Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2003, 19:47   #1
Kotsmos
Minister-President

Standaard

wat als het volk kiest om haar macht uit handen te geven? Hoe ga je de democratie dan nog verdedigen?
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 19:53   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
wat als het volk kiest om haar macht uit handen te geven? Hoe ga je de democratie dan nog verdedigen?
Wat als de lucht invalt?
Dan zijn al de mussen dood.

Uw veronderstelling laat mij veronderstellen dat jij onze bestuurders als elitair of hoger staand acht dan de bevolking die ze vertegenwoordigen. Je wantrouwt het volk. Jouw veronderstelling gaat uit ven mogelijke domheid van een meerderheid van de bevolking.

Zou een meerderheid er ooit voor kiezen om zijn loon drastisch te verlagen en de belastingen drastisch omhoog te stemmen? Jouw suppositie is even irreëel.

In landen waar er een aanzet is tot directe democratie (b.v. Zwitserland) blijkt dat er méér 'civicness is, wegens het betrekken in de besluitvorming van de basis.

Geen doemscenario's dus! Ze zijn onrealistisch.
Oud 17 maart 2003, 19:57   #3
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Het was maar een vraag, ik impliceerde niets. Ik doelde wel op mensen die de democratie als het hoogste goed verdedigen, iets waar elke natie naar moet streven, en ook wil streven. Maar nu zit je met een situatie waar vrijwillig voor het tegenovergestelde gekozen wordt, een paradoxale democratische verwerping van de democratie.
Oud 17 maart 2003, 20:10   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was maar een vraag, ik impliceerde niets. Ik doelde wel op mensen die de democratie als het hoogste goed verdedigen, iets waar elke natie naar moet streven, en ook wil streven. Maar nu zit je met een situatie waar vrijwillig voor het tegenovergestelde gekozen wordt, een paradoxale democratische verwerping van de democratie.
Is er in Liechtenstein sprake van dergelijke toestand?
Zoniet is het een zinloze, uit de lucht gegrepen spielerei (geen bezwaar tegen surrealisme hoor )
Oud 17 maart 2003, 20:20   #5
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Volg het nieuws keer Staaf. De inwoners van Liechtenstein hebben in een referendum hun prins zowat gebombardeerd tot absolute vorst.
Oud 17 maart 2003, 21:31   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volg het nieuws keer Staaf. De inwoners van Liechtenstein hebben in een referendum hun prins zowat gebombardeerd tot absolute vorst.
Dit is inderdaad zo. Maar men moet ook goed beseffen dat het resultaat eigenlijk een beetje afgedwongen is. De regerende vorst had er immers mee gedreigd het land te verlaten bij een voor hem negatief uitvallend stemming. Dit zou een ramp geweest zijn voor heel veel Liechtensteiners, daar de prinselijke familie eigenlijk heel de economie van het vorstendom beheerst, controleert en in handen heeft. En voor heel velen heeft dat uiteindelijk de doorslag gegeven. Mocht de volksraadpleging in een andere sfeer gehouden zijn, dan was het resultaat misschien opmerkelijk anders geweest. Een voormalig eerste minister van Liechtenstein merkte eens over de prins op dat hij eerder gevreesd wordt dan gerespecteerd, en meer gerespecteerd dan geliefd.

Voortaan heeft de vorst absoluut vetorecht. Hij kan alle wetten die het piepkleine parlementje stemt zomaar en zonder opgave van reden in de prullenmand gooien. Tevens geeft dit hem het recht de regering te ontbinden op ieder moment die hem goed dunkt, zelf de macht over te nemen of tijdelijk een andere regeringsploeg aan te stellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 21:33   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze kozen dus 'eieren voor hun geld' Letterlijk.
Het hemd is dus voor de Leichtensteiners eveneens nader dan de rok.
Kwestie van prioriteiten nietwaar.............
Oud 17 maart 2003, 22:19   #8
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dit is inderdaad zo. Maar men moet ook goed beseffen dat het resultaat eigenlijk een beetje afgedwongen is. De regerende vorst had er immers mee gedreigd het land te verlaten bij een voor hem negatief uitvallend stemming. Dit zou een ramp geweest zijn voor heel veel Liechtensteiners, daar de prinselijke familie eigenlijk heel de economie van het vorstendom beheerst, controleert en in handen heeft. En voor heel velen heeft dat uiteindelijk de doorslag gegeven. Mocht de volksraadpleging in een andere sfeer gehouden zijn, dan was het resultaat misschien opmerkelijk anders geweest. Een voormalig eerste minister van Liechtenstein merkte eens over de prins op dat hij eerder gevreesd wordt dan gerespecteerd, en meer gerespecteerd dan geliefd.
Maar toch het symbool van de staat, en erg belangrijk voor de nationalistische Liechtensteiners. Een economische ramp zou ik het vertrek van de prins ook niet noemen. Liechtenstein is een financieel paradijs he, het land zou enkel degraderen naar een normaal land op dat vlak (moest er echt een realistisch risico voor een economische ramp zijn zou de uitslag wel veel meer in het voordeel van de koning zijn uitgevallen, nu was het maar 60% ofzo). Je kan dus zeggen dat de inwoners die bevoorrechte positie belangrijker vinden dan zeggenschap in het bestuur.
Oud 17 maart 2003, 22:21   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Liechtenstein is een financieel paradijs he, het land zou enkel degraderen naar een normaal land op dat vlak (moest er echt een realistisch risico voor een economische ramp zijn zou de uitslag wel veel meer in het voordeel van de koning zijn uitgevallen, nu was het maar 60% ofzo). Je kan dus zeggen dat de inwoners die bevoorrechte positie belangrijker vinden dan zeggenschap in het bestuur.
60% lijkt me anders geen kattepis......
In mijn ogen is dat een overdonderende meerderheid!
Oud 17 maart 2003, 22:25   #10
Kotsmos
Minister-President

Standaard

True, maar als er écht gevaar dreigde zou de stemming wel Saddamistische proporties aangenomen hebben
Oud 17 maart 2003, 22:34   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
60% lijkt me anders geen kattepis......
In mijn ogen is dat een overdonderende meerderheid!
Jammer genoeg wordt duidelijk dat u de actualiteit in dit dwergstaatje de afgelopen dagen niet hebt gevolgd.

Dat 40% van het volk toch nog neen durft stemmen is al een hele prestatie rekening houden met het feit dat de tegenstanders van grotere prinselijke macht de afgelopen weken op allerlei wijzen bedreigd en geïntimeerd werden. Zo krijgen een aantal een varkenskop "bezorgd" die opengeslagen was. Ook begeleide boodschappen logen er niet om. Of dit alles gebeurde in opdracht van het prinsenhuis of van hevige voorstanders van de monarchie is natuurlijk niet duidelijk. Het is echter wel geweten dat de regerende prins, Hans-Adam, niet onmiddellijk een innemende mens is, maar eerder voor niets terugdeinst om zijn doelen te bereiken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 07:22   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Jammer genoeg wordt duidelijk dat u de actualiteit in dit dwergstaatje de afgelopen dagen niet hebt gevolgd.
Dat moet ik dan ook ruiterlijk toegeven.
Een snelle en korte zoekactie op het www (mijn voornaamste bron van info) leverde me niets op.
Heeft iemand tijd of zin om me uit de onwetendheid te helpen met een linkje of luistertip?
Op TV wordt dit nu wschl. volledig naar de achtergrond verdrongen door de op handen zijnde confrontatie.
Oud 18 maart 2003, 11:13   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Het zou anders niet slecht zijn mocht er in Antwerpen ook zo'n sterke figuur even dictator spelen, om allle rotzooi eens op te ruimen.

Corruptie, verloedering, verpaupering, criminaliteit, radicale islamisering, .... noem maar op.

Zet daar een sterke figuur met een sterke politiemacht, geef hem 2 jaar de tijd, en als die goed zijn werk doet, dan mag hij zich na twee jaar bij lokale verkiezingen als kandidaat stellen.

En dan wint hij nog ook.

Wie dat moet zijn? Maakt mij niet uit. Of het Camille Paulus, Filip Dewinter of nog iemand anders is.

Zolang het geen figuur uit de corrupte schepencollege is.

In ieder geval staat vast dat zo'n tijdelijk dictatuur veel zou helpen.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 16:08   #14
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling

Standaard

Trieste zielenpoot die hier om een dictator staat te schooien. Wat doet dergelijk bruin onkruid eigenlijk op dit forum. Van zijn hand las ik niets dan onverdraagzame nonsens, hersenloos bijeengekakt. Kent niemand een goed hoofdgeneesheer - dan wel één voor het hoofd - om deze pathologische zielenpoot te behandelen? Of moet hij doodgewoon een spuitje en dan naar het dierenasiel?
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 16:13   #15
LEFTeau
Partijlid

LEFTeau's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Trieste zielenpoot die hier om een dictator staat te schooien. Wat doet dergelijk bruin onkruid eigenlijk op dit forum. Van zijn hand las ik niets dan onverdraagzame nonsens, hersenloos bijeengekakt. Kent niemand een goed hoofdgeneesheer - dan wel één voor het hoofd - om deze pathologische zielenpoot te behandelen? Of moet hij doodgewoon een spuitje en dan naar het dierenasiel?
JP het zit hier vol van bruin onkruid, in het openbaar kom je ze niet tegen, ze verstoppen hun bruine mening en fasco uitingen wanneer je ze op straat ,ed. aanspreekt over politiek

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 16:13   #16
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Ik heb nooit om een dictator gevraagd. Ik vraag mij gewoon af wat je gaat doen om de democratie te verdedigen als een volk vraagt om een dictator? Ondertussen weet ik (dankuwel meneer van den Berghe) dat die keuze in Liechtenstein niet zo vrijwillig was, maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant kan zijn om eens over mijn vraag na te denken. What if?
Oud 18 maart 2003, 16:17   #17
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit om een dictator gevraagd. Ik vraag mij gewoon af wat je gaat doen om de democratie te verdedigen als een volk vraagt om een dictator? Ondertussen weet ik (dankuwel meneer van den Berghe) dat die keuze in Liechtenstein niet zo vrijwillig was, maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant kan zijn om eens over mijn vraag na te denken. What if?
Het ging dan ook niet over jou he! Jij bent nu niet meteen de meeste onverdraagzame persoon op dit forum . Ik denk dat het over Antoon ging.

Dit is dus eigenlijk een situatie waarbij op een democratische manier gekozen wordt voor een niet-democratisch dictatoriaal regime, maak dat mee zeg!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 23:35   #18
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Het ging dan ook niet over jou he! Jij bent nu niet meteen de meeste onverdraagzame persoon op dit forum . Ik denk dat het over Antoon ging.

Dit is dus eigenlijk een situatie waarbij op een democratische manier gekozen wordt voor een niet-democratisch dictatoriaal regime, maak dat mee zeg!
Het zou uiteraard handig zijn mocht iedereen die iemand persoonlijk aanspreekt over z'n posting, de "quote" gebruiken.
Nu lees je dikwijls scheldpartijen maar je weet niet tegen wie ze gericht zijn.
Oud 19 maart 2003, 13:05   #19
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Als je persoonlijk wilt worden dan ga ik beginnen met verhalen over mislukte politiekers, fraudeurs en gevangenisstraffen.

Of moet je daar 'goede' hersenen voor hebben?

Hoe was het daar in de gevangenis? Beter dan in een kooi in de zoo?

Wie was de zielepoot alweer?
Oud 19 maart 2003, 13:18   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:

Dit is mijn punt. Maar met de vrij stupiede antwoorden van JPVR wordt je natuurlijk meteen in een hoekje geduwd.

Voor de mensen die even willen lezen en op een redelije manier antwoorden. (JPVR zich dus beter onthouden).

Ik stem NIET op het Blok. Heb ik al dikwijls geschreven. Ik denk eerder dat ik op Het LIberaal Appel ga stemmen.

Maar met de problemen die er vandaag zijn in Antwerpen, waarbij bijna alle partijen betrokken zijn, van links naar rechts, exclusief NVA, Liberaal Appel en Vlaams Blok.

Waarbij ook een situatie is ontstaan waardoor het bestuur van de stad Antwerpen onmogelijk is geworden, in ieder geval niet geloofwaardig.

In die omstandigheden vroeg ik mij af of het niet beter zou zijn om iemand van buitenaf, dus een persoon die noch corrupt is, noch deel heeft genomen aan het bestuur, alle macht te geven. In duidelijke taal is dat niets anders dan een dictator, hoewel dat woord inderdaad te zwaar is.

Mijn idee hierover is dat zo iemand met veel macht, maar tijdelijk, de rotzooi kan opruimen. En het maakt niet uit wie het is, of het nu een Camille Paulus, een Filip Dewinter, of zelfs iemand anders is. Zolang de competentie blijkt.

Om af te sluiten herhaal ik dat het beter is zich te onthouden wanneer men zich automatisch, ondoordacht en belachelijk opstelt, of wanneer men reeds van tevoren beperkt is. OK, JPVR?.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be