten van de crisis in Oekraïne. Moedig van Prof. Goddeeris om dit aan te kaarten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be