![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/3685306.stm
In de UK vraagt het hoofd van de Scotland Yard's murder squad de wet op zwijgplicht tussen dokters en patienten aan te passen, zodat dokters tijdig de autoriteiten kunnen waarschuwen wanneer zij menen dat een patient een gevaar kan vormen voor de maatschappij. Als een psychiater bij voorbeeld schizofrenie vaststelt bij een patient en die patient heeft wat gewelddadige neigingen, zou hij nu vandaag gestraft worden als hij "uit de biecht klapt". De vraag kan ook uitgebreid worden naar besmettelijke ziekten, wat als iemand aids blijkt te hebben? --------------------------------------------- Eigen mening.... Ik weet het niet. Het idee lijkt goed, maar het zorgt wel voor een drempel tussen patient en dokter. De patient kan zich dan evengoed direkt gaan aangeven bij de politie en zich de dokterskosten besparen, zie je?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben van mening dat onze wetgeving ruimte genoeg laat om adequaat te reageren in verschillende omstandigheden. Ik zie geen nut om deze te versoepelen.
Als ik dit stukje lees, dan denk ik overigens dat de wetgeving in de de UK een stuk strikter is dan bij ons.