![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gevangene vraagt en krijgt euthanasi , staat in een ander draad.
Zou hen kunnen en mogen beslissen om uit het leven te stappen geen basisrecht moeten zijn?. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mij wel. Wanneer iemand echt overtuigd is dat hij niet meer verder wil, zie ik niet in hoe je die persoon zou kunnen verplichten om verder te leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk is de vraag niet of zelfmoord een recht is (want dat is het de facto al), de vraag is of 'assisted suicide' een recht is.
Ik herinner me een case voor het EVRM (Pretty v. UK). Daar ging het over een vrouw die zwaar ziek was en er een einde aan wou maken voor het echte lijden zou intreden. Tot zover geen probleem. Was het niet dat ze met haar man naar het OM was gestapt om voorafgaand te vragen de man niet te vervolgen wanneer hij haar bij die zelfmoord zou assisteren. Het OM weigerde. Uiteindelijk erkende het Hof wel min of meer dat de vrouw het recht had haar levenseinde zelf te bepalen, maar dat de staat haar rechten niet had geschonden door haar man geen vrijgeleide te geven. Bovendien zie je wel al dat er een evolutie naar assisted suicide is. Meer en meer wordt ook een ondraaglijk en onherstelbaar psychisch lijden aanvaard als grond voor euthanasie, waar het vroeger louter fysisch werd geïnterpreteerd. Die evolutie is naar mijn gevoel wel een goede zaak.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" Laatst gewijzigd door Zeus : 4 januari 2015 om 15:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfmoord is een recht dat iedereen zo kan opeisen.
Maar aandachtshoeren die om de haverklap mislukte pogingen ondernemen, da's een ander verhaal.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() http://deeinder.nl/
Veel mensen gaan ook naar Zwitserland om er een eind aan te maken. Als de Zwitsers ergens geld aan kunnen verdienen dan doen ze het. Als het aan mij lag verkochten ze zelfmoordpillen bij de apotheker. Aanvragen en de maand erop gaan afhalen. Ik ga er vanuit dat minstens de helft van de mensheid het grootste deel van hun leven liever niet geboren hadden willen worden. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 4 januari 2015 om 15:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan echter niet van een arts verlangen dat hij u hier actief of passief bij helpt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet zeggen dat ze nog zeer positief is.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hun probleem nietwaar.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is uw stelling, niet de mijne. Ik vond ze alleen positief.
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het feit dat u die stelling positief vond, toont aan dat er volgens u nog meer dan de helft van de mensen dik tegen hun goesting leven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry voor de mix dan.
Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar wat haalt het uit? Ik ben geboren en dit kan jammer genoeg niet teruggedraaid worden. Zelfmoord draait dit feit niet terug. Voor mezelf wel maar niet voor de mensen rond mij. Dus het feit dat ik liever niet geboren was is niet echt een reden om uit het leven te stappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Filosofisch beschouwd is de zelfmoord de enige moord die geen misdaad is. Dus is het ook de enige moord die niet verboden kan worden.
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is "zelfmoord" wel het juiste woord?
Wanneer men geboren wordt kan men niet zelf beslissen. Wanneer men er uitstapt zou wel moeten kunnen. Of men zich daarbij kan laten helpen is weer iets anders want dat is dan wel moord. Wellicht is de oplossing zich te laten begeleiden maar zelf het knopje indrukken. |
![]() |
![]() |