Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2016, 11:26   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard 11.000 gevangenen krijgen digitale tv

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Alle 11.000 Belgische gedetineerden kunnen binnenkort in hun cel bellen, digitale tv kijken, films huren en gamen. Justitie gaat álle gevangenissen uitrusten met het beveiligde platform *'Prison Cloud'. Daarmee kan een gevangene ook cursussen volgen en zijn dossier inkijken. Dit jaar trekken technici al de eerste telefoon*kabels in onder andere Brugge en Turnhout.
Niet zolang gooide op forum dezes iemand mij nog een 'steen' omdat ik de huidige gevangenissen vergelijk met 'luxehotels'.

Nu lijkt het mij toch meer en meer in de richting te gaan van een luxehotel of zie ik dat nog steeds verkeerd.

Alles voor de gevangenen (meesten van vreemde origine die hier niet hoeven te zitten zelfs), alles voor de 'oorlogsvluchtelingen', alles voor de asielzoekers, alles voor de sans papiers dat is het België van vandaag.

De brave Belgische belastingbetalers zien het met lede ogen aan hoe men in ons land dat§ gespuis hoog in het vaandel weet te dragen maar wij er wel weer mogen voor opdraaien.

Goed bezig die Politici, I doubt it.

Dat is een cel ...

U denkt waarom zo 'grof' Universalia. Wel, het zijn en blijven mensen die fouten gemaakt hebben en zich niet willen aanpassen in onze leefwereld dus moeten die geen 'luxe' krijgen ook niet. (Ik ga nu wel uit van de zware gevallen) Water ende brood, zij die hier niet thuishoren, straf laten uitzitten in landen van herkomst.

Goed plan? Of zien de forummers alhier dat anders?

Men heeft dan volgens hun zeggen minder cipiers nodig.

Kostenraming 900.000€ in Marche-en- Famenne alleen al.

Gevangenen die Wi-Fi hebben, contact met de buitenwereld kunnen leggen, gaat dat wel goedkomen denkt u?

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 januari 2016 om 11:30.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 11:37   #2
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Die zaken zijn niet gratis voor gedetineerden. Nog meer dan in de buitenwereld, heb je in de gevangenis geld nodig om het een beetje draaglijk te maken.

En waar ziet u iets over internettoegang?

En papillon-toestanden zijn een grove schending van de mensenrechten, geen justitie.

Laatst gewijzigd door Zeus : 7 januari 2016 om 11:47.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 13:00   #3
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Die zaken zijn niet gratis voor gedetineerden. Nog meer dan in de buitenwereld, heb je in de gevangenis geld nodig om het een beetje draaglijk te maken.

En papillon-toestanden zijn een grove schending van de mensenrechten, geen justitie.
De mensenrechten moeten meer gericht worden op de gewone burgers en minder op het gespuis. Zelfde comedie met het Schengenverdrag, de conventie van Genève, godsdienstvrijheid enz die precies in het leven zijn geroepen en vooral moeten dienen als hand boven het hoofd van het schorremorrie.
En neen, die moeten niet "afgeschaft" worden zoals sommigen dan vlug roepen maar aangepast aan de nieuwe toestanden waar de wereld mee kampt!
Hypocrisie zal niets oplossen.

Laatst gewijzigd door andev : 7 januari 2016 om 13:02.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 13:03   #4
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
De mensenrechten moeten meer gericht worden op de gewone burgers en minder op het gespuis. Zelfde comedie met het Schengenverdrag, de conventie van Genève, godsdienstvrijheid enz die precies in het leven zijn geroepen en vooral moeten dienen als hand boven het hoofd van het schorremorrie.
Gedetineerden zijn ook mensen. Laten we bovendien niet vergeten dat er in de gevangenis ook mensen in voorhechtenis zitten, mensen die dus per definitie onschuldig zijn.
Oud 7 januari 2016, 14:49   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Niet zolang gooide op forum dezes iemand mij nog een 'steen' omdat ik de huidige gevangenissen vergelijk met 'luxehotels'.

Nu lijkt het mij toch meer en meer in de richting te gaan van een luxehotel of zie ik dat nog steeds verkeerd.

Alles voor de gevangenen (meesten van vreemde origine die hier niet hoeven te zitten zelfs), alles voor de 'oorlogsvluchtelingen', alles voor de asielzoekers, alles voor de sans papiers dat is het België van vandaag.

De brave Belgische belastingbetalers zien het met lede ogen aan hoe men in ons land dat§ gespuis hoog in het vaandel weet te dragen maar wij er wel weer mogen voor opdraaien.

Goed bezig die Politici, I doubt it.

Dat is een cel ...

U denkt waarom zo 'grof' Universalia. Wel, het zijn en blijven mensen die fouten gemaakt hebben en zich niet willen aanpassen in onze leefwereld dus moeten die geen 'luxe' krijgen ook niet. (Ik ga nu wel uit van de zware gevallen) Water ende brood, zij die hier niet thuishoren, straf laten uitzitten in landen van herkomst.

Goed plan? Of zien de forummers alhier dat anders?

Men heeft dan volgens hun zeggen minder cipiers nodig.

Kostenraming 900.000€ in Marche-en- Famenne alleen al.

Gevangenen die Wi-Fi hebben, contact met de buitenwereld kunnen leggen, gaat dat wel goedkomen denkt u?
Gevangenen hebben nu ook contact met de buitenwereld langs de post - hun brieven worden niet nagekeken en gelezen - ze krijgen bezoek, de cipiers kunnen niet horen wat ze zeggen tegen het bezoek en alle dagen kunnen ze telefoneren met iedereen of beter elk nummer die op hun telefoonlijst staat.

Stel nu dat ze toegang tot het internet krijgen, wat niet het geval is, maar stel, wat kunnen ze dan daar doen dat ze nu niet kunnen?

De cel op de foto met Steve Mcqueen voor één persoon is een onbestaande luxe in Belgie, vermits men bijvoorbeeld in Antwerpen in zulke cel drie vier en vijf man in heeft zitten.
Oud 7 januari 2016, 14:53   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, zowat alle gevangenen betalen de gevangenis om TV te mogen kijken. Geen geld = geen TV.
Oud 7 januari 2016, 15:56   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik moet thuis ook betalen. Zowel voor de aankoop van de tv, als voor de kabel enz.

Als gevangenen met meerderen in één cel zitten, dan zullen ze eens leren hoe het is om "als brave burger" te moeten verdragen dat een ambetant personage u heel den tijd zit te kloten.

Worden gevangenen zomaar toestemming gegeven om te telefoneren en brieven te schrijven. Dat is geen goede zaak. Ieder telefoongesprek zou opgenomen moeten worden, iedere brief gekopieerd. Zodat deze gegevens gebruikt kunnen worden. Onmiddellijk of later, mocht het ooit nodig zijn.

In voorhechtenis onschuldig ? Juridisch wel, maar juridisch ook : in beschuldiging gesteld of hoe het ook heet.
't is misschien wel een goede zaak dat de onderzoeksrechter tegenwoordig u kan aanhouden, maar toch toestemming geeft om thuis te zitten en voorwaarden na te leven.

Ik denk dat er veel leefloners zijn die schameler leven dan die gasten in hun club med.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:21   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik moet thuis ook betalen. Zowel voor de aankoop van de tv, als voor de kabel enz.
We zijn het dus eens dat als iemand in de gevangenis geen geld heeft hij niets krijgt.

Citaat:
Worden gevangenen zomaar toestemming gegeven om te telefoneren en brieven te schrijven. Dat is geen goede zaak. Ieder telefoongesprek zou opgenomen moeten worden, iedere brief gekopieerd. Zodat deze gegevens gebruikt kunnen worden. Onmiddellijk of later, mocht het ooit nodig zijn.
Er is nog geen geld meer om de gevangenen van deftige gevangeniskledij te voorzien, en jij gaat een leger van Stasi-ambtenaren oprichten die niets anders doen dan brieven lezen...

Wat doe je met het bezoek, overal een Stasi-ambtenaar bij zetten om te luisteren wat man en vrouw tegen elkaar vertellen?
Alle dagen zeven dagen per week tienduizenden telefoongesprekken opnemen en beluisteren? ♫ Wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel geld ♫
Een telefoongesprek met de advocaat afluisteren? Je weet toch wel dat communicatie tussen de gevangene en zijn raadsman privé is?

Het probleem met de meeste fantasieën van mensen die niets over de gevangenis kennen is dat het alleen maar dat zijn, fantasieën.

Citaat:
In voorhechtenis onschuldig ? Juridisch wel, maar juridisch ook : in beschuldiging gesteld of hoe het ook heet.
Het maakt weinig uit of dat je in beschuldiging gesteld bent of dat je verdacht bent van, men blijft onschuldig tot dat je door het beroepshof veroordeeld bent.
Probeer dat te begrijpen schoof, zelfs als correctioneel u schuldig verklaard, dan hoef je maar te zeggen, 'ik teken beroep aan' en je bent terug onschuldig want de correctionele uitspraak is opgeschort.

Citaat:
't is misschien wel een goede zaak dat de onderzoeksrechter tegenwoordig u kan aanhouden, maar toch toestemming geeft om thuis te zitten en voorwaarden na te leven.
Er is geen andere keuze, de gevangenissen zitten overvol. Waarom denk je dat straffen tot drie jaar automatisch thuis uitgezeten worden met een bandje. Men geeft die mensen zelfs een uitkering om de straf thuis te kunnen uitzitten.

Citaat:
Ik denk dat er veel leefloners zijn die schameler leven dan die gasten in hun club med.
En in de woestijn in Afrika leeft men nog schameler dan de leefloners hier.

Zodus, wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Oud 7 januari 2016, 17:13   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is voor gedetineerden nogmaals een stap naar achteren.
In het oude systeem hadden ze nog redenen om uit hun cel te kunnen komen, nu vegeteren ze daar maar.
Alweer een opstap naar privatisering en winstbejag op kap van gedetineerden.
En als je kijkt naar Amerika dan is dat een serieuze stap achteruit.
Mensen worden dan producten van de winstmaximalisatie.
Oud 7 januari 2016, 20:22   #10
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Weer het typevoorbeeld van de platte en vooral domme rechtspopulistische draad. Ik wil er niet te veel tijd insteken, maar hier mijn voornaamste tegenargumenten aan de poster:

- u onderschat het element 'vrijheidsberoving', in een echt luxehotel mag u in principe - behalve misschien in Pyongyang - vrij naar buiten gaan en de buitenlucht opsnuiven. In en gevangenis kan u bezwaarlijk gaan en staan waar u wil.

- uw ideaaltype van een 'echte cel' lijkt me bezwaarlijk bevorderlijk voor de heropvoeding en reïntegratie van de gedetineerde. Het type gevangenis en regime dat u voorstelt, zorgt ervoor dat criminelen nog misdadiger de bak uitgaan dan dat ze er binnen zijn gekomen. De Belgische wetgever schrijft overigens voor dat de straf uit de vrijheidsberoving bestaat, niet om gevangenen op te sluiten in een mensonwaardige en 'middeleeuwse' kerker !

- het is inderdaad zoals sommigen reeds opperden, een extra service die door de gevangene (zij het door familie, of door wat werkjes zakgeld te verdienen) zelf wordt betaald. De gemeenschap draait hier dus niet extra voor op. Dit in tegenstelling tot gratis wifi-voorziening in asielzoekerscentra, maar dat is een ander verhaal.

- ook belachelijk dat men nog met analoge tv zou blijven zitten, want dat is gewoon gans aan het verdwijnen. Ook gevangenissen moeten mee gaan met hun tijd.

Kortom, uw waanbeeld / fata morgana van de gevangenis als 'luxehotel' poogt u hierbij weer eens te bevestigen, mij niet gelaten hoor, hopelijk hebben de anderen uw onzinspuiterij snel door en trappen ze niet in uw verzuurde val !

Als u meent dat het er toch zo goed en luxueus toeven is, waarom gaat u er dan zelf niet eens een poosje zitten ? Dan mag u uw ervaringen gerust met ons delen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 23:06   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is voor gedetineerden nogmaals een stap naar achteren.
In het oude systeem hadden ze nog redenen om uit hun cel te kunnen komen, nu vegeteren ze daar maar.
Alweer een opstap naar privatisering en winstbejag op kap van gedetineerden.
En als je kijkt naar Amerika dan is dat een serieuze stap achteruit.
Mensen worden dan producten van de winstmaximalisatie.
Ja, maar daar werden de cipiers zo moe van...
Oud 7 januari 2016, 23:23   #12
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

... en ze zijn allemaal onschuldig.

Wat erg toch alweer!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 23:56   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
... en ze zijn allemaal onschuldig.

Wat erg toch alweer!
Alleen diegenen die niet veroordeeld zijn.

Raar systeem hé?
Oud 8 januari 2016, 08:07   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bellen is een lijn die al dan niet gecontroleerd naar buiten gaat.

België staat gecontroleerd internet toe in gevangenissen

Gedetineerden eisen studierechten op

Probeer dat maar eens uit te leggen aan de slachtoffers.

Keerzijde van de medaille misschien?

Internet, een recht. Niet in de gevangenis.
Oud 8 januari 2016, 08:35   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedetineerden zijn ook mensen. Laten we bovendien niet vergeten dat er in de gevangenis ook mensen in voorhechtenis zitten, mensen die dus per definitie onschuldig zijn.
Ik hoop toch dat mensen in voorhechtenis niet bij de zware gevallen zitten?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 10:44   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We zijn het dus eens dat als iemand in de gevangenis geen geld heeft hij niets krijgt.
...
We zijn het NIET eens. Je vergist je.

De gevangene lijdt geen honger of kou, hij krijgt bad, bed en brood.
Het slachtoffer krijgt niks. (hij 'krijgt" zelfs geen schadevergoeding, want die brengt hem/haar niet verder dan de toestand voor het hem/haar aangedane misdrijf ..)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 januari 2016, 10:48   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
...
- u onderschat het element 'vrijheidsberoving',
...
U onderschat het element 'straf'.

Een straf is een uniek iets !
Het is het enige element dat soms (niet altijd) werkt, als het tenminste fatsoenlijk uitgevoerd wordt. Als het een goede uitgevoerde straf is, dan heeft de dader geen goesting meer om recidive te plegen.
Geen enkel ander element werkt nog maar een tiende zo goed, als een goede straf wel doet.

.

Oud 8 januari 2016, 10:50   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
...
Zodus, wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Is het niet duidelijk dat ik wil zeggen dat er amper een zweem van justitie is in dit apenland ?
Een kleine illustratie? Dutroux met zijne choco-pot.

.

Oud 8 januari 2016, 11:08   #19
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
U onderschat het element 'straf'.

Een straf is een uniek iets !
Het is het enige element dat soms (niet altijd) werkt, als het tenminste fatsoenlijk uitgevoerd wordt. Als het een goede uitgevoerde straf is, dan heeft de dader geen goesting meer om recidive te plegen.
Geen enkel ander element werkt nog maar een tiende zo goed, als een goede straf wel doet.

.
Dat is dus een denkfout, zoals blijkt uit studies

http://www.securitepublique.gc.ca/cn...rcdvsm-eng.pdf

Ook crimineel gedrag binnen de gevangenismuren wordt niet minder naarmate het regime strenger is

http://www.bop.gov/resources/researc...gaes_c%26d.pdf
Oud 8 januari 2016, 11:40   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dus een denkfout, zoals blijkt uit studies

http://www.securitepublique.gc.ca/cn...rcdvsm-eng.pdf

Ook crimineel gedrag binnen de gevangenismuren wordt niet minder naarmate het regime strenger is

http://www.bop.gov/resources/researc...gaes_c%26d.pdf
Zeker weten dat dit niet klopt.
Als ik tegenwoordig zie waar ze allemaal werk straffen voor krijgen?
Dat houd je niet tegen.

Een echte kordate straf wel.
Maar dat was vroeger blijkbaar..

Hoe dan ook er zijn nu 2 soorten ex criminelen.
Degenen die voor lichte zaken zware detentie hadden gedaan en degenen die voor zware zaken geen detentie nu doen.
In het oude geval lopen die nog steeds met een zwaar strafblad zonder kansen in het leven en het nieuwe doe je maar wat je wenst.
Tabula rasa over al die oude straf dossiers zou wel eens mogen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be