![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() 100 Vlaamse scholen zijn ingegaan op het aanbod om reclameborden te plaatsen in hun school, in totaal een 750-tal borden. Een kwart van de inkomsten, dat is de belofte van de reclameregie Campus Media (CM), is voor de scholen. Dit kan sinds het onderwijsdecreet van 1 september 2001 is goedgekeurd. Daarin staat dat reclame en sponsoring door derden onder bepaalde voorwaarden is toegelaten in scholen.
Commercieel gezien is het een win-winsituatie voor alle partijen. Adverteerders kunnen zich makkelijk tot een bepaalde doelgroep richten, de reclameregie houdt er een vette kluif aan over & scholen profiteren mee. Voor een doorsnee school met vijf borden betekent dit een opbrengst van 1.900 euro per jaar. De gezinsbond vindt dat dit financieele argument hen niet kan overtuigen & zegt als scholen te weinig geld hebben, ze dit van de overheid moeten krijgen. Het zou natuurlijk een gevaarlijke evolutie zijn wanneer scholen afhankelijk worden van reclame of er hierdoor verschillen zouden ontstaan tussen verschillende scholen. De CM beweert een strikte bedrijfsfilosofie te volgen. Zo zullen reclame voor "alcohol, tabac & politieke partijen nooit kunnen". De Stad Gent bvb heeft via dit kanaal een campagne gelanceert om erop te wijzen dat je je niet mag fietsen zonder licht. Ook weigert CM zijn volledige netwerk voor een langere periode aan één bepaalde adverteerder te verhuren. Mr. Van Biesen van CM vindt dat we ook niet naïef moeten zijn. Scholieren tussen 12 & 18 kun je moeilijk als kinderen bestempelen. Bron: De Morgen 06/03/2003 Wat vinden jullie hierover? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dat reclame moet kunnen, maar dan wel voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld geen reclame voor gaia in biologie als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar mijn school heeft een hele ruimte ingericht met allerlei dingen om ons bezig te houden, voetbaltafel etc, gesponsord door coca cola, ik vind dit goed. Maar de regering moet dan ook rechtlijnig zijn en tabaksreclame weer toelaten.
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Zolag dat het etische, nuttige en neutrale reclameborden zijn mogen ze in scholen komen van mij. Ze mogen echter nooit in de les ter sprake komen. Ik denk bijvoorbeeld aan reclame voor Studio Brussel of zo,..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik dacht aan reclame voor een abortuskliniek, of een koffie-shop, na de homopropaganda, kan de rest van de volksverlakkerij niet achterblijven op school!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Da's gek
![]() Maar ja, ieder zijn ding natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik hoop dat dat een ironische tussenkomst was...... :o
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Indien het is om: scholieren aan te zetten om gezonder te leven ,meer fruit te eten en tanden poetsen enz...is het best voor mij.
Maar niet om :speelgoed,spelletjes en politiek,en een hersenspoelling over bepaalde zaken te promoten! |
![]() |
![]() |