Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2014, 13:04   #1
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard Prostitutie: legaliseren of bestraffen?

Het is een thema dat zo nu en dan eens boven komt drijven, maar al bij al - zeker gelet de maatschappelijke relevantie - relatief weinig aandacht krijgt.

Moeten 'we' de prostitutie legaliseren dan wel (zwaar) bestraffen?

Ik ben persoonlijk voorstander van de eerste optie.

Prostitutie op zich is niet slecht - het helpt mannen (of in veel mindere mate vrouwen) die een zekere drempel hebben om op een normale manier met dames in contact te komen aan hun trekken te komen - maar de misbruiken moeten zéér zwaar bestraft worden.

Als je de prostitutie gaat verbieden gaat het ondergronds en dan is er helemaal geen controle meer op, zo zet men de deur open voor illegaliteit, mensenhandel en criminaliteit. Er valt veel te veel mee te verdienen om zich zomaar weg te laten drummen...

Regulariseren dus. De wetgever moet een geheel van 'spelregels' en voorwaarden voorzien waaraan de vrijwillige prostituee moet voldoen. Zo moet ze absoluut voor eigen rekening werken, maandelijkse medische controle ondergaan en in orde zijn met de leeftijds- en verblijfsvoorwaarden. Ook zou men zich in eigen huis mogen prostitueren mits er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt en mag er géén openlijke (licht)reclame voor gemaakt worden.

Pooierschap is ten strengste verboden. Het kan niet zijn dat de één of andere klaploper stinkend rijk wordt door het seksuele werk van een ander. Iemand, man of vrouw, die zich wil prostitueren, moet dan doen op vrijwillige basis en moet er op elk moment - naar eigen keuze - ook mee kunnen stoppen.

Aanbieders van 'etablissementen tot het aanbieden van prostitutie' mogen wel werken, maar zijn dan ook streng gebonden aan voorwaarden. Zo moet hij een duidelijk en afdwingbaar verhuurtarief opstellen en dat openlijk aan de prostituees die bij hem een kamer willen huren, meedelen. Zelf mag hij nooit verdienen aan het sekswerk zelf. Ook qua hygiëne, (brand)veiligheid en zichtbaarheid zijn er voorwaarden verbonden.

Openlijke reclame mag alleen in daartoe voorziene buurten waarvoor gemeenten die zo'n buurt als dusdanig inrichten naar eigen goeddunken een taks mogen heffen.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 13:29   #2
vlaams realist
Banneling

Standaard

Volgens 1000ket mag je de armen en benen vastgrijpen. Om daarna te zeggen dat ze het zelf heeft uitgelokt.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 13:30   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Legaliseren en een wettelijk statuut toekennen aan prostituees.
Lijkt mij veruit de beste en enige manier om pooiers en aanverwanten stokken in de wielen te steken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 15:02   #4
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Zo moet ze absoluut voor eigen rekening werken, ...

Pooierschap is ten strengste verboden...

Aanbieders van 'etablissementen tot het aanbieden van prostitutie' mogen wel werken, maar zijn dan ook streng gebonden aan voorwaarden. Zo moet hij een duidelijk en afdwingbaar verhuurtarief opstellen en dat openlijk aan de prostituees die bij hem een kamer willen huren, meedelen. Zelf mag hij nooit verdienen aan het sekswerk zelf. Ook qua hygiëne, (brand)veiligheid en zichtbaarheid zijn er voorwaarden verbonden...

Hmm, ben je zo zeker dat iedere dame op zelfstandige basis tewerk wil gaan dan? Zijn er dan geen prostituees die de job zouden willen klaren in loondienst, ingeschreven dus? Niet iedereen wordt als 'ondernemer' geboren, is ondernemend ingesteld, wil er al de administratieve rompslomp bij, wil actief op zoek naar klanten. Waarom zou je dan zo'n dame automatisch in zo'n zelfstandig statuut willen pushen?

Uiteraard kom je dan uit bij 'loondienst'. Denk je aan de werkgever, dan komt men direct met de 'pooier' op de proppen. Dat pimpschap wordt ook gekoppeld aan mensenhandel, uitbuiting edm... maar dat is er gewoon omdat heel dit gebeuren zich afspeelt in de "illegale" sfeer. Als je dat dus legaliseert, waarom zou het niet mogelijk zijn dat een 'werkgever' prositutie organiseert zoals het hoort, correct maw: de werkvloer ter beschikking stellen, administratie, logistiek edm regelen, werknemers een degelijke verloning voorzien en andere extralegale voordelen, zien dat de vrouwen gezond blijven, dat hygiënevoorschriften nageleefd worden, dat de vrouwen beschermd worden tegen gekke mannen edm. Maw, prositutie als volwaardig beroep erkennen met alle rechten en plichten voor werkgever en werknemer? Zou dat niet mogelijk zijn?

"Aanbieders van etablissementen... mogen er zelf niets aan verdienen". Vind ik wat kort door de bocht. Ze moeten wel alle faciliteiten ter beschikking stellen, aan strenge regels verbonden zijn, moeten investeren edm... als uitbater zorg ik dan toch dat in mijn verhuurprijs alle kosten daarvan vervat zitten + dat ik zelf iets aan verdien/overhoud. Draai of keer het hoe je het wil, ik maak winst (omdat die prostituee haar werk doet in de kamer die ik verhuur).
Trouwens, geen verschil vandaag met bv even een kamer op hotel te huren voor een paar uren, toch?
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 15:08   #5
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Uiteraard kom je dan uit bij 'loondienst'. Denk je aan de werkgever, dan komt men direct met de 'pooier' op de proppen. Dat pimpschap wordt ook gekoppeld aan mensenhandel, uitbuiting edm... maar dat is er gewoon omdat heel dit gebeuren zich afspeelt in de "illegale" sfeer. Als je dat dus legaliseert, waarom zou het niet mogelijk zijn dat een 'werkgever' prositutie organiseert zoals het hoort, correct maw: de werkvloer ter beschikking stellen, administratie, logistiek edm regelen, werknemers een degelijke verloning voorzien en andere extralegale voordelen, zien dat de vrouwen gezond blijven, dat hygiënevoorschriften nageleefd worden, dat de vrouwen beschermd worden tegen gekke mannen edm. Maw, prositutie als volwaardig beroep erkennen met alle rechten en plichten voor werkgever en werknemer? Zou dat niet mogelijk zijn?
Daar had ik nog niet aan gedacht... Moet inderdaad mogelijk zijn, maar dan wel streng gecontroleerd en geregulariseerd.

Citaat:
"Aanbieders van etablissementen... mogen er zelf niets aan verdienen". Vind ik wat kort door de bocht. Ze moeten wel alle faciliteiten ter beschikking stellen, aan strenge regels verbonden zijn, moeten investeren edm... als uitbater zorg ik dan toch dat in mijn verhuurprijs alle kosten daarvan vervat zitten + dat ik zelf iets aan verdien/overhoud. Draai of keer het hoe je het wil, ik maak winst (omdat die prostituee haar werk doet in de kamer die ik verhuur).
Trouwens, geen verschil vandaag met bv even een kamer op hotel te huren voor een paar uren, toch?
True, heb me wat te veralgemenend uitgedrukt. Natuurlijk mag een aanbieder van een bordeel daar geld aan verdienen. Maar dan ook louter aan het verhuur ervan, niet aan de seksuele diensten die de dame (of heer) zelf doet (tenzij ze natuurlijk in legaal dienstverband zouden werken zoals je terecht opperde)...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 15:28   #6
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Legaliseren, er is geen enkele rationele reden om het te bestraffen.

Wat wij tegen moet gaan is vrouwenhandel/loberboypraktijken, maar dat doe je niet door heel de prostitutie als crimineel te beschouwen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 16:55   #7
Len
Burger

Stuur een bericht via Skype™ naar Len
Standaard

seks deregulariseren
geen voorwaarden, geen contract, geen niks

straks is het een erkend beroep en loopt heel thailand hier rond om te 'werken'
straks moet je garantie geven, soa opgelopen is werkongeval? of schadeclaim naar het bedrijf.
Griekse vrouwen willen het anders dan Nederlandse. Hoe maak je regels voor foltering en verstikking en andere?

Hou de overheid weg uit uw bed! en iedereen zijn bed!
mensen hebben seks en basta.

zolang ze het niet ergens doen waar hygiënische normen zijn zoals keukens.
zolang ze het niet ergens doen waar kinderen ze kunnen vinden.
Maar dat valt onder strafrecht en niet onder arbeidsrecht
Len is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 17:04   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Gewoon op zijn Belgisch, legaliseren en streng bestraffen.
Oud 13 mei 2014, 17:07   #9
Len
Burger

Stuur een bericht via Skype™ naar Len
Standaard

Straks ben je werkloos omdat je geen klanten vond.

mensenhandel is waarom?
omdat mensen hier als illegalen kunnen worden beschouwd.
omdat de grenzen zelfs de goede mensen trachten te weren.
transport van mensen is een dienst, als je bepaalde mensen een regulier vliegtuigticket kunnen kopen of gewoon wandelen dan bespaar je hun kopzorgen.
Belg worden is een totaal andere discussie.
Len is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 18:44   #10
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Legaliseren en een wettelijk statuut toekennen aan prostituees.
Lijkt mij veruit de beste en enige manier om pooiers en aanverwanten stokken in de wielen te steken.
Enkel met legale in België wonende !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 06:46   #11
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Hmm, ben je zo zeker dat iedere dame op zelfstandige basis tewerk wil gaan dan? Zijn er dan geen prostituees die de job zouden willen klaren in loondienst, ingeschreven dus? Niet iedereen wordt als 'ondernemer' geboren, is ondernemend ingesteld, wil er al de administratieve rompslomp bij, wil actief op zoek naar klanten. Waarom zou je dan zo'n dame automatisch in zo'n zelfstandig statuut willen pushen?

In theorie mooi, maar hoe gaan we dat allemaal controleren? Hoe kunnen we een parallel circuit vermijden? Dit zal er zeker komen met al die regels en hoge belastingen.

Ik denk immers dat een regularisering de kosten van een bezoekje wel eens serieus de hoogte zouden kunnen in drijven en niet iedereen zal dit willen betalen.

Pooiers nemen inderdaad een pak geld af van de meisjes maar waarschijnlijk minder dan de overheid zou doen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 09:40   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Waarom is er niemand die een 3e weg voorstelt, nl. NIET legaliseren, én NIET bestraffen?
Oud 14 mei 2014, 09:55   #13
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Waarom is er niemand die een 3e weg voorstelt, nl. NIET legaliseren, én NIET bestraffen?
zo doen we het al 2000j. kop in het zand en het compleet aan de misdaad overlaten.
moest dat werken zou er geen probleem zijn
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 10:16   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zo doen we het al 2000j. kop in het zand en het compleet aan de misdaad overlaten.
moest dat werken zou er geen probleem zijn
Misdaad staat daar los van.
Die pak je gewoon aan zoals andere misdaad.
Oud 14 mei 2014, 11:00   #15
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misdaad staat daar los van.
Die pak je gewoon aan zoals andere misdaad.
je hebt een regelgeving nodig zodat je, om te beginnen, duidelijk kunt differentiëren. Een geregistreerde dame (huisvrouw, studentje,...) die jaarlijks een check-up laat doen, netjes in het wit en volgens de regels vd kunst een kamertje huurt hoef je niet lastig te vallen of te dwingen te gaan huren bij een crimineel.
Zolang je dat huisvrouwtje dwingt om bij een maffiapippo te huren of zelfs beroep te laten doen op een man (bvb veiligheid) ontaardt dat automatisch in poorterschap met alle miserie vandien.

door legalisatie haal je criminaliteit onderuit. ik ben er zeker van dat het overgrote deel vd klanten een geregistreerde, medisch gekeurde zal prefereren op iets uit het oosten of Afrika waar ge niets van weet (bvb ziekten).
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 11:35   #16
vlaams realist
Banneling

Standaard

Slimme kassa niet alleen in de horeca maar ook in de prostitutie invoeren. Werkneemsters officieel inschrijven en behandelen zoals alle andere werknemers. Medische controle, contract, vakbond en loonstrook. 13de maand én vakantiegeld. Kortom misbruik vermijden, zoals alle andere arbeiders in dit land. Twijfelachtige pooiers mogen zich gaan verantwoorden voor de arbeidsrechtbank. Na een tijd gaan de misbruiken verdwijnen.
Oud 14 mei 2014, 11:52   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat er veel geld mee gemoeid is.
Dus is er risico op uitbuiting van de zwakkere.

Het zit en zal altijd ook blijven zitten op de rand van de misdaad.
Moet denken aan de opgepakte Albanese maffia in onze grootsteden, die 12 �* 16-jarige meisjes van hun eigen nationaliteit invoerden ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 13:10   #18
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Mag ik U er op wijzen dat prostitutie in België niet strafbaar is.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 13:29   #19
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Mag ik U er op wijzen dat prostitutie in België niet strafbaar is.
Maar zwartwerk en uitbuiting dat wel is.
Oud 14 mei 2014, 13:51   #20
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
In theorie mooi, maar hoe gaan we dat allemaal controleren? Hoe kunnen we een parallel circuit vermijden? Dit zal er zeker komen met al die regels en hoge belastingen.

Ik denk immers dat een regularisering de kosten van een bezoekje wel eens serieus de hoogte zouden kunnen in drijven en niet iedereen zal dit willen betalen.
Je kan dat niet vermijden: probleem van parallel circuit, regeltjes, hoge belastingen, controle, zwartwerk... is niet enkel het "probleem" van dit beroep hé. Zolang iets in het wit wordt georganiseerd, zijn er anderen die het in' t zwart willen doen. (legaal vs illegaal, breder dan enkel over geld verdienen bedoel ik)

Het kan inderdaad zijn dat kosten van een bezoekje omhoog gaan. Maar het wordt tijd dat mensen eens afstappen van het concept gratis of goedkoop, zeker als de gezondheid van beide partijen een rol speelt hier. Dat is gewoon meer een mentaliteitsverandering dan eerder een financieel probleem denk ik - uitzonderingen daar niet gelaten. Misschien zijn er wel vrouwen die ook de echte, minderbedeelden even van dienst willen zijn? Voor de rest betaalt ieder de 'marktwaarde' van de te leveren dienst (en kwaliteit, veiligheid edm, dat moet betaald worden).
Ik zou begot niet weten wat 'betaalbare' sex is (tenzij met uw eigen vrouw/vriendin/man/vriend). Maar wat ik wel zou willen is dat ALS ik het kan betalen en de dienst wil gebruiken, ik er achteraf geen nare lichamelijke gevolgen aan overhoud. Dat mag mij wat kosten.
Maar bon, als klant met een budget van 50€ in de hand, terwijl een neukbeurt 100€ kost (ik zeg maar wat?), heb je dus een groot probleem op het moment dat je je driften niet onder controle kan houden en toch per sé door een vrouw wil geholpen worden.
Grow op: effe doorsparen of uw 'kop' er bij neerleggen!?
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be