![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Wat betekent dit en wat houdt dit allemaal in??
'Belgisch institutioneel kader' kan mij iemand helpen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Het abstracte schilderij 'de driehoek' hing in het smak tegen een muur in een Belgisch institutioneel kader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() sorry, is niet erg duidelijk voor mij
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk dat daarmee bedoelt wordt dat er een federaal parlement is en een federale senaat als wetgevende macht met een federale regering (met een eerste minister) als uitvoerende macht. Dan hebt ge de gewesten en gemeenschappen. Het vlaams gewest en de vlaamse gemeenschap zijn samen gesmolten en de Vlaamse raad is de wetgevende macht (niet met wetten maar met decreten) en de Vlaamse regering (met een minister-president) heeft de uitvoerende macht. De Franstalige gemeenschap en het Waalse gewest zijn (denk ik toch) nog niet samen. De Franstalige gemeenschap omvat het Brussels hoofdstedelijk gewest en het Waals gewest maar ik weet niet of ze een wetgevende en een uitvoerende macht heeft. Het Waals gewest heeft als wetgevende macht het Waalse parlement (of hoe dat dan ook mag heten) en als uitvoerende macht de Waalse regering. De Brusselse hoofdstedelijke raad is de wetgevende macht van het Brussels hoofdstedelijk gewest en de Brusselse hoofdstedelijke regering is haar uitvoerende macht. De Duitstalige gemeenschap maakt deel uit van het Waalse gewest als ik me niet vergis maar zoals ik al schreef weet ik niet waar de bevoegdeheden van de gemeenschappen juist liggen.
En dan heb je natuurlijk ook nog de rechterlijke machten maar die ben ik al half vergeten. Voorts heb je de provincies met een gouverneur, de gemeenten, steden en districten, ... . Ik denk dat dit het Belgisch institutioneel kader is. Zoals ik al zei een abstract weinig fraai schilderij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() bedankt, zoiets dacht ik ook al
|
![]() |
![]() |