Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2019, 12:14   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard Veiligheid van Tesla-autopilot en brandgevaar

Een paar interessante cijfers rond de veiligheid van de Tesla Autopilot en Tesla's in het algemeen. Dit zijn cijfers van het derde kwartaal 2019.

- 1 ongeluk per 5,23 miljoen km met autopilot aan
- 1 ongeluk per 3,50 miljoen km met autopilot uit maar met actieve veiligheidsfuncties aan
- 1 ongeluk per 2,26 miljoen km voor auto's zonder autopilot en zonder actieve veiligheidsfuncties

Wat betreft de Tesla-branden:

- 1 Tesla brand per 272 miljoen km
- 1 brand van een fossielenbrander per 30,4 miljoen km (data van de National Fire Portection Association (NFPA) en het Department of Transportation in de VS

Wat betreft de veiligheidsfuncties had ik zo'n resultaat verwacht. Op youtube vind je genoeg filmpjes terug die laten zien waneer de autopilot een ongeluk vermijdt, dikwijls op spectaculaire wijze.

Tesla claimde al langer dat het risico op brand bij Tesla lager was dan bij een traditionele auto. Het blijkt nu zelfs 9x lager te zijn!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 12:26   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een paar interessante cijfers rond de veiligheid van de Tesla Autopilot en Tesla's in het algemeen. Dit zijn cijfers van het derde kwartaal 2019.

- 1 ongeluk per 5,23 miljoen km met autopilot aan
- 1 ongeluk per 3,50 miljoen km met autopilot uit maar met actieve veiligheidsfuncties aan
- 1 ongeluk per 2,26 miljoen km voor auto's zonder autopilot en zonder actieve veiligheidsfuncties

Wat betreft de Tesla-branden:

- 1 Tesla brand per 272 miljoen km
- 1 brand van een fossielenbrander per 30,4 miljoen km (data van de National Fire Portection Association (NFPA) en het Department of Transportation in de VS

Wat betreft de veiligheidsfuncties had ik zo'n resultaat verwacht. Op youtube vind je genoeg filmpjes terug die laten zien waneer de autopilot een ongeluk vermijdt, dikwijls op spectaculaire wijze.

Tesla claimde al langer dat het risico op brand bij Tesla lager was dan bij een traditionele auto. Het blijkt nu zelfs 9x lager te zijn!
en wat zijn de omstandigheden van uitbranden, en de intensiteit?
ik vind dat nl minder gevaarlijk wanneer dat gebeurt tijdens het gebruik, dan dat die s nachts vuur vat in je inpandige garage, om maar iets te noemen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 12:38   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en wat zijn de omstandigheden van uitbranden, en de intensiteit?
ik vind dat nl minder gevaarlijk wanneer dat gebeurt tijdens het gebruik, dan dat die s nachts vuur vat in je inpandige garage, om maar iets te noemen.
Dat is een interessante. De batterijbranden van een Tesla lopen meestal gradueel op. Heel de tractiebatterij is onderverdeeld in compartimenten. Een thermal runaway blijft zo meestal beperkt tot één compartimenten en als het overslaag naar de andere compartimenten zit er wat vertraging op. Typisch krijg je steeds meer rook en dan pas vlammen. De inidividuele cellen kunnen wel ontploffen, maar de batterij gaat niet in één keer de lucht in.
Dat is wel een groot verschil met diesel en benzine. Als de tank daar begint te branden eindigt het dikwijls in een grote knal.

Het volgende is louter anekdotisch. Ik ben behoorlijk wat Tesla-rijders en geen van hen heeft al een batterij-brand gehad, gelukkig maar. Voor gewone auto's heb ik twee auto's stationair weten uitbranden, een Opel en een Ford. Van één van mijn buren is een tijdje geleden zijn Audi A8 met 3 l diesel in brand gevlogen op de Deutsche Autobahn bij 160 km/u. Van een ex-collega vloog zijn BMW 5 touring met 3 l diesel in brand op de snelweg.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 14:07   #4
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

De vraag is wie heeft die cijfers gepubliceerd en hoe geloofwaardig zijn ze? Ik hoor en lees nog steeds heel andere verhalen. Wat ik duizendmaal erger vind is dat ze een wagen nieuw aan 150000 euro verkopen en een week daarna opeens de prijs met 1/3 laten zakken. Terwijl Musk enkele dagen ervoor overal rond bazuint dat een Tesla kopen een investering is. Het spreekwoord een kat in een zak gekocht is nog te braaf. Plus dat een Tesla X overal als een verschrikkelijk gedrocht wordt aanzien. En de facelift Tesla S is ook er niet mooier op geworden. Tesla moet DRINGEND enkele deftige ontwerpers aanwerven. Hun model 3 is de derde mislukking op rij. En dat hoor en lees je van tientallen autojournalisten en experts in de automobielsector.

Maar wat cijfers tevoorschijn toveren? Waarschijnlijk het zoveelste fake news dat Tesla de wereld in stuurt om hun aandeelhouders nog even te paaien. Mensen die daar nog intrappen zijn het niet waard om succesvol genoemd te worden, integendeel.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2019, 07:48   #5
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
De vraag is wie heeft die cijfers gepubliceerd en hoe geloofwaardig zijn ze? Ik hoor en lees nog steeds heel andere verhalen.
Het zijn officiële cijfers wat betreft het gevaar op brand. Tesla geeft de bron zelf in hun rapport https://www.tesla.com/nl_BE/VehicleS...rt?redirect=no

Maar jij gaat blijkbaar liever verder op 'van horen zeggen'




Citaat:
Plus dat een Tesla X overal als een verschrikkelijk gedrocht wordt aanzien. En de facelift Tesla S is ook er niet mooier op geworden.
De gustibus et coloribus non est disputandum.

Citaat:
Tesla moet DRINGEND enkele deftige ontwerpers aanwerven. Hun model 3 is de derde mislukking op rij. En dat hoor en lees je van tientallen autojournalisten en experts in de automobielsector.
De Model 3 is zo'n mislukking dat hij in de verkoopcijfers alle concurrenten uit de markt duwt.

https://www.autovisie.nl/nieuws/tesl...he-auto-europa
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2019, 08:32   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De veiligste, snelste (acceleratie), stabielste (wegligging) en meest plezante wagens ter wereld.

Meer kan je niet zeggen over Tesla. Een Model 3P rijdt voor 55k er menig supercar vanaf die een veelvoud kost, heeft track mode waardoor dat ook mogelijk wordt als dat uw ding is (en neen, de batterij overhit niet, je kan gerust laps doen, waarschijnlijk ben je als chauffeur eerder vermoeid dan de wagen) en is dirt cheap in onderhoud, taxen en electriciteit.

Beetje SpaceX verhaal. SpaceX heeft net met een Falcon 9 een tender gewonnen bij de NASA om een 280 kg zware probe in orbit te krijgen. De concurrentie was de Pegasus raket. De Falcon heeft gewonnen op prijs (5 miljoen goedkoper).

Pikant detail: de Falcon kan 50 keer zoveel payload meenemen als die Pegasus.....

De lanceermarkt ligt volledig in zijn handen, louter en allee door technologische superioriteit. Kwa wagens zal dat niet zo een vaart lopen (productie gelimiteerd) maar de grote jongens zullen Tesla moeten na-apen of irrelvantie riskeren.

Laatst gewijzigd door Tavek : 19 juli 2019 om 08:33.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2019, 11:29   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Tesla moet DRINGEND enkele deftige ontwerpers aanwerven. Hun model 3 is de derde mislukking op rij. En dat hoor en lees je van tientallen autojournalisten en experts in de automobielsector.
Autojournalisten en experts en media uit de UK hebben het model 3 verkozen tot wagen van het jaar. "Brilliant car"

Citaat:
https://cleantechnica.com/2019/07/10...edia-coverage/

The Tesla Model 3 has won the 2019 “Car of the Year” award from the UK’s Auto Express. They call the Tesla Model 3’s performance and range “Brilliant.”
The same sentiment is shared across much of the UK’s media.


https://www.autoexpress.co.uk/tesla/...-tesla-model-3


Hugely Positive Media Reviews
Across The UK

Auto Express is by no means the only UK media outlet heaping praise on the Tesla Model 3 — many other UK media outlets, automotive and otherwise, have also been raving about the Model 3. We recently saw Top Gear‘s review saying that:

“The Model 3 really does feel like a turning point. … It’s a big moment in the history of the motor car … the electric future is happening right now.”

After the review, Top Gear host Chris Harris was so impressed that he tweeted that he thinks he’ll “be buying a Model 3 quite soon.”

In a similar tone, Auto Trader said:

“Excellent on a number of levels, and nothing short of brilliant on others. … Fast, fabulous to drive and financially sensible, yet it’s also practical enough for a family, and still has an image that’s hugely desirable. It’s the Tesla for the masses, and be prepared to see masses of them.”

Perhaps most bluntly, the Express newspaper said:

“The problem with driving the Model 3, even for a short while, is that you’ll immediately want to own one. This is now the new car to beat, electric, petrol or otherwise.”

Very positive video reviews also came in from both Car Magazine and What Car.

En het model S is in USA verkozen tot belangrijkste wagen (Ultimate Car) van de laatste 70 jaar door MotorTrend, want zolang reiken die al jaarprijzen uit, 70e verjaardag dus. In 2013 won het model S de eerste keer.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...he-year-award/

Tesla Model S beats 70 years of motoring legends to win MotorTrend’s Ultimate Car of the Year award


The Model S is more than a great electric car. Rather, it is an excellent vehicle that just happens to be electric. Bold and progressive, Tesla’s flagship sedan still stands as the gold standard that competing EVs today are still benchmarked against. Constantly evolving thanks to free, over-the-air updates from Tesla, the Model S also stands as one of the only vehicles released this decade that actually becomes better with age. For MotorTrend, these characteristics make the Model S deserving of the Ultimate Car of the Year award, perhaps even more.

“No vehicle we’ve awarded, be it Car of the Year, Import Car of the Year, SUV of the Year, or Truck of the Year, can equal the impact, performance, and engineering excellence that is our Ultimate Car of the Year winner, the 2013 Tesla Model S,” the publication wrote.

MotorTrend’s feature on the Tesla Model S as a finalist in its Ultimate Car of the Year awards could be accessed here. The final results of the awards could be accessed here.

The Tesla Model S’ Ultimate Car of the Year award comes just a day after its smaller sibling, the Model 3, was deemed as the 2019 Car of the Year and 2019 Premium Electric Car of the Year by AutoExpress UK. Just like its larger sibling, the Model 3 was granted the accolade for its perfect blend of technology and driving dynamics, making the car that a likely disruptor in the auto industry, but in a much bigger scale.
Je moet toch eens wat anders lezen als Dag Allemaal en roddelblaadjes van olieboeren.

psst Musk heeft ze allemaal omgekocht, gans de media van UK, kijk maar in uw boekjes.

En al die eigenaars in de wereld die model 3 en model S kochten, die zelfs de ICEs in hun segment slaag geeft, werden ook door Elon omgekocht. Lol.

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-i...-europa-124145

Citaat:
https://www.hln.be/auto/tesla-versla....google.com%2F

Voor het eerst in de geschiedenis zijn de Duitse autofabrikanten verslagen in de topklasse. Vorig jaar werd de Tesla Model S in Europa meer verkocht dan de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8.

Hiermee komt een einde aan de dominantie van de Duitse autofabrikanten in de hoogste prijsklasse, waar de luxueuze limousines vooral verkocht worden aan directieleden, staatshoofden en andere vips. In de afgelopen decennia waren Mercedes, BMW en Audi hier heer en meester.

Dat de Duitse industrie nu verslagen is door het Amerikaanse Tesla, moet een pijnlijke nederlaag zijn. Immers, juist de topmodellen in deze klasse dragen bij aan het imago van een merk. Een vlaggenschip als de S-Klasse of 7 Serie heeft altijd de nieuwste innovaties aan boord en biedt het beste van het beste van wat een merk in huis heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2019 om 11:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2019, 12:06   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

aja model X was ik nog vergeten, die kreeg het Goldenes Lenkrad van de Duitse media in de grote SUV/CUV klasse.

Citaat:
https://www.mein-elektroauto.com/201...ad-2016/21597/

Die Auszeichnung das „Goldene Lenkrad“ gehört zu den bedeutendsten Ehrungen der Automobilbranche in Deutschland und genießt europaweit einen hohen Stellenwert.

In der Kategorie »Große SUV« hat das Model X von Tesla Motors die begehrte Ehrung für das Jahr 2016 erhalten. Der US-Autohersteller bezeichnet sein Elektro-SUV als das sicherste, vielseitigste und schnellste Sport-Utility-Vehicle (SUV) der Geschichte.
En de productie is elk jaar opnieuw uitverkocht. (nog teveel handwerk, bij model Y - massaproduct - zal dat heel anders zijn)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2019 om 12:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2019, 00:15   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Hardware 3 autopilot is nu op de markt. Die is nodig voor FSD.

Testroute in UK op gewone wegen in model 3 vergeleken met de HW2 EAP van een model S of X. Zelfs op wegen zonder markeringen.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=0k5kuOoRWZY

is HW3 really better than HW2 for FSD?! | Tesla Model 3 UK Autopilot Test
Tesla Driver, 13-08-2019

Our first HW3 / FSD Computer Autopilot & Navigate On Autopilot Test | Tesla Model 3 UK
Bestuurder heeft blijkbaar genoeg ervaring om het verschil te voelen tussen beide op een gekende route die hij dikwijls gedaan heeft met een andere Tesla. Blijkbaar is er al een duidelijk verschil te merken. Ook met dezelfde software, HW3 moet al die route-input sneller kunnen verwerken.

Specs en mogelijkheden HW3 tov oudere versies:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot#Summary

zie Function specifications (pending incremental updates and regulatory approvals)

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2019 om 00:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2019, 06:04   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Autojournalisten en experts en media uit de UK hebben het model 3 verkozen tot wagen van het jaar. "Brilliant car"




En het model S is in USA verkozen tot belangrijkste wagen (Ultimate Car) van de laatste 70 jaar door MotorTrend, want zolang reiken die al jaarprijzen uit, 70e verjaardag dus. In 2013 won het model S de eerste keer.


Je moet toch eens wat anders lezen als Dag Allemaal en roddelblaadjes van olieboeren.

psst Musk heeft ze allemaal omgekocht, gans de media van UK, kijk maar in uw boekjes.

En al die eigenaars in de wereld die model 3 en model S kochten, die zelfs de ICEs in hun segment slaag geeft, werden ook door Elon omgekocht. Lol.

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-i...-europa-124145
Wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 13:27   #11
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Tesla 3 ....De veiligste .....score is max 5 .....en de Tesla had 5,3 of 5,4 ( cijfers kwamen van Tesla zelf )
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 13:50   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een paar interessante cijfers rond de veiligheid van de Tesla Autopilot en Tesla's in het algemeen. Dit zijn cijfers van het derde kwartaal 2019.

- 1 ongeluk per 5,23 miljoen km met autopilot aan
- 1 ongeluk per 3,50 miljoen km met autopilot uit maar met actieve veiligheidsfuncties aan
- 1 ongeluk per 2,26 miljoen km voor auto's zonder autopilot en zonder actieve veiligheidsfuncties

Wat betreft de Tesla-branden:

- 1 Tesla brand per 272 miljoen km
- 1 brand van een fossielenbrander per 30,4 miljoen km (data van de National Fire Portection Association (NFPA) en het Department of Transportation in de VS

Wat betreft de veiligheidsfuncties had ik zo'n resultaat verwacht. Op youtube vind je genoeg filmpjes terug die laten zien waneer de autopilot een ongeluk vermijdt, dikwijls op spectaculaire wijze.

Tesla claimde al langer dat het risico op brand bij Tesla lager was dan bij een traditionele auto. Het blijkt nu zelfs 9x lager te zijn!
2

+
Citaat:
https://www.mountox.com/menu/elektri...sche-auto.html

Voordeel 4: Veiliger

Misschien wel het belangrijkste: de veiligheid van elektrische auto’s. Die staat er namelijk heel goed bij. Waarom?

- De bodem
- Lager zwaartepunt
- Betere kreukelzone
- Kortsluiting en brandgevaar sneller uitgesloten
- Geen explosieve vloeistoffen

Laatst gewijzigd door Micele : 17 augustus 2019 om 13:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 18:26   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Autopilot visualiseert het verkeer rondom de wagen, maar met V10 firmware nu ook de tegenliggers. Met duidelijk filmpje: https://twitter.com/tesletter/status...ess-program%2F

https://www.teslarati.com/tesla-mode...ccess-program/

Release oktober?

Citaat:
Tesla’s V10 update will come with a few other features aside from the avatar updates. Significant Autopilot enhancements are expected, but one feature that’s been undergoing extensive user testing is Enhanced Summon. EAP participant videos were published throughout the summer demonstrating the advances being made, most notably in parking lot behavior. Initial testing showed a slow and overly cautious program, but the most recent videos show Tesla vehicles taking on shadows and speed bumps and driving more confidently to their selected parking lot destinations.

The broader release for Tesla’s V10 firmware was estimated to be released by the end of last month, but there have obviously been some unsurprising delays. CEO Elon Musk anticipated as much in recent conversations on Twitter. “Depends on how release to owners with early access goes, but hopefully wide release by end of August,” he predicted in response to a question about V10’s timeline at the end of July. He later predicted a wide release was still 4 to 8 weeks away in mid-August.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2019 om 18:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be