Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2004, 14:32   #1
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard Hoofddoek en koraan

Zijn er hier op het forum, moslims of mensen die de islam of de koraan bestuderen, die mij kunnen vertellen waar ergens in de koraan dat er staat geschreven dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen?

Ik hoor constant tegenstrijdige berichten, en wens met mijn eigen te zien of dit in de koraan staat al dan niet!

gelieve de gissingen, en commentaren achterwege te laten...

Alvast bedankt!
FM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 14:34   #2
Jampie
Minister

Standaard

Ik kan u niet helpen, ik lees geen sprookjes. Maar wat als het er instaat ? En wat als het er niet instaat ? Maakt dat verschil ? Mij kan het niet schelen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 14:39   #3
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Indien de Koraan oproept tot het dragen van de Hoofddoek, zal ik daar meer respect voor hebben, dan indien de koraan dat niet vraagt!

Toch vind ik het gevaarlijk om de koraan tot op de letter na te leven, en zou ik toch liever hebben dat ze hun hoofddoek laten voor wat het is! Zeker als het er niet zou instaan!
Oud 12 november 2004, 15:46   #4
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Nergens in de koran staat er dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, de hoofddoek is een fundamentalistisch symbool waarmee mannen hun vrouwen onderdrukken. De sluier reduceert de vrouw tot een seksistisch object. Sommige vrouwen dragen hem om de westerse waarden te provoceren, anderen omdat ze verplicht zijn door hun man of familie of onder druk van hun gemeenschap. Hoofddoeken zijn het beste bewijs dat moslims zich niet hebben aangepast aan onze samenleving. En aan de veelvuldigheid waarmee ze opduiken in het straatbeeld te merken zijn dat er heel wat.
Oud 12 november 2004, 15:52   #5
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Nergens in de koran staat er dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, de hoofddoek is een fundamentalistisch symbool waarmee mannen hun vrouwen onderdrukken. De sluier reduceert de vrouw tot een seksistisch object. Sommige vrouwen dragen hem om de westerse waarden te provoceren, anderen omdat ze verplicht zijn door hun man of familie of onder druk van hun gemeenschap. Hoofddoeken zijn het beste bewijs dat moslims zich niet hebben aangepast aan onze samenleving. En aan de veelvuldigheid waarmee ze opduiken in het straatbeeld te merken zijn dat er heel wat.
Van welke bron heb deze informatie?
Ik zal pas geloven dat het in de koraan staat, als ik het met mijn eigen ogen heb gezien! Ik heb geen zin om de koraan te lezen, maar zou graag het hoofdstuk, of zelfs versnummer te weten komen, als dat er is natuurlijk
Oud 12 november 2004, 15:58   #6
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FM
Van welke bron heb deze informatie?
Ik zal pas geloven dat het in de koraan staat, als ik het met mijn eigen ogen heb gezien! Ik heb geen zin om de koraan te lezen, maar zou graag het hoofdstuk, of zelfs versnummer te weten komen, als dat er is natuurlijk
Maar kerel... het staat er ook niet in, hoe kan je dan een soera/versnummer geven?!
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 16:01   #7
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Maar kerel... het staat er ook niet in, hoe kan je dan een soera/versnummer geven?!
Inderdaad...

Ik wacht op de mensen die constant de islam verdedigen... Op de mensen die menen dat de islam onschuldig is of cultuurverrijkend
Oud 12 november 2004, 16:10   #8
Jampie
Minister

Standaard

Als het er niet instaat is het geen religieus symbool. Dan is het juist zoveel waard als de hoofddoek die mijn bomma op haar hoofd doet als het regent. En wie gaat mijn bomma haar hoofddoek verbieden ?
Oud 12 november 2004, 16:16   #9
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Als het er niet instaat is het geen religieus symbool. Dan is het juist zoveel waard als de hoofddoek die mijn bomma op haar hoofd doet als het regent. En wie gaat mijn bomma haar hoofddoek verbieden ?
Niemand zal dat verbieden. Maar dan houdt het ook geen steek dat zij het beweren dat wèl voor hun godsdienst is! En dat toont dan ook aan hoe de meerderheid van de vrouwen een eigen interpretatie geven aan hun geloof! En kunnen ze onmiddelijk hun hoofddoek van hun hoofd doen als de school een hoofddeksel verbiedt
Oud 12 november 2004, 16:19   #10
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad zeer aannemelijk dat de koran helemaal niet oproept tot het bedekken van het hoofdhaar, doch enkel het bedekken van de borsten en schaamstreek. Erger nog, Moslimah's die hun gezicht verbergen zijn zelfs in strijd met de voorschriften. Ook E. Vermeulen deelt deze visie.

Het is een hardnekkig misverstand dat niet meer uit te roeien valt.

Voor de geïnteresseerden, lees hier het volledige verhaal:

http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html
Oud 12 november 2004, 16:40   #11
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Het is inderdaad zeer aannemelijk dat de koran helemaal niet oproept tot het bedekken van het hoofdhaar, doch enkel het bedekken van de borsten en schaamstreek. Erger nog, Moslimah's die hun gezicht verbergen zijn zelfs in strijd met de voorschriften. Ook E. Vermeulen deelt deze visie.

Het is een hardnekkig misverstand dat niet meer uit te roeien valt.

Voor de geïnteresseerden, lees hier het volledige verhaal:

http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html
Bedankt voor deze interessante link!
Oud 12 november 2004, 16:54   #12
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Niemand zal dat verbieden. Maar dan houdt het ook geen steek dat zij het beweren dat wèl voor hun godsdienst is! En dat toont dan ook aan hoe de meerderheid van de vrouwen een eigen interpretatie geven aan hun geloof! En kunnen ze onmiddelijk hun hoofddoek van hun hoofd doen als de school een hoofddeksel verbiedt
Je begint met : 'Niemand zal dat verbieden' en eindigt met '......als de school een hoofddeksel verbiedt'. Let op de tegenstelling.
Verder ben ik het eens met al wat je schrijft. Een aantal vrouwen geven een eigen interpretatie aan hun geloof. Net zoals moslimextremisten en islamofoben de koran interpreteren zoals ze zelf willen.
En als er scholen zijn die hoofddoeken en co verbieden heb ik daar geen problemen mee. Ik moest vroeger ook mijn klak afzetten.
Oud 12 november 2004, 16:57   #13
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor deze interessante link!
Graag gedaan, na het lezen van die tekst zou u zelfs
willen dat ze de verzen letterlijk volgen
Oud 12 november 2004, 17:04   #14
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je begint met : 'Niemand zal dat verbieden' en eindigt met '......als de school een hoofddeksel verbiedt'. Let op de tegenstelling.
"Niemand zal dat verbieden" doelt op de hoofddoek die je "bomma draagt als het regent"

Een schoolreglement dient nu eenmaal nageleefd te worden, door �*lle studenten!
Oud 12 november 2004, 17:06   #15
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
na het lezen van die tekst zou u zelfs
willen dat ze de verzen letterlijk volgen
Wordt door meeste nuchtere moslims zelfs gezegd, dat als de koran tot op de letter wordt nageleefd, er veel minder problemen zouden zijn...
Oud 12 november 2004, 17:07   #16
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Niemand zal dat verbieden" doelt op de hoofddoek die je "bomma draagt als het regent"

Volkomen mee eens, meer moet daar niet over gezegd worden.

Laatst gewijzigd door Musketo : 12 november 2004 om 17:33.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 17:10   #17
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
"Niemand zal dat verbieden" doelt op de hoofddoek die ... je "bomma draagt als het regent"

Dus een hoofddoek mag als het regent? Ook als Fatima een hoofddoek tegen de regen draagt ?
Oud 12 november 2004, 17:15   #18
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een hoofddoek mag als het regent? Ook als Fatima een hoofddoek tegen de regen draagt ?
Uiteraard! Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar die doorzichtige plastieken

Hoewel een regenscherm wel handig is als het regent
Oud 12 november 2004, 17:18   #19
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Uiteraard! Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar die doorzichtige plastieken

Hoewel een regenscherm wel handig is als het regent
Mijn bomma is niet zo voor paraplu's. Ze moet haar wandelstok al vasthouden. En van zo'n plastiek geval wordt uw hoofd even nat (van 't zweet). Om van de destructie van haar permanent nog maar te spreken.
Oud 12 november 2004, 19:05   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er hier op het forum, moslims of mensen die de islam of de koraan bestuderen, die mij kunnen vertellen waar ergens in de koraan dat er staat geschreven dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen?

Ik hoor constant tegenstrijdige berichten, en wens met mijn eigen te zien of dit in de koraan staat al dan niet!

gelieve de gissingen, en commentaren achterwege te laten...

Alvast bedankt!
De verzen waarop ze zich willen baseren zijn de volgende:

Vers 24:31 vertelt ons:

"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."

Volgend vers wordt gewoonlijk als dé aanwijzing voor hoofddoektoestanden gebruikt: Vers 33:59:

"O profeet!Zeg tot jouw echtgenotes,jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden laten hangen. Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.En God is vergevend en barmhartig."

In verschillende vertalingen ziet het er als volgt uit:

33.59. Ya ayyuha alnnabiyyu qul li-azwajika wabanatika wanisa-i almu/mineena yudneena AAalayhinna min jalabeebihinna thalika adna an yuAArafna fala yu/thayna wakana Allahu ghafooran raheeman

33.59. O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when abroad): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft- Forgiving, Most Merciful.

33.59 O Prophet! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw their cloaks close round them (when they go abroad). That will be better, so that they may be recognised and not annoyed. Allah is ever Forgiving, Merciful. (pickthall)

voor meer uitleg hierbij: http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 november 2004 om 19:07.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be