![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Ik zou graag even reflecteren met mensen die er voor kozen om enkele jaren geleden grond + een huis af te betalen in België.
Mijn ouders kochten 25 jaar geleden een stuk grond zo groot als een voetbalveld, en slaagden erin om een groot huis te bouwen + kinderen naar de universiteit te laten gaan zonder enige financiële problemen. Beiden hebben niet gestudeerd, en werken voltijds voor een modaal salaris. Ikzelf ben afgestudeerd aan de universiteit, maar ben ontmoedigd door de enorme prijstoename van grond in België, en van de kost om een huis te bouwen. Het zelfde huis dat mijn ouders hebben gebouwd, is voor mij niet haalbaar in België ondanks dat ik een veel hoger diploma heb. Ik ben net terug van een vakantie in de Pacific, waar ik exotische eilanden zoals Vanuatu, Fiji, Samoa edm heb verkend. Fiji heeft een populatie van ongeveer 850 000 mensen. Er zijn twee grote eilanden (Viti Levu en Vanua Levu), omringd door ruim 300 exclusieve kleine eilanden waar rijke toeristen op vakantie gaan. Op die kleine eilanden is het leven peperduur en vind je geen locals, behalve staffleden. Ik heb inwoners leren kennen op de grote eilanden. Velen ervan zijn Indiërs, verdienen nog geen 50 euro per week en leven in armoede. Maar op de grote eilanden is er veel grond beschikbaar en je kunt voor 40 000 euro een enorm huis bouwen op een stuk grond zo groot als een voetbalveld. Bijna alle locals zijn arm, maar je vindt er ook prachtige resorts gebouwd door rijke expats, die in het resort Fijianen te werk stellen. Dat is verplicht door hun regering voor het bestwil van hun bevolking Ik heb een droom om op het hoofdeiland te gaan wonen, terwijl ik vanuit België de lening afbetaal. Ik kan goed sparen terwijl ik bij mijn ouders woon, en de opbrengst investeren Is mijn droom realistisch? Met welke valkuilen moet ik rekening houden? Ik ben een complete noob als het over vastgoed gaat, en ik wil zo veel mogelijk brainstormen met mensen die er wat van kennen
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 20 november 2014 om 04:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Maak een schatting van de cashflow die jij denkt ginder te kunnen genereren. Alles staat of valt daarmee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb momenteel genoeg financieel vermogen om een mooi huis te bouwen in Fiji, met een fatsoenlijk stuk grond. Eens het huis gebouwd is zou ik via internet ook mijn brood kunnen verdienen, maar dit terzijde. Het probleem is dat de Fijiaanse regering (ik heb dit maar via via vernomen en ga nu op onderzoek) buitenlanders alleen toestaat om resorts te bouwen waarin Fijianen werken en onderdak krijgen. Een huis bouwen is dus geen optie voor mij, maar een resort wel. Resorts genereren cashflow inderdaad, en een huis niet. Maar zoiets is niet op 1-2-3 gebouwd en ik ben geen multimiljonair. Het is financieel niet haalbaar op dit moment. Tenzij ik jaren lang in België de lening blijf afbetalen terwijl ik bij mijn ouders woon, maar daar zit ik niet op te wachten. Fiji is ook kwetsbaar voor cyclonen, iets waar je op lange termijn rekening mee moet houden. In 2011 zijn daardoor vele huizen vernield Misschien is het idee om een huis buiten België te bouwen wel haalbaar in andere landen. Ideeën zijn welkom Ik ben in ieder geval niet warm te krijgen voor investeren in vastgoed in België. Een stuk grond is hier zodanig duur geworden dat ik niet geloof dat het in de toekomst nog kan toenemen. Het is gedoemd om een verlieslatende investering te worden, terwijl het buitenland perspectieven opent Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 20 november 2014 om 05:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(1) je wil een huis, waar dan ook (2) je wil in het buitenland wonen, weg uit België Het financiële aspect en/of hoe praktisch te regelen is een volgend punt, weet (nog) niet waar je van vertrekt. Op basis van je tekst lijken me beiden mogelijk, correct? Laatst gewijzigd door tandem : 20 november 2014 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 20 november 2014 om 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in hoe ik ergens permanent kan wonen zonder een huis te hebben en er te werken. Corrigeer me als je dat anders ziet Enkele factoren die een rol spelen in mijn beslissing: - lage levenskost (voeding, transport, onderhoudskosten)... Fiji is tropisch en supermarkten zijn goedkoop omdat hun eigen bevolking het anders niet kan betalen. Transport kost maar een habbekrats en je huis heeft geen dikke isolatie nodig omdat het het hele jaar door warm is. - klimaat: lijkt me vanzelfsprekend dat ik liever warm woon - cultuur en veiligheid: Ik wil weg van alle stress in een Europese maatschappij waar mensen een slaaf van de bank zijn tot hun lening is afbetaald. Fijianen hebben een award gewonnen als meest blije mensen op de wereld. Je absorbeert die blijheid door er heen te gaan. Een gevoel dat veel Belgen niet kennen. Over sociaal isolement moet ik me geen zorgen maken, oa om wille van het toerisme Financieel: Er staan me 2 erfenissen te wachten, ik heb spaargeld en ouders willen evt ook steunen. Los daarvan wil ik enkele jaren werken en sparen voor ik de beslissing neem. Maar ik vind het belangrijk dat ik een strategische keuze maak en grond koop die in de toekomst in waarde zal stijgen, of ten minste niet zal afnemen. Hoe dan ook wil ik me niet blauw betalen voor grond in Europa, enkel en alleen omdat het "vol" is en ik moet concurreren met een hoop anderen die willen bouwen. Bouwen in België lijkt me strategisch gezien een domme beslissing om wille van de prijs van grond (x10 in het laatste decennium) Werkgelegenheid: Dit wordt een uitdaging. Ik ben achteraan in de 20 en heb 3 jaar gereisd, en er zullen er nog 2 volgen vanaf februari. Zodra mijn huis (waar dan ook) is afbetaald, wil ik een job vinden om basale levenskosten te dekken. In Fiji is dat verdomd moeilijk. Ik zou vrijwilliger kunnen zijn in scholen, en via internet mijn basale kosten (vooral voeding) kunnen dekken Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 20 november 2014 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Je kan iets huren, veel eenvoudiger.
Laatst gewijzigd door tandem : 20 november 2014 om 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 20 november 2014 om 11:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eurosceptic, ik heb zo'n beetje gedaan wat jij wil doen en het is zeker een goed idee. Maar je moet heel realistisch zijn en het kan ook zwaar tegenvallen (je kan alles verliezen). Enkele tips:
1. Ga je settelen in een land dat niet sterk aansluit bij onze cultuur, dan ben je na een paar jaar vervreemd, zowel van je eigen land als van het nieuwe land dat je betrekt 2. Kan je redelijk om met die toestand, en is je aanpassingsvermogen groot, dan heb je wel alles om te slagen en om ook echt te investeren in duurzame projecten in dat land (huizen, toerisme, plantages, whatever) 3. Beter eerst een paar jaar gaan wonen in de regio die je voor ogen hebt, anders kan het je duur te staan komen; enkele weken of maanden is onvoldoende. Twee jaar is het minimum om een regio een beetje te kennen. Trekt de plek je echt aan, ga er dan voor, en investeer. 4. Wat je ook kan doen, als je wat avontuurlijker bent, is gewoon in vastgoed investeren, in het verre buitenland. De snelst groeiende en meest winstgevende markten vind je in grootsteden in Afrika, met name in Angola, Congo, Nigeria en in het zuidelijke deel van het continent. Je koopt vandaag, en na 2 �* 3 jaar verkoop je aan de dubbele prijs. Maar oppassen, in Luanda bijvoorbeeld is vastgoed al duurder dan in Parijs of London (en de stad is de duurste ter wereld om gewoon dagelijks te leven). Kortom, eerst goed de markt bestuderen. 5. Werk vinden in het buitenland kan heel teleurstellend zijn; er is veel werk in Afrika voor hooggekwalificeerde mensen, maar de salarissen zijn erg laag (je concurreert namelijk tegen Afrikaanse universitairen, die net zo sterk zijn, maar die geen probleem hebben met die magere salarissen). Als je creatief bent, en als zelfstandige durft werken, liggen veel betere vooruitzichten op je te wachten, maar alles hangt af van de sector (heb je de Belgische pralineverkoper in Oost-Azië gisteren op TV gezien? Die verkoopt één kilo chocola aan 250€ in Japan, beeld je in...); ik heb een vriend in Kinshasa, die het eerste bureautje voor financiële consulting oprichtte, 2 jaar geleden, en vandaag is die miljonair; maar het tegengestelde ook: ik ken een Italiaanse jonge man die 400,000€ had geinvesteerd, alles verloor, en nu helemaal aan de grond zit; uit noodzaak heeft die zichzelf wat automechaniek aangeleerd, en verdient daar nu een habbekrats mee maar hij is eigenlijk zo arm als de gemiddelde Congolees; hij heeft geen familie die hem steunt, en kan zelfs niet weg uit Congo - geen goed voorbeeld 6. Slim kan ook zijn je te vestigen net buiten een megastad (zoals Kinshasa of Luanda of Lagos), waar de grond dikwijls nog heel goedkoop is; je kan dan werken in de stad, en wonen op een enorm luxegoed. Tenslotte zeg ik even hoe ik de zaak heb aangepakt: -mijn vrouw kocht 9 hectaren bouwgrond aan de stroom, zo'n 50km buiten de stad, een deel van het landgoed bevat ongerepte jungle; we bouwen daar met prachtige, luxueuze duurzame materialen een huis (zeg maar een paleis) van zo'n 1000m² -het tropisch hardhout is prachtig, en ongeveer 10 keer minder duur dan in Europa; idem dito voor de mooie natuursteen; de bouwvakkers betalen we 10 �* 20 keer minder dan in Europa... -we doen dat stap voor stap; elk jaar voegen we een fase van het project toe; we hebben al 50% gerealiseerd, en meerdere vertrekken kunnen worden betrokken; binnen 2 �* 3 jaar is de zaak rond -het feit dat mijn vrouw een burger van het land in kwestie is, maakt de eigendomszekerheid sterker; investeer je als buitenlandse enkeling, dan kan men je wel eens onteigenen, op eender welke obscure basis; dus investeer samen met een burger van het land in kwestie Enkele tips dus. Vooral eerst goed de zaak bestuderen, en vooral de mogelijke problemen goed opsporen. Anders blijft het risico op falen heel groot.
Laatst gewijzigd door C2C : 20 november 2014 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Op lange termijn huren betekent ook op lange termijn werken (ter plaatse) om de huur af te betalen. Ik ben vooral geïnteresseerd in low cost nations, waar ik zo snel mogelijk een eigendom kan hebben en geen geld moet weggooien aan huur.
Huren lijkt me alleen interessant op voorwaarde dat ik in tussentijd kan sparen. Zo verdiende ik $1200 per week voor een sales job in Australië, terwijl ik wekelijks maar $300 kosten had. Voor zo ver ik weet is er geen enkel ander land waar zo'n dingen mogelijk zijn. Vrienden van mij huren in België omdat ze geen vermogen hebben om te kopen. Geen enkele ervan is in staat om fatsoenlijk te sparen in tussentijd, dus zijn ze niet productief bezig. Maar een andere keus is er niet. Langs de ene kant wil ik een investering maken die me gelukkig maakt (ifv cultuur, weer en locatie) en langs de andere kant moet het financieel perspectief bieden voor de toekomst (verkopen met winst) Ifv de conciërge/ stroman waar je het over hebt.. Die afspraken zouden dan contractueel moeten worden gemaakt. Als ik me waag op zo'n terrein, wil ik alles weten over de wetgeving. Ik wil gerust investeren en samenwerken met anderen, maar wel op voorwaarde dat IK de baas ben van mijn eigendom en ten allen tijden kan beslissen om plannen te wijzigen/ te verkopen edm. Voor Fiji lijkt het erop dat er een overeenkomst moet worden met het stadsbestuur, en dat ZIJ uiteindelijk baas blijven over mijn eigendom. Maar nogmaals.. Daar is veel research voor nodig |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |