Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2014, 00:37   #1
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard De hel - wat is het nut ervan?

Ik heb het wat moeilijk met het concept 'de hel' waar je heen zou gaan indien je je in het leven gedraagt volgens wat beschouwd wordt als zijnde 'het kwade'.

Eerst en vooral kan ik me niet inbeelden dat iemand die 'het kwaad' in zich heeft bekommerd zou zijn dat die niet daar de hemel zou gaan. Bij nader inzien zou dit zelfs een straf kunnen zijn voor zo iemand; naar de hemel gaan. Die zal zich sowieso meer thuis voelen in de hel omgeving.

Ten tweede zie ik niet in waarom uw ziel zwaar zou geteisterd worden in de hel. Als je het werk van 'het kwade' uitgevoerd hebt bij leven ben je eerder een bondgenoot van de duivel dan een tegenstander, niet? Waarom zou de duivel zijn handlangers martelen? Ik zie eerder als beloning nog méér van het kwade. Is dat ten opzichte van andere criminelen dan of ten opzichte van degenen die rijstpap met gouden lepeltjes eten? En wie is dan de crimineel die de andere de duivel mag aandoen?

Ten derde zou de duivel niet meer zijn dan een bondgenoot van God, indien hij aan de wens van God voldoet door de 'slechten' te straffen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een echte duivel God dat plezier niet zou gunnen.
Werk de duivel in opdracht van God, of moet ik dit eerder zien als een zieltjeseconomie met twee multinationals die zoveel mogelijk klanten willen? Je gaat je klanten toch niet terroriseren, dan willen ze allemaal bij de andere partij zijn. Dat houdt geen steek. De hel is wel degelijk in concurrentie met de hemel, zo veel is zeker.

Ten vierde is daar nog dat vagevuur dat tot niets leidt. Gelukkig is het geloof in aflaten en dergelijke praktijken sterk verminderd want het heeft toch geen zin. Wat is een dag aflaat voor je ziel waard op de eeuwigheid die nog komen moet? Bovendien is God dusdanig vergevingsgezind dat je geen enkele vrees moet hebben om bij de duivel terecht te komen. Kom je daar wel terecht, zi 1, 2 en 3.

Kan mij iemand haarfijn uitleggen hoe dit ineenzit met duivels en zo?
Mijn ongelovige zelf zou graag weten hoe het nu zit.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 08:11   #2
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik heb het wat moeilijk met het concept 'de hel' waar je heen zou gaan indien je je in het leven gedraagt volgens wat beschouwd wordt als zijnde 'het kwade'.

Eerst en vooral kan ik me niet inbeelden dat iemand die 'het kwaad' in zich heeft bekommerd zou zijn dat die niet daar de hemel zou gaan. Bij nader inzien zou dit zelfs een straf kunnen zijn voor zo iemand; naar de hemel gaan. Die zal zich sowieso meer thuis voelen in de hel omgeving.

Ten tweede zie ik niet in waarom uw ziel zwaar zou geteisterd worden in de hel. Als je het werk van 'het kwade' uitgevoerd hebt bij leven ben je eerder een bondgenoot van de duivel dan een tegenstander, niet? Waarom zou de duivel zijn handlangers martelen? Ik zie eerder als beloning nog méér van het kwade. Is dat ten opzichte van andere criminelen dan of ten opzichte van degenen die rijstpap met gouden lepeltjes eten? En wie is dan de crimineel die de andere de duivel mag aandoen?

Ten derde zou de duivel niet meer zijn dan een bondgenoot van God, indien hij aan de wens van God voldoet door de 'slechten' te straffen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een echte duivel God dat plezier niet zou gunnen.
Werk de duivel in opdracht van God, of moet ik dit eerder zien als een zieltjeseconomie met twee multinationals die zoveel mogelijk klanten willen? Je gaat je klanten toch niet terroriseren, dan willen ze allemaal bij de andere partij zijn. Dat houdt geen steek. De hel is wel degelijk in concurrentie met de hemel, zo veel is zeker.

Ten vierde is daar nog dat vagevuur dat tot niets leidt. Gelukkig is het geloof in aflaten en dergelijke praktijken sterk verminderd want het heeft toch geen zin. Wat is een dag aflaat voor je ziel waard op de eeuwigheid die nog komen moet? Bovendien is God dusdanig vergevingsgezind dat je geen enkele vrees moet hebben om bij de duivel terecht te komen. Kom je daar wel terecht, zi 1, 2 en 3.

Kan mij iemand haarfijn uitleggen hoe dit ineenzit met duivels en zo?
Mijn ongelovige zelf zou graag weten hoe het nu zit.
De hel is er enkel om de mensen angst aan te jagen in dit leven opdat ze zo beter luisteren naar de grootte van deze aarden en braver hun bevelen zouden opvolgen.

Als men al kan spreken van het bestaan van een hel na de dood, dan kan men dat enkel zien in de beoordeling van de mens zelf, na zijn dood over zijn Eigen leven en dat zou wel eens een helse ervaring kunnen zijn, wanneer alle wereldse rook om zijn hoofd verdwenen is en hij zichzelf daar naakt ziet staan. Ik denk dat er vele kotsen van afschuw en miserie over de nietsnut die dan voor hen ten tonele wordt gebracht.

Laatst gewijzigd door marie daenen : 13 september 2014 om 08:12.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 08:29   #3
Leica
Schepen
 
Geregistreerd: 24 augustus 2014
Berichten: 482
Standaard

Hoogstwaarschijnlijk ga ik nergens heen als ik het tijdelijke met het eeuwige verwisseld heb.
Na dit leven is het gewoon gedaan; punt uit.
Begraven of verbranden...
Meer moeten we daar niet van maken!
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 19:16   #4
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De hel is er enkel om de mensen angst aan te jagen in dit leven opdat ze zo beter luisteren naar de grootte van deze aarden en braver hun bevelen zouden opvolgen.

Als men al kan spreken van het bestaan van een hel na de dood, dan kan men dat enkel zien in de beoordeling van de mens zelf, na zijn dood over zijn Eigen leven en dat zou wel eens een helse ervaring kunnen zijn, wanneer alle wereldse rook om zijn hoofd verdwenen is en hij zichzelf daar naakt ziet staan. Ik denk dat er vele kotsen van afschuw en miserie over de nietsnut die dan voor hen ten tonele wordt gebracht.
Ik ben niet mee. Enerzijds zegt u "de hel is er alleen maar om de mensen angst aan te jagen" - waarmee u impliceert dat de hel niet bestaat - maar dan brengt u etherische beschouwingen over helse ervaringen na de dood wanneer men "zichzelf naakt ziet staan" , "kotsen van afschuw en miserie".

Het is het een of het ander...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 19:37   #5
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Ik ben niet mee. Enerzijds zegt u "de hel is er alleen maar om de mensen angst aan te jagen" - waarmee u impliceert dat de hel niet bestaat - maar dan brengt u etherische beschouwingen over helse ervaringen na de dood wanneer men "zichzelf naakt ziet staan" , "kotsen van afschuw en miserie".

Het is het een of het ander...
Het hele gezwets en gewauwel hangt altijd met haken en ogen aan,mekaar...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 19:56   #6
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Wel ik denk Paulus dat ge nog veel moet leren, en ik ook. Daarom heb ik althans voor wat mezelf betreft een theorie ontwikkeld waarmee ik tevreden ben.

Wat jij ook niet schijnt te snappen is dat het niet de duivel zelf is die beslist over wat er met je gaat gebeuren als het over is.

De duivel word volgens mij gebruikt door God als uitvoerder. Dus daar zit je al grondig mis. Hij is slechts een instrument.

Verder geloof ik in reincarnatie en reizen in de tijd. Ik denk ik dat "de hel" gewoon een reis in de tijd zal worden naar voor of naar achter en dat je dus naar een periode en plaats word gereincarneerd waar je hier op aarde of elders in een figuurlijke hel zal terechtkomen (hel op aarde). Eeuwig als je de hel verdient of tijdelijk voor als je slechts een vagevuur verdient.

Dus de duivel (die in een eeuwige hel zit) voert uit, en doet het nog graag ook.

Verder geloof ik dat de mens of wat er dan nog van overschiet op een bepaald ogenblik zal kunnen communiceren met God. Op dat ogenblik in een hele verre toekomst van zijn ontwikkeling zal hij onsterfelijk worden. Dat zou dan volgens mij een hemel moeten voorstellen. Alle kwaad zal in die verre toekomst niet meer bestaan.

Denk er eens over na.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 07:51   #7
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Ik ben niet mee. Enerzijds zegt u "de hel is er alleen maar om de mensen angst aan te jagen" - waarmee u impliceert dat de hel niet bestaat - maar dan brengt u etherische beschouwingen over helse ervaringen na de dood wanneer men "zichzelf naakt ziet staan" , "kotsen van afschuw en miserie".

Het is het een of het ander...
U moet een onderscheidt maken tussen:
- aan de ene kant de officiële hel van de godsdiensten waarin God in het niernamaals de mensen zou straffen en waarmee de machthebbers, vroeger de godsdiensten, de mensen afdreigden
- en langs de andere kant het woordje 'hel' dat wel degelijk bestaat en waarvoor we dikwijls zelfs niet moeten wachten tot in het hiernamaals om het te kennen; zo is het gezegde 'elkaar de hel aandoen' genoeg bekend.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 13:29   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik heb het wat moeilijk met het concept 'de hel' waar je heen zou gaan indien je je in het leven gedraagt volgens wat beschouwd wordt als zijnde 'het kwade'.

Eerst en vooral kan ik me niet inbeelden dat iemand die 'het kwaad' in zich heeft bekommerd zou zijn dat die niet daar de hemel zou gaan. Bij nader inzien zou dit zelfs een straf kunnen zijn voor zo iemand; naar de hemel gaan. Die zal zich sowieso meer thuis voelen in de hel omgeving.

Ten tweede zie ik niet in waarom uw ziel zwaar zou geteisterd worden in de hel. Als je het werk van 'het kwade' uitgevoerd hebt bij leven ben je eerder een bondgenoot van de duivel dan een tegenstander, niet? Waarom zou de duivel zijn handlangers martelen? Ik zie eerder als beloning nog méér van het kwade. Is dat ten opzichte van andere criminelen dan of ten opzichte van degenen die rijstpap met gouden lepeltjes eten? En wie is dan de crimineel die de andere de duivel mag aandoen?

Ten derde zou de duivel niet meer zijn dan een bondgenoot van God, indien hij aan de wens van God voldoet door de 'slechten' te straffen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een echte duivel God dat plezier niet zou gunnen.
Werk de duivel in opdracht van God, of moet ik dit eerder zien als een zieltjeseconomie met twee multinationals die zoveel mogelijk klanten willen? Je gaat je klanten toch niet terroriseren, dan willen ze allemaal bij de andere partij zijn. Dat houdt geen steek. De hel is wel degelijk in concurrentie met de hemel, zo veel is zeker.

Ten vierde is daar nog dat vagevuur dat tot niets leidt. Gelukkig is het geloof in aflaten en dergelijke praktijken sterk verminderd want het heeft toch geen zin. Wat is een dag aflaat voor je ziel waard op de eeuwigheid die nog komen moet? Bovendien is God dusdanig vergevingsgezind dat je geen enkele vrees moet hebben om bij de duivel terecht te komen. Kom je daar wel terecht, zi 1, 2 en 3.

Kan mij iemand haarfijn uitleggen hoe dit ineenzit met duivels en zo?
Mijn ongelovige zelf zou graag weten hoe het nu zit.
Was het Augustinus niet die stelde dat de hel bestond om mensen te straffen die vragen stelde zoals u?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:37   #9
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leica Bekijk bericht
Hoogstwaarschijnlijk ga ik nergens heen als ik het tijdelijke met het eeuwige verwisseld heb.
Na dit leven is het gewoon gedaan; punt uit.
Begraven of verbranden...
Meer moeten we daar niet van maken!
Live is shit ,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 16:24   #10
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

De hel is geen plaats. Het is een toestand waarin men terecht komt als men slecht geleefd heeft. In de hel leeft men zonder de nabijheid van God te voelen of te kennen.
Ik heb het ook wel moeilijk met het begrip "hel". Vooral in de context van eeuwig duren. Maar misschien begrijpen wij "eeuwig" ook wel verkeerd?
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 17:33   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
In de hel leeft men zonder de nabijheid van God te voelen of te kennen.
Volgens die opvatting leef ik dus in de hel, want ik ken geen god, en ik voel er ook geen in mijn nabijheid.
Al bij al dus geen slechte toestand, als je het mij vraagt.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 07:16   #12
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Volgens die opvatting leef ik dus in de hel, want ik ken geen god, en ik voel er ook geen in mijn nabijheid.
Al bij al dus geen slechte toestand, als je het mij vraagt.
Heb je nog niet door dat de hel in werkelijkheid een zijnstoestand, in dit geval jouw zijnstoestand, is.
Het is niet omdat vandaag, gezien jouw wereldse inzichten alles goed loopt voor jouzelf dat, eens gestorven en je voor verruimde inzichten komt te staan je jezelf niet eerder in de hel waant.
Wat dat eeuwigdurend karakter zou betreffen is dat complete nonsens of je moest jezelf tot in aller eeuwigheid verdoemen; maar zelfs dan is dat eerder het gevolg van een tijdelijke verdwazing van jezelf.
Natuurlijk kan de mens zodanig afstompen dat hij terugkeert tot het dierendom, zelfs het plantendom om terug langs de onderkant in het niets te verdwijnen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 00:13   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Heb je nog niet door dat de hel in werkelijkheid een zijnstoestand, in dit geval jouw zijnstoestand, is.
Als dat klopt, dan valt het best mee.

Citaat:
Het is niet omdat vandaag, gezien jouw wereldse inzichten alles goed loopt voor jouzelf dat, eens gestorven en je voor verruimde inzichten komt te staan je jezelf niet eerder in de hel waant.
Als ik gestorven ben, dan ben ik er niet meer.
Dan kan ik geen inzichten meer verwerven of verruimen.
Zelfs als ik slaap is het al pover gesteld met het verwerven van inzichten.


Citaat:
Natuurlijk kan de mens zodanig afstompen dat hij terugkeert tot het dierendom, zelfs het plantendom om terug langs de onderkant in het niets te verdwijnen.
Ken jij zo iemand die een dier geworden is of een sanseveria?
In het niets verdwijnen, dat lijkt evident.
Dat is sterven.
Raar dat je daar alsnog naar refereert...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 00:31   #14
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
De hel is geen plaats. Het is een toestand waarin men terecht komt als men slecht geleefd heeft. In de hel leeft men zonder de nabijheid van God te voelen of te kennen.
Ik heb het ook wel moeilijk met het begrip "hel". Vooral in de context van eeuwig duren. Maar misschien begrijpen wij "eeuwig" ook wel verkeerd?
Ik kan me levendig voorstellen dat ge daar al geweest bent, enfin iets wat gij hel noemt. Het zal echter wel peanuts worden vegeleken met wat een echte hel zal zijn eens dat we U hier moeten missen en ge het tijdige met het eeuwige zult verwisselen. Maar ik ben ook niet al te goed en lief geweest, dus zien we elkaar daar dan wel weer.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 07:50   #15
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zelfs als ik slaap is het al pover gesteld met het verwerven van inzichten.
...
Ben je daar zo zeker van? Zou wel eens best mee kunnen vallen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ken jij zo iemand die een dier geworden is of een sanseveria?
...
Hoe noem jij dan al die afgrijselijke 'menselijke' handelingen die we tijdens oorlogstijden of conflictijden kunnen zien? Hoe noem je pedofiele aberaties? Hoe noem jij psychopaten?
Voorbeelden genoeg.
Als je dan nog ziet dat er organisaties opgericht werden en worden, vb Ku-Ku-clan, Islamitische strijders.... die zulk gedrag in hun vaandel Voeren en hun goede leden 72 maagden in een hiernamaals beloven; dan zie ik daar niets menselijks meer in. En inderdaad ik maak mij geen illusies, we kunnen nog veel dieper vallen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 13:54   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
Hemel en hel
Sprookjes voor volwassenen
Niettemin een effectief middel.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 14:17   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Er bestaat geen hel en ook geen hemel.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 14:48   #18
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Er bestaat geen hel en ook geen hemel.
Waarom haat jij God of Satan?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 15:13   #19
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
Ah, daarom ben jij zo braaf geweest tijdens je hele leven
Xenophon braaf?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 15:42   #20
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
In de hel leeft men zonder de nabijheid van God te voelen of te kennen.
Een verademing voor diegenen die onder een religieus juk moeten leven. Dat klinkt zo slecht nog niet.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be