Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2004, 09:55   #1
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard Het grote piramidespel.

Het grote piramidespel.

Leve het pensioen. Je bent verplicht om netjes een bijdrage te storten om je pensioen “veilig” te stellen. Geen nood, dat wordt allemaal keurig geregeld. Dat geld is je al ontfutseld nog voor je het in handen hebt gehad. Daar zorgen de gratis ambtenaren binnen de bedrijven voor. Na veel opzoekingswerk kom je er wel achter hoeveel de bijdrage nu eigenlijk was.
Je zou verwachten dat in zo ’n belangrijke materie als overleven op je oude dag dat de heren politici een super veilig beleggingssysteem zouden ineen geflanst hebben. Diverse professoren hebben in werkgroepen het onderste uit de kan gehaald wat veilig beleggen betreft. Gaan we in aandelen of toch maar obligaties? Of zou vastgoed wat zijn? Of kunnen we niet beter wereldwijd spreiden? Nee, niets van dit alles. Politici hebben voor het piramidespel gekozen. Dat dit zelfs wettelijk verboden is, is slechts een detail. Wetten bestaan immers alleen maar voor het dom kiesvee. Elitaire politici weten wel beter en maken dan ook hun eigen wetten.
Het wettelijk verboden piramidespel is dan ook de eenvoud zelf. Je laat met veel poeha weten dat je de wijsheid in pacht hebt. Het ultieme beleggingsmiddel dat super winsten garandeert. Dan trek je zo veel als mogelijk investeerders aan. In plaats van het geld netje te beleggen steek je het gewoon in eigen zak en geef je dat gul uit. Uw levensstijl zal dan ook een Midaseffect hebben op nieuwere investeerders die jou nog meer geld zullen geven. Natuurlijk moet je een klein stukje teruggeven aan de eerdere investeerders om geen argwaan te wekken. Zo ’n systeem kan jarenlang bestaan mits je maar meer investeringen aantrekt dan je opsoupeert en aan intresten aan de vorige investeerders moet betalen. Maar vroeg of laat heb je meer oude investeerders dan nieuwe. En dan kom je in het nieuws. Moord en brand wordt geschreeuwd. Terecht word je als oplichter ontmaskerd.
Maar niet zo met politici. Met dit piramidespel moet je mee doen. Je hebt geen keuze, het is de wet. Het is de wil van de meerderheid. Ook je pensioenbijdrage verdwijnt in de oneindige staatsschuld. Politici zijn nog straffer dan de reguliere oplichters. Zij geven het geld eerst uit en dan pas innen ze via het piramidespel. Nu moet je niet alleen pensioen uitbetalen maar ook nog rente op je luxueuze levensstijl. Pas na een halve eeuw merk je dan dat de piramide in elkaar aan het storten is. Weliswaar nog sneller dan het ineen klappen van het communisme maar zeker toch eens van de langste piramidespelen mij bekend. En ja hoor, de politici halen dan ook de media. Alleen niet als oplichters maar als redders! Ze gaan daar gewoon Jezus achterna in de wonderbaarlijke vermenigvuldiging, in dit geval, van de schuldafbouw. In codetaal: Zilverfonds. Elke euro dat de schuld minder snel stijgt dan de economie groeit gebruiken we twee maal: één maal om de schuld af te breken (sic – het is minder snel stijgen in absolute euro’s) en andermaal om in ons Zilverfonds te stoppen.

Jaja, politici zijn meester oplichters. Hun betuttelingprogramma “piramidepensioen” heeft dan ook veel aanhang bij progressief België. Tijd om verantwoordelijkheid te nemen én te eisen.
Oud 21 september 2004, 10:12   #2
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Conclusies :

Iedereen die vandaag nog niet de 60- jarige leeftijd heeft bereikt (en dus kan aftellen naar z'n pensioen), moet ervan uitgaan dat ie geen pensioen meer zal krijgen. Beginnen uitkijken naar een goed spaarplan en... hoe jonger je begint, des te interessanter het wordt. Neem je lot dus in eigen handen. De vijftigers vallen hierbij jammergenoeg tussen wal en schip (wegens de zeer hoge bijdragen).

Je kan perfect uitrekenen hoeveel je moet opzijzetten om jezelf van een redelijk inkomen te voorzien. Je kan zelfs al berekenen aan welke leeftijd je kan afhaken (in mijn geval: 58 jaar). Wel even een expert raadplegen, want er zijn zeer veel parameters waar je rekening mee moet houden.

Extra tip: beleg je geld vooral niet in België, maar zorg voor een goede risicospreiding via meerdere buitenlandse pensioenfondsen. Perfect legaal en zelfs fiscaal aftrekbaar; geen risico nemen dat de progressieve linkiewinkies hun plannetjes voor de vermogensbelasting gaan realiseren, want dan valt ook uw laatste droom aan diggelen.

Tot slot: open inderdaad de ogen en zie hoe we eigenlijk bestuurd worden door een stelletje struikrovers die bovendien nog te beroerd zijn om ervoor uit te komen dat ze ons aan het beroven zijn.
Oud 21 september 2004, 17:53   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Conclusies :

Iedereen die vandaag nog niet de 60- jarige leeftijd heeft bereikt (en dus kan aftellen naar z'n pensioen), moet ervan uitgaan dat ie geen pensioen meer zal krijgen. Beginnen uitkijken naar een goed spaarplan en... hoe jonger je begint, des te interessanter het wordt. Neem je lot dus in eigen handen. De vijftigers vallen hierbij jammergenoeg tussen wal en schip (wegens de zeer hoge bijdragen).

Je kan perfect uitrekenen hoeveel je moet opzijzetten om jezelf van een redelijk inkomen te voorzien. Je kan zelfs al berekenen aan welke leeftijd je kan afhaken (in mijn geval: 58 jaar). Wel even een expert raadplegen, want er zijn zeer veel parameters waar je rekening mee moet houden.

Extra tip: beleg je geld vooral niet in België, maar zorg voor een goede risicospreiding via meerdere buitenlandse pensioenfondsen. Perfect legaal en zelfs fiscaal aftrekbaar; geen risico nemen dat de progressieve linkiewinkies hun plannetjes voor de vermogensbelasting gaan realiseren, want dan valt ook uw laatste droom aan diggelen.

Tot slot: open inderdaad de ogen en zie hoe we eigenlijk bestuurd worden door een stelletje struikrovers die bovendien nog te beroerd zijn om ervoor uit te komen dat ze ons aan het beroven zijn.
Heb ik gedaan, ik moest dacht ik iets van 18 miljoen weten te sparen!
Hebt ge nog meer van die grapjes?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 18:06   #4
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
18.000.000 maal 4.000.000 werkende = 72.000 miljard. Dat is uw vergrijzingsprobleem. Dat is ongeveer 14 keer het totale jaarbudget (5.250 miljard) van de staat.
Het Zilverfonds waar niets in zit gaat dat oplossen!
Oud 21 september 2004, 21:50   #5
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mambo, ik heb er geen idee van wat je leeftijd is, maar heb je al eens uitgerekend hoeveel je dan maandelijks opzij moet zetten? Ik wil het je gerust eens voorrekenen hoor... Bovendien, die 450.000 € heb je die geactualiseerd? En op welk maandelijks (geactualiseerd) inkomen kom je dan uit? [oh ja, rekening gehouden met vastgoed? etc... de berekening is verrassend ingewikkeld]

Ik heb de berekening gedaan en ja, het vergt wel een extra inspanning (waar je op korte termijn weinig plezier aan hebt), maar het is niet onhaalbaar mits je gedisciplineerd genoeg bent om het vol te houden én... vooral, mits je aan de slag blijft, want van een uitkering ga je dat inderdaad niet kunnen opbrengen. Ik heb zelf spijt dat ik er niet 10 jaar eerder aan was begonnen, maar soit... het gedacht dat ik me alvast niet tot op een onzalige leeftijd zal moeten laten uitzuigen door de overheid doet heel veel deugd.

Bijkomende voordelen: als ik m'n kop vroegtijdig neerleg, genieten mijn vrouw en evt. later mijn dochter van een leuk extraatje. Als ik morgen te horen zou krijgen dat ik terminaal ziek ben, dan kap ik onmiddellijk en ga m'n laatste maanden/jaren doorbrengen ergens in een zonovergoten oord (zo ver ben ik ondertussen wel al). Als het hier helemaal onhoudbaar wordt, kan ik binnen een paar jaar al rentenieren in Thaïland en aanverwante oorden...
Oud 21 september 2004, 23:04   #6
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Gewoon zoveel als je kan in immobiliën steken. Dat blijft maar boomen en boomen en boomen.

Op amper 5 jaar tijd is mijn woning bijna verdubbeld in waarde. Kan ik nooit verdienen met sparen of werken.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 23:12   #7
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Gewoon zoveel als je kan in immobiliën steken. Dat blijft maar boomen en boomen en boomen.

Op amper 5 jaar tijd is mijn woning bijna verdubbeld in waarde. Kan ik nooit verdienen met sparen of werken.
Juist, met bouwgrond kan je ook heel creatieve dingen doen.

Maar toch oppassen, want met immobiliën kan je moeilijk weg op korte termijn. En wat als ons aller vadertje staat werk gaat maken van de vermogensbelasting? Ik ben ondertussen heel argwanend geworden. Niet teveel eieren in dezelfde mand leggen toch...
Oud 22 september 2004, 08:28   #8
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Over een periode van een eeuw inclusief crashes & oorlog:
Inflatie: 3%
obligaties: 6%
Aandelen: 9%
Vastgoed: 6% + huur - kosten (herstellingen & up to date houden)

Nu zitten aandelen wat hoger en obligaties en inflatie wat lager. Maar op lange termijn (en dat is pensioensparen) is aandelen netjes verdeeld over de wereld in blue chips het meest rendabele. Ook al daalt het eens 75% op een periode, daarvoor was er een periode dat het ruim maal 4 ging.
Oud 22 september 2004, 15:21   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vastgoed, obligaties, aandelen, inflatie. Je zou er een punthoofd van krijgen!
Als je eerst eens de belastingschalen bekijkt wat we afdragen vraag ik me een beetje af hoe je het moet doen om een aantal oude miljoentjes opzij te zetten.
Ik zie maar één oplossing en dat is zwart werk, stelen of erven! Nu erven zal geen vette zijn en voor stelen wordt ik te oud stilletjes aan. Het zal zwart werk dus worden denk ik. Aandelen heb ik geprobeerd en die zijn foetsie, dat is dus ook jackpot trekken.
Oud 23 september 2004, 07:05   #10
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vastgoed, obligaties, aandelen, inflatie. Je zou er een punthoofd van krijgen!
... Aandelen heb ik geprobeerd en die zijn foetsie, dat is dus ook jackpot trekken.
Rijk zijn is blijkbaar een stiel als een ander.
Oud 25 september 2004, 17:35   #11
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Moet dat niet bomen, bomen, bomen zijn?
Oud 25 september 2004, 23:30   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Darwin ontmaskerd, het is een turk met een eigen straat al!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be