![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaams Belang:
Hoogdagen van het VB liggen achter de rug, dat is wel duidelijk. Maar toch is een blijvende rechts radicale stem nodig in het parlement voor de volgende 3 onderwerpen: vreemdelingendebat, Europese Unie en de Vlaamse onafhankelijkheid. Kortom, een zweeppartij die deze 3 thema's blijvend op de politieke agenda wil zetten en daar zijn niet-politiek correcte visie over durft geven. N-VA: We kunnen zeggen over N-VA en De Wever wat we willen, maar N-VA heeft wel iets te bieden aan mensen die sparen, werken en ondernemen. Bart De Wever (ook al zie ik me niet direct op hem stemmen) is by far de meest intelligente politicus van zijn generatie. Partij bespeelt ook goed het buikgevoel van vele Vlamingen. Open VLD: Probeert na Verhofstadt en meeregeren met Di Rupo terug aan geloofwaardigheid te winnen. Dat lijkt op het eerste zicht te lukken, maar met N-VA die in dezelfde vijver aan het vissen is botst de Open VLD op haar grenzen. CD&V: Mossel noch vis partij. Teert (naar mijn aanvoelen) vooral op de 60+ kiezer die decennialang christendemocratisch stemde en dat uit gewoonte blijft doen. Dat zie je ook bij jongeren aan de universiteiten waar CD&V niet boven de 10% uitkomt. Net zoals het VB liggen de hoogdagen acher de rug, al hebben zij het voordeel in het centrum te liggen waardoor de kans op regeringsdeelname aanzienlijk blijft. SP.A: Mist een verhaal. Ze weten de kiezer niet meer te boeien en zijn hun geloofwaardigheid kwijtgespeeld. Crombez doet zijn best, maar of dat nu de man is die SP.A uit dit dal moet loodsen... Groen: De partij voor de intellectueel die 's ochtends opstaat, in de douche plast, op de fiets naar het werk springt en daar een appel begint te eten. Hebben wel een duidelijke visie over Vlaanderen en de wereld en spreken veel studenten en intellectuelen aan, maar om echt een rol van betekenis te spelen denk ik niet dat ze de modale Vlaming kunnen aanspreken. Als je dan zo'n Calvo in de zevende dag hoort pleiten dat Catalonië een voorbeeld moet nemen aan het Belgisch model waarop zijn debater zwaar in de lach schoot, dan weet je het ook wel. PVDA: Probeert dezelfde rol te spelen als het Vlaams Belang, een zweeppartij, links radicale stem in het parlement brengen. Conclusie: Ik denk dat de weg voor de N-VA open ligt om nog jaren het politieke landschap te domineren. Ik zie niet meteen een bedreiging die deze N-VA het lastig kan maken de komende jaren. Ikzelf ga blijvend VB stemmen omdat ik het noodzakelijk vind de rechts radicale stem in het parlement te brengen om de druk op de N-VA te houden, maar tegelijkertijd vind ik het ook positief dat de grootste Vlaamse partij een partij is die sommige punten van het VB programma (hetzij gedeeltelijk en zonder de scherpe randen) in de praktijk wil brengen. Laatst gewijzigd door Drukazz : 11 oktober 2015 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() De populariteit onder politieke partijen op twitter:
VB 5.787 N-VA 28,1K VLD 23,3K CD&V 17,9K SP.A 19,3K GROEN 20K PVDA 4.865 De populariteit van politieke partijen op facebook heeft iets andere verhoudingen, maar ook daar is de N-VA de grootste. VB 23.700 N-VA 60.570 VLD 11.243 CD&V 8.255 SP.A 27.881 GROEN 38.135 PVDA 9.742 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De enige twee overblijvende oppositiepartijen zijn dus pvda en vb. Al de rest is eigenlijk gewoon variaties van hetzelfde. Spijtig dat de piraten niet echt doorgebroken zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
|
![]() 1 opmerking: open VLD heeft al lang de L van liberaal achter zich gelaten.
Op hun verwezenlijkingen in de regering is weinig liberaals te zien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Komt het er niet op neer dat alle maar dan ook alle Vlaamse partijen collaborateurs zijn?
Zwijgen is meedoen, en naast de kwestie praten is de ogen sluiten. Allemaal ene pot nat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De groene brigade gaat nog brokken maken...