Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2014, 13:21   #1
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Leopold de halve's schermafbeelding

Standaard Zorgverzekering - de Brusselkeuze bestaat al

Ik verneem via de pers dat de premie voor de Vlaamse zorgverzekering zal verdubbelen tot 50 Euro. Als Vlaamse Brusselaar heb ik me tot hiertoe al elk jaar in de haren gekrabt wanneer ik werd uitgenodigd om de premie te betalen. Als inwoner van het BHG ben ik immers niet verplicht om dat te betalen.

Maar ik ben solidair van inborst, sommigen noemen dat links. Ik heb dus elk jaar braafjes betaald.

Maar nu hoor ik dat de Vlaamse 'hervormingsregering' de rekening gaat verdubbelen. Is dat echt nog omdat minderbedeelden het nodig hebben of is het om de rekening te doen kloppen zodat er meer kan uitgedeeld worden aan de ondernemers, de zelfverklaarde creators van de welvaart?

Ik vraag het me af, en ik weet nog niet of ik dit jaar 50 Euro ga neertellen voor iets dat ik niet nodig heb. Wat denken de geachte forumleden? Kan iemand me helpen bij het vinden van het antwoord? Alvast bedankt!
Oud 26 augustus 2014, 13:23   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Ik verneem via de pers dat de premie voor de Vlaamse zorgverzekering zal verdubbelen tot 50 Euro. Als Vlaamse Brusselaar heb ik me tot hiertoe al elk jaar in de haren gekrabt wanneer ik werd uitgenodigd om de premie te betalen. Als inwoner van het BHG ben ik immers niet verplicht om dat te betalen.

Maar ik ben solidair van inborst, sommigen noemen dat links. Ik heb dus elk jaar braafjes betaald.

Maar nu hoor ik dat de Vlaamse 'hervormingsregering' de rekening gaat verdubbelen. Is dat echt nog omdat minderbedeelden het nodig hebben of is het om de rekening te doen kloppen zodat er meer kan uitgedeeld worden aan de ondernemers, de zelfverklaarde creators van de welvaart?

Ik vraag het me af, en ik weet nog niet of ik dit jaar 50 Euro ga neertellen voor iets dat ik niet nodig heb. Wat denken de geachte forumleden? Kan iemand me helpen bij het vinden van het antwoord? Alvast bedankt!
Nu lijkt dat veel, maar later zal je dat alles dubbel en dik terugkrijgen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 13:32   #3
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nu lijkt dat veel, maar later zal je dat alles dubbel en dik terugkrijgen.
Je krijgt 130 Euro per maand als je zwaar hulp behoevend bent... Het lijkt wel de wonderbaarlijke visvangst. Probleem is dat ik niet gelovig ben.

Ik hoop dat die tijd nog ver af ligt. En ik heb weinig vertrouwen meer in hoe de overheid die centjes zal beheren. Zal die kas ook niet opgedroogd zijn tegen dat ik ze nodig heb? Zoals dat misschien met de pensioenkas zal zijn? Eerlijk gezegd vertouw ik het zaakje niet meer.

Laatst gewijzigd door Leopold de halve : 26 augustus 2014 om 13:35.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 13:35   #4
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Je krijgt 130 Euro per maand als je zwaar hulp behoevend bent...

Ik hoop dat die tijd nog ver af ligt. En ik heb weinig vertrouwen meer in hoe de overheid die centjes zal beheren. Zal die kas ook niet opgedroogd zijn tegen dat ik ze nodig heb? Zoals dat misschien met de pensioenkas zal zijn? Eerlijk gezegd vertouw ik het zaakje niet meer.
Dat wordt allemaal geregeld, Leopold.

Mij gaan ze mijn pensioen verminderen om het te kunnen redden.
Dat lijkt wat paradoxaal maar dat is het allemaal niet.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 26 augustus 2014 om 13:36.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 17:22   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Het gaat om solidariteit. Ik heb betaald zolang ik in Vlaanderen woonde, maar nu ik in Wallonië woon moet ik niet meer betalen, maar heb geen recht op toelage, tenzij ik opnieuw verhuis.

De vraag is inderdaad of er een pot wordt aangelegd voor de toekomstige zorgbehoevenden, want allicht wordt het geïnde geld direct gebruikt .

Misschien kunnen ze dit ook aan het inkomen koppelen, wat nu niet het geval is.
Ze zouden beter de hulp die de zorgbehoevenden krijgen en die officieel is, fiscaal laten aftrekken. (Verpleging, huishoudhulp.....) met een maximum ngl het inkomen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 19:31   #6
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Het gaat om solidariteit. Ik heb betaald zolang ik in Vlaanderen woonde, maar nu ik in Wallonië woon moet ik niet meer betalen, maar heb geen recht op toelage, tenzij ik opnieuw verhuis.

Bedankt voor je reactie.

De vraag is inderdaad of er een pot wordt aangelegd voor de toekomstige zorgbehoevenden, want allicht wordt het geïnde geld direct gebruikt .

Misschien kunnen ze dit ook aan het inkomen koppelen, wat nu niet het geval is.
Ze zouden beter de hulp die de zorgbehoevenden krijgen en die officieel is, fiscaal laten aftrekken. (Verpleging, huishoudhulp.....) met een maximum ngl het inkomen.
Het gaat volgens mij ook om solidariteit. Het wordt voorgesteld als een verzekering maar eigenlijk is het een solidariteitsbijdrage. In 2012 (laatste jaar waar een rapport van beschikbaar is) werd 102 miljoen aan ledenbijdrage geïnd. Het totale budget was 350 miljoen Euro (waarvan 312 miljoen werd uitgekeerd aan de leden, de rest zijn werkingskosten). De ledenbijdrage is dus niet dekkend voor de uitgaven. Er wordt dus duidelijk geen potje opzij gezet.

Het is in wezen een typisch product van politiek "links" denken. Het werd dan ook in 2001 ingevoerd door Mieke Vogels. Ik ben zoals reeds gezegd voor het principe van solidariteit en heb daarom altijd betaald, ook al ben ik als Brusselaar niet verplicht om dat te doen.

Dat deze regering dit systeem verderzet is eigenlijk wel verbazingwekkend want het druist eigenlijk in tegen het DNA van de regerende partijen O-VLD en N-VA. Het is nog verbazingwekkender dat het bedrag zelfs verhoogd wordt. Het gaat hier toch over een verfoeilijk, links systeem.

Ik was al bijna zeker dat het geld dat ik in deze verzekering zou steken nooit iets voor mezelf zou opbrengen maar ik troostte me met de gedachten dat ik er anderen mee kon helpen. Nu geloof ik dat laatste zelfs niet meer. Volgens mij zal het nu enkel gebruikt worden om het gat in de begroting te dichten en zullen zorgbehoevenden hoe langer hoe meer in de kou blijven staan. Deze regering legt immers meer en meer de klemtoon op zelfredzaamheid ten koste van solidariteit. Er is nog een beetje tijd voor de factuur in de bus valt en we kijken de kat nog even uit de boom maar ik denk dat ik deze keer niet meer meedoe. Er wordt verwacht dat vele Brusselaars dit voorbeeld zullen volgen (momenteel zijn ongeveer 47.000 Brusselaars aangesloten op een totaal van 4,5 miljoen leden)

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...s-nog-meer-weg
Oud 26 augustus 2014, 19:32   #7
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op dit moment dekt de bijdrage nog amper een derde van de uitgaven. Tegen 100 Miljoen Euro bijdragen staan ondertussen bijna 250.000 steuntrekkers die elk jaar gemiddeld 1200€ krijgen. En dat aantal steuntrekkers zal in de toekomst blijven stijgen door de vergrijzing. Eigenlijk zou de bijdrage naar 75€ moeten opgetrokken worden om de zorgverzekering zelfbedruipend te maken!
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 22:05   #8
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Van mij mag deze verzekering die niet voor de Walen dient gerust naar 150 euro.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 22:18   #9
rub1615
Schepen

Standaard

Een vrijwillige belasting is het dus. Een concept dat niet kan werken en dat ook niet doet. Uiteraard gaat men in Brussel geen belastingen betalen als het niet verplicht is. Het verwonderlijke is eerder dat bijna 50.000 mensen vrijwillig geld geven.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 26 augustus 2014 om 22:20.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 22:20   #10
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Een vrijwillige belasting is het dus. Een concept dat niet kan werken en dat ook niet doet. Uiteraard gaat men in Brussel geen belastingen betalen als het niet nodig is.
Er zijn nochtans heel wat Brusselse dossiers.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2014, 23:07   #11
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Van mij mag deze verzekering die niet voor de Walen dient gerust naar 150 euro.
En ben je ook akkoord dat er 38 miljoen (in 2012) nodig is om dit systeem in stand te houden? Momenteel zijn er 7 zorgkassen die deze 'verzekering' (quod non) in stand te houden. Lijkt me raar voor iemand die pronkt met het N-VA logo (al heb ik zo een vermoeden dat je een mol bent).

Laatst gewijzigd door Leopold de halve : 26 augustus 2014 om 23:09.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 10:12   #12
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Ik bekijk het op iets langere termijn. Ik blijf poneren dat de Franstalige Brusselaars hoeren zijn, schoner gezegd opportunisten, die zich zullen verkopen aan de meest biedende. Maar door zich aan te sluiten bij Vlaanderen gaan ze er financieel geen baat bij hebben en zullen ze kiezen voor de Franstalige subnationaliteit. Jammer, maar een gemiste kans.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 10:24   #13
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Er zijn nochtans heel wat Brusselse dossiers.
Hoeveel juist ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 10:27   #14
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat wordt allemaal geregeld, Leopold.

Mij gaan ze mijn pensioen verminderen om het te kunnen redden.
Dat lijkt wat paradoxaal maar dat is het allemaal niet.
Hm, uw pensioen is toch hoog genoeg. Een beetje afromen kan geen kwaad.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 11:46   #15
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hoeveel juist ?
Brussel: 4000 dossiers voor 47000 leden (8,5 %)

Vlaanderen: 220.000 dossiers voor 4,4 milj leden. (5%)
Oud 27 augustus 2014, 12:36   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb beslist om er niet aan mee te doen, ik vertrouw het niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be