![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() wat als het volk kiest om haar macht uit handen te geven? Hoe ga je de democratie dan nog verdedigen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zijn al de mussen dood. Uw veronderstelling laat mij veronderstellen dat jij onze bestuurders als elitair of hoger staand acht dan de bevolking die ze vertegenwoordigen. Je wantrouwt het volk. Jouw veronderstelling gaat uit ven mogelijke domheid van een meerderheid van de bevolking. Zou een meerderheid er ooit voor kiezen om zijn loon drastisch te verlagen en de belastingen drastisch omhoog te stemmen? Jouw suppositie is even irreëel. In landen waar er een aanzet is tot directe democratie (b.v. Zwitserland) blijkt dat er méér 'civicness is, wegens het betrekken in de besluitvorming van de basis. Geen doemscenario's dus! Ze zijn onrealistisch.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Het was maar een vraag, ik impliceerde niets. Ik doelde wel op mensen die de democratie als het hoogste goed verdedigen, iets waar elke natie naar moet streven, en ook wil streven. Maar nu zit je met een situatie waar vrijwillig voor het tegenovergestelde gekozen wordt, een paradoxale democratische verwerping van de democratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoniet is het een zinloze, uit de lucht gegrepen spielerei (geen bezwaar tegen surrealisme hoor ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Volg het nieuws keer Staaf. De inwoners van Liechtenstein hebben in een referendum hun prins zowat gebombardeerd tot absolute vorst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voortaan heeft de vorst absoluut vetorecht. Hij kan alle wetten die het piepkleine parlementje stemt zomaar en zonder opgave van reden in de prullenmand gooien. Tevens geeft dit hem het recht de regering te ontbinden op ieder moment die hem goed dunkt, zelf de macht over te nemen of tijdelijk een andere regeringsploeg aan te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze kozen dus 'eieren voor hun geld' Letterlijk.
Het hemd is dus voor de Leichtensteiners eveneens nader dan de rok. Kwestie van prioriteiten nietwaar.............
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn ogen is dat een overdonderende meerderheid!
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() True, maar als er écht gevaar dreigde zou de stemming wel Saddamistische proporties aangenomen hebben
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat 40% van het volk toch nog neen durft stemmen is al een hele prestatie rekening houden met het feit dat de tegenstanders van grotere prinselijke macht de afgelopen weken op allerlei wijzen bedreigd en geïntimeerd werden. Zo krijgen een aantal een varkenskop "bezorgd" die opengeslagen was. Ook begeleide boodschappen logen er niet om. Of dit alles gebeurde in opdracht van het prinsenhuis of van hevige voorstanders van de monarchie is natuurlijk niet duidelijk. Het is echter wel geweten dat de regerende prins, Hans-Adam, niet onmiddellijk een innemende mens is, maar eerder voor niets terugdeinst om zijn doelen te bereiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een snelle en korte zoekactie op het www (mijn voornaamste bron van info) leverde me niets op. Heeft iemand tijd of zin om me uit de onwetendheid te helpen met een linkje of luistertip? Op TV wordt dit nu wschl. volledig naar de achtergrond verdrongen door de op handen zijnde confrontatie. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zou anders niet slecht zijn mocht er in Antwerpen ook zo'n sterke figuur even dictator spelen, om allle rotzooi eens op te ruimen.
Corruptie, verloedering, verpaupering, criminaliteit, radicale islamisering, .... noem maar op. Zet daar een sterke figuur met een sterke politiemacht, geef hem 2 jaar de tijd, en als die goed zijn werk doet, dan mag hij zich na twee jaar bij lokale verkiezingen als kandidaat stellen. En dan wint hij nog ook. Wie dat moet zijn? Maakt mij niet uit. Of het Camille Paulus, Filip Dewinter of nog iemand anders is. Zolang het geen figuur uit de corrupte schepencollege is. In ieder geval staat vast dat zo'n tijdelijk dictatuur veel zou helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Trieste zielenpoot die hier om een dictator staat te schooien. Wat doet dergelijk bruin onkruid eigenlijk op dit forum. Van zijn hand las ik niets dan onverdraagzame nonsens, hersenloos bijeengekakt. Kent niemand een goed hoofdgeneesheer - dan wel één voor het hoofd - om deze pathologische zielenpoot te behandelen? Of moet hij doodgewoon een spuitje en dan naar het dierenasiel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Ik heb nooit om een dictator gevraagd. Ik vraag mij gewoon af wat je gaat doen om de democratie te verdedigen als een volk vraagt om een dictator? Ondertussen weet ik (dankuwel meneer van den Berghe) dat die keuze in Liechtenstein niet zo vrijwillig was, maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant kan zijn om eens over mijn vraag na te denken. What if?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Dit is dus eigenlijk een situatie waarbij op een democratische manier gekozen wordt voor een niet-democratisch dictatoriaal regime, maak dat mee zeg! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu lees je dikwijls scheldpartijen maar je weet niet tegen wie ze gericht zijn.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of moet je daar 'goede' hersenen voor hebben? Hoe was het daar in de gevangenis? Beter dan in een kooi in de zoo? Wie was de zielepoot alweer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de mensen die even willen lezen en op een redelije manier antwoorden. (JPVR zich dus beter onthouden). Ik stem NIET op het Blok. Heb ik al dikwijls geschreven. Ik denk eerder dat ik op Het LIberaal Appel ga stemmen. Maar met de problemen die er vandaag zijn in Antwerpen, waarbij bijna alle partijen betrokken zijn, van links naar rechts, exclusief NVA, Liberaal Appel en Vlaams Blok. Waarbij ook een situatie is ontstaan waardoor het bestuur van de stad Antwerpen onmogelijk is geworden, in ieder geval niet geloofwaardig. In die omstandigheden vroeg ik mij af of het niet beter zou zijn om iemand van buitenaf, dus een persoon die noch corrupt is, noch deel heeft genomen aan het bestuur, alle macht te geven. In duidelijke taal is dat niets anders dan een dictator, hoewel dat woord inderdaad te zwaar is. Mijn idee hierover is dat zo iemand met veel macht, maar tijdelijk, de rotzooi kan opruimen. En het maakt niet uit wie het is, of het nu een Camille Paulus, een Filip Dewinter, of zelfs iemand anders is. Zolang de competentie blijkt. Om af te sluiten herhaal ik dat het beter is zich te onthouden wanneer men zich automatisch, ondoordacht en belachelijk opstelt, of wanneer men reeds van tevoren beperkt is. OK, JPVR?. |
||
![]() |
![]() |