Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2017, 07:54   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Regering ten strijde tegen misbruik ‘verblijfsbaby’s’

Voorzie iets van sociale zekerheid, en gegarandeerd zal er gefoefeld worden.

Na de schijnhuwelijken nu de verblijfsbaby's.

Nieuwe truken van linkse advocatenbureau's ?

titel: Regering ten strijde tegen misbruik ‘verblijfsbaby’s’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170501_02861131

Citaat:
Uit cijfers die Open VLD-*Kamerlid Carina Van Cauter bemachtigde, blijkt dat het aantal toekenningen van de Belgische nationaliteit via geboorte, erkenning, adoptie of gezinshereniging exponentieel gestegen is. Foto: Photo News

De centrumrechtse meerderheid gaatschijnerkenningen strenger bestrijden. Alles wijst erop dat dat soort misbruik van de verblijfswetgevingin de lift zit.

De regering heeft een wetsontwerp klaar om ‘frauduleuze erkenningen’ van kinderen, kortweg schijnerkenningen, aan te pakken. Schijnerkenningen zijn de nieuwe schijnhuwelijken, zo stelt de meerderheid vast. Sinds die laatste aan banden zijn gelegd, heeft het misbruik zich verplaatst. In plaats van een huwelijk of een contract van wettelijke samenwoning gebruikt men nu (de erkenningsprocedure voor) pasgeboren kindjes om een verblijfsstatuut in handen te krijgen.

Concreet: mannen zonder papieren erkennen een Belgisch kind – het hoeft niet eens geboren te zijn – en beroepen zich nadien op de gezinshereniging om een wettig verblijfsrecht te krijgen. De enige voorwaarde is dat de moeder toestemt. Omgekeerd kan ook een Belgische man, of een man die over een vast verblijf in België beschikt, een kind van een vrouw zonder papieren erkennen.

Het College van procureurs-generaal maakt al een tijd melding van het fenomeen, en ook verschillende gemeentebesturen zeggen meer en meer geconfronteerd te worden met personen die een kind willen erkennen louter met het oog op een ‘verblijfsrechtelijk voordeel’, zoals dat heet. ‘Er zijn gevallen gekend waarbij één persoon 16 of 18 kinderen heeft erkend’, zo leest de memorie van toelichting van het wetsontwerp.

Uit cijfers die Open VLD*Kamerlid Carina Van Cauter bemachtigde, blijkt dat het aantal toekenningen van de Belgische nationaliteit via geboorte, erkenning, adoptie of gezinshereniging exponentieel gestegen is. De stijging kán een indicatie zijn dat er een nieuw fraudekanaal is gevonden om de verblijfswetgeving te omzeilen.

Kind van de rekening

De bevoegde bewindslieden Geens, Francken, Jambon en Reynders baseren zich op een eerder wetsvoorstel van Van Cauter om vier maatregelen voor te stellen. Vooreerst wordt de bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand op het vlak van de erkenning beperkt. Op dit moment mag men erkennen in de gemeente die men wil, ‘hetgeen “forumshoppen” in de hand werkt’, aldus de regering.

Als de ambtenaar een vermoeden heeft van schijnerkenning, mag hij de aanvraag uitstellen of weigeren. Een derde maatregel geeft het parket de mogelijkheid ook ná de erkenning op te treden: als bewezen kan worden dat het om een frauduleuze erkenning gaat – bijvoorbeeld omdat er behalve een batterij verdachte omstandigheden ook een geldtransactie wordt teruggevonden –, kan die achteraf nietig verklaard worden. Tot slot wordt ook het aangaan van schijnerkenningen strafbaar gesteld, net als in Frankrijk.

Vraag: worden de verblijfs*baby’s het kind van de rekening? Zo’n vaart zal het niet lopen, menen de initiatiefnemers. Als de niet-Belgische ouder zich niets aantrekt van het kind, kan overwogen worden een einde te maken aan de gezinshereniging. ‘Heeft de niet-Belgische ouder zich ondertussen geïntegreerd, dan is een intrekking van het verblijfsrecht zo goed als onmogelijk’, staat in de memorie. ‘Bovendien blijft een (door een Belgische schijnvader) erkend kind van een niet-Belgische moeder hoe dan ook Belg.’ Het belang van het kind primeert te allen tijde.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 08:05   #2
Odol
Gouverneur

Standaard

Daarom zou een mens op het VB stemmen. De enige partij die echt klaar en duidelijk ZEGT een eind te willen maken aan verarming door de import en misbruik van ons sociaal systeem.

Om hoeveel gevallen gaat dit eigenlijk? En wie verkoopt zijn kind? Zijn dat gutmenschen of arabische collaborateuRs?
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 09:17   #3
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Daarom zou een mens op het VB stemmen. De enige partij die echt klaar en duidelijk ZEGT een eind te willen maken aan verarming door de import en misbruik van ons sociaal systeem.

Om hoeveel gevallen gaat dit eigenlijk? En wie verkoopt zijn kind? Zijn dat gutmenschen of arabische collaborateuRs?
2
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 17:25   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En leg het plan van het VB eens op tafel.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 18:19   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En leg het plan van het VB eens op tafel.
De coiffeur (Van Grieken) sprak vandaag zijn grote analyse uit ten overstaan van de pers : "we zijn allemaal mietjes geworden".

En hij gaat dat oplossen : een vrijwillige legerdienst ! http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...geworden.dhtml

Waar haalt men zulk volk ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 19:12   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom sleur je hier nu plots kinderhandel er bij ?
Of begrijp je niet goed waar het over gaat ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 mei 2017, 19:26   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
2
3 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 17:46   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De coiffeur (Van Grieken) sprak vandaag zijn grote analyse uit ten overstaan van de pers : "we zijn allemaal mietjes geworden".

En hij gaat dat oplossen : een vrijwillige legerdienst ! http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...geworden.dhtml

Waar haalt men zulk volk ?
Waar het in 1830 gehaald werd, tiens.
Oud 4 mei 2017, 17:51   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom sleur je hier nu plots kinderhandel er bij ?
Of begrijp je niet goed waar het over gaat ?

.
Wie een wildvreemde betaalt om een kind te erkennen om op die manier aan een verblijfsvergunning te geraken betrekt een kind wel degelijk in een onfris handeltje.
Oud 4 mei 2017, 18:58   #10
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Heel dat circus is zo rot als wat. Schijnbaby's, schijn homo's, schijnhuwelijken, schijn Christenen, schijn - 18 jarigen, schijn identiteiten, schijn zieken, enz.

Maar we mogen die mensen vooral niet controleren, immers het zijn al slachtoffers en bijkomende controle vragen zou stigmatiserend zijn... aldus de wereldvreemde linkse kliek.
Oud 5 mei 2017, 07:37   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wie een wildvreemde betaalt om een kind te erkennen om op die manier aan een verblijfsvergunning te geraken betrekt een kind wel degelijk in een onfris handeltje.
Dat het een onfris handeltje is, betwist ik niet. Reden waarom ik de draad begon.
Maar in deze wordt het kind niet verhandeld.

De handel, die onfris is, betreft maar één zaak: een verblijfsvergunning gekoppeld aan de win for life.

.

Oud 5 mei 2017, 22:06   #12
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat het een onfris handeltje is, betwist ik niet. Reden waarom ik de draad begon.
Maar in deze wordt het kind niet verhandeld.

De handel, die onfris is, betreft maar één zaak: een verblijfsvergunning gekoppeld aan de win for life.

.

Is het omdat zowel de vader en de moeder mogelijk liegen dat er niet mag nagegaan worden of het kind wel verwekt werd door beiden die een win for life zoeken of er aan mee werken?
Het zal wel weer discriminatie zijn zeker als dat onderzoek moet betaald worden door de mogelijke lotto-spelers?
Och ja. Het gerecht heeft te veel werk en de dokters ook.
Nochtans heeft nog nooit een dokter mijn geld geweigerd en altijd was er tijd om zijn beide handen open te houden.
En strafbare feiten zijn er zeker gebeurd. Een van beiden heeft zeker sperma in het zwart of een bevruchtbaar ei ingevoerd zonder voorafgaande aangifte.

Laatst gewijzigd door werkman : 5 mei 2017 om 22:14.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 07:20   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vader die een kind erkent, verklaart niet dat hij de biologische vader is. Dat biologisch feit is geen voorwaarde om het kind te mogen erkennen.

Daar zit logica in. Als je een kind gewoon adopteert, is er ook geen biologische band nodig.

Maar dat onze wetgeving zo in mekaar zit dat de buitenlandse zwangere mama dan een win for life bekomt op kosten van uw en mijn sociale zekerheid: proficiat oude machtspartijen ! Jullie hebben dat goed in mekaar gestoken !!

.

Oud 6 mei 2017, 08:57   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vader die een kind erkent, verklaart niet dat hij de biologische vader is. Dat biologisch feit is geen voorwaarde om het kind te mogen erkennen.

Daar zit logica in. Als je een kind gewoon adopteert, is er ook geen biologische band nodig.

Maar dat onze wetgeving zo in mekaar zit dat de buitenlandse zwangere mama dan een win for life bekomt op kosten van uw en mijn sociale zekerheid: proficiat oude machtspartijen ! Jullie hebben dat goed in mekaar gestoken !!

.
En gaat ge de wet veranderen ? Lijkt mij toch veel efficienter dan trachtten aan te tonen dat het een schijnerkenning is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 09:36   #15
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Ze trekken alleen maar ten strijde als ze "nazi's" menen te ontwaren.
Voor de rest doen ze helemaal niets.
Oud 6 mei 2017, 10:04   #16
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Nieuwe wet: illegalen mogen geen kinderen adopteren?
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 12:00   #17
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht

Adopteer voor mijn part een varken.
Maar dat brengt niks op waarschijnlijk?
Zelfs met de adoptie van een schaap of geit krijg je geen win for life.
Maar die kan je nog opvreten.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 12:42   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En gaat ge de wet veranderen ? Lijkt mij toch veel efficienter dan trachtten aan te tonen dat het een schijnerkenning is.
Ik heb niet de pretentie om te beweren dat ik zou weten welke de meest efficiënte handelswijze is.
Ik weet alleen dat ik niet wens dat mijn centen, die ik betaal aan de overheid, met als doel de solidariteit te bewerkstelligen, aangewend worden om met foefeltruukjes te trachten ocmw voor gans de wereld te spelen.
Noch via schijnhuwelijken, noch via schijn-erkenningen van kinderen.

.

Oud 6 mei 2017, 14:12   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Bij mijn weten mogen illegalen sowieso niet in het land zijn. Daar is geen nieuwe wet voor nodig.
Oud 6 mei 2017, 14:17   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet de pretentie om te beweren dat ik zou weten welke de meest efficiënte handelswijze is.
Ik weet alleen dat ik niet wens dat mijn centen, die ik betaal aan de overheid, met als doel de solidariteit te bewerkstelligen, aangewend worden om met foefeltruukjes te trachten ocmw voor gans de wereld te spelen.
Noch via schijnhuwelijken, noch via schijn-erkenningen van kinderen.

.
Alleen zal een schijnerkenning niet zo gemakkelijk te bewijzen zijn. Als er individuen rondlopen die al 18 kinderen erkent hebben moet men toch eens goed nadenken wat er scheelt aan de wet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be