Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2019, 20:22   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Diesel toch beter dan benzine.

Schande hoe alle wetenschappers en pseudo zich hebben geschaard achter de leugen.

Een woord ; milieuzwendelaars !


https://m.hln.be/de-krant/benzines-d...g-in~aedcab48/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 20:24   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Typisch artiekel a la "ik wil mijn adverteerders content stellen".
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 20:33   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Typisch artiekel a la "ik wil mijn adverteerders content stellen".

Sta me toe uw uitleg niet erg overtuigend te vinden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 21:09   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Sta me toe uw uitleg niet erg overtuigend te vinden.
Mij wel.

Aangezien LEZ vooral over NOx/NO2 gaat, ook wel secundair fijnstof genoemd en zijn extra giftigheid naast ultrafijne roetdeeltjes. Die van diesels hebben een giftigere samenstelling als die van benzines.

En aangezien de dieseluitlaatgassen (dus echt alles wat uit de uitlaat komt ) van diesels officieel door het WHO en IARC na vele jaren onderzoek in 2012 voldoende bewezen kankerverwekkend categorie I verklaard zijn voor de mens en benzineuitlaatgassen maar mogelijk-kankerverwekkend cat 2B verklaard zijn (ongewijzigd)

Benzineuitlaatgassen zijn dus "eigenlijk 2 klassen minder giftig", want cat 2A waarschijnlijk-kankerverwekkend ligt er nog tussen, of de vorige classificatie van dieseluitlaatgassen.

En ja ook benzineuitlaatgassen van directe injecties motoren werden door IARC/WHO onderzocht. (ik heb de studie gelezen)

Bovendien worden nog altijd redelijk veel indirecte injectie benzines gemaakt, ook die zijn mee onderzocht (die hebben zelfs geen grenswaardes PM/PN omdat die dat ultrafijnstofprobleem niet hebben)

En ja -wat de krant schrijft- directe injecties benzines: euro3 euro4 en euro5 - stoten veel meer roetdeeltjes uit (aantal, maar niet massa) dan diesels met moderne roetfilter (vanaf euro 4) maar daarvoor wel ca. 10 maal minder NOx dan die sjoemeldiesels. (VW-motoren waren nog erger)

De wetgever kijkt dus naar de giftigheid van de uitlaatgassen voor de gezondheid van de mens, dus wat door de wetenschap aangetoond is (stond dat ook in de krant?)

Uit de LEZ-info van Antwerpen: (en die uit het buitenland zijn niet anders)

Citaat:
Waarom voeren steden lage-emissiezones in?

Het invoeren van een lage-emissiezone is één van de meest effectieve maatregelen op lokaal niveau om de gezondheidsimpact van verkeer te verminderen.

Luchtverontreiniging heeft een negatieve impact op onze gezondheid. In 2013 duidde de Wereldgezondheidsorganisatie luchtverontreiniging in zijn geheel als kankerverwekkend aan.

Verkeer draagt sterk bij (tot 50 %) aan de lokale roetconcentraties. Dit zijn zeer kleine stofdeeltjes die een bedreiging vormen voor onze gezondheid. Vooral oude dieselwagens stoten veel fijn stof uit. Als sterk vervuilende voertuigen uit een gebied geweerd worden, dan zullen de roetemissies en -concentraties sterk dalen. Hierdoor daalt het risico op aandoeningen aan de luchtwegen en hart- en vaatziekten.

Verkeer draagt ook sterk bij (tot meer dan 50%) aan de lokale NO2-concentraties (stikstofoxiden). Sinds dieselgate werd duidelijk dat ook recente dieselwagens te veel schadelijke stikstofoxiden (NOX) uitstoten. Daarom voerde Europese Commissie een nieuwe testprocedure in die ervoor zal zorgen dat de uitstoot in de praktijk daalt. Deze nieuwe testprocedure trad in werking vanaf 1 september 2017. Voertuigen die volgens de nieuwe testprocedure worden getest stoten drie tot vier keer minder NOx uit dan de huidige Euro 6-diesels. Door in een latere fase enkel nog dieselwagens (personen- en bestelwagens) toe te laten die volgens de nieuwe testprocedure zijn getest, zullen de NOx-emissies en de NO2-concentraties significant dalen. Dit zal gezondheidsproblemen zoals een slechtere longfunctie, allergische reacties, acute ademhalingsziekte, beschadiging van het longweefsel (bij hoge blootstelling) en een hogere gevoeligheid voor infecties verminderen.
Ik kan je alle officiële bronnen geven, zijn simpel te googlen.
Ik geef je alvast een simpele bron die het verschil uitlegt wat WHO/IARC in juni 2012 besloten heeft:
https://www.gezondheid.be/index.cfm?...t&art_id=11765

Dieseluitlaatgassen veroorzaken kanker

JULI 2012

Volgens het agentschap voor kankeronderzoek (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) veroorzaken dieseluitlaatgassen kanker en behoren tot de potentieel dodelijke categorie van stoffen zoals asbest, arsenicum, mosterdgas, tabak en alcohol, maar ook zonlicht en houtstof...

In 1988 classificeerde het IARC dieseluitlaatgassen als 'waarschijnlijk kankerverwekkend'. Maar volgens de experts is er inmiddels voldoende wetenschappelijk bewijs om dieseluitlaatgassen als 'zeker kankerverwekkend' te kwalificeren.

Deze nieuwe classificatie is gebaseerd op een accumulatie van gegevens die een oorzakelijk verband aantonen tussen dit type blootstelling en het verhoogde risico op de ontwikkeling van longkanker.

Verantwoordelijk voor dit kankerverwekkende effect zijn de fijne deeltjes die worden uitgestoten door dit type motoren (auto's, maar ook thuisverwarming en diverse industriële activiteiten). Deze deeltjes zijn in staat erg diep door te dringen in de longen. Daaruit volgt een onmiskenbaar risico op longkanker, vooral bij wie leeft of werkt in sterk vervuilde stedelijke gebieden (verkeersdrukte, verwarming, industriële activiteiten…).

Naast het verhoogde risico op longkanker (en mogelijk ook blaaskanker), hebben de door dieselmotoren uitgestoten fijne deeltjes ook een impact op andere long-, hart- en vaatziekten. Recente studies uitgevoerd door de Europese Commissie in het kader van het programma Clean Air For Europe (CAFE) hebben erg zorgwekkende resultaten opgeleverd: de luchtvervuiling in de EU, veroorzaakt door de fijne deeltjes, geeft vandaag aanleiding tot het voortijdig overlijden van bijna 350 000 burgers elk jaar.

Anders berekend komt dat overeen met een gemiddelde levensduurvermindering van 8 maanden. En in de meest vervuilde gebieden kan de statistische gemiddelde vermindering van de levensverwachting tot twee jaar oplopen. Wat België betreft, schat men (nog altijd binnen deze Europese studie) dat elk jaar bijna 13 000 mensen vroegtijdig sterven ten gevolge van de blootstelling aan de fijne deeltjes.

Ook de benzinemotoren zijn niet onschadelijk; de WGO herhaalt het trouwens in zijn rapport: de uitlaatgassen van benzinemotoren zijn "misschien kankerverwekkend voor de mens", een classificatie die niet gewijzigd is sinds de vorige evaluatie in 1989.

of
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust
https://nl.qwerty.wiki/wiki/Diesel_exhaust

Dieseluitlaatgassen het gasvormige uitlaatgas door een dieseltype van inwendige verbrandingsmotor , plus eventuele aanwezige deeltjes . De samenstelling kan afhankelijk van het soort brandstof of verbruik, of de snelheid van de motor (bijvoorbeeld stationair of snelheid of onder belasting), en of de motor in een on-road voertuigen, boerderij voertuig, locomotief, zeevaartuig, of stationair generator of andere toepassing.

Dieseluitlaatgassen is een groep 1 carcinogeen , waardoor longkanker en een positieve associatie met blaaskanker . Het omvat een aantal stoffen die ook afzonderlijk worden vermeld als carcinogenen voor de mens door de IARC .

Methoden bestaan stikstofoxiden (NOx verminderen) en deeltjes (PM) in uitlaatgassen.
directe link press release IARC/WHO:
https://www.iarc.fr/wp-content/uploa...07/pr213_E.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 21:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 21:35   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Kunnen ze het niet meer op het roet steken, wat aanvankelijk de ganse heisa en filters meegebracht heeft evenals de malafide groene verkeerswaanzin omdat ze in de fietsenhandel zitten....is het wel de nox of godgeklaagd co2.

Je reinste zwendel...politiek van de Taliban.. .maak de mens bang en reik vervolgens de oplossing aan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 augustus 2019 om 21:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 21:46   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kunnen ze het niet meer op het roet steken, wat aanvankelijk de ganse heisa en filters meegebracht heeft evenals de malafide groene verkeerswaanzin omdat ze in de fietsenhandel zitten....is het wel de nox of godgeklaagd co2.

Je reinste zwendel...politiek van de Taliban.. .maak de mens bang en reik vervolgens de oplossing aan.
Je bent wat in retard? De oplossing is grote adblue reservoirs en voldoende inspuiting om de NOx te verminderen bij diesels (blijkbaar lukt het nu wel volgens laatste metingen bij bepaalde merken vanaf euro 6d temp).

En de directe injectie benzines euro 6 hebben vanaf september 2018 allemaal een roetfilter gekregen, voor NOx hebben die hun 3w-katalysator al vele jaren, die liggen sowieso onder de NOx-grens.

Koop nen electrieke hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 21:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:05   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Nog iets voor Mambo om wat bij te leren dat men meer moet lezen als de titel alleen...:

Citaat:
https://www.hln.be/wetenschap-planee...gens~a468dd08/

Landbouw produceert meer fijn stof dan dieselwagens

06 april 2011

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 22:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:22   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je bent wat in retard? De oplossing is grote adblue reservoirs en voldoende inspuiting om de NOx te verminderen bij diesels (blijkbaar lukt het nu wel volgens laatste metingen bij bepaalde merken vanaf euro 6d temp).

En de directe injectie benzines euro 6 hebben vanaf september 2018 allemaal een roetfilter gekregen, voor NOx hebben die hun 3w-katalysator al vele jaren, die liggen sowieso onder de NOx-grens.

Koop nen electrieke hé.
diesel is ok
moet je bronnen niet bijwerken ?

https://www.acea.be/press-releases/a...tant-emissions

https://presse.adac.de/meldungen/ada...hr-sauber.html

https://www.acea.be/publications/art...onitoring-data

https://www.acea.be/uploads/press_re...ember_2018.pdf
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:27   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
diesel is ok
moet je bronnen niet bijwerken ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je bent wat in retard? De oplossing is grote adblue reservoirs en voldoende inspuiting om de NOx te verminderen bij diesels (blijkbaar lukt het nu wel volgens laatste metingen bij bepaalde merken vanaf euro 6d temp).

En de directe injectie benzines euro 6 hebben vanaf september 2018 allemaal een roetfilter gekregen, voor NOx hebben die hun 3w-katalysator al vele jaren, die liggen sowieso onder de NOx-grens.

Koop nen electrieke hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 22:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:27   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.160
Standaard

als ik nog stinkende diesels ruik dan zijn dat

overzetboten in oostende, nieuwpoort
dieselgroepen die foorkramers gebruiken
oude vrachtwagens die marktkramers gebruiken
vuilniswagens die vuilnis ophalen en samenpersen
bezemwagentjes die rondkrossen die straten vegen

in feite verpesten die diesels gewoon nog altijd het imago van de moderne geevolueerde diesel
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:30   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je bent wat in retard? De oplossing is grote adblue reservoirs en voldoende inspuiting om de NOx te verminderen bij diesels (blijkbaar lukt het nu wel volgens laatste metingen bij bepaalde merken vanaf euro 6d temp).

En de directe injectie benzines euro 6 hebben vanaf september 2018 allemaal een roetfilter gekregen, voor NOx hebben die hun 3w-katalysator al vele jaren, die liggen sowieso onder de NOx-grens.

Koop nen electrieke hé.
Heb jij eigenlijk al eens een uitlaat aan de binnenkant gezien?

Weet jij eigenlijk wat adblue is?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 augustus 2019 om 22:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:31   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als ik nog stinkende diesels ruik dan zijn dat

overzetboten in oostende, nieuwpoort
dieselgroepen die foorkramers gebruiken
oude vrachtwagens die marktkramers gebruiken
vuilniswagens die vuilnis ophalen en samenpersen
bezemwagentjes die rondkrossen die straten vegen

in feite verpesten die diesels gewoon nog altijd het imago van de moderne geevolueerde diesel
Hoeveel diesels euro 6d temp hebben ze al verkocht in 2019?

Hoeveel sjoemeldiesels rijden er nog?
Hoeveel sjoemeldiesels mogen nog altijd en ook in 2025 de LEZ binnen?

stinken mag, giftigheid niet. Capito?

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 22:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:33   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heb jij eigenlijk al eens een uitlaat aan de binnenkant gezien?
moet dat?

Citaat:
Weet jij eigenlijk wat adblue is?
Blauwe jenever.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:35   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeveel diesels euro 6d temp hebben ze al verkocht in 2019?

Hoeveel sjoemeldiesels rijden er nog?
Hoeveel sjoemeldiesels mogen nog altijd en ook in 2025 de LEZ binnen?
Maakt allemaal niks uit.

Er is veel meer gesjoemel tegen diesel dan er diesels zijn.
De leugens.
Jij bent er een deel van
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:37   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
moet dat?



Blauwe jenever.
Ja dat moet als je er 10000 draden over begonnen bent.

En nee geen jenever.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:39   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heb jij eigenlijk al eens een uitlaat aan de binnenkant gezien?
Bosal is een klant van mij.


Citaat:
Weet jij eigenlijk wat adblue is?
Pipi voor in den dieselbak ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:43   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maakt allemaal niks uit.

Er is veel meer gesjoemel tegen diesel dan er diesels zijn.
De leugens.
Jij bent er een deel van
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/e...true-2018.html

Ook Euro 6-diesels nog steeds schadelijk volgens ICCT

Het ICCT (International Council on Clean Transportation), een onafhankelijke instantie gebaseerd in Berlijn, heeft de NOx- uitstoot van duizenden auto’s geanalyseerd. De resultaten zijn alweer ontluisterend voor diesels…

Euro 6-dieselmotoren stoten blijkbaar nog veel meer NOx uit onder reële omstandigheden. Dat besluit het ICCT in zijn studie “TRUE” (The Real Urban Emissions – de echte uitstoot in de stad) waarin het de uitstoot heeft gemeten van duizenden auto’s van Euro 3 tot Euro 6. Geen enkele diesel slaagt er in de ogen van het ICCT in om een “goed” resultaat te halen. Dat betekent dat alle auto’s de normen overschrijden. En met uitzondering van een heel klein deel van de Euro 6-diesels, krijgen ze allemaal het label “slecht”. En dat terwijl er onder de benzines al Euro 3-auto’s zijn die recht hebben op de kwalificatie “goed”, iets wat zelfs geldt voor de helft van de Euro 6-benzines. De studie kijkt enkel naar de uitstoot van giftige stikstofoxiden, niet naar die van CO2 (een broeikasgas). Ook de meest recente Euro 6d-Temp-auto’s kwamen niet aan bod. Misschien hadden die de diesels er iets beter uit laten komen?

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-06-2018
De Euro 6d-Temp diesels waren er in 2018 of toen ICCT al die testen deed (2017-2018?) wslk nog niet. Beetje dom van autogids. Alpina en Mercedes hadden de eerste Euro 6d Temp.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 22:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:48   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Ondertussen is Diesel weer goedkoper dan benzine.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:49   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ondertussen is Diesel weer goedkoper dan benzine.
?

Morgen niet meer:
https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2019 om 23:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2019, 22:54   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bosal is een klant van mij.




Pipi voor in den dieselbak ?
AdBlue® is een vloeibare, heldere oplossing die bestaat uit zuiver water en ureum voor voertuigen (32,5%). AdBlue® wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen van een dieselmotor. In combinatie met SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) zorgt dit voor reductie van de emissie van stikstofoxide (NOx). In de hitte van de uitlaatgassen wordt AdBlue omgezet in ammoniak en wordt schadelijke stikstofoxide in de katalysator geneutraliseerd en omgezet in stikstof en H2O (waterdamp)

Het is dus idd hetzelfde of pipi.

En ammoniak dampen komen zeker vrij welke veel giftiger , irriterender, kankerverwekkende en nog wat nare dingen veroorzaken dan dat minuscule noxdeeltje welke ze vernietigen.

Indeling van de stof of het mengsel
Gevarenklasse en categorie Code
Verordening EG 1272/2008
° Materiële gevaren Ontvlambare gassen – Categorie 2 – Waarschuwing (H221)
Gassen onder druk – samengeperste gassen – Waarschuwing (H280)
° Gezondheidsgevaren Acute toxiciteit, bij inademing – Categorie 3 – Gevaarlijk (H331)
Huidcorrosie – Categorie 1B – Gevaarlijk (H314)
STOT SE : Corrosief voor de ademhalingswegen. (EUH071)
° Milieugevaren Gevaarlijk voor het aquatisch milieu – accuut Gevaarlijk – Categorie 1 – Waarschuwing (H400)
Classificatie EC 67/548 of EC 1999/45 R10
T; R23
C; R34
R; R50
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 augustus 2019 om 23:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be