Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2019, 12:53   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard ICE verbruiken tot dubbel zoveel in de winter, bij korte stukken...

Korte stukken die men meestal rijdt (zie onderaan)

De zuipbakken zuipen dan tot dubbel zoveel.

Voorwaarde: als je de ICE wagen gestart krijgt in de winter....

Citaat:
Korte of lange ritten

Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.
Citaat:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/...240.1574809612

Hoger brandstofverbruik in de winter

Ik krijg regelmatig vragen van automobilisten die ‘klagen’ over een hoog brandstofverbruik in de winter. Kunt u eens uitleggen waar dit hogere verbruik bij lagere buitentemperaturen precies door veroorzaakt wordt?
Proberen de autofabrikanten dit meerverbruik in de winter met technische ontwikkelingen te beperken?

Hoger brandstofverbruik in de winter (2007-12)

Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.

Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.

Korte of lange ritten

Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.

Fileverkeer

Als er ook nog de nodige tijd wordt stilgestaan, neemt het verbruik verder toe en bereikt het extreme waarden. Vandaar de aandacht voor start-stopsystemen. Uiteraard moet er dan voldoende accucapaciteit zijn om alle verbruikers van stroom te kunnen voorzien. Daarbij gaat het bij koud weer al gauw over 1 tot 2 kW elektrisch vermogen. Via het terugwinnen van remenergie en het bijladen op momenten dat het brandstofverbruik laag is, moeten de accu’s weer worden geladen.

Het zal duidelijk zijn dat het brandstofverbruik in liters per 100 km tot oneindig oploopt als het voertuig stilstaat. Vandaar dat er zo’n grote invloed op het totale verbruik is als er veel en lang gestopt wordt.

Het optrekken kost eveneens extra brandstof. Hoe zwaarder het voertuig hoe meer brandstof het kost om alles in beweging te krijgen. Bij personenauto’s geldt dat elke 100 kg meer gewicht ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km kost. Let wel, dit geldt voor het rijden van de Europese rijcyclus. In de praktijk van alledag en zeker bij lage temperatuur zal het verbruik tijdens accelereren tot een veelvoud toenemen.

Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
Citaat:
Heel wat van onze verplaatsingen zijn erg kort :

16,5 % is korter dan 1 km
53% blijft binnen een fietsbare afstand van 5 km
Slechts 12% van de verplaatsingen is langer dan 25 km

De gemiddelde verplaatsingstijd is ongeveer 23 minuten. Voor 2,72 verplaatsingen per persoon betekent dit een dagelijks gemiddelde van ongeveer 62 minuten per Vlaming.

Voor verplaatsingen onder de 1 km gaat de Vlaming meestal te voet. Boven de 1 km krijgt de auto al snel de bovenhand. De auto krijgt enkel bij verplaatsingen boven de 40 km opnieuw concurrentie van de trein. Dan carpoolen we ook meer. (zie grafiek hieronder).

Voor verplaatsingen van meer dan 1 km kan de fiets op meer bijval rekenen. Dat zakt dan weer boven de 5 km. Het is interessant om in de toekomst na te gaan of deze afstandsklasse zal opschuiven door het stijgend aantal elektrische fietsen.



https://www.mobielvlaanderen.be/pers...kel.php?id=560

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2019 om 13:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 18:09   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Autobild testte eens 33 modellen over 3 km na koudstart, tripje door de stad naar de bakker ofzo. Op basis van de boordcomputer. Niets wetenschappelijk ofzo. Maar toch voldoende om alle Mercedessen uit te sluiten van de test wegens te optimistisch rekenen van hun boordcomputer als de motor koud is, pas nadien werd het geleidelijk meegerekend daarmee de bestuurder op zijn gemak blijft.

https://www.autobild.de/artikel/spri...ke-528326.html (2008)

Doch wie viel genau? AUTO BILD hat den Kurzstrecken-Verbrauch von 33 Autos ermittelt. Nicht wissenschaftlich, sondern auf einer typischen Drei-Kilometer-Tour durch die Stadt. Als Messinstrument diente der Bordcomputer des jeweiligen Modells. Dass diese Methode realistische Werte liefert, bestätigen Experten. Nur bei Mercedes ticken die Uhren anders, weil die Stuttgarter im Bordcomputer zunächst die optimale Werksangabe zeigen und den tatsächlichen Verbrauch erst langsam hinzurechnen.

https://rp-online.de/leben/auto/news...n_iid-23662767 voor te bladeren

Autos verbrauchen auf Kurzstrecken in Wahrheit zum Teil viel mehr als von den Herstellern angegeben. Sehen Sie nachfolgend die Testergebnisse der Zeitschrift Auto-Bild.

BMW 335i Coupé
Kurzstrecke Werksangabe: 9,1 l / 218 g CO2
Kurzstrecke tatsächlicher Verbrauch: 20,8 l / 498 g CO2
Abweichung: 128 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,89 Euro

Opel Antara 2.4
Kurzstrecke Werksangabe: 9,6 l / 229 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 18,7 l / 446 g CO2
Abweichung: 95 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,75 Euro

VW Touareg R5 TDI
Kurzstrecke Werksangabe: 10,6 l / 278 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 18,6 l / 487 g CO2
Abweichung: 75 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,67 Euro

BMW X3 2.0i
Kurzstrecke Werksangabe: 9,3 l / 223 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 17,4 l / 417 CO2
Abweichung: 87 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,70 Euro

Nissan Qashqai 2.0 4WD
Kurzstrecke Werksangabe: 8,4 l / 204 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 14,2 l / 345 CO2
Abweichung: 69 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,57 Euro

VW Tiguan 1.4 TSI
Kurzstrecke Werksangabe: 8,2 l / 199 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 14,2 l / 336 CO2
Abweichung: 69 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,57 Euro

Kia Carnival 2.9 CRDi
Kurzstrecke Werksangabe: 7,8 l / 217 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 13,8 l / 384 CO2
Abweichung: 77 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,50 Euro

Kia Cee'd 1.6 CRDi

Kurzstrecke Werksangabe: 4,7 l / 126 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 9,1 l / 244 CO2
Abweichung: 94 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,33 Euro

(............)

Beste in test:

Toyota Prius Hybrid
Kurzstrecke Werksangabe: 5,1 l / 120 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 6,6 l / 155 CO2
Abweichung: 29 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,26 Euro


Komt er een batterij meehelpen is het verschil al heelwat zuiniger
Zeer verhelderend.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2019 om 18:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 09:15   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

en met welke electriciteit verwarmen Teslarijders hun auto die zo buiten staat aan een laadpaal op te laden gestuurd via hun GSM tot hun ruiten ontdooien
en he stel u voor, dat is op dat moment geproduceerd door Gascentrales dus die elektrische auto's gebruiken niet de WKK warmte maar echt wel fossiele electriciteit

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 december 2019 om 09:22.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 09:56   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en met welke electriciteit verwarmen Teslarijders hun auto die zo buiten staat aan een laadpaal op te laden gestuurd via hun GSM tot hun ruiten ontdooien
en he stel u voor, dat is op dat moment geproduceerd door Gascentrales dus die elektrische auto's gebruiken niet de WKK warmte maar echt wel fossiele electriciteit


Dit topic gaat enkel over ICE.

Citaat:
VW Passat Variant 2.0 TDI

Kurzstrecke Werksangabe: 6,4 l / 169 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 12,3 l / 325 CO2
Abweichung: 92 Prozent


Spritkosten für drei Kilometer: 0,45 Euro
In Vlaanderen zijn ~50 % van de autoverplaatsingen tot 3 km: zie grafiek als autobestuurder



Bij een recenter onderzoek is die ~50% 1,1 tot 3 km gedaald naar 41%:



Dat zal een beetje aan de electrische fiets liggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2019 om 10:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 10:42   #5
steventje
Burger
 
Geregistreerd: 26 mei 2014
Berichten: 150
Standaard

Liever een ICE dan een elektrische wagen in de winter ! Die laatste krijg je niet gestart bij extreme koude en het bereik is om te huilen.
Ze zouden beter meer wagens op CNG uitbrengen, het enige verantwoorde milieuvriendelijke alternatief.
steventje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 10:44   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steventje Bekijk bericht
Liever een ICE dan een elektrische wagen in de winter ! Die laatste krijg je niet gestart bij extreme koude en het bereik is om te huilen.
Ze zouden beter meer wagens op CNG uitbrengen, het enige verantwoorde milieuvriendelijke alternatief.
Steventje een electrische wagen hoef je niet te starten.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 10:47   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

We weten toch allemaal dat Micele ne grote pleitbezorger is voor den elentrice oto.

Hij gaat vlot langs het feit door dat we hier te weinig elentric hebben, dat we elentric moeten opwekken met gas en bruinkool.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 11:26   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard Vampire drain op een Tesla tegenwoordig in de praktijk in de winter

Er is wel minimaal capaciteitsverlies van de grote tractiebatterij indien men de wagen wekenlang niet gebruikt. Vampire drain genoemd

Hier de proef op de som in Noorwegen, 22 dagen in november of 0 graden:
https://www.youtube.com/watch?v=EFQQFS3XEKM

4 november model 3 LR laten staan bij 0°C (luchthavenparking), predicted range was toen 400 km of 82,6% capaciteit afgelezen op smartphone.

video 3 min 18:

26 november terug gekeken en gecheckt, alles OK, deur open, instappen:
Check display.

Proef:

- De wagen had nog 331 km predicted range en de batterij nog 72% capaciteit. (batterij : groen gedeelte - blauw smal streepje is niet beschikbaar wegens koude, na een tijdje verdwijnt dat)

- Na 22 dagen bij wintertemperaturen heeft de wagen dus amper 10,6%-punten verloren.

- Bij 74 kW bruikbare capaciteit is 10%: 7,4 kWh verloren gedeeld door 22 dagen is dat 337 Wh/dag

- gedeeld door 24h dan heb je 14 Watt per dag verlies
(berekening vanaf 4 min 50)

Dat is fantastisch goed of vergelijkbaar met 1 sterk led-lampje dat je de ganse dag laat branden.

Of zeker minder als standbyverliezen van bepaalde apparaten thuis (zoals een TV-decoder)

(voor de grapjassen of onwetenden: natuurlijk bolt een EV altijd zonder te starten als de tractiebatterij niet leeg is ttz op bricking protection#) # vb: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...1c3141e3e2.jpg







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hij gaat vlot langs het feit door dat we hier te weinig elentric hebben, dat we elentric moeten opwekken met gas en bruinkool.
En jij fietst weer rond het feit dat uw onzin al in 2017 duidelijk weerlegt is door de CREG:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...rische-auto-s/

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.
BE zou nu #17.000 EV kunnen hebben en 100k hybrides, en bijlange niet allemaal laden elke nacht op of bij. (de meeste zijn Teslas)
# https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...-overschreden/

Reservespeler panikeert al.

In Noorwegen laden quasi 7 op 10 hun EV 's nachts op, meestal zeer traag aan 3,7 kW of minder. (onderzoek Noorwegen)

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2019 om 11:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 19:48   #9
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

BEV gaan ook behoorlijk meer gaan verbruiken in de winter. Hier een vrij recente studie (+/- 200 voertuigen, 4.4 miljoen kilometer gemeten).

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 67
Grootte: 168,7 KB

En die Canadese studie die tot -80% bereik van BEV's aangaf bij -20°C zal ik maar niet linken...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 20:41   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Quasi verdubbeling van het verbruik bij diesel gemeten, zelfs bij eco-driving.

Proefondervindelijk bewijs van VAB/VITO van 2011.
Einde 2011 werd ook die domme ecopremie afgeschaft.

Citaat:
http://www.profacility.be/piclib/bib...00000517NL.pdf

Maarten Matienko 23 maart 2011

DE COMBINATIE VAN EEN KOUDE DIESELMOTOR EN DRUK STADSVERKEER IS EEN DRAMA OP VLAK VAN VERBRUIK EN UITSTOOT.

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper.

VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen en een breed maatschappelijk debat te voeren. De Mora (de Vlaamse Mobiliteitsraad) lijkt een geëigend platform hiervoor. De huidige aanpak, zoals de aangekondigde hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een voertuig) mist visie en draagvlak.

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.

CONCLUSIES VAN VAB
o De hybride wagen is de verbruikskampioen in stedelijk verkeer en tijdens de spits.
o De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.
o Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.
o De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.

De VAB-VITO test

Mobiliteitsclub VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen benzine, diesel of een hybride voertuig.
Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO. De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen op de markt is die in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Dit maakt een vergelijking naar efficiëntie en vervuiling zeer relevant.
Voor een reële verkeerssituatie werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen – Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten.

De testvoorwaarden:

o Drie testdagen met drie testrijders die telkens wisselden van wagen en een vast traject volgden.
o De drie wagens werden geparkeerd in een ondergrondse parking in Antwerpen zodat elke rit met een koude motor gestart werd (koudstart).
o Het principe van ecodriving werd toegepast.
o Meetapparatuur van VITO registreerde continu gegevens over verbruik, locatie en snelheid.
...

1. 1. De hybride wagen is de verbruikskampioen in stedelijk verkeer en tijdens de spits.

De Toyota Auris in zijn hybride-uitvoering was de zuinigste in het spitsverkeer. Hij is duidelijk de CO2-kampioen. De diesel had het laagste verbruik op de snelweg bij vlot verkeer. Naar kilometerkostprijs liggen de drie uitvoeringen in elkaars buurt des ondanks de lagere dieselprijs.

2. De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.

Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:
o Dieselwagen wordt de grootste slokkop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%
o Hybridewagen kan zijn voordeel niet halen bij koude motor. Hij blijft wel de zuinigste, maar echt spaarzaam wordt de hybride pas vanaf het moment dat de motor warm is.

VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR
testwagen Toyota Auris

liter/100 km benzine diesel hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in vlot stadsverkeer 5,72 4,52 3,08

g/km uitstoot CO2 benzine diesel hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in vlot stadsverkeer 137 119 74
procentuele meerverbruik en uitstoot +49,7% +93,3% +146,4%

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2019 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 20:53   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Je bent nu aan het zeggen dat diesels vier liter verbruiken ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 20:55   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je bent nu aan het zeggen dat diesels vier liter verbruiken ?
VAB/VITO resultaten principe ecodriving.

het gemiddelde van de 2 waardes is?

testwagen Toyota Auris diesel.

liter/100 km diesel
koude motor in druk stadsverkeer: 8,74
warme motor in vlot stadsverkeer: 4,52


Welke stoot het meeste CO2 uit in het totaal?

g/km uitstoot CO2 : benzine / diesel / hybride
koude motor in druk stadsverkeer: 205 / 231 / 181
warme motor in vlot stadsverkeer: 137 / 119 / 74

Dan weet je ook een extra-reden waarom de regering die sjoemel CO2-ecopremie de 1 januari 2012 afgeschaft heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2019 om 21:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 21:15   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
VAB/VITO resultaten principe ecodriving.

het gemiddelde van de 2 waardes is?

testwagen Toyota Auris diesel.

liter/100 km diesel
koude motor in druk stadsverkeer: 8,74
warme motor in vlot stadsverkeer: 4,52


Welke stoot het meeste CO2 uit in het totaal?

g/km uitstoot CO2 : benzine / diesel / hybride
koude motor in druk stadsverkeer: 205 / 231 / 181
warme motor in vlot stadsverkeer: 137 / 119 / 74

Dan weet je ook een extra-reden waarom de regering die sjoemel CO2-ecopremie de 1 januari 2012 afgeschaft heeft.
Dat zijn gemiddelden genomen a rato van 100 km. / in ongewijzigde toestand en snelheid.

100 km met een koude motor rijden dat bestaat niet.

Andermaal fake en sjoemelcijfers om bewust te beïnvloeden en te manipuleren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 december 2019 om 21:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 13:13   #14
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat zijn gemiddelden genomen a rato van 100 km. / in ongewijzigde toestand en snelheid.

100 km met een koude motor rijden dat bestaat niet.

Andermaal fake en sjoemelcijfers om bewust te beïnvloeden en te manipuleren.
Citaat:
Experts claim colour choices can influence our mood, our responses, even how many likes we get on social media.
Now these experts are exploring how matching the right colour to different driving situations could extend electric vehicle range.

They use ambient lighting to make passengers feel warmer (with red lights) or cooler (with blue lights). This helps take the strain from the HVAC system so that energy saved can instead be used to cover more kilometres.
Rood licht aan, je denkt dat het warmer is en zet de verwarming lager om iets verder te geraken..., in de zomer blauwe lichten om af te koelen, zotter kan electrisch rijden niet worden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be