Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juli 2016, 22:35   #1
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Autodidacten

Kunnen volgens U autodidacten evenveel kennis bereiken als zij die onder begeleiding van een hoogleraar aan een universiteit hebben gestudeerd ?

Daar ik zelf autodidact ben in wiskunde en recht ,had ik graag hierover uw mening gekend.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 22:49   #2
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Natuurlijk, waarom niet?
Wat een autodidact voor heeft op een universitair is de hele brok algemene kennis of vakken in de marge die hij niet hoeft te bestuderen.
Wat soms ook een duidelijk kan nadeel zijn.
Ik denk nu eerlijk gezegd aan uw geval.
Ik heb nog weinig universitairen zich zo weten te gedragen als u.
Het niet hebben van het papiertje diploma kan ook een nadeel zijn. Ook al ben je nog zo goed.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 23:01   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Men gaat u niet toelaten in de 'mijn diploma is beter dan dat van u' club.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 23:18   #4
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Men gaat u niet toelaten in de 'mijn diploma is beter dan dat van u' club.
neen da's waar ... maar dat is heel makkelijk recht te zetten, niet ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 23:28   #5
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Kunnen volgens U autodidacten evenveel kennis bereiken als zij die onder begeleiding van een hoogleraar aan een universiteit hebben gestudeerd ? .
Neen
en als je anders beweert wil ik gerust 6j studeren en jouw hartchirurg worden

bekijk het 9/11 topic
16j studie en hoeveel zelfverklaarde bouwingenieurs lopen daar rond? 99% van die autodidactische politics bouwingenieurs heeft nog nooit van sterkteleer gehoord
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 06:00   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Je hebt twee soorten autodidacten: zij die dat echt zijn, en zij die zichzelf daartoe opblazen met veel decorum aan geleerde woorden.

Zij die dat echt zijn: groot respect.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 09:39   #7
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Gedrag

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik heb nog weinig universitairen zich zo weten te gedragen als u.
.
kan je dit meer verduidelijken zodat ik mij kan verdedigen

dank U
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 09:47   #8
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Kunnen volgens U autodidacten evenveel kennis bereiken als zij die onder begeleiding van een hoogleraar aan een universiteit hebben gestudeerd ?

Daar ik zelf autodidact ben in wiskunde en recht ,had ik graag hierover uw mening gekend.
Onder begeleiding van "een hoogleraar"? Onder begeleiding van verschillende hoogleraren, assistenten, docenten, eventueel met praktijkstage, ... U stelt het wel heel simpel voor.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 09:47   #9
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Diploma's

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Neen
en als je anders beweert wil ik gerust 6j studeren en jouw hartchirurg worden
Dat is een zeer goed argument voor de diploma's ,inderdaad diploma's bewijzen dat je exames hebt afgelegd en zijn een getuigschrift dat je iets kan of kon.

Vroeger zegde ik altijd als men naar mijn diploma's vroeg (die ik niet had ) dat een diploma is zoals een oude man die in een dancing naar een jong hyppe meisje gaat en zijn foto laat zien van toen hij ook 18 jaar was zeggende "kijk eens hoe mooi ik was ".Hij heeft niet veel succes gehad.

ik geef toe dat ik in geen enkel examen ,nog van recht, nog van wiskunde zou slagen ,meer nog ik zou waarschijnlijk geen enkel punt halen omdat ik totaal de curriculum niet heb gevolgd.Maar moest ik een exaam samen stellen dan ben ik zeker dat de doctors in recht of zuivere wiskunde ook niet zouden geslaagd zijn op mijn vragen.

Ik daag alle docters in recht uit een antwoord te geven op deze vraag,en zo ken ik er nog honderden.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=233150
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 8 juli 2016 om 09:51.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:05   #10
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Onder begeleiding van "een hoogleraar"? Onder begeleiding van verschillende hoogleraren, assistenten, docenten, eventueel met praktijkstage, ... U stelt het wel heel simpel voor.
ja,ok dat zal dan wel zo zijn en goed ook .Heb er totaal geen ervaring mee.

Zowel in mijn zelfstudie recht als in mijn zelfstudie wiskunde leerde ik zoals men dat vroeger deed .

"leer van de meester zelf ,Lees Euler "

Ik ging dus naar de rechts of wiskunde bibliotheek aan de universiteit en begon boek per boek de eerste 10 blz te lezen (samenvatting en korte inhoud ,meestal in het voorwoord vervat°).
na 1 a 2 jaar had ik een goed begrip van wat er allemaal in het vak bestond en dan ging ik dieper op bepaalde onderwerpen in afhankelijk van de behoefte die ik had vanop mijn werk.
In de wiskunde faculteit kwamen studenten aan mij vragen waar ze iets konden vinden en meestal kon ik dan antwoorden met '4E rij ,knal geel boek links in het midden°)

heb dit 30 jaar gedaan omdat ik niet zoveel moest werken en toch geld genoeg had.

is gestopt in 2006 met opkomst google en internet databases.

Vroeger ging ik wekelijks 3 a 4 dagen (als ik niet in Tenerife was)naar de rechtsfaculteit en las alle rechtstijdschriften of nam photocopies van belangrijke arresten en las ze dan in Tenerife aan het zwembad van mijn hotel.

Dus als autodidact heb ik inderdaad totaal geen curriculum en zou ik niet kunnen werken noch als advocaat,noch als ingenieur, noch als wiskundige.
Gelukkig heb ik mijn eigen beroep zelf uitgevonden.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:10   #11
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Het is een nogal misleidende stelling, er hoort helemaal geen sprake te zijn van autodidact vs universitair. Kennisverwerving is een combinatie van beiden.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:14   #12
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Als het louter om kennis gaat, zeker wel.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:27   #13
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.542
Standaard

Je leert veel in discussie met andere studenten. Een autodidact mist die interactie. Maar het is niet uitgesloten.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:37   #14
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard interactie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je leert veel in discussie met andere studenten. Een autodidact mist die interactie. Maar het is niet uitgesloten.
Klopt 100 PROCENT
Ik heb het meeste geleerd in mijn brainstorms met de beste advocaten en currators van Belgie .

DEFINITIE :
In de praktijk bestaat een kriegsspiele brainstorm uit de volgende stappen:

• Informatiesessie voor de betrokken mensen en uitleg over de mogelijkheden.
• Voorstellen van een concept
• Verbeteren en aanpassen van het concept.
Door middel van een interactief proces van mogelijke nieuwe voorstellen, opmerkingen, verbeteringen en aanpassingen gebaseerd op de PDCA cyclemethode van Deming:
Plannen, Doen, Controleren, Afronden, wordt dan het uiteindelijk concept verkregen welke door al de betrokkenen kan worden goedgekeurd.

• Het bereiken van een consensus, geen meerderheid maar uniformiteit, met andere woorden: iedereen moet akkoord zijn is belangrijk.

Het is dankzij de consensustechniek dat een groep mensen op overzichtelijke- en efficiënte wijze tot een gezamenlijke beslissing kunnen komen.
De consensus vereist dus dat de gekozen oplossing unaniem aanvaard wordt

ik heb dit meer dan 300 maal gedaan en geef toe dat je daar verschrikkelijk veel van leert.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:39   #15
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Echte Autodidacten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt twee soorten autodidacten: zij die dat echt zijn, en zij die zichzelf daartoe opblazen met veel decorum aan geleerde woorden.

Zij die dat echt zijn: groot respect.

.
Enkele beroemde autodidacten in de wetenschap:
Charles Darwin in de biologie,
Michael Faraday in de natuurkunde,
Antonie van Leeuwenhoek in de microbiologie,
Gottfried Wilhelm Leibniz in de wiskunde,
Leonardo da Vinci in de wetenschap en techniek,
Richard Leakey in de paleoantropologie.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:54   #16
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.006
Standaard

Wie is er tegenwoordig nog autodidact. Quasi iedereen haalt zijn kennis toch uit handboeken? Of die handboek u nu mondeling wordt uitgelegd, of je leest het boek van een prof. Op zich is de manier van kennisoverdracht niet zo relevant. Van zodra je je kennis haalt uit boeken, ben je in mijn ogen geen autodidact.

Want uiteindelijk heb ik een universitair diploma gehaald, waarbij ik enkel het eerste jaar naar de les ben geweest. Daarna heb ik een prof enkel nog gezien op een mondeling examen. Ik noem mezelf geen autodidact hoor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 10:54   #17
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Enkele beroemde autodidacten in de wetenschap:
Charles Darwin in de biologie, .
charles Darwin een autodidact?
http://darwin-online.org.uk/people/v...bridgelife.pdf

jouw autodidactische vaardigheden kunnen al in vraag gesteld worden.

Citaat:
Dat is een zeer goed argument voor de diploma's ,inderdaad diploma's bewijzen dat je exames hebt afgelegd en zijn een getuigschrift dat je iets kan of kon.
het gaat niet om het diploma, het gaat om de opleiding, de kennisverwerving en de praktijk
als ik nu van nul wil beginnen, autodidactisch, om hartchirurg te worden dan zal me dat niet lukken.
Zelfs als ik mezelf wijs maak dat het lukt moet er op het einde een controle zijn om te zien of ik jou geen blaasjes wijs maak
Ik kan, als ik solliciteer, met jouw verhaaltje vd 18jarige afkomen, of dat volstaat om aangeworven te worden?

ik geef toe,
in bepaalde domeinen is het makkelijker jezelf wijs te maken dat je een autodidact bent omdat er geen controlemechanismen zijn. Op dit forum mag iedereen zich bouwingenieur noemen, bv de mannen in het 9/11 topic. Niemand zal daarvoor vervolgd worden maar of ik zo iemand inhuur om mijn huis te bouwen?
zou jij dat doen?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 11:00   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Kunnen volgens U autodidacten evenveel kennis bereiken als zij die onder begeleiding van een hoogleraar aan een universiteit hebben gestudeerd ?

Daar ik zelf autodidact ben in wiskunde en recht ,had ik graag hierover uw mening gekend.
Volgens mij wel. Op voorwaarde dat je over het goed gekwalificeerd studiemateriaal beschikt en tegenover jezelf intellectueel voldoende kritisch staat om op regelmatige tijdstippen je eigen kennis van de materie te kunnen af toetsen. Iedereen die in zijn jongere jaren aan een universiteit heeft gestudeerd zal u na een paar decennia toegeven dat hij/zij inzake grondige kennis in een bepaald vakgebied véél meer heeft verworven na de universiteitsjaren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 11:03   #19
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
charles Darwin een autodidact?
http://darwin-online.org.uk/people/v...bridgelife.pdf

zou jij dat doen?
neen ,en darwin stond in zijn gebied (evolutie leer ) aangegeven als autodidact.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 11:05   #20
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
.

Want uiteindelijk heb ik een universitair diploma gehaald, waarbij ik enkel het eerste jaar naar de les ben geweest. Daarna heb ik een prof enkel nog gezien op een mondeling examen. Ik noem mezelf geen autodidact hoor.
HOE DOE DE DA DAN (antwaarps mag oek is hier)
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be