Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2014, 17:11   #1
stropke1000
Parlementslid

Standaard de reden van de moeilijkheden

de zelfstandige heeft de weg gevonden naar meer belastingontwijking,
er zijn geen eenmanszaken meer, maar allemaal vennootschappen,
notionele aftrek, betalen van werknemers in natura, maaltijd checks, dienstenwagen, ecochecks, interimbureau's,dienstenchecks

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 17 oktober 2014 om 17:16.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 21:09   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Er is maar een hoofdreden van de huidige moeilijkheden:
een veel en veel te groot overheidsbeslag, dat maakt dat er zo goed als geen verband meer bestaat tussen wat je kan bekomen, en wat je levert als waarde. Dat overheidsbeslag dient voornamelijk om onproductieven (rijken en armen) van de productie te voorzien van zij die belast worden, en om ganse legers redelijk inefficiente ambtenaren laten te brassen.
Al dat brassen en al dat herverdelen heeft het tevens mogelijk gemaakt om een gigantisch legertje aan onproductieven (armoede import en armoede op eigen bodem) laten te groeien op een manier die onzichtbaar was zolang die allemaal op kosten van de kleinere en kleinere kaste productieven die hoe langer hoe meer uitgeperst werden konden leven.
En een kleine rijke kaste laaft zich stinkend rijk aan al die grote geldfluxen waar ze wat met de plakkerige vingers kunnen in zitten. Maar dat leeft uiteindelijk enkel maar op kosten van de kleinere en kleinere kaste productieven.

Hierdoor blijft er voor de echte economie minder dan de helft van de zuurstof over.

Maar erger dan dat grote overheidsbeslag is er gedurende enkele decennia aan aan Ponzi schema deelgenomen, waarbij de staat systematisch deficitten maakte, met de idiote weddingschap dat een eeuwige groei van verschillende procenten telkens de bijgemaakte schulden zou toelaten om afbetaald te worden door bijkomende schulden zonder de fractie van schuld over het BNP volledig laten te exploseren. Maar dat is dus een echt Ponzi schema want de dag dat de groei stagneert, ontploft dat schema in uw smoel. Dat is dus nu.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 oktober 2014 om 21:11.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 23:46   #3
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de reden van de moeilijkheden
Overbevolking en corruptie zoek niet verder.....
Oud 18 oktober 2014, 06:55   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
notionele aftrek, betalen van werknemers in natura, maaltijd checks, dienstenwagen, ecochecks, interimbureau's,dienstenchecks
Tja, hoe zou dat komen denkt u.
Zelfs de overheid pleit hierin schuldig.
Denk maar aan de vele GESKO'S die her en der werken.
De overheid geeft ook maaltijdcheques uit.
De overheid geeft ook dienstwagens.
De overheid ....
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 07:00   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
De staat, maw. Die laat economisch onproductieven overleven (in plaats van ze met hun gebrek aan productie te confronteren, en aldus bevolkingszelfregelend te werken) door ze massa's productie van de productieven toe te stoppen. En corruptie, dat is de staat he. Enkel de staat kan corrupt zijn.
Oud 22 oktober 2014, 16:39   #6
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De staat, maw. Die laat economisch onproductieven overleven (in plaats van ze met hun gebrek aan productie te confronteren, en aldus bevolkingszelfregelend te werken) door ze massa's productie van de productieven toe te stoppen. En corruptie, dat is de staat he. Enkel de staat kan corrupt zijn.
een gat in de markt ; een euthanasiepil voor deze met een te lage IQ
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 17:17   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een gat in de markt ; een euthanasiepil voor deze met een te lage IQ
Ik ben er zelfs voorstander van om dat te subsidieren. En ik ben er zelfs voorstander van om daarvoor een vrijwillige belasting te betalen

Ik vind dat we een soort levensfetish hebben, en de waardige zelfmoord als beleidsinstrument totaal hebben verwaarloosd. Het moet terug in de cultuur komen om uzelf waardig en liefst zonder lijden uit de maatschappij te verwijderen als je ziet dat je niet veel waard bent.

Collectivist modus:
ik vind dat er een verplicht vak "waarom ik mijn land help door zelfmoord te plegen" moet komen waarbij de ethiek van de zelf-eliminatie als sociale daad aan de jeugd wordt uitgelegd.
Oud 22 oktober 2014, 19:27   #8
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er zelfs voorstander van om dat te subsidieren. En ik ben er zelfs voorstander van om daarvoor een vrijwillige belasting te betalen

Ik vind dat we een soort levensfetish hebben, en de waardige zelfmoord als beleidsinstrument totaal hebben verwaarloosd. Het moet terug in de cultuur komen om uzelf waardig en liefst zonder lijden uit de maatschappij te verwijderen als je ziet dat je niet veel waard bent.

Collectivist modus:
ik vind dat er een verplicht vak "waarom ik mijn land help door zelfmoord te plegen" moet komen waarbij de ethiek van de zelf-eliminatie als sociale daad aan de jeugd wordt uitgelegd.
Ik denk dat gij een vijs los hebt zitten.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 20:11   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik denk dat gij een vijs los hebt zitten.
Meer dan een vijs, jong. Een ganse doos met vanalle maten: kleine om kaderkes aan de muur te hangen, en grote om een boekenrek mee ineen te vijzen.
Oud 22 oktober 2014, 22:36   #10
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De overheid ....
ik wou een antwoord geven op de OP, maar dat kwam zo ongeveer op Uw bijdrage.

Het topic is nogal ironisch: de staat voorziet dit en dat en zus en zo, EN DAN MAKEN DE MENSEN DAAR TOCH WEL GEBRUIKS VAN ZEKERS :rolleyes:
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 22:36   #11
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De overheid ....
ik wou een antwoord geven op de OP, maar dat kwam zo ongeveer op Uw bijdrage.

Het topic is nogal ironisch: de staat voorziet dit en dat en zus en zo, EN DAN MAKEN DE MENSEN DAAR TOCH WEL GEBRUIKS VAN ZEKERS :rolleyes:
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 23:12   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben terug eenmanszaak, bewust geen bvba meer.
Veel goedkoper.
Oud 26 oktober 2014, 15:25   #13
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Overbevolking is idd bronprobleem nr 1 (waaruit tal van andere problemen ontspruiten)
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 15:34   #14
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is maar een hoofdreden van de huidige moeilijkheden:
een veel en veel te groot overheidsbeslag, dat maakt dat er zo goed als geen verband meer bestaat tussen wat je kan bekomen, en wat je levert als waarde. Dat overheidsbeslag dient voornamelijk om onproductieven (rijken en armen) van de productie te voorzien van zij die belast worden, en om ganse legers redelijk inefficiente ambtenaren laten te brassen.
Al dat brassen en al dat herverdelen heeft het tevens mogelijk gemaakt om een gigantisch legertje aan onproductieven (armoede import en armoede op eigen bodem) laten te groeien op een manier die onzichtbaar was zolang die allemaal op kosten van de kleinere en kleinere kaste productieven die hoe langer hoe meer uitgeperst werden konden leven.
En een kleine rijke kaste laaft zich stinkend rijk aan al die grote geldfluxen waar ze wat met de plakkerige vingers kunnen in zitten. Maar dat leeft uiteindelijk enkel maar op kosten van de kleinere en kleinere kaste productieven.

Hierdoor blijft er voor de echte economie minder dan de helft van de zuurstof over.

Maar erger dan dat grote overheidsbeslag is er gedurende enkele decennia aan aan Ponzi schema deelgenomen, waarbij de staat systematisch deficitten maakte, met de idiote weddingschap dat een eeuwige groei van verschillende procenten telkens de bijgemaakte schulden zou toelaten om afbetaald te worden door bijkomende schulden zonder de fractie van schuld over het BNP volledig laten te exploseren. Maar dat is dus een echt Ponzi schema want de dag dat de groei stagneert, ontploft dat schema in uw smoel. Dat is dus nu.
Hoofdreden is overbevolking, overheidsbeslag is een gevolg hiervan.
Mensen die er zijn willen nu eenmaal een zo goed mogelijk leven.
Ze kiezen voor partijen die hun zo goed mogelijk bedienen.
Naarmate de te verdelen koek schaarser wordt, wordt het gevecht om delen van de koek heviger.
De zwakkeren (die talrijker zijn dan de sterkeren) maken gebruik van hun getal om een stuk van hetgeen de sterkeren produceren op te eisen (democratie).
De sterkeren proberen hun sterkte te gebruiken om de zwakkeren uit te buiten en te onderdrukken.
Beide bewegingen nemen toe met het toenemen van onze aantallen.
Het gevolg steeds meer onlusten en oorlogen.

Laatst gewijzigd door satiper : 26 oktober 2014 om 15:35.
Oud 26 oktober 2014, 15:44   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Hoofdreden is overbevolking, overheidsbeslag is een gevolg hiervan.
Mensen die er zijn willen nu eenmaal een zo goed mogelijk leven.
Ze kiezen voor partijen die hun zo goed mogelijk bedienen.
Naarmate de te verdelen koek schaarser wordt, wordt het gevecht om delen van de koek heviger.
Kijk, we zijn het allemaal eens dat het leuker zou zijn met minder. Echter, je hebt nooit begrepen dat dat geen "bron van het probleem" is, maar de OPGAVE. Je kan niet stellen dat de oplossing van het probleem erin bestaat om de opgave te schrappen.

Als ik U een moeilijk probleem voorschotel, zoals:

los mij 5303234235451 = 523911523^x modulo 676296182342036 op naar x,

dan moet je mij niet komen vertellen dat de oplossing van het probleem erin bestaat om die vergelijking niet meer willen te beschouwen, he.

Citaat:
De zwakkeren (die talrijker zijn dan de sterkeren) maken gebruik van hun getal om een stuk van hetgeen de sterkeren produceren op te eisen (democratie).
Dat is eerder het probleem van de bestuursvorm die "democratie" heet, dan de grote bevolking.

Citaat:
De sterkeren proberen hun sterkte te gebruiken om de zwakkeren uit te buiten en te onderdrukken.
Beide bewegingen nemen toe met het toenemen van onze aantallen.
Het gevolg steeds meer onlusten en oorlogen.
Want bvb 3000 jaar geleden maakten de machtigen geen gebruik van hun sterkte om de zwakken te onderdrukken, en waren er geen onlusten en oorlogen ?

Komaan.

De problemen die we nu kennen zijn van alle tijden: te weinig vrijheid, en teveel dwang.
Oud 26 oktober 2014, 16:09   #16
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

De enige reden dat het slecht gaat zijn werknemers die vergeten zijn wat ze moeten doen, namelijk werken, maar die steeds meer eisen stellen.

Je kan toch moeilijk verwachten dat een bedrijf een grotere kost heeft aan een werknemer dan wat die werknemer bijdraagt tot de firma?

De gewone werknemers moeten eens van hun sokkel vallen en terug in het slijk terechtkomen. Een bandwerker is niet meer dan een bandwerker.
Hij doet enkel zijn taakje en er zijn duizenden die hem kunnen vervangen.

Voor sommige jobs kan je nog evengoed een baviaan inzetten.
Hoe kan het dan zijn dat diezelfde werknemer een grote woning, dure wagen, dure tv,... wil op kosten van zijn baas?

Die ondernemer is dan wel diegene die zijn nek uitsteekt en voor werk zorgt.
Werknemers moeten gewoon dankbaar zijn dat ze een job hebben.

Daens heeft veel kapot gemaakt hier in België. En de vakbonden proberen zijn sloopwerk af te maken.

Bedroevend.
Oud 26 oktober 2014, 18:59   #17
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, we zijn het allemaal eens dat het leuker zou zijn met minder. Echter, je hebt nooit begrepen dat dat geen "bron van het probleem" is, maar de OPGAVE. Je kan niet stellen dat de oplossing van het probleem erin bestaat om de opgave te schrappen.

Als ik U een moeilijk probleem voorschotel, zoals:

los mij 5303234235451 = 523911523^x modulo 676296182342036 op naar x,

dan moet je mij niet komen vertellen dat de oplossing van het probleem erin bestaat om die vergelijking niet meer willen te beschouwen, he.

Dat is eerder het probleem van de bestuursvorm die "democratie" heet, dan de grote bevolking.

Want bvb 3000 jaar geleden maakten de machtigen geen gebruik van hun sterkte om de zwakken te onderdrukken, en waren er geen onlusten en oorlogen ?

Komaan.

De problemen die we nu kennen zijn van alle tijden: te weinig vrijheid, en teveel dwang.

De pure zin in strijd, gevecht, overwinning bestaat ook.
Je kan dit zien als iets dat deel uitmaakt van het wezen mens.
Het is iets dat bij sommigen sterker aanwezig is dan bij anderen.

Ik vermoed dat de Franken de Romeinen niet kwamen bevechten uit pure lust om het gevecht.
Het kan voor een klein stukje meegespeeld hebben, maar was zeker niet het hoofdmotief.
Het hoofdmotief was volgens mij dat de Franken hun aantallen op een bepaald ogenblik zodanig groeiden dat hun economie niet bij machte was hun dezelfde luxe te bieden als hetgeen ze zagen aan de overkant van de Rijn (bij de Romeinen).
Dus staken ze de Rijn over en bevochten ze de Romeinen om hun koek wat groter te maken.
Als je wil vechten om te vechten hoef je echt geen kms ver te stappen.
Kort bij huis kan dat ook.

Vaak is vechten/oorlog een middel om het economisch beter te hebben.
In de natuur gebeurd het ook wel dat gevochten wordt om territorium (kan bvb gerelateerd zijn aan het aantal bananen of noten die kunnen geplukt worden).

Wij (mensen) hebben dit gevecht laten evolueren op tal van domeinen.
Het pure vechten/oorlog bestaat ook nog, met alle oorlogstuig dat we hiervoor al ontwikkeld hebben.
Maar ook via economie/handel en andere domeinen wordt oorlog gevoerd.

In wezen gaat het nog steeds over het simpele gevecht dat twee apen leveren om de laatste banaan.

Als er twee bomen op een goeie afstand van mekaar staan met aan ieder één banaan, zal er die dag om die reden geen gevecht zijn.
Als de ene aap voor de éne boom banaan kiest gaat de andere aap wel naar de andere boom.
Morgen is de situatie misschien anders, als er maar één banaan meer over is en beide apen arriveren gelijktijdig aan de boom, wat dan?

Dat uitvergroot is wat ons sinds ons bestaan al parten speelt.
Zolang er genoeg is, en er geen te grote onevenwichten zijn tussen rijk en arm blijven de gevechten sporadische incidenten (die idd nooit helemaal uitgesloten kunnen worden).

Zo gauw er echter armoede ontstaat of grote verschillen tussen regio's (of zelfs mensen) begint het te gisten.
Soms slaagt men er via repressie in om het gistingsproces een tijdlang onder controle te houden, maar uiteindelijk ontploft de boel keer op keer.

Hoe beter de mens het heeft op materieel vlak hoe minder lust hij heeft om te vechten.

Mensen hebben in in het verleden en ook nu, steeds hun aantallen laten stijgen tot boven het niveau dat wenselijk was (bekeken vanuit het standpunt dat oorlog iets is dat beter voorkomen wordt).

Als je natuurlijk vindt dat oorlog/strijd/miserie er best bij horen is het natuurlijk geen probleem dat onze aantallen quasi altijd voor-ijlen op de economisch beschikbare voedingsbodem.

Als je echter liever een einde ziet komen aan oorlog/strijd/miserie is de beste manier om onze aantallen niet langer te laten voor-ijlen maar synchroon te brengen (of zelfs iets te laten na-ijlen als je wat marge wil inbouwen) op hetgeen de economisch beschikbare voedingsbodem ons kan bieden.

Ik schreef hierover ook reeds één en ander in mijn tread over optimale aantallen
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515

alsook bij het economisch misverstand
http://91.121.97.41/showthread.php?t=197593

Laatst gewijzigd door satiper : 26 oktober 2014 om 19:05.
Oud 26 oktober 2014, 19:23   #18
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
De enige reden dat het slecht gaat zijn werknemers die vergeten zijn wat ze moeten doen, namelijk werken, maar die steeds meer eisen stellen.

Je kan toch moeilijk verwachten dat een bedrijf een grotere kost heeft aan een werknemer dan wat die werknemer bijdraagt tot de firma?

De gewone werknemers moeten eens van hun sokkel vallen en terug in het slijk terechtkomen. Een bandwerker is niet meer dan een bandwerker.
Hij doet enkel zijn taakje en er zijn duizenden die hem kunnen vervangen.

Voor sommige jobs kan je nog evengoed een baviaan inzetten.
Hoe kan het dan zijn dat diezelfde werknemer een grote woning, dure wagen, dure tv,... wil op kosten van zijn baas?

Die ondernemer is dan wel diegene die zijn nek uitsteekt en voor werk zorgt.
Werknemers moeten gewoon dankbaar zijn dat ze een job hebben.

Daens heeft veel kapot gemaakt hier in België. En de vakbonden proberen zijn sloopwerk af te maken.

Bedroevend.
Betreft dat ook jouw loonslaven van 5 cent per uur ?
Oud 26 oktober 2014, 20:38   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als je natuurlijk vindt dat oorlog/strijd/miserie er best bij horen is het natuurlijk geen probleem dat onze aantallen quasi altijd voor-ijlen op de economisch beschikbare voedingsbodem.
Voila.

Zie je. Je maakt je druk om niks. Het is het meest natuurlijke wat er is. Wij zijn een product van dat natuurlijke procede.

Gans de evolutie is gebaseerd op eleminatie wegens schaarste. Er is geen reden om dat prachtige algorithme te stoppen. Het is bijzonder efficient om het beste uit de strijd naar voren laten te komen, en het ballast te elimineren.

Ik ben echter voorstander van dat zonder fysieke destructie te doen, en op basis van louter economische competitie met totale vrijheid, waaronder de vrijheid om van honger te sterven. Op die manier sluiten we de economische competitie in het "survival of the fittest" algorithme. Dat heeft het grote voordeel dat er geen fysisch gevecht van komt, wat mede zorgt voor kapitaalsdestructie.
Het ballast afmaken, zonder kapitaalsvernietiging, is het grote voordeel van de economische vrijheid. Het is wat ik "sociaal Darwinisme" noem, hoewel dat een wat afwijkende definitie is van wat gangbaar is voor die term.

Wat jammer is bij oorlogsvoeren, is de kapitaalsdestructie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 oktober 2014 om 20:43.
Oud 26 oktober 2014, 20:49   #20
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voila.

Zie je. Je maakt je druk om niks. Het is het meest natuurlijke wat er is. Wij zijn een product van dat natuurlijke procede.

Gans de evolutie is gebaseerd op eleminatie wegens schaarste. Er is geen reden om dat prachtige algorithme te stoppen. Het is bijzonder efficient om het beste uit de strijd naar voren laten te komen, en het ballast te elimineren.

Ik ben echter voorstander van dat zonder fysieke destructie te doen, en op basis van louter economische competitie met totale vrijheid, waaronder de vrijheid om van honger te sterven. Op die manier sluiten we de economische competitie in het "survival of the fittest" algorithme. Dat heeft het grote voordeel dat er geen fysisch gevecht van komt, wat mede zorgt voor kapitaalsdestructie.
Het ballast afmaken, zonder kapitaalsvernietiging, is het grote voordeel van de economische vrijheid. Het is wat ik "sociaal Darwinisme" noem, hoewel dat een wat afwijkende definitie is van wat gangbaar is voor die term.

Wat jammer is bij oorlogsvoeren, is de kapitaalsdestructie.
En ik ben van mening dat we dit met alle middelen moeten kunnen bestrijden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be