![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Burger
|
Wat vinden jullie eigenlijk van de nieuwe kieswet? Persoonlijk vind ik het een draak van een wet! De mediatisering van de politiek zet zich door deze wet opnieuw voort! De eigenlijke inhoud gaat verloren, kopstukken worden tegen elkaar uitgespeeld, ...
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lokaal Raadslid
|
Indien verkiezingen iets zouden veranderen, waren ze al lang afgeschaft. Het huidige regime is een Janusfiguur, totaal totalitair en autoritair met een democratische façade. In de praktijk verandert er nooit iets, meer zelfs het wordt alsmaar slechter.
Dus; kieswet = slecht |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Vooral de kiesdrempel van 5% ergert mij, volgens hen hebben zij geen stem en zal het Belgisch politieke landchap maar zeer moeilijk vernieuwen.
|
|
|
#4 |
|
Gouverneur
|
Deze kieswet is er vooral gekomen omdat de heren die touwtjes in handen hebben eveneens het systeem wilden en konden bijsturen om voor zichzelf een betere toekomst te verzekeren met een sterkere garantie van verkozen-zijn...
Deze kieswet kwam er niet voor een betere democratie. Deze kieswet kwam er wel als een stukje verzekering voor de politici om aan de touwtjes te kunnen blijven trekken... Zich structureel makkelijker verkiesbaar maken.... Geen probleem natuurlijk als je de structuur zelf in handen hebt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Burger
|
Deze kieswet is een gedrocht..Eén wet die afstuurt op een dictatuur..
Beschamend!! ![]()
|
|
|
#6 |
|
Burger
|
Kun je eigenlijk deze keer meerdere voorkeursstemmen geven (uiteraard op dezelfde lijst!) ?
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
#8 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
De meest bestreden maatregel; de kiesdrempel, is een erg effectief middel om verdere versnippering van ons partijlandschap tegen te gaan. Hetgeen coalitievorming bemoeilijkt en dit is al niet simpel in België. De provinciale kiesomschrijvingen dan. Ik denk dat door deze verandering mensen misschien wat meer de politiek kunnen volgen, in de zin dat het geheel wat zichtbaarder zal zijn nu je heel wat minder lijsten hebt, en vooral in de media is alles zo veel makkelijker te presenteren. Kranten, televisie, radio zijn het belangrijkste forum waarop politici optreden. Op de markt folders uiitdelen op cafés tournees geven,... het hoort er nog steeds bij maar volgens mij in steeds mindere mate. Daarom kan je stellen dat het inrichten van provinciale kiesomschrijvingen kadert binnen een logische evolutie in onze maatschappij.
|
|
|
|
#9 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Gouverneur
|
ik zal kort zijn :de nieuwe kieswet is een slechte wet.
![]() |
|
|
|